Corona viruset sprider sig

Då kom det från kontoret och facket att dom ombord kan få komma att stå längre.
Kompenseras med ledighet eller utbetalda dagar men inte övertidsersättning.
14 dagars hemmakarantän innan påmönstring, jobbigt för Norrmännen som har karantän på 14 dagar när dom kommer iland med, 4 veckor i hemmakarantän.
Mannskapsbyte skall så långt som möjligt bara ske i nordiska länder.

Då kom det från kontoret och facket att dom ombord kan få komma att stå längre.
Kompenseras med ledighet eller utbetalda dagar men inte övertidsersättning.
14 dagars hemmakarantän innan påmönstring, jobbigt för Norrmännen som har karantän på 14 dagar när dom kommer iland med, 4 veckor i hemmakarantän.
Mannskapsbyte skall så långt som möjligt bara ske i nordiska länder.
Hej
Kan rederiet(eller ngn) tvinga er till det?
Mvh

Sveriges Regering måste göra en totalanalys av hela situationen. Tycker att de har gjort ett någorlunda avvägd beslut. Regeringen skall fatta beslut för hela landet. det skiljer sig väldigt mycket mellan regionerna och enskilda byar så det som är rätt i Stockholm passar inte i Karlstad. Eller Vilhelmina. Där har den enskilda komunledningen ett stort ansvar. En nedstängning utan konsekvensanalys kan få oanade konsekvenser. En stängd skola kan leda till att flera läkare saknas, eftersom det är oansvarigt att låta farmor passa hemskickade barn som kan bära på influensavirus. Skulle vi utfärda samma åtgärder som vissa ropar efter mot kriminaliteten så hade vi haft mord som räknas i ental.

Hej

Håller med helt, jag kan inte heller se att några större fel har begåtts i hanteringen av coronaviruset i Sverige, tycker att dom beslut som har tagits hittills har varit väl avvägda och genomtänkta, många ropar på stängda skolor och arbetsplatser, men själv tycker jag att Sverige har gjort rätt som i nuläget fortsätter att låta skolbarn gå i skolan och att deras föräldrar får fortsätta jobba så länge dom är friska.

Mvh isan lover

Hej
Digitalvärld, vad babblar du om???
Behövs inte normal arbetskraft???
Tror du alla varor bara hanteras av en robot eller allt är 1:eek:r och 0:eek:r???
Du som gillar att märka ord: digital värld, en värld med fingrar, eller fingrar att räkna med???
Mvh
Talade vi inte om resande? Normal arbetskraft räknar jag som fabriksarbete.
Digital värld refererar jag till att man inte behöver resa till en konferenser, man kan deltaga i den digitalt.
De analoga näten är numera mer eller mindre skrotade så de räknar jag inte.

Hej
Mvh
Upp till 6 veckor kan dom.
Sen togs beslutet nu som jag skrev ihop med facket.
Är ju inte så dom kommer tvinga folk stå i månader.
Men ligger en båt och lossar i tex Rotterdam på avmönstringsdagen väljer dom kanske att behålla dom ombord och tar mannskapsbytet utanför Norska kusten för att minska att utsättas för smitta.
Vad gäller karantän så är det inte rederiet som sätter dom i karantän, om du missat det så har Norge stängt ner och alla som kommer från utlandet skall i 14 dagars karantän, utlänningar kommer inte in i landet utan får vända.
Däremot har rederiet sagt att man skall vara i karantän 14 dagar innan och ja visst kan dom kräva att någon som skall ombord på deras båt sitter i karantän innan, annars kommer dom inte ombord.
Hoppas det efterföljs för vi vill inte ha ombord sjuka, tror inte stämningen blir så bra om någon kommer ombord och han säger att han inte följt karantän.

Hej

Håller med helt, jag kan inte heller se att några större fel har begåtts i hanteringen av coronaviruset i Sverige, tycker att dom beslut som har tagits hittills har varit väl avvägda och genomtänkta, många ropar på stängda skolor och arbetsplatser, men själv tycker jag att Sverige har gjort rätt som i nuläget fortsätter att låta skolbarn gå i skolan och att deras föräldrar får fortsätta jobba så länge dom är friska.

Mvh isan lover
Vakna upp. Det fungerar kanske på landet. Men inte i Sthlm där smittan sprids i samhället och i skolor. På barnens stora skola finns många bekräftade och obekräftade fall. De kan inte berätta om barnen gått till skolan och känns sig krassliga eller om stannat hemma, ej heller vilka klasser eller årskurser som är drabbade. Det är sekretess på detta.

Skulle du skicka dina barn dit du vet att smittan finns?

Vakna upp. Det fungerar kanske på landet. Men inte i Sthlm där smittan sprids i samhället och i skolor. På barnens stora skola finns många bekräftade och obekräftade fall. De kan inte berätta om barnen gått till skolan och känns sig krassliga eller om stannat hemma, ej heller vilka klasser eller årskurser som är drabbade. Det är sekretess på detta.

Skulle du skicka dina barn dit du vet att smittan finns?

Hej

Det är ju sagt att dom som hostar, nyser eller har feber ska stanna hemma och gör dom det ser jag inga problem med att låta pojken gå till skolan, i skolan har man handsprit både i klassrum, toaletter, duschrum, matsal och lärarna informerar barnen, vi föräldrar har fått information om hur vi ska agera o.s.v, jag känner ingen direkt oro just nu, men du har helt rätt i att jag inte kan uttala mig om situationen i Stockholm.

Mvh isan lover

.

FB_IMG_1584193284153.jpg

Hej
Mvh
Sen är det inte så illa, får ju betalt.
Kunde vart värre, finns väl folk som blir permiterade och uppsagda här i världen.
Jag åker väl dock hem som vanligt, jag har ju ingen som löser av mig utan när jag är klar med mitt jobb ombord åker jag hem och är antagligen ledig i väntan på att flyga till Syd Korea.

Om man nu får flyga från Europa till Thailand när jag är klar, annars vet jag inte vad jag skall ta vägen.

Kunde vart värre, finns väl folk som blir permiterade och uppsagda här i världen.
Jag åker väl dock hem som vanligt, jag har ju ingen som löser av mig utan när jag är klar med mitt jobb ombord åker jag hem och är antagligen ledig i väntan på att flyga till Syd Korea.

Om man nu får flyga från Europa till Thailand när jag är klar, annars vet jag inte vad jag skall ta vägen.
Du kan alltid sitta hemma hos föräldrarna i Sverige :D:D:D

Du kan alltid sitta hemma hos föräldrana i Sverige :D:D:D
Dom åker ju snart till Thailand.
Men sagt till polare att bunkra upp med hembrännt om man skall bli tvungen att sitta i Sverige.
Nä usch va boring, tror inte Thailand stänger gränsen, det har dom inte råd med.

Däremot vet man inte om man skall skratta eller gråta.
Tror dom verkligen på att det här kan blåsa över på en månad och även om smittan minskar att folk kommer hoppa på bästa flyg 55555.
Nä dom får nog räkna med det värsta och räkna med att tidigast runt December kanske turismen börjar komma igendrt här får dom räkna som förlorat år.

Hej

Mvh isan lover
Håller inte med. Man borde tidigt ha initierat beställningar tidigt av sjukvårdsartiklar eftersom man inte hade lager. Man borde också ha antagit en krislag för att bemanna sjukhusen och tagit bort skönhetsoperationer och annat privat som kan vänta. Sjukvården riskerar att få stora brister och regionerna kommer nog inte att klara detta på egen hand.

Men sagt till polare att bunkra upp med hembrännt om man skall bli tvungen att sitta i Sverige.
Nä usch va boring, tror inte Thailand stänger gränsen, det har dom inte råd med.

Tror dom verkligen på att det här kan blåsa över på en månad och även om smittan minskar att folk kommer hoppa på bästa flyg 55555.
Nä dom får nog räkna med det värsta och räkna med att tidigast runt December kanske turismen börjar komma igendrt här får dom räkna som förlorat år.

Det är väl så långt fram han kan tänka.

Hej

Tror precis som du att det här kommer att minska resandet under hela året, s.k experter säger ju ex.vis att det troligtvis kommer att minska här i Sverige under sommaren, men sen till hösten kommer förmodligen en andra våg igen.

En viss återhämtning och ökat resande blir det nog men då förmodligen i den senare delen av året och kanske inte före december som du är inne på, vi hoppas ju själva kunna åka ned i december igen, jag brukar ju boka våra biljetter redan nu i april men i år väntar vi med det och ser hur det utvecklar sig, vi får hoppas på det bästa.

Mvh isan lover

Håller inte med. Man borde tidigt ha initierat beställningar tidigt av sjukvårdsartiklar eftersom man inte hade lager. Man borde också ha antagit en krislag för att bemanna sjukhusen och tagit bort skönhetsoperationer och annat privat som kan vänta. Sjukvården riskerar att få stora brister och regionerna kommer nog inte att klara detta på egen hand.

Hej

Enligt ansvariga inom vården är material både beställt och betalat i god tid, men några nationer har förbjudet export av vissa typer av material, detta ska ju nu Sverige ta upp i EU eftersom det strider mot EU lagar, men jag håller med om att lagerhållningen kunde ha varit bättre, men där bär nog ekonomerna skulden, det har ju länge varit inne att inte ha lager för att på så sätt spara pengar, ett helt idiotiskt tankesätt som gör både privat och offentlig verksamhet mer sårbar.

Mvh isan lover

Hej
Du verkar se hyffsat ljust på det hela.
Men o andra sidan vad hjälper det att oroa sig...
Lycka till.
Mvh

Talade vi inte om resande? Normal arbetskraft räknar jag som fabriksarbete.
Digital värld refererar jag till att man inte behöver resa till en konferenser, man kan deltaga i den digitalt.
De analoga näten är numera mer eller mindre skrotade så de räknar jag inte.
Hej
Dra ner på orden, var saklig, det undviker missförstånd.
Smittan smittar ju mellanmänskligt, missade du det?
Mvh

Tillbaka
Topp