Corona viruset sprider sig

Hej

Ja det var nog delade meningar om detta internt, men slutresultatet blev ändå att Thailand inte inför några begränsningar alls för Kinesiska turister utan fortsätter att dela ut turistvisum som vanligt trots coronaviruset, om det var rätt eller fel beslut får framtiden utvisa.

Mvh isan lover
Helt rätt, åtminstone några vettiga på detta jordklot. Det är inte pesten som sprider sig även om media och andra gör sitt bästa för att sprida skräcken.

Helt rätt, åtminstone några vettiga på detta jordklot. Det är inte pesten som sprider sig även om media och andra gör sitt bästa för att sprida skräcken.

Hej

I nuläget är ju kanske beslutet rätt om än lite kontroversiellt med tanke på hur andra länder i regionen har reagerat, listan över länder och flygbolag som inför restriktioner mot Kineserna blir ju allt längre.

Mvh isan lover

Om det går över utan några större antal döda så blir väl regeringen hyllade och om det skiter sig ordentligt så lär Thailand ha en ny regering inom kort...

Knappast ett lätt beslut och oavsett beslut så lär regeringen få kritik.

Hej

Håller med helt och än så länge vet vi ju inte hur det går, men många länder och flygbolag verkar ta det säkra före det osäkra denna gång, kanske överreagerar dom.

Mvh isan lover

Hej

I nuläget är ju kanske beslutet rätt om än lite kontroversiellt med tanke på hur andra länder i regionen har reagerat, listan över länder och flygbolag som inför restriktioner mot Kineserna blir ju allt längre.

Mvh isan lover
Influensa är förfärligt, 3-400 000 dör per år. Denna panik och alarmism bland media och andra organisationer som WHO är som vanligt helt överdriven. Det handlar endast om att byta fokus, för en stund.

Hej

Ja det var nog delade meningar om detta internt, men slutresultatet blev ändå att Thailand inte inför några begränsningar alls för Kinesiska turister utan fortsätter att dela ut turistvisum som vanligt trots coronaviruset, om det var rätt eller fel beslut får framtiden utvisa.

Mvh isan lover
Ja det är väl Sverige och Thailand för inte heller Sverige har väl infört några sådana restriktioner.
Och båda länderna följer WHO rekomendationer, WHO har gått ut och sagt att man rekommenderar ingen utestängning av Kina, man motsätter sig det och dom länder som gör det.

Nu har iofs kina stängt ute sig själva till en stor del.
Thailand har massa Kineser som jobbar i landet, många på sonens skola, tycker du dom skall kasta ut dom pga nationalitet?

Skall man isolera länder direkt ett influnsa utbrott uppstår?

Hej

Mvh isan lover
Ren och skär "id%0ti" Inget kan vara viktigare än att minska risken för smittspridning. Ifall viruset skulle sprida sig till Thailand och få rejält fotfäste kommer kostnaden att bli katastrofal. Både ekonomiskt och politiskt. Man tar en chans där man egentligen spelar Rysk roulett med landets framtid..

Tack och lov för att det är Kina. Sverige är så glesbefolkat. Men hur tror det hade blivit ifall det var i Bangkok utbrottet startat...
Dom hade säkert isolerat då, Thailand är inte långt ifrån Kina till det sättet.
Nu behöver inte Thailand tillta dessa åtgärder då Kineser från smittade delar av landet har reseförbud ut från Kina.

Som sagt det är färre länder som infört än inte infört reseförbud.
Och som det står i artikeln Sverige och Thailand följer bara WHO rekomendationer.

Men kanske bättre dom följer alarmister som dig råd istället, helst skall man väl stänga alla gränser?

Dom hade säkert isolerat då, Thailand är inte långt ifrån Kina till det sättet.
Nu behöver inte Thailand tillta dessa åtgärder då Kineser från smittade delar av landet har reseförbud ut från Kina.

Som sagt det är färre länder som infört än inte infört reseförbud.
Och som det står i artikeln Sverige och Thailand följer bara WHO rekomendationer.

Men kanske bättre dom följer alarmister som dig råd istället, helst skall man väl stänga alla gränser?
Stänga gränser eller inte är en svår avvägning då vissa resor är nödvändiga... Men att fortsätta uppmuntra massturism ifrån Kina är inte eftersträvansvärt i dagsläget. Visa on Arrival underlättar det individuella resandet. Man blir rädd då smittan kommit närmare och vill lämna landet (Kina). Vart åker man? Kanske till Thailand där man fixar visa på plats...

Det är nog en stor risk att en majoritet av jordens befolkning har varit i kontakt med det aktuella Coronaviruset om 3 år. Man behöver fördröja spridandet så mycket som möjligt för att hinna utveckla vaccin.

Hade jag bott i Thailand idag och inte haft en sjukförsäkring hade jag satt mig på ett plan hem till Sverige fortare än kvickt. Det finns en anledning till varför Kina akutbygger flera sjukhus.

Stänga gränser eller inte är en svår avvägning då vissa resor är nödvändiga... Men att fortsätta uppmuntra massturism ifrån Kina är inte eftersträvansvärt i dagsläget. Visa on Arrival underlättar det individuella resandet. Man blir rädd då smittan kommit närmare och vill lämna landet (Kina). Vart åker man? Kanske till Thailand där man fixar visa på plats...

Det är nog en stor risk att en majoritet av jordens befolkning har varit i kontakt med det aktuella Coronaviruset om 3 år. Man behöver fördröja spridandet så mycket som möjligt för att hinna utveckla vaccin.

Hade jag bott i Thailand idag och inte haft en sjukförsäkring hade jag satt mig på ett plan hem till Sverige fortare än kvickt. Det finns en anledning till varför Kina akutbygger flera sjukhus.
Dom har utreseförbud från Kina så dom kommer inte så långt.
Här är ju dött nu skriver dom, var artikel igår i Bangkokpost att hotellen i Pattaya har bara 10% beläggning, Kineserna får inte resa och dom som fick har dom flesta redan rest hem.
Kina är inget land man bara lämnar utan tillstånd, så åtgärder från Thailand är ju bara onödiga.

Vågar du gå utanför dörren under influensa tider eller ligger du hemma framför tv:n och käkar burkmat?

Senast ändrad:

Nu det funkar som bäst utan sjukförsäkring här nere, du får fri undersökning bara du nyser ;)
Inte riskerar dom släppa en coronazombie lös.

ågar du gå utanför dörren under infuensa tider eller ligger du hemma framför tv:n och käkar burkmat?
Brukar Kina sätta städer i karantän och akutbygga nya sjukhus under influensa tider?

Senast ändrad:
Brukar Kina sätta städer i karantän och akutbygga nya sjukhus under influensa tider..
Där är det kanske berättigat om man inte har sjukhus för att ta emot 11.000 plus patienter, vad är det 1,2 miljarder Kineser?
Sjukdommen upptäcktes i Nov?
Nä gå nu och handla akutförnödenheter, bygg en bunker, bunkra burkmat och isolera dig.
Men får ju lite fokus ifrån Greta, handelskrig, Trumps impeacment och Iran.
Har vi nåt nytt att tänka på.
Djurättsaktivister och miljöaktivister är väl nöjda iofs, blir nog en del förändringar i Kina gällande djurhållningen och så mycket utsläpp det minskas med nu, halveras jordens befolkning om man skall tro din panik så kanske jorden klarar sig ett tag till ;)

Foliehattarna är med nöjda får dom ännu en konspirationsteori att diskutera på forum.

Där är det kanske berättigat om man inte har sjukhus för att ta emot 11.000 plus patienter, vad är det 1,2 miljarder Kineser?
Sjukdommen upptäcktes i Nov?
Nä gå nu och handla akutförnödenheter, bygg en bunker, bunkra burkmat och isolera dig.
Men får ju lite fokus ifrån Greta, handelskrig, Trumps impeacment och Iran.
Har vi nåt nytt att tänka på.
Djurättsaktivister och miljöaktivister är väl nöjda iofs, blir nog en del förändringar i Kina gällande djurhållningen och så mycket utsläpp det minskas med nu, halveras jordens befolkning om man skall tro din panik så kanske jorden klarar sig ett tag till ;)

Foliehattarna är med nöjda får dom ännu en konspirationsteori att diskutera på forum.
Hm... Börjar dina argument ta slut..

Vi ska varken överdriva eller förneka riskerna. Lär av historien. Vi vill inte ha någon ny sjukdom motsvarande Spanska sjukan som dödar miljontals människor i onödan. Bättre att världssamfundet agerar resolut och gör allt det kan för att minimera smittspridningen och den ekonomiska kostnaden.

Hm... Börjar dina argument ta slut..

Vi ska varken överdriva eller förneka riskerna. Lär av historien. Vi vill inte ha någon ny sjukdom motsvarande Spanska sjukan som dödar miljontals människor i onödan. Bättre att världssamfundet agerar resolut och gör allt det kan för att minimera smittspridningen och den ekonomiska kostnaden.
Argument, jag skriver bara vad jag tycker, själv hänger jag knappt med på nyheterna och skvallret, ni alarmister och folihattar får sköta det.
Vart här inne och skrattat åt en del konspiratoriska inlägg dock.
5555.
Nä jag hör det som sägs på radion när jag kör bil, det är väl intresset jag har typ.
Att jag skrev här nu var mest pga tidig morgon enda som vaknat och här var det någon som svara.
Annars tycker jag som jag skrev i sista inlägget och tidigare, har inte mer att tillföra, dock fick några av dina panikartade inlägg mig att småle på morgonkvisten ;)
Men nu skall jag äta, kan ju va sista måltiden.

Så nu har typ 2% av de som fått "influensan "dött är det inte lite mer än normalt?
Hallå eller
Ja vissa år dyker det upp en sjukdom som har högre dödlighet, sars hade 5% och mers hade 10% och då blir det panik.
HIV och Aids hade 100% dödlighet än gång i tiden.
Det kommer komma fler sådana sjukdommar ju större befolkningsmängd jorden får men jag vågar fortsatt gå ut.
Kommer nog någon värre sjukdom om några år att skriva om ;)

Å hör sen.... prutten har talat... och Thai klappar sig på bröstet

83895392_3712726825433965_7613735808914161664_o.jpg

/Enis

Tillbaka
Topp