Corona viruset sprider sig

Här är mitt spekulationsförslag. Jag kan bara stockholmsregionen. Göteborgare och malmöiter får säga sitt.

En skillnad mellan Kina och Sverige är att i Kina håller myndigheterna reda på sina invånare med en effektiv kontrollorganisation. I Sverige ser man till att officiella invånare betalar skatt och har en organisation för detta. I övrigt är det ingen större kontroll. I landet finns t ex illegala invandrare i tusental.

I Sverige skulle vi mobilisera en trött och utarbetad polis som i dagsläget är inriktad på mord. Tveksamt om de kan stänga av en region. Stänger man av fel del av en region så att det stör knarkhandeln riskerar man eldstrider.

Vad jag vet finns tre infektionskliniker i landet. Pesthyddan på Huddinge sjukhus ska ta hand om hela stockholmsregionen cirka 23% av landets befolkning på några hundra vårdplatser. Möjligen kan man använda Södersjukhusets gamla krigssjukhus byggt för 400 vårdplatser men ombyggt för radiaksmittade med drygt 100 platser. I dag har man cirka 700 tomma vårdplatser fördelade på alla sjukhus men ingen personal. Ingen vill jobba på sjukhus när man får lika bra betalt hos privata läkare och slipper dessutom jobba helger. Med hjälp av krigslagar och liknade kan man tvinga folk att jobba i en krissituation men detta har man ingen erfarenhet av. Av ekonomiska skäl har man små lager av sjukvårdsmaterial.

I Sverige undviker man av tradition drastiska beslut. Därför det kanske skulle ta lång tid innan det händer något mer än sammanträden och information om handtvätt. Tidigare fanns ett civilförsvar men vad jag vet är det avvecklat så frågan är vem som gör jobbet när sammanträdena är avslutade.

Sammanfattningsvis klarar Sverige enstaka fall bra men hamnar man i en situation med stor smittspridning blir det kris speciellt om det sprids över hela landet. Då kommer jag att försöka ta mig till Thailand om jag kan ordna en lösning för barn och barnbarn. Ställs frågan vem i familjen som måste offra sig för att köpa mat mm till resten måste jag nog anmäla mig som frivillig.
Det jävliga är att du har rätt om förmågan att hantera en epedemi. blir nog rena lotteriet om att få vård. Krisberedskapen i Sverige har varit ett skämt de senaste 20 åren.

Nu har Thailand och Singapore förbjudet passagerare från kryssningsfartyget i Kambodja inresa och transfer.
Till Singapore kom tidigare två passagerare på egen hand från Kuala Lumpur och är nu satta i karantän när dom väl hittats.
Inga uppgifter hur många som reste vidare via Bangkok.
Enligt CNA nu på morgonen lokal tid.

Nu har Thailand och Singapore förbjudet passagerare från kryssningsfartyget i Kambodja inresa och transfer.
Till Singapore kom tidigare två passagerare på egen hand från Kuala Lumpur och är nu satta i karantän när dom väl hittats.
Inga uppgifter hur många som reste vidare via Bangkok.
Enligt CNA nu på morgonen lokal tid.
Enligt BP som jag skrev tidigare förbjöd Thailand detta redan igår.

Inte det minsta, tycker dessa siffror är helt ointressanta eftersom dom ändå inte speglar verkligheten. Att dra slutsatser av den statistik som redovisas är meningslöst.
Det är antaganden inte bara Kina som försöker stoppa paniken som spider sig om folk får för mycket information. Även korrekt information förvrängs på nätet.
Paniken är alla gånger farligare än virus.
Det är naturligtvis alltid allvarligt med nya virus men en viss försiktighet med att dras med med alla vilda spekukationer är nog klokt.
Än så länge ser det ut att de flesta friska personer klarar sig med coronavirus på samma eller bättre sätt som vanlig förkylning.
En vanlig förkylning knäcker ca 300 000 människor varje år.

Det är inte bara TS som spekulerar. Ekonomiska intressen verkar oroade. Här är ett exempel.

Stockholms handelskammare: ”Coronaviruset kan slå mot svenska jobb”
UPPDATERAD IGÅR 23:34PUBLICERAD IGÅR 22:05
Corona-virusets framfart kan få ekonomiska konsekvenser – och leda till att svenska jobb försvinner. Det konstaterar Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare i SVT:s Aktuellt.
– Sverige är på gott och ont beroende av världsekonomin, säger han.

Över 1 700 människor har dött av Corona-viruset. Men virusets framfart får också ekonomiska konsekvenser.
Företag med verksamhet i Kina har redan börjat drabbas.
– Vi riskerar att stå inför en situation där det svenska näringslivet kan bli drabbat och kanske också drabbat väldigt hårt, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.
Sverige extra utsatt
Han konstaterar att 6 000 svenska företag exporterar till Kina. Det samtidigt som 600 svenska bolag även är verksamma i landet
– Om den här epidemin blir allvarligare än vad vi ser nu kommer det få ekonomiska konsekvenser och kanske drabba då påtagligt svenska jobb och svensk tilväxt.
Är Sverige extra utsatt?
– Ja, det skulle jag säga. Sverige är på gott och ont beroende av världsekonomin. Vi har företag som är globalt orienterade, vilket är positivt när det går bra i omvärlden, men när vi får störningar i världshandeln som handelskrig eller virusutbrott så är vi särskilt exponerade, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.

Haha fast det verkställde det när de var säkra på att alla kommit över gränsen.
Ja, när det redan skett.
Hoppas dom får tag på alla och alla dom mött dessa fysiskt för provtagning.
En flygning från KUL till DMK och vidare i taxi till Suvvan innebär att många exponeras.
Malaysia verkar dessutom velat bli av med dessa så fort som möjligt och checkat in dom på första lämpliga plan.

I Kambodja räckte det att inte ha någon symtom för att få komma iväg.

Verkar sprida sig bra på "Diamond Princess", 454 smittade.

/ SatanG
Jag tycker det verkar som smittspridningsfaktorn som ligger officiellt på mellan 2-3 borde kanske höjas till kanske 4 nu. Det låter kanske inte som en stor höjning men det är det när det kommer till exponentiell räkning och det isolerade och avgränsade fallet med Princess Diamond borde väl vara lämpligt att utgå ifrån?

Det är inte bara TS som spekulerar. Ekonomiska intressen verkar oroade. Här är ett exempel.

Stockholms handelskammare: ”Coronaviruset kan slå mot svenska jobb”
UPPDATERAD IGÅR 23:34PUBLICERAD IGÅR 22:05
Corona-virusets framfart kan få ekonomiska konsekvenser – och leda till att svenska jobb försvinner. Det konstaterar Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare i SVT:s Aktuellt.
– Sverige är på gott och ont beroende av världsekonomin, säger han.

Över 1 700 människor har dött av Corona-viruset. Men virusets framfart får också ekonomiska konsekvenser.
Företag med verksamhet i Kina har redan börjat drabbas.
– Vi riskerar att stå inför en situation där det svenska näringslivet kan bli drabbat och kanske också drabbat väldigt hårt, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.
Sverige extra utsatt
Han konstaterar att 6 000 svenska företag exporterar till Kina. Det samtidigt som 600 svenska bolag även är verksamma i landet
– Om den här epidemin blir allvarligare än vad vi ser nu kommer det få ekonomiska konsekvenser och kanske drabba då påtagligt svenska jobb och svensk tilväxt.
Är Sverige extra utsatt?
– Ja, det skulle jag säga. Sverige är på gott och ont beroende av världsekonomin. Vi har företag som är globalt orienterade, vilket är positivt när det går bra i omvärlden, men när vi får störningar i världshandeln som handelskrig eller virusutbrott så är vi särskilt exponerade, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.

Ja frånsett oss ”snillen som spekulerar” här på TS ;)
Så kanske det kan vara intressant att läsa vad andra experter tror?

Jag tror detta är ett försök av Kina att gör sig av med den åldrande befolkningen. Kan vara så att tanken är att den skall hållas lokal. De som motsätter sig denna befolknings beggränsning kommer dö av konsekvenserna typ hjärtinfarkt. Att nu Kina tar detta mycket kraftfulla men nödvändiga beslut kommer garanterar dem världsledare. Inget annat land kan konkurrera med sådana medel. Svaga sjuka och gamla kommer inte vara till belastning. Ungefär som i krig det viktiga är inte att död utan såra. Att driva detta till sin spets som nu Kina gör visar styrka som vi aldrig tidigare skådat. Någon skulle säga det är slumpen men jag tvivlar. Hur som helst kan det som nu sker var det absolut mest avgörande som hänt de senaste 200 hundra åren.

Jag tror detta är ett försök av Kina att gör sig av med den åldrande befolkningen. Kan vara så att tanken är att den skall hållas lokal. De som motsätter sig denna befolknings beggränsning kommer dö av konsekvenserna typ hjärtinfarkt. Att nu Kina tar detta mycket kraftfulla men nödvändiga beslut kommer garanterar dem världsledare. Inget annat land kan konkurrera med sådana medel. Svaga sjuka och gamla kommer inte vara till belastning. Ungefär som i krig det viktiga är inte att död utan såra. Att driva detta till sin spets som nu Kina gör visar styrka som vi aldrig tidigare skådat. Någon skulle säga det är slumpen men jag tvivlar. Hur som helst kan det som nu sker var det absolut mest avgörande som hänt de senaste 200 hundra åren.

Jisses! Nej det här tror jag då inte på !

Men att även Kina står med ett jätteproblem inför framtiden med en åldrande befolkning är välkänt. Men de är inte ensamma om detta problem.

En åldrande befolkning i Kina och i Sverige
Publicerat av Cecilia Helland måndag, 05 augusti 2013.

Rapporter kommer nu från Kina att man står inför ett åldringsproblem.
Om tjugo år kommer det gå endast två arbetare per pensionär mot dagens fem arbetare på en pensionär.
För att komma till bukt med problemet funderar den Kinesiska staten på att göra förändringar kring sina regler att varje familj endast får skaffa ett barn.
När man ser på Sverige ser det betydligt dystrare ut. Enligt beräkningar kommer det år 2040 att gå en arbetare på 1,3 pensionärer. Så om Kina funderar på sitt problem så har Sverige ett betydligt större problem.

——————————
Åldrande av Kina
Från Wikipedia, den fria encyklopedin

Kinas befolkning åldras snabbare än nästan något annat land i modern historia. [1] Ett land har en åldrande befolkning, vilket innebär att det ockuperar 10 eller 7 procent av den totala befolkningen över 60 respektive 65 år. [2] 2017 i Kina erhöll andelen kinesiska medborgare över 60 år 17,3 procent, ungefär över 241 miljoner. [2] Det förväntas att Kinas 65-åriga befolkning kommer att nå 487 miljoner, eller nästan 35 procent 2050. [2]

1979 publicerade Kina en kontroversiell politik för ett barn som syftar till att bromsa den växande fertiliteten. [3] Med utvecklingen av det sociala tjänstesystemet ger regeringen och samhället mer omfattande välfärdsvillkor för att förlänga människans livslängd. [4] Dessa är två orsaker till Kinas åldrande befolkning. Åldrande befolkning har utövat ett visst inflytande på Kinas samhälle, politik och ekonomi. [5] [6] [7] Därför har en tvåbarnspolitik distribuerats av Kinas regering för att hantera detta problem. [8]

Men att även Kina står med ett jätteproblem inför framtiden med en åldrande befolkning är välkänt. Men de är inte ensamma om detta problem.

Om tjugo år kommer det gå endast två arbetare per pensionär mot dagens fem arbetare på en pensionär.
För att komma till bukt med problemet funderar den Kinesiska staten på att göra förändringar kring sina regler att varje familj endast får skaffa ett barn.
När man ser på Sverige ser det betydligt dystrare ut. Enligt beräkningar kommer det år 2040 att gå en arbetare på 1,3 pensionärer. Så om Kina funderar på sitt problem så har Sverige ett betydligt större problem.

——————————
Åldrande av Kina

Kinas befolkning åldras snabbare än nästan något annat land i modern historia. [1] Ett land har en åldrande befolkning, vilket innebär att det ockuperar 10 eller 7 procent av den totala befolkningen över 60 respektive 65 år. [2] 2017 i Kina erhöll andelen kinesiska medborgare över 60 år 17,3 procent, ungefär över 241 miljoner. [2] Det förväntas att Kinas 65-åriga befolkning kommer att nå 487 miljoner, eller nästan 35 procent 2050. [2]

1979 publicerade Kina en kontroversiell politik för ett barn som syftar till att bromsa den växande fertiliteten. [3] Med utvecklingen av det sociala tjänstesystemet ger regeringen och samhället mer omfattande välfärdsvillkor för att förlänga människans livslängd. [4] Dessa är två orsaker till Kinas åldrande befolkning. Åldrande befolkning har utövat ett visst inflytande på Kinas samhälle, politik och ekonomi. [5] [6] [7] Därför har en tvåbarnspolitik distribuerats av Kinas regering för att hantera detta problem. [8]

Ja, och nu kom lösningen. CORONA!

——————————
Åldrande av Kina

Rent krasst finns väl inget försvarar att behålla äldre vid liv annat än värderingar.
Om det är något som skall prioteras är det våra yngre arbetsföra. De
Jag kan ibland förvånas över denna vördnad av äldre som inte tillför något. Min uppfattning är att aktiv dödshjälp kommer öka.

Rent krasst finns väl inget försvarar att behålla äldre vid liv annat än värderingar.
Om det är något som skall prioteras är det våra yngre arbetsföra. De
Jag kan ibland förvånas över denna vördnad av äldre som inte tillför något. Min uppfattning är att aktiv dödshjälp kommer öka.
Står du själv först i kön till ättestupan?

Ja, och nu kom lösningen. CORONA!

Ja "lösningen" är kanske att chilla ned lite med en CORONA eller ska man kanske gå så långt att det blir en sådan här till och med?:rolleyes:

1582007123520.png

Visst när tiden är inne kan det mycket väl vara så att jag kommer aktivt välja den utvägen.
Men kan förstå att inte alla håller med. Det jag ville belysa är det meningslösa att värna en åldrad befolkning. Som i det flesta fall är en belastning för ett samhälle.
Men när är tiden inne enligt ditt förmenande? Själv ser jag ett sådant uttalande som totalt respektlöst mot dom som, i de flesta fall, har jobbat och slitit i ett helt arbetsliv. Men ser uttalandet som en provokation för att få sådana som mig att reagera. Och grattis, du lyckades!

Tillbaka
Topp