Corona viruset sprider sig

Lugn nu IL. Matt driver med dig eftersom du inte läser/alternativt refererar till innehåll i artiklar lite väl överdrivet och långt från vad dina citat sade.
Du sade:

Sedan lade du till här:

Inget av dessa dina påståenden finns med i den text du citerat, så man undrar varför du hävdar något som inte hävdats i den text du citerar?
Det finns ingen bedömning att det ger 17 års skydd, man säger att man inte vet och skall forska. Men man säger också att vad gäller SARS som är en annan sjukdom än Covid19 fanns t-celler fortfarande kvar efter 17 år. Man säger att nästa steg är att forska i hur länge ett skydd mot SARS och även korsrelaterat Covid19 kan räknas på.
Hittills har två rapporter förekommit som anger ett mycket kort skydd om något vad gäller Covid19.
Alltså inversen av vad du hävdade.

Sedan det här med forskare. Det finns ingen uppgift att forskare på karolinska kommit fram till det här, ingen.
Det enda som finns nämnt är att en professor i infektionsmedicin kommenterar rapporter som publicerats i Nature. D.v.s. han kommenterar något som han kanske har läst.
Vad gäller vilka som gjort rapporterna kan läsas här:
nature.com search
Iaf. jag ser inga referenser till forskare på Karolinska i de rapporterna, men jag skummade bara och såg utländska namn, vilket inte betyder något. Jag sitter med annat, så ursäkta att jag inte är noggrannare på den punkten.

Det finns inga som helst utfästelser vad gäller Covid19, tvärtom säger din citerade text att man inte vet något alls i saken, men att de hoppas att efter forskning kunna ge ett positivt besked.

Jag tolkar din text som att en reporter sitter och bevakar olika rapporter och har ringt Karolinska för att få prata med en sakkunnig om rapporternas innehåll och har ställt följdfrågor om vad det skulle kunna innebära i fallet Covid19.
D.v.s, enligt din citerad text finns ännu inget hoppfullt besked, utan istället ett "Vi får se"

Med all respekt IL, som i fallet med många av dina kommentarer om artiklar visade du att du kanske inte läste dem så noga, eller förstod dem fel.
Mats driver med dig.

Dessutom lade du nu till det här.

Både jag och Mats läste vad det stod i din citerade text.
Bara ett bevis på att det finns svenskar som har svårt att förstå varandra. Hur skall det då vara för invandrare när svenska tydligen har svårt att förstå varandra. inte konstigt att det blir underligheter med förståelsen av information.
Hörde på radions ring p1 klagomål på att högskoleutbildade var dåliga på att skriva med bra gramatik.

Hej

I USA börjar läget bli så kritiskt och vården så överbelastad att man i Texas nu kanske måste börja skicka hem sjuka för att dö i sina hem, även i Florida är läget pressat.

i dag kl 05:34av Anna Sjögren
Sjukvården i USA är hårt pressad av coronautbrottet. I de värst drabbade delstaterna, Texas och Florida, är situationen särskilt svår när allt fler behöver vård, rapporterar Ekot.
Nu meddelar lokala myndigheter i Texas att man kan bli tvungen att skicka hem patienter för att dö. I en kommun har dess enda sjukhus nått maxkapacitet och nu bildas etiska kommittéer för att besluta om vilka som ska få vård och vilka som ska skickas hem.
- Tyvärr måste våra läkare bestämma vilka som ska vårdas på sjukhuset och vilka som skickas hem till sina familjer för att dö, skriver en av kommunens domare i ett meddelande på kommunens Facebooksida.
Fredagen var fjärde dagen i rad som landet registrerade 1000 dödsfall eller fler under ett dygn.

Mvh isan lover

Hej

I USA börjar läget bli så kritiskt och vården så överbelastad att man i Texas nu kanske måste börja skicka hem sjuka för att dö i sina hem, även i Florida är läget pressat.

i dag kl 05:34av Anna Sjögren
Sjukvården i USA är hårt pressad av coronautbrottet. I de värst drabbade delstaterna, Texas och Florida, är situationen särskilt svår när allt fler behöver vård, rapporterar Ekot.
Nu meddelar lokala myndigheter i Texas att man kan bli tvungen att skicka hem patienter för att dö. I en kommun har dess enda sjukhus nått maxkapacitet och nu bildas etiska kommittéer för att besluta om vilka som ska få vård och vilka som ska skickas hem.
- Tyvärr måste våra läkare bestämma vilka som ska vårdas på sjukhuset och vilka som skickas hem till sina familjer för att dö, skriver en av kommunens domare i ett meddelande på kommunens Facebooksida.
Fredagen var fjärde dagen i rad som landet registrerade 1000 dödsfall eller fler under ett dygn.

Mvh isan lover
bedrövligt förstås med lidande å död, men kan inte låta bli att tänka på trumpens kritik mot sverige

Tänkter inte ge mig in i denna diskussion igen om vilka/vilken som är ansvarig för vad , men upplysningsvis för den som missade det sades igår det på SVT att dessa PCR tester inte var tillförlitliga , 20 -30 % visade negativt trots Covidinfektion , tas testet för sent så finns inga virus i näsan , så testet visar negativt då Virus redan invaderat lungorna ..
Så testa kan man ju göra , men hjälper tydligen föga

Tänkte inte ge mig in i denna diskussion igen , men igår sades det på SVT att dessa PCR tester inte var tillförlitliga , 20 .30 % visade negativt trots Covidinfektion , tas testet för sent så finns inga virus i näsan , så testet visat negativt trots att Virus redan invaderat lungorna .. Så testa kan man ju göra , men hjälper tydligen föga

Hej

Ja många har kanske haft en övertro på tester och dom resultat dessa ger.

Mvh isan lover

Var ju tydligen lika illa med antikroppstestet , dvs inget att lita på vilket kan ställa till det ordentligt om det vill sig illa , T cell test finns väl inte att tillgå för gemene man ännu . Jag tror att detta virus kommer att självdö , inte alls på grund av immunitet utan pga sin låga smittbarhet samt om folk håller avstånd och använder munskydd , som i vårt andra hemland , Jag håller på att det är munskydden som gjort den stora skillnaden där mot andra länder , samma i Vietnam.
Men är ju enbart gissningar från min sida , men gissningar är ju populära i denna pandemi,
Skönt att det nu helt av sig självt börjar avklinga av i Sverige

Var ju tydligen lika illa med antikroppstestet , dvs inget att lita på vilket kan ställa till det ordentligt om det vill sig illa , T cell test finns väl inte att tillgå för gemene man ännu . Jag tror att detta virus kommer att självdö , inte alls på grund av immunitet utan pga sin låga smittbarhet samt om folk håller avstånd och använder munskydd , som i vårt andra hemland , Jag håller på att det är munskydden som gjort den stora skillnaden där mot andra länder , samma i Vietnam.
Men är ju enbart gissningar från min sida , men gissningar är ju populära i denna pandemi,

Välkommen tillbaka... som vi saknat dig i denna tråd!

Låg smittbarhet? Nog för att jag gottade till morgonkaffet och är lite slö men är inte det raka motsatsen till vad typ hela världens forskare konstaterat?

Låg smittbarhet? Nog för att jag gottade till morgonkaffet och är lite slö men är inte det raka motsatsen till vad typ hela världens forskare konstaterat?
Jag vet inte riktigt definitionen av låg eller hög smittbarhet , men om ett virus har ett RS tal (tror jag de kallar det) på runt 1 så skall det inte vara speciellt smittsamt , dvs en smittad person smittar i snitt en individ osv . Det är ju inte som tillex mässling som smittar 30 m bort från den sjuke . Det är ju inte heller som vanligt influensa virus .. En person i ett hushåll kan vara smittad , men inte den andra .
Försök nu hålla detta på en "Icke förlöjligande nivå "
Finns ju egentligen inget att larva eller skoja om med denna pandemi,, varför skulle det nu då klinga av i Sverige , inga åtgrder för att begränsa smittan är gjorda. Inga munskydd på stan , skolor öppna under inledningen av pandemin, restauranger öppna , inga nedstängningar mm .. Så varför går nu smittan ner ??

Jag vet inte riktigt definitionen av låg eller hög smittbarhet , men om ett virus har ett RS tal (tror jag de kallar det) på runt 1 så skall det inte vara speciellt smittsamt , dvs en smittad person smittar i snitt en individ osv . Det är ju inte som tillex mässling som smittar 30 m bort från den sjuke . Det är ju inte heller som vanligt influensa virus .. En person i ett hushåll kan vara smittad , men inte den andra .
Försök nu hålla detta på en "Icke förlöjligande nivå "
Finns ju egentligen inget att larva eller skoja om med denna pandemi,, varför skulle det nu då klinga av i Sverige , inga åtgrder för att begränsa smittan är gjorda. Inga munskydd på stan , skolor öppna under inledningen av pandemin, restauranger öppna , inga nedstängningar mm .. Så varför går nu smittan ner ??

Det är alltså svårt att bli smittad?

Det är alltså svårt att bli smittad?
Finns forskare som hävdar att det går relativt enkelt att hålla sig undan , dvs inte bli smittad , men finns ju de som hävdar det vara luftburet , jag är ju iofs tveksam till att det skulle klinga av av sig självt om det vore ett luftburet virus , Coronavirus är alla relativt stora , Covid är det största av de kända , och då även det tyngsta, kanske kan man räkna ut hur långt detta färdas , det gör nu forskare på olika ställen runt om i världen. Det finns de som hävdar att det inte alls är så lätt att bli smittad , Sitter du med en tom stolsrad i flyget så skall det ju vara säkert påstås det , anser du att ett väldigt smittsamt virus med ev luftburen aerosolsmitta stoppas av EN tom stolsrad , det gör inte jag. Men naturligtvis fritt att ha olika åsikter om detta , Tycker det är intressant och anser att om allmännheten läste på lite så kanske vi skulle klara att avsluta denna pandemi betydligt snabbare, gemene man tycks inte veta ett skit om vad detta är, de flesta vet inte ens vad ett virus är

Detta med munskydd . Om jag står på stan med en meter från en annan person, jag blir pissnödig , drar av mig brallan samt pissar rakt ut , Då blir den andra personen förmodligen nerpissad , Om jag behåller brallorna på så blir jag våt i brallan , men den andra blir inte nerpissad ..
Just simple as that
:)

Detta med munskydd . Om jag står på stan med en meter från en annan person, jag blir pissnödig , drar av mig brallan samt pissar rakt ut , Då blir den andra personen förmodligen nerpissad , Om jag behåller brallorna på så blir jag våt i brallan , men den andra blir inte nerpissad ..
Just simple as that
:)

Precis! Är man smittad så ska man bära mask....
Eller är det inte så att om man är smittad, så ska man inte ge sig ut?

Om jag är pissnödig så är det väldigt sällan jag pissar bland folk. Varesig med byxor av eller på.
Testning är viktigt. Man fångar upp smittade och kan således ta åtgärder.
Det dåliga med masstestning är att siffrorna blir sämre. Att verkligheten blir bättre är tydligen sekundärt.
0 testade ger inga resultat och är det bästa enligt hur länder agerar.

Precis! Är man smittad så ska man bära mask....
Eller är det inte så att om man är smittad, så ska man inte ge sig ut?

Om jag är pissnödig så är det väldigt sällan jag pissar bland folk. Varesig med byxor av eller på.
Testning är viktigt. Man fångar upp smittade och kan således ta åtgärder.
Det dåliga med masstestning är att siffrorna blir sämre. Att verkligheten blir bättre är tydligen sekundärt.
0 testade ger inga resultat och är det bästa enligt hur länder agerar.
Vet du hur många tester tillex Thaialnd har gjort ?? Sverige ligger ju dessutom inte i framkant vad gäller testmängder, så inte kan vi Svenskar klappa oss för bröstet ang detta , Dessutom så anser många att ett munskydd även ger visst skydd om än mindre än en mask , Hade alla Svenskar burit en P3mask som vården ofta har , då hade vi dag inte haft någon smitta alls,
Frågan kvarstår som jag ser det , Från början sade vissa "kunniga" att mask inte hjälper mot smittan , varför behövdes då landets alla tillgängliga masker i vården , om de inte hjälper:rolleyes: Svaret är som jag ser det att visst hjälper munskydd mot att smitta andra om man är sjuk , Mask hjälper mot både att bli smittad samt att smitta, om du väljer en utan ventil. Dessutom så vet tydligen en stor del av befolkningen inte ens att de bär på viruset då de är helt symptomfria , så då skulle mao ALLA behöva bära munskydd, då du inte vet om du är smittad eller ej ,
Så det du skriver om att man skall stanna hemma närman är sjuk faller mao helt ..

Vet du hur många tester tillex Thaialnd har gjort ?? Sverige ligger ju dessutom inte i framkant vad gäller testmängder, så inte kan vi Svenskar klappa oss för bröstet ang detta , Dessutom så anser många att ett munskydd även ger visst skydd om än mindre än en mask , Hade alla Svenskar burit en P3mask som vården ofta har , då hade vi dag inte haft någon smitta alls,
Frågan kvarstår som jag ser det , Från början sade vissa "kunniga" att mask inte hjälper mot smittan , varför behövdes då landets alla tillgängliga masker i vården , om de inte hjälper:rolleyes: Svaret är som jag ser det att visst hjälper munskydd mot att smitta andra om man är sjuk , Mask hjälper mot både att bli smittad samt att smitta, om du väljer en utan ventil. Dessutom så vet tydligen en stor del av befolkningen inte ens att de bär på viruset då de är helt symptomfria , så då skulle mao ALLA behöva bära munskydd, då du inte vet om du är smittad eller ej ,
Så det du skriver om att man skall stanna hemma närman är sjuk faller mao helt ..

Visst hjälper säkert mask, så länge folk hanterar dessa korrekt och desinficerar maskerna efter användning.

Frågan är...
Hur farligt är viruset då väldigt många inte ens vet om man har det eller har haft det.

De länder som har stängt ner har fått en uppblossning igen och får stänga ner en gång till. Mask på i 10år?

Du är en enorm alarmist. Du är precis likadan som klimatalarmisterna, nazismalarmisterna och övriga alarmister.
Du saknar balans i dina inlägg och således är det ingen som orkar höra på dig.

Långt inbäddat i dina inlägg finns det en del vettiga saker som man inte säger emot, men enklast är att såga hela inläggen och allt innehåll, då du just uppträder som en alarmist, militant feminist, militant Greta anhängare, militant vegan och alla andra former av ideologiska galenpannor.
Det är bara det att din agenda inte är den samma.

Edit: Sverige testar rätt duktigt just nu. Man hade alltid kunnat önska tidigare testning och större mängd.
Jag vet inte hur många tester Thailand gör, men med tanke på antal döda i Covid och antal smittade så känns den statistiken väldigt sminkad med tanke på turismen och med tanke på att Covid existerade långt innan dom stängde ner.

Denna tråd var mycket lugnare innan du kom inn igen.
Varför inte utgå, som du sagt, tidigare i tråden.
År det något fel har ju du en vapenbroder, som kan tillrätta visa vad som är fel eller rätt.
Så utgå du o skriv i andra trådar, som min hobby

Tillbaka
Topp