Corona viruset sprider sig

Den nya varianten av covid-19 kallad BA2 sprider sig och en del europeiska länder har nu sin största smittspridning sedan mätningarna startade, BA2 uppges vara 30% smittsammare än Omikron.
"Men hur ser läget ut i Sverige?
– Vi har klarat oss rätt okej tack vare vaccinet, säger virologen Niklas Arnberg.
Framför allt ses en ökning i Storbritannien."

Himla otur att de inte har vaccinerat sig i Storbritannien! o_O

Och det här var väl väntat, eller ...

"– Tack vare restriktionerna har vi tryckt tillbaka flera av de virus som vi normalt sett blir utsatta för. Då har vi inte heller aktiverat vår immunitet mot dessa virus på samma sätt som vi brukar göra, vilket sannolikt innebär att många andra virus kommer ta tillbaka förlorad mark, säger Niklas Arnberg"

Vi kanske kan få bespruta oss mot våra gamla vanliga förkylningar snart om vi har tur? Halleluja! :nod:

"Men hur ser läget ut i Sverige?
– Vi har klarat oss rätt okej tack vare vaccinet, säger virologen Niklas Arnberg.
Framför allt ses en ökning i Storbritannien."

Himla otur att de inte har vaccinerat sig i Storbritannien! o_O

Och det här var väl väntat, eller ...

"– Tack vare restriktionerna har vi tryckt tillbaka flera av de virus som vi normalt sett blir utsatta för. Då har vi inte heller aktiverat vår immunitet mot dessa virus på samma sätt som vi brukar göra, vilket sannolikt innebär att många andra virus kommer ta tillbaka förlorad mark, säger Niklas Arnberg"

Vi kanske kan få bespruta oss mot våra gamla vanliga förkylningar snart om vi har tur? Halleluja! :nod:
Hej

Ja vi är ju i en annan fas i Sverige och här räknar man väl med ökad smittspridning först till hösten och vintern.

Mvh isan lover

Tjoho, inreseförbudet till Sverige slopas från 1a April.
Har nu bokat tid för nya pass åt boysen, två månaders väntetid på ambassaden tyvärr men bara att svälja.
Hoppas på Stockholm/Småland/Götlaborg i Juli.

/ SatanG
Antar att du/ni får testa er när ni anländer till Thailand. Thailand lär inte släppa den första testen i första taget. Sjukhusen kan ju förlora 'kunder'...

SmartSelect_20220331-202909_upday.jpg

Läste att barnhemmet i Udon som många svenskar sponsrar har drabbats hårt av Covid19.
Siffrorna för Thailand slog all time high I går.

Oroande då det bara är kort tid till Songkran.

Läste att barnhemmet i Udon som många svenskar sponsrar har drabbats hårt av Covid19.
Siffrorna för Thailand slog all time high I går.

Oroande då det bara är kort tid till Songkran.
Hej

Ja allt pekar ju just nu på att det kommer att bli en rejäl ökning av antalet smittade under songkran, dessutom är det ju tydligen mpnga som smittas av den nya varianten BA2 som uppges vara 30% mer smittsam än Omikron.

Men det är ännu inte klarlagt om BA2 leder till allvarligare sjukdom än Omikron, förhoppningsvis är den ungefär som Omikron, så för vaccinerade innebär den nog att risken för allvarlig sjukdom och död är liten, men ovaccinerade riskerar naturligtvis att komma i behov av vård och riskerna är som vanligt störst för äldre och dom med andra bakomliggande sjukdomar.

I Sverige uppmanade man igår folk att ta den tredje och fjärde dosen för att förbereda sig på BA2 som håller på att etablera sig här, man räknar dessutom med att nya varianter kommer att följa efter den nya BA2 och även då kan den tredje och fjärde dosen vara bra att ha.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ja allt pekar ju just nu på att det kommer att bli en rejäl ökning av antalet smittade under songkran, dessutom är det ju tydligen mpnga som smittas av den nya varianten BA2 som uppges vara 30% mer smittsam än Omikron.

Men det är ännu inte klarlagt om BA2 leder till allvarligare sjukdom än Omikron, förhoppningsvis är den ungefär som Omikron, så för vaccinerade innebär den nog att risken för allvarlig sjukdom och död är liten, men ovaccinerade riskerar naturligtvis att komma i behov av vård och riskerna är som vanligt störst för äldre och dom med andra bakomliggande sjukdomar.

I Sverige uppmanade man igår folk att ta den tredje och fjärde dosen för att förbereda sig på BA2 som ännu inte anses vara etablerad här, man räknar dessutom med att nya varianter kommer att följa efter den nya BA2 och även då kan den tredje och fjärde dosen vara bra att ha.

Mvh isan lover
Modifierade vaccin lär vara på gång och när dessa kommer lär fler bli erbjudna en fjärde dos.

Här trodde man att det är äntligen över men så blossar det upp igen speciellt i Asien där vi inte kunnat se till vårat hus på 2 år.
Är på G för att beställa biljett för familjen till juni men vete fan hur det går.
Vi är fullvaccinerade och man kan väl inte bara hålla på vaccinera sig 4e 5e och så vidare,
En jobbarkompis har varit borta ett år då vaccinet satte sig på hjärtat men börjar arbetsträna nu.

Undrar när den femte sprutan börjar tas?
Hej

Förmodligen i höst när antalet som insjuknar sannolikt kommer att öka igen, dom flesta experter verkar vara inne på att sommaren blir relativt lugn men att smittspridningen tar fart igen nästa höst och vinter, om det då är samma variantereller någon ny återstår att se.

Mvh isan lover

Hej

Förmodligen i höst när antalet som insjuknar sannolikt kommer att öka igen, dom flesta experter verkar vara inne på att sommaren blir relativt lugn men att smittspridningen tar fart igen nästa höst och vinter, om det då är samma variantereller någon ny återstår att se.

Mvh isan lover

Själv inbillar jag mig att det varit tillräckligt med sprutor nu.
Varför ta vaccin emot gamla varianter när de flesta redan har gått igenom den senaste, naturliga, varianten?

/ SatanG

Själv inbillar jag mig att det varit tillräckligt med sprutor nu.
Varför ta vaccin emot gamla varianter när de flesta redan har gått igenom den senaste, naturliga, varianten?

/ SatanG
Hej

Som Berralund skrev i ett tidigare inlägg så uppdateras vaccinen, så jag räknar med att vi kommer att få ta ställning till detta i höst, känns inte roligt men uppstår det nya mutationer och ett verksamt vaccin finns så kommer jag nog att ta en dos till ändå.

Mvh isan lover

Hej

Som Berralund skrev i ett tidigare inlägg så uppdateras vaccinen, så jag räknar med att vi kommer att få ta ställning till detta i höst, känns inte roligt men uppstår det nya mutationer och ett verksamt vaccin finns så kommer jag nog att ta en dos till ändå.

Mvh isan lover
Definitivt jag också. Även om jag hade eländet för ett par månader sedan så undviker jag gärna skiten igen. Särskilt hostan efteråt var jobbig men den är helt borta nu.

Läget förvärras i Hong Kong och Thailand.
Att inte positiva vid antigentest redovisas i Thailand var en nyhet.
Även en svensk har avlidit.

IMG_20220402_101131.jpg
IMG_20220402_101215.jpg
Hej

Det där med att Thailand inte redovisar positiva vid antigentest har jag också funderat på, dessa utgör ju ca 50% av dom som konstateras smittade, i media får man alltid båda uppgifterna men varför man inte räknar med dom testar positivt vid antigentest begriper jag inte, så antalet smittade har en längre tid varit dubbelt så många som den officiella statistiken redovisar, kanske vill man undvika att skrämma upp den inhemska befolkningen och turister?

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp