Corona viruset sprider sig

Åter igen dina kunskaper kontra AT är nog närmare noll, möjligt att jag hade fel ang 8 timmars utbildning det var kanske en helgkurs med supe
Jag kan inte uttala mig om mängden kunskap då AT är läkare, det är inte jag och har aldrig hävdat eller.
Däremot är uttalanden AT gjort och åtgärder AT gjort fel enligt de utbildningar Sverige genomför, de är också fel om man jämför andra länder som följt principen i det vi utbildat och inte det AT numera gör. Resultatet säger att AT har fel, inte jag.
Det har ju faktiskt ingenting med mig att göra, utan tvärtom allt med AT att göra.

Ang. ansiktsmask som du nämner, en självklarhet att det hjälper hindra smittspridningen kan man tycka. Här en input från Harvard, man får väl anta att de inte har tillgång till samma expertis som Tegnell :)

"He estimates that if two people are wearing masks, the risk that one will infect the other drops by over 90%."
says Harvard T.H. Chan School of Public Health epidemiologist Michael Mina.

/ SatanG

Hej

Vad det gäller mask så fanns det vid pandemins start inget internationellt vetenskapligt stöd grundad på forskning för att mask skulle hjälpa, WHO uppmanade då folk att inte bära mask, att hela västvärldens myndigheter inte rekommenderade folk att bära mask var då naturligt, en logisk följd av detta var att västerlänningar inte tog på sig masker.

I Asien har man i flera årtionden haft en tro på att masker är bra och att dom skyddar, miljontals människor bär där masker ute i samhället oavsett om det är pandemi eller ej, det anses skydda mot luftföroreningar, minska risken för att bli smittad av förkylningar och sjukdomar o.s.v, men i västvärlden har man sett med skepsis på alla dessa asiater med mask, ibland har dom t.o.m hånats och skrattats åt.

Men nu under pandemin har även WHO och olika länders smittskyddsexperter ändrat uppfattning i frågan och man säger nu att mask av bra kvalitet och rätt använd har en positiv effekt och minskar risken för smittspridning.

Mvh isan lover

Turister och deras pengar är mer värda än några små corona-virus, öppna inte upp för tidigt....och öppnade gjorde man.

Omkring 70 000 invånare i Galicien i nordvästra Spanien isoleras återigen från omvärlden på grund av spridningen av coronaviruset.

Inskränkningen följer på att cirka 200 000 invånare fått samma dom i Katalonien i nordost.

- För tillfället. . . har vi 106 positiva fall, vilket innebär en ökning från föregående dag med 21 fall, säger Jesús Vázquez, vid Galiciens hälsovårdsmyndighet, vid en presskonferens i regionhuvudstaden Lugo.

Han tillägger att det anses nödvändigt att skärpa restriktionerna och "isolera oss själva från möjligheten till exponentiell tillväxt vilket tenderar att inträffa i fall av samhällssmitta vilket, här, ännu inte har inträffat".

Det innebär att alla invånare i staden La Mariña, cirka 14 mil öster om A Coruña förbjuds att lämna sitt grannskap och att folksamlingar på fler än tio personer förbjuds. Området kommer i ett första skede att isoleras i fem dygn medan myndigheterna analyserar utvecklingen.

Under lördagen beslutades att över 200 000 människor, däribland invånarna i staden Lleida med runt 140 000 invånare, isoleras från omvärlden efter en ny virusvåg i Katalonien i Spanien.

Boende i grevskapet Segrià, i den västra delen av Katalonien, blev förbjudna att röra sig utanför den avspärrade zonen. Resor in i området förbjöds också.

Det hårt coronadrabbade Spanien öppnade gränserna för besökare från Schengenområdet och Storbritannien den 21 juni. Även turister från tolv länder utanför EU välkomnas till landet.

Hej

Tror att dom länder som valde nedstängning som strategi kommer att få hålla på så här länge.

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller mask så fanns det vid pandemins start inget internationellt vetenskapligt stöd grundad på forskning för att mask skulle hjälpa, WHO uppmanade då folk att inte bära mask, att hela västvärldens myndigheter inte rekommenderade folk att bära mask var då naturligt, en logisk följd av detta var att västerlänningar inte tog på sig masker.

I Asien har man i flera årtionden haft en tro på att masker är bra och att dom skyddar, miljontals människor bär där masker ute i samhället oavsett om det är pandemi eller ej, det anses skydda mot luftföroreningar, minska risken för att bli smittad av förkylningar och sjukdomar o.s.v, men i västvärlden har man sett med skepsis på alla dessa asiater med mask, ibland har dom t.o.m hånats och skrattats åt.

Men nu under pandemin har även WHO och olika länders smittskyddsexperter ändrat uppfattning i frågan och man säger nu att mask av bra kvalitet och rätt använd har en positiv effekt och minskar risken för smittspridning.

Mvh isan lover

Ja, man kom väl fram till att mask hjälper mot spridning men inte mot att få.

Så de var viktigare att de som var sjuka och sprider bär mask än att de som är friska bör mask för att inte bli sjuka.

Men man kan ju fråga sig vad tyglappen som thai bär gör för skillnad. Dessutom samma lapp i flera dagar/veckor.

3EcrgXYFRQNq2MJ81rNw5fIHFz3FMcKcc1JkRHuiBWc.jpg

Hej

Mvh isan lover
Exakt som det här med att bli smittad på flygplan. Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att man blir smittad på flygplan. Därför är det logiskt antaga att risken bli smittad på flygplan är mycket låg och det är självklart vi inte rekommenderar särskilda skyddsåtgärder om man färdas med flygplan.
Det är så här man bygger politiska luftslott.

Ja, man kom väl fram till att mask hjälper mot spridning men inte mot att få.

Så de var viktigare att de som var sjuka och sprider bär mask än att de som är friska bör mask för att inte bli sjuka.

Men man kan ju fråga sig vad tyglappen som thai bär gör för skillnad. Dessutom samma lapp i flera dagar/veckor.

3EcrgXYFRQNq2MJ81rNw5fIHFz3FMcKcc1JkRHuiBWc.jpg

Hej

Håller med helt, i Asien har man nog en övertro på masker och det oavsett vilken kvalitet dessa har och vad dom ska skydda mot, just att det är om man själv är smittad som masken hjälper för att inte smitta andra tror jag också att det är många som missar, en del tycks fortfarande tro att masken i första hand skyddar dom själva mot smitta.

Mvh isan lover

Exakt som det här med att bli smittad på flygplan. Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att man blir smittad på flygplan. Därför är det logiskt antaga att risken bli smittad på flygplan är mycket låg och det är självklart vi inte rekommenderar särskilda skyddsåtgärder om man färdas med flygplan.

Hej

Håller med om dom troliga riskerna för smitta på flygplan, men för att vetenskapligt fastställa detta så behöver man forska i ämnet, så länge detta inte är undersökt och vetenskapligt fastställt kommer läget att vara lite oklart, men detta anser jag inte är politiskt utan rent vetenskapligt.

Mvh isan lover

Nu har jag aldrig sagt att jag håller styret av landet högt. Det är otvetydigt att fel har begåtts, annars hade vi inte haft så höga dödstal. Men att dagligen och stundligen mer eller mindre kräva Anders Tegnells huvud på ett fat som vissa gör här (åtminstone indirekt) är så fruktansvärt uttjatat nu. Jag förstår att det dyker upp papegojor mm. Skrivs något positivt så vänds det tiĺl något negativt. Skulle man lyssna på alla olyckskorpar här är det lika bra att hänga sig i slipsen eller förorena närmsta vattendrag som Hasse å Tage skaldade en gång i tiden.

Nu är största faran att folk struntar i rekommendationerna och att vi pga detta får en utökad smittspridning men efter vad jag kan se sköts detta fortfarande bra. 5 inlagda på IVA här i Skåne vittnar om det.
Var inte så dyster. Det finns ingen anledning att hänga sig eller göra något annat dumt. Världen har överlevt större problem t ex AIDS och polio. Världen kommer att överleva det här också men det kommer att ta tid och eländet kommer att påverka ekonomin för rätt många. En mindre del kommer att drabbas av att nära och kära försvinner.

Nu är HIV och polio hanterbart liksom många andra sjukdomar. På samma sätt kommer det fram mediciner och vacciner också för coronan så småningom. Om våra myndigheter och andra har skött sig maximalt bra eller inte kan vi ha olika uppfattning om. Facit kommer kring valet 2022.

Värt att komma i håg är att vi är ingen indianstam med en medicinman som åkallar gudarnas förbannelse över den som framför kritik. Vi lever i västerlandet där man får diskutera och framföra kritik.

Delar din uppfattning att det är viktigt att alla håller avstånd. Faran är inte över. Vad vi kan hoppas på är en varm sommar som försvårar för viruset. I sämsta fall kommer hösten att bli kritisk för då kommer massa annat skit, som påverkar immunförsvaret enligt en av mina kompisar i coronasvängen.

Hej

Håller med om dom troliga riskerna för smitta på flygplan, men för att vetenskapligt fastställa detta så behöver man forska i ämnet, så länge detta inte är undersökt och vetenskapligt fastställt kommer läget att vara lite oklart, men detta anser jag inte är politiskt utan rent vetenskapligt.

Mvh isan lover
Njae, det är ju så att det finns forskning och vetenskapligt belägg för att det smittar med närhet, d.v.s. oavsett vilken typ av fordon man befinner sig i. Så det behövs ju inte en utredning om det smittar på just flygplan också då det inte är flygplanet som är en del av smittokedjan.
Du missar också på att den medicinska vetenskapen bygger också till stora delar på hävd. Det är helt enkelt inte så att allt måste ha en internationellt godkänd vetenskaplig rapport för att vara vedertaget.
Det är lika med luftslottet om att det inte finns internationell vetenskaplig utredning som visar i hur stor grad munskydd hjälper mot Covid19. Det finns ju inte heller en internationell vetenskaplig utredning som säger att den INTE hjälper.
Däremot finns det inom medicinska vetenskapen en hävd vunnen vetskap att den universellt hjälper om än inte skyddar.
Det är där jag menade att politiken kom in, du vände på myntet och ville bara titta på en sida, att det inte fanns en internationellt vetenskapligt fastställt samband.
Du ville inte se att motsatsen inte heller finns, men att det finns hävd vunnen kunskap som den medicinska vetenskapen levt med rätt länge nu.
Den delen är politik.

Nu har jag aldrig sagt att jag håller styret av landet högt. Det är otvetydigt att fel har begåtts, annars hade vi inte haft så höga dödstal. Men att dagligen och stundligen mer eller mindre kräva Anders Tegnells huvud på ett fat som vissa gör här (åtminstone indirekt) är så fruktansvärt uttjatat nu. Jag förstår att det dyker upp papegojor mm. Skrivs något positivt så vänds det tiĺl något negativt. Skulle man lyssna på alla olyckskorpar här är det lika bra att hänga sig i slipsen eller förorena närmsta vattendrag som Hasse å Tage skaldade en gång i tiden.

Nu är största faran att folk struntar i rekommendationerna och att vi pga detta får en utökad smittspridning men efter vad jag kan se sköts detta fortfarande bra. 5 inlagda på IVA här i Skåne vittnar om det.

Hej

Ja det är märkligt att en del ser allt i svart oavsett hur positiva besked det kommer, trenden och utvecklingen är ju otvetydig positiv, i Västra Götalands Regionen som är stor har vi nu bara 8 personer på intensivvård.

Själv kan jag inte se något annat skäl till denna pessimism än att det är ett personlighetsdrag, det finns ju inget stöd för den negativa inställningen grundad på fakta.

Mvh isan lover

Trams!

Sätt er på flyget så slipper ni vara så satans rädda

image.jpg

Hej

Mvh isan lover

Filtermask har i över 100 år förespråkats för att förhindra droppsmitta, t.ex. vid pandemin 1918.
Att västvärlden och WHO avrådde från ansiktsmask var för att det rådde brist och skulle främst användas på sjukvårdspersonal och de var rädda att folk skulle bunkra upp. Det är ju ingen hemlighet som förvarats i Fort Knox direkt.
Vad jag förstår är covid som mest smittsamt 1-2 dagar innan symptom upp till en vecka efter, behöver man verkligen en myndighetsperson som säger åt en att det är självklart att man bör använda det om man inte har tillräcklig social distansering?

Hehe såg nyss grannen åka iväg på sin moppe, ingen hjälm men däremot ansiktsmask :)

/ SatanG

Filtermask har i över 100 år förespråkats för att förhindra droppsmitta, t.ex. vid pandemin 1918.
Att västvärlden och WHO avrådde från ansiktsmask var för att det rådde brist och skulle främst användas på sjukvårdspersonal och de var rädda att folk skulle bunkra upp. Det är ju ingen hemlighet som förvarats i Fort Knox direkt.
Vad jag förstår är covid som mest smittsamt 1-2 dagar innan symptom upp till en vecka efter, behöver man verkligen en myndighetsperson som säger åt en att det är självklart att man bör använda det om man inte har tillräcklig social distansering?

Hehe såg nyss grannen åka iväg på sin moppe, ingen hjälm men däremot ansiktsmask :)

/ SatanG
En del är helt inne på att husse måste tala om allt. Andra kan själv utvärdera sin situation. :beer:

/ SatanG

Hej

Visst kan en brist på masker vara en faktor här men det är säkerligen långt ifrån den enda, när WHO sa att det saknas vetenskapliga belägg för att mask skyddade mot coronaviruset så får vi väl anta att dom hade belägg för detta.

Mvh isan lover

En del är helt inne på att husse måste tala om allt. Andra kan själv utvärdera sin situation. :beer:

Hej

Visst kan individer alltid fatta egna beslut, man kan gå med hjälm i väntan på kriget som kanske inte kommer, man kan ha flytväst även på land ifall det blir översvämning, man kan stanna hemma och inte gå ut med risk för att få tegelpannor i huvudet när det blåser o.s.v, men dom flesta länders regeringar, myndigheter och individer går nog ändå på dom faktabaserade resultat som forskningen ger oss via sina rekommendationer.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Detta scenario med hur WHO tänker gör det än mer underligt att någon överhuvudtaget lyssnar på dessa clowner, kan man inte med sunt bonnförnuft förstå att ett munskydd eller ännu hellre mask är preventivt i smittspridningen så kanslke man har fel tjänst som sakkunnig i ämnet och placeringen på WHO bör upphöra

Var inte så dyster. Det finns ingen anledning att hänga sig eller göra något annat dumt. Världen har överlevt större problem t ex AIDS och polio. Världen kommer att överleva det här också men det kommer att ta tid och eländet kommer att påverka ekonomin för rätt många. En mindre del kommer att drabbas av att nära och kära försvinner.

Nu är HIV och polio hanterbart liksom många andra sjukdomar. På samma sätt kommer det fram mediciner och vacciner också för coronan så småningom. Om våra myndigheter och andra har skött sig maximalt bra eller inte kan vi ha olika uppfattning om. Facit kommer kring valet 2022.

Värt att komma i håg är att vi är ingen indianstam med en medicinman som åkallar gudarnas förbannelse över den som framför kritik. Vi lever i västerlandet där man får diskutera och framföra kritik.

Delar din uppfattning att det är viktigt att alla håller avstånd. Faran är inte över. Vad vi kan hoppas på är en varm sommar som försvårar för viruset. I sämsta fall kommer hösten att bli kritisk för då kommer massa annat skit, som påverkar immunförsvaret enligt en av mina kompisar i coronasvängen.
Nja, nu är det knappast jag som är dyster men väl några andra här. Jag försöker leva livet som vanligt men följer rekommendationerna så strikt det går. Och letar positiva signaler i stället för negativa. Är nämligen helt övertygad om att man mår bäst av det. Mens sana en corpore sano!

Hej

Visst kan en brist på masker vara en faktor här men det är säkerligen långt ifrån den enda, när WHO sa att det saknas vetenskapliga belägg för att mask skyddade mot coronaviruset så får vi väl anta att dom hade belägg för detta.

Mvh isan lover
ja , vetenskapliga belägg saknades säkert , ävensom det saknades vanligt sunt konsekvenstänkande , dvs till och med en riktig dumskalle bör ju förstå vad detta med droppsmitta handlar om

Tillbaka
Topp