Corona viruset sprider sig

Du förefaller ha en överdriven tro på att det går att fastställa att allt är bra och att alla som inte håller med har en negativ inställning.

Fakta är att ett antal regler från FHM och andra fortfarande gäller. Att antalet dödsfall och IVA-inläggningar minskar är givetvis mycket positivt men inte tillräckligt för de flesta i samhället eftersom de fortfarande påverkas negativt av restriktionerna.

Många oroar sig för att bli smittade på sina arbetsplatser men anser att de måste gå till jobbet för att försörja sig och familjen. Det kan t ex vara inom taxi, hemtjänst och handel. Om du inte vill kalla detta för fakta så är det OK men försök att förstå att alla är inte i samma gynnsamma situation som du och därvid påverkas av oro i den situation som de befinner sig.

Oron är ett större problem än själva Covid-smittan.
Folk verkar må riktigt dåligt utan att ens ha varit i närheten av smittan.

Det är exakt dit jag har velat komma hela tiden, sådan ångest och oro kan nog tyvärr orsaka psykisk ohälsa. Jag vägrar styvnackat att sälla mig till den skaran.

Med den fantastiska spridokraften smittan har, så borde alla som klivit på T-banan ha fått Covid.
Visst är den nog ett helvete att få. Men smittan är lindrigare än allt runt omkring den.

Det blir som äpplen och bananer.
På Flygplan, iaf internationellt sitter du lång tid med personer som kan vara testade friska, men under färden nått så hög replikeringsgrad att du börjar sprida smittan.
Flygplan och långfärdsbussar har en effektiv klimatanläggning. Den kan påverka, men närheten under lång tid är övervägande.
Dock reser de flesta inte med flygplan varje dag eller flera ggr.
På T-Banan har man beroende på årsmodell bra klimatanläggning. Man trängs mer i speciellt rusningstid. Man färdas kortare tid, men fler gånger.
Jag anser de är likvärdiga men på olika sätt. Exponeringen med närhet är stor.
Grundproblemet är som jag nämnt närheten till andra personer. Det hjälper inte effektivt att man har en klimatanläggning då droppsmittan är som ett moln runt en person och endast långsamt har ett luftutbyte.
AT sade i början , att "risken att bli smittad genom att en kort stund stå brevid en annan på en T Bana eller i en buss var mycket liten " Undrar var man mest riskerar att bli smittad enligt honom om det inte är genom att resa kommunalt , detta har han nu senare pudlat på, min känsla är att det kan inte finnas någon bildad man och tillika läkare och kunnig i smittspridning som vräker ut sig så mycket dumheter som han har gjort för att sen komma med påståenden som går tvärt emot tidigare rekommendationer. Någon ger honom manus på vad han skall kläcka ur sig , det är jag fullständigt säker på

Senast redigerad av en moderator:
Med den fantastiska spridokraften smittan har, så borde alla som klivit på T-banan ha fått Covid.
Visst är den nog ett helvete att få. Men smittan är lindrigare än allt runt omkring den.
Så hade fallet varit om den betett sig på samma sätt som influensavirus, d.v.s. som en våg som sköljer över landet.
Men så är inte fallet. Därav teorier som Ulf tog upp någon sida tillbaks i diskussionen nu.
Det här viruset klustrar sig.
Immunförsvar olika starkt beroende på folkgrupp? Skillnader i länders vaccinationsprogram som ev. kunnat skapa större motståndskraft i vissa grupper?
Skillnader i socialt umgänge faller tillbaks på folkgrupper igen. Men bl.a. för att influensan inte sprids så, känns det inte rätt. Men det finns också skillnader som inte faller tillbaks på det. Bl.a. umgängesformen i Stockholm där man går ut på restaurang och minglar. Den delen är inte normalt förekommande på de mindre orterna. Se t.ex. på Dalarnas residensstad som är helt folktom efter kl 18 och det i princip bara är ICA Max och Coop som fortfarande samlar folk.
Men återigen, även inom Stockholm klustrar den sig. Närheten igen, där den slagit är grupper som lever mycket tätt. Flygplansliknande ;-)

Senast ändrad:
Det är exakt dit jag har velat komma hela tiden, sådan ångest och oro kan nog tyvärr orsaka psykisk ohälsa. Jag vägrar styvnackat att sälla mig till den skaran.
På vilket sätt menar du Berra , jag har inte känt någon ångest för detta , jag vet hur jag skall skydda mig och är trygg i det , det är mer hur dumma andra är som inte har vett att skydda sig samt genom sitt handlande för smittan vidare som oroar mig

Tror inte att Covid är speciellt smittsamt, en smitta liknande ex , mässlingen hade varit ödesdiger i ett land med så märkligt folk som inte har skalle att klara av att bromsa en droppsmitta.

Så hade fallet varit om den betett sig på samma sätt som influensavirus, d.v.s. som en våg som sköljer över landet.
Men så är inte fallet. Därav teorier som Ulf tog upp någon sida tillbaks i diskussionen nu.
Det här viruset klustrar sig.
Immunförsvar olika starkt beroende på folkgrupp? Skillnader i länders vaccinationsprogram som ev. kunnat skapa större motståndskraft i vissa grupper?
Skillnader i socialt umgänge faller tillbaks på folkgrupper igen. Men bl.a. för att influensan inte sprids så, känns det inte rätt. Men det finns också skillnader som inte faller tillbaks på det. Bl.a. umgängesformen i Stockholm där man går ut på restaurang och minglar. Den delen är inte normalt förekommande på de mindre orterna. Se t.ex. på Dalarnas residensstad som är helt folktom efter kl 18 och det i princip bara är ICA Max och Coop som fortfarande samlar folk.
Men återigen, även inom Stockholm klustrar den sig. Närheten igen, där den slagit är grupper som lever mycket tätt. Flygplans liknande ;-)

Så du säger att den för gemene svensk är ett ickeproblem.
Fan vad skönt, då kan jag slappna av och inte bekymra mig så fasligt.

På vilket sätt menar du Berra , jag har inte känt någon ångest för detta , jag vet hur jag skall skydda mig och är trygg i det , det är mer hur dumma andra är som inte har vett att skydda sig samt genom sitt handlande för smittan vidare som oroar mig

Du är alltså sekundärsmittad då du har fasats över denna jordens undergång flera gånger...om dagen.

Dina metoder är inte användbara för alla. Försök lugna dig och framför fakta. Då är chansen större att folk läser vad du skriver. Att vara ilsken är heller inte bra för blodtryck och hjärta.
Att vara ilsken samt fara ut i märkliga vokabulär när ens egna argument tryter hör ihop med just dessa Vänsterblivna som ingick i 68 rörelsen

Du är alltså sekundärsmittad då du har fasats över denna jordens undergång flera gånger...om dagen.
Om jag är/har varit smittad /sjuk av detta virus , så blev jag smittad innan denna sjukdom var känd utom möjligtvis för de Chineser som var invigda i eländet, det har mao inget med att det inte med enkla medel går att skydda sig .

tege_5.jpg

© Folkhälsomyndigheten/Youtube

1.600 nya coronafall – men få i grannländerna
Publicerad 6 juli 2020 kl 14.32
INRIKES. Coronasmittan fortsätter växa i Sverige. Nu är smittfallen uppe en bra bit över 70.000.

Trots omfattande coronatestning i grannländerna har Sverige många fler fall. Och de fortsätter växa.
Idag rapporterar Folkhälsomyndigheten att antalet bekräftade sjukdomsfall i Sverige ökar från 71.419 till 73.061.
Dödstalet har ökat med 13, från 5.420 till 5.433.
I övriga Skandinavien har dödstalen och smittan nästan stannat.
I Danmark finns det nu 12.832 bekräftade sjukdomsfall och 606 döda. I Finland är totalsiffran 7.257 smittade och 329 döda. Norge har sammanlagt 8.839 sjukdomsfall och 251 döda.
Idag har Finland rapporterat 4 nya smittfall, igår 5 nya och i förrgår 6 nya fall. Norge hade igår 4 nya fall och 5 nya i förrgår.
Sverige rapporterar inte längre fall på helger.

Ledsen Berra, men den här nyheten är inte heller den positiv.

"Coronavirus spreads through the air as aerosol, 230 scientists write in open letter to World Health Organisation"

Så kan det säkert vara på många håll men inom t ex taxi och hemtjänst har många sett kompisar bli sjuka. Har du några tröstens ord för dem som är rädda att hamna i samma situation?
Dom får väl skydda sig enligt rekommendationer som alla vi andra som måste gå till jobbet.
Måste va bekvämt o va pensionär nu.Då behöver man ju inte utsätta sig alls o låta andra ta smällen av viruset.

Tillbaka
Topp