Corona viruset sprider sig

Nu ANTAR dom på mindre felaktiga grunder. :thumbsup::thumbsup::nod:

Precis. Siffrorna är inte korrekta och ökar man testfrekvensen ytterligare så blir det tråkigare siffror, men fan så mycket bättre, både för åtgärder och andra tilltag.

Lika viktigt är det att få de som har varit en siffra i den statistiken friskriven från den statistiken så att inte WHO bara tittar på våra ackumulerade fall, utan bara ser på våra aktiva fall. Om 100.000 människor hade Covid i januari så ser det ju inte bra ut i statistiken då den bara ackumuleras.

Men hur ska man få bättre statistik när många inte vet om att dom tillfrisknat från en sjukdom dom inte vetat om att dom haft???? :thumbsup: :thumbsup:

Jag vet ju inte , men kan man verkligen helt lita på testerna
Du kan säkerligen lita på ett positivt test. Testar du positivt så bär du säkerligen på viruset. Men JAG VET att du inte kan lita på ett negativt test. På sjukhuset testar man patienter minst tre gånger (vid negativt provsvar) ifall man misstänker COVID-19. Många gånger får man ett positivt provsvar först på tredje försöket...

jag förstår vad du menar , att smittan i realiteten inte ökar , har jag förståt dig rätt ?
Men det ser ju inte WHO , de ser en markant ökning och drar då slutsatser därav, det borde även AT förstå att de gör , det är ju självklart

Jag tror inte det spelar någon roll IL , Vi vill båda att skiten stoppas , det är huvudsaken , båda vill vi ha ett Covidfritt land och kunna åka till vårt älskade Thailand :)

Hej

WHO tog ju tillbaka sitt direkt felaktiga påstående, man kan inte dra den slutsatsen genom att avläsa en av många parametrar.

Det du säger är ju t.ex att nästan ingen eller i vart fall väldigt få i Sverige kör för fort om inga fartkontroller utförs, utför man sen 100 000 tals fartkontroller och griper tusentals förare för fortkörning så skulle det enligt dig innebära att folk har börjat köra mycket fortare, riktigt så fungerar det inte, farten har ju i själva verket varit densamma hela tiden.

Mvh isan lover

Hej

WHO tog ju tillbaka sitt direkt felaktiga påstående, man kan inte dra den slutsatsen genom att avläsa en av många parametrar.

Det du säger är ju t.ex att nästan ingen eller i vart fall väldigt få i Sverige kör för fort om inga fartkontroller utförs, utför man sen 100 000 tals fartkontroller och griper tusentals förare för fortkörning så skulle det enligt dig innebära att folk har börjat köra mycket fortare, riktigt så fungerar det inte, farten har ju i själva verket varit densamma hela tiden.

Mvh isan lover

En väldigt bra liknelse.
MEN...
Vilken slags information ges till WHO och ger man en sammanslagen presentation av detta?

Jag hoppas och tror att inte WHO är så värdelösa på att tolka siffror. Dom måste ha fått ett underlag som inte är komplett.

Hej

Mvh isan lover
Nej ,så är det ju i realiteten , men om det inte gjorts fler tester så hade även du IL trott att det var färre smittade än det i realiteten är,
Och det är väl ändock den realla smittan vi vill veta och kunna testa oss fram till samt smittspåra efter densamma

En väldigt bra liknelse.
MEN...
Vilken slags information ges till WHO och ger man en sammanslagen presentation av detta?

Jag hoppas och tror att inte WHO är så värdelösa på att tolka siffror. Dom måste ha fått ett underlag som inte är komplett.
Har Svenska folket fått kompletta uppgifter , vet ens FHM vad som är den egentliga smittade antalet ? , svar nej , bara gissningar , precis som i alla andra länder.man vet antal testade positiva , men vet inte hur många asymptomatiska eller hur många som inte testar trots symptom
I vårt län får du bara testa om du har symptom, jag har inga symptom , men kan bära smitta likförbannat

Hon räknas inte alls som frisk i den statistik jag ser på. Vi har ingen som är tillfrisknad.
Hon är inte frisk om hon inte avlämnat negativt test. Du skulle nog aldrig släppa in henne på ett äldreboende idag, eller skulle du?
Hon skulle bli insläppt på ett äldreboende efter 14 dagar eller bli insläppt och få sitta i karantän 14 dagar på sitt rum!

Hos oss behåller sjukhuset äldreboendepatienter i 14 dagar. Jag är helt övertygad om att en stor källa till smittspridning på våra äldreboenden är patienter som kommer från sjukhusen. Ett påhittat exempel: En dement patient bryter benet, åker till sjukhuset och blir gipsad. Kommer tillbaka till äldreboendet samma dag och insjuknar efter ett tag i Covid-19. Boende på äldreboenden gör tusentals besök till sjukvården varje dag. Resten kan ni tänka er själva..

Man räknas som frisk då minst 7 dygn gått från första symtom ifall man inte haft några symtom de sista 48 timmarna undantaget rethosta och nedsatt lukt/smak. Men till äldreboende är det 14 dygn.

Fast friskförklarad blir man ju inte...åtminstone inte i statistiken.
Det är faktiskt något som jag har undrat från första början hur det går med den statistiken.

Det fanns en riktigt bra karta för någon månad sedan och även på den kartan så hade Sverige 0 tillfrisknade. Att dom inte ligger på IVA är ju en sak, men man bör ju friskförklara människor någon gång.
Kör vi Skip retorik så är det ju 0 på IVA om alla dör och ingen blir frisk.
Kör vi IL retorik så får man något annat resultat som visar något helt annat och dessutom i form av text som skulle kunna liknas vid något som var en översatt text från Nord-Korea med "vår store ledare har ytterligare vunnit ett slag mot viruset..."

Att IVA fall går ner är verkligen viktigt. Men hur många som ligger i Covid utanför IVA vet vi inte.
50 döda på IVA skulle ju dra ner siffran till 104. Det positiva är ju om det inte kommer in fler fall.

Som sagt. Väldigt bristfällig statistik där man egentligen missar målet och syftet då man inte ser hur många nya fall som kommer in och hur många av IVA fallen som tillfrisknat eller dött.
Statistiken är bristfällig. En förklaring kan vara att många, som legat länge på IVA behöver genomgå långvarig rehabilitering p g a att musklerna inte varit aktiverade under lång tid.

Statistiken är bristfällig. En förklaring kan vara att många, som legat länge på IVA behöver genomgå långvarig rehabilitering p g a att musklerna inte varit aktiverade under lång tid.

Ja, men det är långt ifrån alla som hamnar på IVA. Vad sker med de som fick positivt resultat i början av mars?
Är dessa friska eller fortfarande lika sjuka och smittosamma som tidigare? IVA är en väldigt liten del av de som har fått Covid.

Här har ni statistik. Statistik finns det hur mycket som helst

Senast ändrad:
Rådatan hittar du här

Du får klicka dig fram under "utdataportalen" så kan du få fram hur mycket uppgifter som helst. Till exempel vårdtillfällen OCH antalet unika personer

Jag använder dator så jag vet inte hur det ser ut på mobilen..
Fortfarande är det enbart fråga om vårdade på IVA. Det innebär att vårdade på "vanliga" vårdavdelningar, äldreboenden, i hemmet etc inte kommer med annat än som ev dödsfall. Statistiken som redovisas är ofullständig. Kanske kommer en mer komplett redovisning senare.

Tog något random och det såg vettigt ut, även om jag inte kan bygga upp en graf själv.

Fortfarande är det enbart fråga om vårdade på IVA. Det innebär att vårdade på "vanliga" vårdavdelningar, äldreboenden, i hemmet etc inte kommer med annat än som ev dödsfall. Statistiken som redovisas är ofullständig. Kanske kommer en mer komplett redovisning senare.
Det finns statistik över hur många som ligger på sjukhus även utanför IVA. Den har de ju redovisat varje dag! Det finns även statistik om hur många som är covid smittade på äldreboende, hemsjukvård och i enskilda kommuner.

Ja, visst är det ofullständigt och det är riktigt svårt att dra några slutsatser.
Den data vi läser är redan "modifierad" och vi kan inte reversera staplar och diagram för att se var siffrorna kommer ifrån.

Sedan är det även så att en död människa bör avskrivas från "AKTIVA FALL" även om vi inte har någon statistik över aktivsmitta, då ingen avförs från ackumulerat antal smittade.

En väldigt bra liknelse.
MEN...

Hej

Det hoppas jag också, är så inte fallet är jag beredd att hålla med Trump som har dömt ut WHO.

Mvh isan lover

Kan du förklara statistiken? Jag tycker t ex att den är svår att förstå om t ex någon snurrat runt i vårdkedjan. Haft coronan och detta har konstaterats resp inte konstaterats före döden? Tvivlar t ex på att man offrade tester i början av krisen på obduktioner om man nu genomförde sådana.

Min tro är att fullständig statistik kommer senare. Att nu sitta och plocka statistik från olika databaser framstår som besvärligt eller omöjligt.

Det finns statistik över hur många som ligger på sjukhus även utanför IVA. Den har de ju redovisat varje dag! Det finns även statistik om hur många som är covid smittade på äldreboende, hemsjukvård och i enskilda kommuner.

Ja, det har du rätt i. Jag såg 2 inlagda på IVA och 6 sjukhusvårdade (Umeå).
Om nu dessa 2 och 6 personer dör idag och det kommer in det samma antalet samma dag, så ser vi inte det i statistiken.
Det är jobbigt att sitta med PDF'er och läsa och analysera dessa och loggföra saker bakåt i tiden. Men även där bommar vi, så länge inte rådatan anger nya fall och avskrivna fall.

Tillbaka
Topp