Corona viruset sprider sig

 
Hej

Förhoppningar om att kravet på 14 dagars karantän slopas redan den 1 april.


Mvh isan lover
Sverige är lite raka motsatsen till Thailand, här nere är det bara utlänningar som smittar, i Sverige verkar det som de bara är Svenskar som är smittbärare och måste testas ?

1613913116979.png

Ja Tyvärr är detta "förslag" bara önskningar från resebranschen i Thailand så som det allt som oftast är med dessa rubriker....

Annars hade det varit öppna spjäll för länge sen!
 
Thailand klarar sig nog mycket länge, landet har väl en av världens största valutareserv.
Öppna upp när övriga världen slår rekord i smittade varje månad.

Att släppa in turister och viruset vore en stor prestigeförlust för regimen som tydligt markerat vad faranger står i kurs.

Blir det lättnader så är nog asiater målgruppen

Hej

Att leva på valutareserven låter ju bra men håller det i längden, problemet är väl att mer företag går under och fler blir arbetslösa ju längre tiden går, jag gör nog samma bedömning som industriföretagen, turistindustrin, banker och ekonomer som anser att det här är ohållbart i längden.

Mvh isan lover
 
Ja Tyvärr är detta "förslag" bara önskningar från resebranschen i Thailand så som det allt som oftast är med dessa rubriker....

Annars hade det varit öppna spjäll för länge sen!

Hej

Ja turistbranschen och turistmyndigheten var ju med, men även Industriföretag ställde ju sig bakom förslaget, det var lite överraskande.

Mvh isan lover
 
Hej

Att leva på valutareserven låter ju bra men håller det i längden, problemet är väl att mer företag går under och fler blir arbetslösa ju längre tiden går, jag gör nog samma bedömning som industriföretagen, turistindustrin, banker och ekonomer som anser att det här är ohållbart i längden.

Mvh isan lover
Här där jag bor i Pathum Thani på gränsen till Ayutthaya jobbar 130.000 människor i industriområdet. Tjejens kompisar sen hon jobbade på Nidec jobbar över varje helg. En thai som jag lärt känna är chef på ett företag här och han säger, så sent som igår, de har svårt att hinna med alla leveranser. Jag har inte hört ett enda ord om kris här. Industrin här verkar gå som tåget.

Däremot är det annorlunda med turistindustrin, ffa Phuket som bara har turismen som inkomst. I turismindustrin är det till största delen isaanfolk som drabbats och det är det du kör med hela tiden. Jag vet de som blivit av med jobbet, pga inga turister, som lätt kunnat få anställning på fabriker.

Du försöker måla upp en bild av Thailand som är förljugen. Jag vet att det var en nedgång i industrin före covid19 men den verkar ha återhämtat sig, iaf till viss del. Att bnp i Thailand tar stryk som övriga världen är inget konstigt, ffa med inga turister. Ryggraden i thailandsk ekonomi är inte turismen utan en stor utvecklad industri.

Detta borde du veta men kör på med din propaganda. Tagga ner och försök att vara lite mer nyanserad och saklig, du kan om du vill!
 
Här där jag bor i Pathum Thani på gränsen till Ayutthaya jobbar 130.000 människor i industriområdet. Tjejens kompisar sen hon jobbade på Nidec jobbar över varje helg. En thai som jag lärt känna är chef på ett företag här och han säger, så sent som igår, de har svårt att hinna med alla leveranser. Jag har inte hört ett enda ord om kris här. Industrin här verkar gå som tåget.

Däremot är det annorlunda med turistindustrin, ffa Phuket som bara har turismen som inkomst. I turismindustrin är det till största delen isaanfolk som drabbats och det är det du kör med hela tiden. Jag vet de som blivit av med jobbet, pga inga turister, som lätt kunnat få anställning på fabriker.

Du försöker måla upp en bild av Thailand som är förljugen. Jag vet att det var en nedgång i industrin före covid19 men den verkar ha återhämtat sig, iaf till viss del. Att bnp i Thailand tar stryk som övriga världen är inget konstigt, ffa med inga turister. Ryggraden i thailandsk ekonomi är inte turismen utan en stor utvecklad industri.

Detta borde du veta men kör på med din propaganda. Tagga ner och försök att vara lite mer nyanserad och saklig, du kan om du vill!
Samma här, vi bor ju utanför Laem Chabang vilket är en stor industri stad.
Här märker du inte av att det är någon pandemi.
Inne i Pattaya ja, utanför nej.
Som vanligt försöker IL måla upp sin egna påhittade bild och vill få det att låta som hela landet är nedstängt.
Pattaya var i kris innan pandemin med, byggt ut mer än efterfrågan.
Efter pandemin kanske det bättre anpassat till turistmängd.
 
Just nu känner jag inte till någon som har skiten, men väl en del som har haft det tidigare utan att bli allvarligt sjuka.
Var och hälsade på min nu vaccinerade far igår, han blev överlycklig av fastlagsbullen han fick. Även om samtliga på hans äldreboende är vaccinerade gäller fortfarande restriktioner med visir mm. Bra att man inte tar några risker.
 
Här där jag bor i Pathum Thani på gränsen till Ayutthaya jobbar 130.000 människor i industriområdet. Tjejens kompisar sen hon jobbade på Nidec jobbar över varje helg. En thai som jag lärt känna är chef på ett företag här och han säger, så sent som igår, de har svårt att hinna med alla leveranser. Jag har inte hört ett enda ord om kris här. Industrin här verkar gå som tåget.

Däremot är det annorlunda med turistindustrin, ffa Phuket som bara har turismen som inkomst. I turismindustrin är det till största delen isaanfolk som drabbats och det är det du kör med hela tiden. Jag vet de som blivit av med jobbet, pga inga turister, som lätt kunnat få anställning på fabriker.

Du försöker måla upp en bild av Thailand som är förljugen. Jag vet att det var en nedgång i industrin före covid19 men den verkar ha återhämtat sig, iaf till viss del. Att bnp i Thailand tar stryk som övriga världen är inget konstigt, ffa med inga turister. Ryggraden i thailandsk ekonomi är inte turismen utan en stor utvecklad industri.

Detta borde du veta men kör på med din propaganda. Tagga ner och försök att vara lite mer nyanserad och saklig, du kan om du vill!

Hej

Det du kallar förljugen bild av läget i Thailand under pandemin kommer ju inte ifrån mig personligen, jag vidarebefordrar ju bara vad i detta fallet Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut med i media.

Om dessa har rätt eller fel har jag svårt att ta ställning till personligen, men jag tycker att dom borde veta vad dom talar om, det är ju seriösa aktörer det handlar om och seriös media som rapporterar, så jag ser inget fel med att länka till nyheter som det här även om dom inte är positiva och optimistiska om läget.

Även regeringen uppges ju oroas av pandemins ekonomiska följder och hushållens ökade skuldsättning, just nu ingår väl 14-17 miljoner människor i Regeringens olika stödprogram eftersom dom har svårt att försörja sig, det tyder väl ändå på vissa problem.

Mvh isan lover
 
Samma här, vi bor ju utanför Laem Chabang vilket är en stor industri stad.
Här märker du inte av att det är någon pandemi.
Inne i Pattaya ja, utanför nej.
Som vanligt försöker IL måla upp sin egna påhittade bild och vill få det att låta som hela landet är nedstängt.
Pattaya var i kris innan pandemin med, byggt ut mer än efterfrågan.
Efter pandemin kanske det bättre anpassat till turistmängd.
Hej

Säger samma sak till dig, jag förstår inte hur man kan tillskriva mig vad Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut med i media, jag vidarebefordrar ju bara vad dessa uppger.

Om Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer ljuger när dom uttalar sig till media så borde du anklaga dom för att hitta på saker och inte mig.

Själv ser jag det som en intressant nybet när Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut offentligt och varnar för en risk för kollaps.

Mvh isan lover
 
Skärmbild 2021-02-22 080234.png

Foreign tourists who have received the certificate of entry to Thailand are now required to download the ThailandPlus app, prior to their arrival, the Thai government has confirmed.

The app, which works similar to GPS, will enable officials to know the whereabouts of foreign tourists during their stay in Thailand in the event of a new outbreak of COVID-19.

First announced in November last year, the app has been developed by the Ministry of Digital Economy and Society, the Prime Minister’s Office and the Digital Government Development Agency (Public Organization).

According to the Government Public Relations Department, the app “will create confidence among foreign tourists about their health and safety and help contain the spread of COVID-19 infection”.

“With this application, the authorities will be able to reach out to individuals sooner and will also alert local officials, if there is a high risk of transmission. Thai embassies and consulates overseas will provide foreign visitors to Thailand with information about how to download ThailandPlus”, the government said.

“ThailandPlus functions like the Mor Chana app, but it will link to information from the Ministry of Foreign Affairs, regarding the certificate of entry of the arriving foreign tourists, for screening and tracing, from their arrival in Thailand”.

The government said “the application would not infringe on the visitors’ right to privacy but would enhance COVID-19 tracing”.

In December, the Tourism Authority of Thailand shared the video below explaining how the application will work.



(Source: – Thai Visa News)
 
Hej

Det du kallar förljugen bild av läget i Thailand under pandemin kommer ju inte ifrån mig personligen, jag vidarebefordrar ju bara vad i detta fallet Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut med i media.

Om dessa har rätt eller fel har jag svårt att ta ställning till personligen, men jag tycker att dom borde veta vad dom talar om, det är ju seriösa aktörer det handlar om och seriös media som rapporterar, så jag ser inget fel med att länka till nyheter som det här även om dom inte är positiva och optimistiska om läget.

Även regeringen uppges ju oroas av pandemins ekonomiska följder och hushållens ökade skuldsättning, just nu ingår väl 14-17 miljoner människor i Regeringens olika stödprogram eftersom dom har svårt att försörja sig, det tyder väl ändå på vissa problem.

Mvh isan lover

Varenda grupp i samhället, förutom skattebetalarna, verkar få bidrag nu.

Frugan blev varslad då företaget hon jobbar på blev uppköpt och finansavdelningen ligger i Malaysia.
De kom dock på att de inte hinner få igenom allt innan hon skulle slutat nu i Feb så de nyanställer henne till sista April. Avgångsvederlag, enligt thailändsk lag, kommer dock samtidigt som den officiella avgångsdagen, det smakar ju mumma :)

/ SatanG
 
Hej

Det du kallar förljugen bild av läget i Thailand under pandemin kommer ju inte ifrån mig personligen, jag vidarebefordrar ju bara vad i detta fallet Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut med i media.

Om dessa har rätt eller fel har jag svårt att ta ställning till personligen, men jag tycker att dom borde veta vad dom talar om, det är ju seriösa aktörer det handlar om och seriös media som rapporterar, så jag ser inget fel med att länka till nyheter som det här även om dom inte är positiva och optimistiska om läget.

Även regeringen uppges ju oroas av pandemins ekonomiska följder och hushållens ökade skuldsättning, just nu ingår väl 14-17 miljoner människor i Regeringens olika stödprogram eftersom dom har svårt att försörja sig, det tyder väl ändå på vissa problem.

Mvh isan lover
14-17 miljoner ingår i regeringens stödprogram men betyder inte att de blivit av med jobbet. Det skulle innebära ungefär hälften av alla arbetsföra i Thailand. Nu vet jag att du skrivit att matte inte är din styrka men reagerar du inte över siffran 14-17 miljoner?

Du gillar att hänvisa till diverse källor men lägger in din tolkning, eller missförstånd, åsikt, för att få det till en sanning. Fattades bara att du inte fick med något från något FN-organ också.

T.ex min tjej som jobbar 6 dagar i veckan får pengar från regeringens stödprogram. Att hänvisa till 14-17 miljoner som du gör blir bara missvisande men det passar din argumentation.

Naturligtvis är regeringen och myndigheter bekymrade över den personaltäta turistindustrin där många mist jobbet, ffa outbildade från landsbygden, allt annat vore tjänstefel.

Naturligtvis får det ekonomiska följder men Thailand går inte under som du försöker få till det.
 
14-17 miljoner ingår i regeringens stödprogram men betyder inte att de blivit av med jobbet. Det skulle innebära ungefär hälften av alla arbetsföra i Thailand. Nu vet jag att du skrivit att matte inte är din styrka men reagerar du inte över siffran 14-17 miljoner?

Du gillar att hänvisa till diverse källor men lägger in din tolkning, eller missförstånd, åsikt, för att få det till en sanning. Fattades bara att du inte fick med något från något FN-organ också.

T.ex min tjej som jobbar 6 dagar i veckan får pengar från regeringens stödprogram. Att hänvisa till 14-17 miljoner som du gör blir bara missvisande men det passar din argumentation.

Naturligtvis är regeringen och myndigheter bekymrade över den personaltäta turistindustrin där många mist jobbet, ffa outbildade från landsbygden, allt annat vore tjänstefel.

Naturligtvis får det ekonomiska följder men Thailand går inte under som du försöker få till det.

Hej

Det är helt riktigt att alla dom 14-17 miljoner människor som nu ingår i olika stödprogram inte är arbetslösa, det finns ju en rad olika stöd och grupper som är berättigade till dessa stöd, men antalet människor och att dom olika nya stöden överhuvudtaget finns tyder ju på att många fler än vanligt har problem nu och påverkas negativt av pandemin.

Jag tycker att man ska uppmärksamma och länka till både negativa och positiva nyheter, det är ju så verkligheten ser ut, när nu Centralbank och ekonomer nu förutspår att 2021 kan komma att bli ändå värre ekonomiskt sett än 2020, det låter ju inte så bra, vi får naturligtvis hoppas att dom har fel.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är helt riktigt att alla dom 14-17 miljoner människor som nu ingår i olika stödprogram inte är arbetslösa, det finns ju en rad olika stöd och grupper som är berättigade till dessa stöd, men antalet människor och att dom olika nya stöden överhuvudtaget finns tyder ju på att många fler än vanligt har problem nu och påverkas negativt av pandemin.

Jag tycker att man ska uppmärksamma och länka till både negativa och positiva nyheter, det är ju så verkligheten ser ut, när nu Centralbank och ekonomer nu förutspår att 2021 kan komma att bli ändå värre ekonomiskt sett än 2020, det låter ju inte så bra, vi får naturligtvis hoppas att dom har fel.

Mvh isan lover
Ja, bland dessa 14-17 miljoner är många bönder, antagligen några miljoner, som erhåller stöd och fått det många år innan covid19. Har kanske inget att göra med pandemin utan låga priser på världsmarknaderna. Alla med välfärdskort som de hade före covid19. Många får stöd pga regeringen eller provinser stängt ner verksamheter, såsom restauranger,massageställen, karaokebarer m.m. Har läst att de drabbade från turistnäringen är ca 2 miljoner pga av covid19, alltså långt från den siffran som du försökte få det till. Allvarligt nog och sorgligt för de drabbade.
 
Hej

Att leva på valutareserven låter ju bra men håller det i längden, problemet är väl att mer företag går under och fler blir arbetslösa ju längre tiden går, jag gör nog samma bedömning som industriföretagen, turistindustrin, banker och ekonomer som anser att det här är ohållbart i längden.

Mvh isan lover
Sedan om landet behöver låna är det stor betydelse vem som lånar ut . Det är betydligt allvarligare om lånen tas från en som inte är inom landets gränser. Lindrigast är om landets riksbank lånar ut pengarna då kan lånen avskrivas med ett penndrag.
 
Hej

Säger samma sak till dig, jag förstår inte hur man kan tillskriva mig vad Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut med i media, jag vidarebefordrar ju bara vad dessa uppger.

Om Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer ljuger när dom uttalar sig till media så borde du anklaga dom för att hitta på saker och inte mig.

Själv ser jag det som en intressant nybet när Industriledare, Turistmyndigheter, Centralbank och ekonomer går ut offentligt och varnar för en risk för kollaps.

Mvh isan lover
Kom att tänka på hur det är i gnosjöregionen.
Där kan det vara som så att ena företaget maxar övertiden medan det som ligger granne stänger portarna vid middag. Om det är så i Thailand så har ni nog rätt bägge två.
 
14-17 miljoner ingår i regeringens stödprogram men betyder inte att de blivit av med jobbet. Det skulle innebära ungefär hälften av alla arbetsföra i Thailand. Nu vet jag att du skrivit att matte inte är din styrka men reagerar du inte över siffran 14-17 miljoner?

Du gillar att hänvisa till diverse källor men lägger in din tolkning, eller missförstånd, åsikt, för att få det till en sanning. Fattades bara att du inte fick med något från något FN-organ också.

T.ex min tjej som jobbar 6 dagar i veckan får pengar från regeringens stödprogram. Att hänvisa till 14-17 miljoner som du gör blir bara missvisande men det passar din argumentation.

Naturligtvis är regeringen och myndigheter bekymrade över den personaltäta turistindustrin där många mist jobbet, ffa outbildade från landsbygden, allt annat vore tjänstefel.

Naturligtvis får det ekonomiska följder men Thailand går inte under som du försöker få till det.
Det måste vara något tokigt när en som påstås jobba 6 dagar i veckan behöver bidrag.
 
 
 
Tillbaka
Topp