Corona viruset sprider sig

Jo jag tror de äldre är mer en tillgång än belastning om de enbart konsumerar och låter andra jobba. Förutsatt att de håller sig friska tills dess de plockar ned skylten. .
Ännu större tillgång ja. Hur det än är har den äldre stocken genom skatterna redan finansierat både pension och sjukvård under sin arbetsföra livstid.
En person som inte blir sjuk och dessutom fortsätter jobba även när pensionsåldern infinner sig och kanske dessutom överför erfaren till den yngre generationen är rena jackpotten för samhället. Men procentuellt är det så pensionssystemet var uppbyggt. Hade alla varit sjuka och behövt dyraste vården under ålderdomen hade skatterna inte räckt till.

"Virusfartyg" hahaha, de kan detta med klatschiga rubriker! Vad behöver man för behörighet för att få framföra ett sådant fartyg? Jag trodde att det bara fanns "luftfartyg" och olika typer av vattenfarkoster.
Ja jag har då ta mig fan haft obegräsade behörigheter för alla slags fartyg...Men jag hittar inget om att jag har eller haft behörighet för Virus-fartyg! Men håller mig nog helst mig borta från den fartygstypen...:rolleyes:

Ja jag har då ta mig fan haft obegräsade behörigheter för alla slags fartyg...Men jag hittar inget om att jag har eller haft behörighet för Virus-fartyg! Men håller mig nog helst mig borta från den fartygstypen...:rolleyes:
Om det är SARS man skall framföra så kanske mopedkort räcker? Det är kyckling som transporteras på bilden.
20200217_114046_copy_756x1008.jpg

Tre misstänkta fall i Stockholm nu!
6st, rutinkontroll.

Jag tror detta är ett försök av Kina att gör sig av med den åldrande befolkningen. Kan vara så att tanken är att den skall hållas lokal. De som motsätter sig denna befolknings beggränsning kommer dö av konsekvenserna typ hjärtinfarkt. Att nu Kina tar detta mycket kraftfulla men nödvändiga beslut kommer garanterar dem världsledare. Inget annat land kan konkurrera med sådana medel. Svaga sjuka och gamla kommer inte vara till belastning. Ungefär som i krig det viktiga är inte att död utan såra. Att driva detta till sin spets som nu Kina gör visar styrka som vi aldrig tidigare skådat. Någon skulle säga det är slumpen men jag tvivlar. Hur som helst kan det som nu sker var det absolut mest avgörande som hänt de senaste 200 hundra åren.
Etniska bomber är inget nytt påfund. Att däremot konstruera bomber som ger sig på gamla och sjuka enbart tror jag inte på. Små barn är också svaga. Av tidningarna att döma finns det läkare som är runt 30 som har dött.

Du utgår från att gamlingar är onyttiga efter 65 och slutar jobba för att profitera på ungdomen. Detta är en gammalmodig och felaktig bild. Det finns många som jobbar efter 65 och som dessutom gör nytta eftersom de är vana att göra nytta sedan barndomen. Flest är det inom jobb som inte kräver speciella egenskaper. Detta gäller t ex flygare och en del andra yrken där man t ex måste ha god syn.

I Sverige finns det - som vi har diskuterat i TS - stora mängder ungdomar som inte jobbar utan i stället lever på bidrag eller knarkaffärer. Märkligt att du bortser från detta. Jag är betydligt mer bekymrad över detta än att många går i pension.

I Sverige har vi också en stor och permanent arbetslöshet p g a invandringen av analfabeter. Dessa klarade av att vara grönsaksförsäljare och fikontrampare i sina hemländer men kan inte få jobb i Sverige eftersom de inte ens kan läsa och skriva på sina hemspråk. Är dessa värdefullare än pensionärer?

Sverige lider av att det är brist på utbildat folk. Tvångspensionerar man alla över 65 och tar livet av dom får man jätteproblem. Gamlingarna representerar mycket erfarenhet och delar av landet skulle stanna av brist på utbildat folk.

Jag var för några år sedan och besökte en skola på Beckholmen i Stockholm. De hade utbildat maskinister till turistbåtarna som drivs med ånga. Året efter sjönk medelåldern för ångmaskinister från 75 till 55. Detta är visserligen ett särfall men visar att kampande är god bland gamlingar om de ges chansen.

Ett avslutande förslag: Tänk om - tänk rätt!!

Ålder avgörande för risken att dö av viruset
Gamla och sjuka löper störst risk att dö av det coronavirus som just nu sprids i Kina.
Men hur farligt är det aktuella viruset – egentligen?
Under strecket

J

5535de18-85b3-4f81-a3ce-5190aa0bb7bb

Bild 1 av 2

a274c476-9470-43ba-9aa5-083cc048b447

Det virus som sprids i Kina är ett så kallat coronavirus. Detta blir tredje gången som ett coronavirus resulterar i en allvarligare smittspridning. Men vid de två tidigare utbrotten, sars 2003 och mers 2012, var dödligheten högre.
Foto: CDCBild 2 av 2

Stäng

Bild 1 av 2

Det virus som sprids i Kina är ett så kallat coronavirus. Detta blir tredje gången som ett coronavirus resulterar i en allvarligare smittspridning. Men vid de två tidigare utbrotten, sars 2003 och mers 2012, var dödligheten högre.

Foto: CDC
Under måndagen kom uppgiften om att chefsläkaren för ett av Wuhans största sjukhus, Liu Zhiming, har dött i kampen mot det virus, sars-cov2, som nu sprids i Kina. På så sätt blev han det senaste offret i en sjukdom som nu krävt närmare 1 900 människors liv.
Men hur farligt är viruset – egentligen?
I ett försök att ta reda på det har den kinesiska smittskyddsmyndigheten CCDC i den största studien hittills granskat 72 314 bekräftade och misstänkta fall av covid-19, det vill säga den sjukdom som viruset sars-cov2 orsakar.
Resultatet, som presenteras i den kinesiska tidskriften Chinese Journal of Epidemiology, visar att risken att dö ökar brant med stigande ålder.
Av samtliga infektioner klassificerades 80,9 procent som milda, medan 13,8 procent drabbades av en "allvarig" infektion. För 4,7 procent av de drabbade blev tillståndet "kritiskt".
Bland personer i 40-årsåldern var risken att dö runt 0,4 procent, medan den i 50-årsåldern hade ökat till 1,3 procent. Bland 60-åringar var den 3,6 procent, medan den hade ökat till 8 procent bland 70-åringar. För personer 80 år eller äldre var risken att dö hela 14,8 procent. Bland barn under nio år har inga dödsfall rapporterats och upp till 39 år var dödligheten bara 0,2 procent. Dödligheten för hela gruppen beräknades till 2,3 procent.
Enligt Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, innebär detta att dödligheten är i nivå med vad man tidigare antagit. Det innebär också att den är betydligt lägre än för både sars och mers, säger han. I stället är den beräknade dödligheten nästan i nivå med den som ses bland upptäckta influensafall under en "vanlig" säsongsinfluensa.
– Varje år dör mellan 700 och 800 personer i Sverige, upp till ett par tusen, på grund av säsongsinfluensa. Att dödligheten av det här viruset ökar med stigande ålder behöver inte ha med åldern i sig att göra, utan kan också bero på att man har fler andra sjukdomar ju äldre man är, vilket ökar risken, säger han.
Dessutom är de "verkliga" siffrorna – både vad gäller risken för allvarlig sjukdom och död – antagligen ännu lägre, eftersom studien endast granskat upptäckta fall.
– Att dödligheten beräknades till 2,3 procent i den här studien betyder inte att den är det i hela befolkningen. Helt säkert finns det en stor grupp med milda symtom och som inte sökt vård. Men även en dödlighet på en procent kan resultera i många dödsfall, så det är inget man ska negligera, men man måste se den i sitt sammanhang, säger Anders Tegnell.
Andra fynd är att män tycks löpa en större risk att dö än kvinnor.
– Det är också väntat, eftersom vi män är svagare än kvinnor. Män har också oftare andra sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar, säger Anders Tegnell.
TT: Du har tidigare sagt att risken för en smittspridning i Sverige är låg, håller du fast vid det?
– Risken är väldigt liten, men vi får se. Smittspridningen i Kina tycks ha stabiliserats något. Därmed inte sagt att vi inte kommer att få se fler "peakar". Det brukar man se exempelvis vid influensa, så det är inte omöjligt, men det är inte samma våldsamma utveckling längre, säger Anders Tegnell.

Ålder avgörande för risken att dö av viruset
Gamla och sjuka löper störst risk att dö av det coronavirus som just nu sprids i Kina.
Men hur farligt är det aktuella viruset – egentligen?
Under strecket

J

Bild 1 av 2

Stäng

Bild 1 av 2

Foto: CDC
Under måndagen kom uppgiften om att chefsläkaren för ett av Wuhans största sjukhus, Liu Zhiming, har dött i kampen mot det virus, sars-cov2, som nu sprids i Kina. På så sätt blev han det senaste offret i en sjukdom som nu krävt närmare 1 900 människors liv.
Men hur farligt är viruset – egentligen?
I ett försök att ta reda på det har den kinesiska smittskyddsmyndigheten CCDC i den största studien hittills granskat 72 314 bekräftade och misstänkta fall av covid-19, det vill säga den sjukdom som viruset sars-cov2 orsakar.
Resultatet, som presenteras i den kinesiska tidskriften Chinese Journal of Epidemiology, visar att risken att dö ökar brant med stigande ålder.
Av samtliga infektioner klassificerades 80,9 procent som milda, medan 13,8 procent drabbades av en "allvarig" infektion. För 4,7 procent av de drabbade blev tillståndet "kritiskt".
Bland personer i 40-årsåldern var risken att dö runt 0,4 procent, medan den i 50-årsåldern hade ökat till 1,3 procent. Bland 60-åringar var den 3,6 procent, medan den hade ökat till 8 procent bland 70-åringar. För personer 80 år eller äldre var risken att dö hela 14,8 procent. Bland barn under nio år har inga dödsfall rapporterats och upp till 39 år var dödligheten bara 0,2 procent. Dödligheten för hela gruppen beräknades till 2,3 procent.
Enligt Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, innebär detta att dödligheten är i nivå med vad man tidigare antagit. Det innebär också att den är betydligt lägre än för både sars och mers, säger han. I stället är den beräknade dödligheten nästan i nivå med den som ses bland upptäckta influensafall under en "vanlig" säsongsinfluensa.
– Varje år dör mellan 700 och 800 personer i Sverige, upp till ett par tusen, på grund av säsongsinfluensa. Att dödligheten av det här viruset ökar med stigande ålder behöver inte ha med åldern i sig att göra, utan kan också bero på att man har fler andra sjukdomar ju äldre man är, vilket ökar risken, säger han.
Dessutom är de "verkliga" siffrorna – både vad gäller risken för allvarlig sjukdom och död – antagligen ännu lägre, eftersom studien endast granskat upptäckta fall.
– Att dödligheten beräknades till 2,3 procent i den här studien betyder inte att den är det i hela befolkningen. Helt säkert finns det en stor grupp med milda symtom och som inte sökt vård. Men även en dödlighet på en procent kan resultera i många dödsfall, så det är inget man ska negligera, men man måste se den i sitt sammanhang, säger Anders Tegnell.
Andra fynd är att män tycks löpa en större risk att dö än kvinnor.
– Det är också väntat, eftersom vi män är svagare än kvinnor. Män har också oftare andra sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdomar, säger Anders Tegnell.
TT: Du har tidigare sagt att risken för en smittspridning i Sverige är låg, håller du fast vid det?
– Risken är väldigt liten, men vi får se. Smittspridningen i Kina tycks ha stabiliserats något. Därmed inte sagt att vi inte kommer att få se fler "peakar". Det brukar man se exempelvis vid influensa, så det är inte omöjligt, men det är inte samma våldsamma utveckling längre, säger Anders Tegnell.
Barn 0 - 9 år noll procent!

Jav vet att jag såg en video men tre småttingar som fick dela på en liksäck!

Är det någon matematisk formel han utgår ifrån eller har han plockat fantasietna rakt ur luften?

Barn 0 - 9 år noll procent!

Jav vet att jag såg en video men tre småttingar som fick dela på en liksäck!

Är det någon matematisk formel han utgår ifrån eller har han plockat fantasietna rakt ur luften?
Det finns fortfarande mycket oklarheter och motsägelser. Vi kan nog inte göra mycket mer än vänta och se. De korrekta svaren kanske kommer om några månader eller år. Det är väl ungefär som i krig. Det sprids massa halvsanningar och lögner med dolda syften.

6st, rutinkontroll.
Lite mer än rutinkontroll när man kör dem i ambulans till sjukhus och isolerar dem. Men bättre att förekomma än förekommas.

Rent krasst finns väl inget försvarar att behålla äldre vid liv annat än värderingar.
Om det är något som skall prioteras är det våra yngre arbetsföra. De
Jag kan ibland förvånas över denna vördnad av äldre som inte tillför något. Min uppfattning är att aktiv dödshjälp kommer öka.
Et antal sience fiktionsromaner har skrivits på det temat.

Tycker även frågan hur vi tar hand om våra äldre kommer i dager efter mitt inlägg.
I Sverige tar vi inte hand om våra gamla överlåter detta till samhället. Därifrån till aktiv dödshjälp är steget inte långt kanske redan ett faktum.
ja det är ingen hemlighet att läkarna prioriterar vilka som får vård. Ju äldre desto lägre rang i vårdapparaten. Att man sluter ge näring gränsar till aktiv dödshjälp. Inte ens SVT hymlar om det. Propagandan börjar snart likna den som Nassisterna hade Så att konspirationsteorier om att det är ett experiment om att lösa problemet med för många åldringar kan ha en grogrund. När jag fått hämta mig lite efter första chocken efter att sett konspirationsteorin och läst kommentarna efter och smält det hela så inte så långsökt även om lite väl magstarkt,

Tillbaka
Topp