Corona viruset sprider sig

Att vaccin ger obefintligt skydd mot smitta vet nog de flesta numera.
Att man vaccinerar sig är väl för att minska risken för allvarliga symptom när man blir smittad, för smittade kommer alla bli förr eller senare.

/ Satang
Hej

Så är det och det vet väl mycket riktigt dom flesta redan sedan ganska länge, därför tycker jag att det är konstigt att samma mantra upprepas hela tiden det är meningslöst att vaccinera sig för man kan bli smittad ändå.

Det absolut viktigaste och helt avgörande för dom som vaccinerar sig med tredje och fjärde dosen är säkerligen för att slippa bli allvarligt sjuk, riskera att hamna på sjukhus, få lunginflammation och i värsta fall avlida.

Mvh isan lover

Godmorgon! Inte helt överspelat ändå...teoretiskt så utplånar man väl det oönskade med vaccin och med tiden så sjunker graden av infekterade ner till obefintlighet. Bromsmediciner typ hiv lär man säkert få ta livet ut.

Omicron rundar befintliga vaccin.

Wow, vilken nyhe! Det måste råda torka. Jag hade tre vaccinationer när jag fick Omicron men blev inte allvarligt sjuk.

Jag hade tre vaccinationer när jag fick Omicron men blev inte allvarligt sjuk.
Jag, och många andra, hade ingen bromsmedicin och vi blev inte heller allvarligt sjuka. ;)

Vi får se, i en framtid, om en del virusforskare kommer att få rätt i att de här bromsmedicinerna ger upphov till fler mutationer. I så fall är väl bara Big Farma att gratulera. För egen del har jag svårt att förstå, hur ett vaccin, vars antikroppar rundas av ett annorlunda virus, skulle kunna ha effekten att den smittade blir mindre sjuk? :unsure:

Ungefär som i hockey, har man rundat backen och sätter pucken i mål, så skulle det bara räknas som ett halvt mål då backen var på plan? :confused:

Jag, och många andra, hade ingen bromsmedicin och vi blev inte heller allvarligt sjuka. ;)

Vi får se, i en framtid, om en del virusforskare kommer att få rätt i att de här bromsmedicinerna ger upphov till fler mutationer. I så fall är väl bara Big Farma att gratulera. För egen del har jag svårt att förstå, hur ett vaccin, vars antikroppar rundas av ett annorlunda virus, skulle kunna ha effekten att den smittade blir mindre sjuk? :unsure:

Ungefär som i hockey, har man rundat backen och sätter pucken i mål, så skulle det bara räknas som ett halvt mål då backen var på plan? :confused:
Lite som rysk roulette kanske. Eller att man kan ha roligt utan sprit, men det är dumt att chansa. :rolleyes:

Då vet du också att personer med två doser inte heller blir allvarligt sjuka.
Till och med ovaccinerade blir inte heller allvarligt sjuka av Omicron.
Hej

Ändå var majoriteten av dom i Thailand som har drabbats av lunginflammation (drygt 1700 st) i samband med covid-19 och dom 786 som ligger i respirator ovaccinerade häromdagen.

Mvh isan lover

Nog ingen större poäng med gamla bromsmediciner, men man kan undra hur Thailand kommer att agera. :unsure:

WHO varnar för XE, den mest smittsamma varianten av Covid-19 hittills​

investing-new.png
(2022-04-07 11:31)
© Reuters By Laura Sanchez

Omikron har redan en ny variant, XE. Den har hittills upptäckts hos 637 patienter i Storbritannien, enligt den senaste statistiken från brittiska Health Security Agency.
Den nya varianten har redan upptäckts i Thailand, Taiwan och Indien.
XE innehåller en blandning av den mycket smittsamma Omikron BA.1-stammen, som dök upp i slutet av 2021, och den nyare BA.2-stammen, för närvarande den dominerande varianten i stora delar av världen.
Världshälsoorganisationen (WHO) har utfärdat en varning för en ny XE-varianten av Omikron, som enligt dess analys skulle vara den mest överförbara stammen av Covid-19 hittills.
WHO, som fortsätter att analysera denna nya variant, påpekar att XE kan vara 10% mer överföringsbar än BA.2.
Denna stam sammanfaller inte med andra typer av Covid som analyserats i Kina.

Hej

Ändå var majoriteten av dom i Thailand som har drabbats av lunginflammation (drygt 1700 st) i samband med covid-19 och dom 786 som ligger i respirator ovaccinerade häromdagen.

Mvh isan lover
Kanske bättre om du jämför Sverige och nyttan av en tredje dos jämfört med två.
Hur ser skillnaden ut?

Boosta med vaccin för utdöda virus ger inget extra skydd.

Men tron är viktig.
De flesta som har tre doser har smittats lika mycket som de med två och väldigt få blir allvarligt sjuka.

Hur ser skillnaden ut?

Men tron är viktig.
De flesta som har tre doser har smittats lika mycket som de med två och väldigt få blir allvarligt sjuka.
Bieffekterna kvarstår...även om små. Kommer nog snart uppdatering på Pfizer's :).

Öppet samhälle utan restriktioner...utebliven immunitet?
I alla fall sprids smittan fortare i samhällen utan restriktioner.

Visst uteblir viss immunitet när nya mutationer dyker upp.
Kroppen behöver viss tid att bygga upp ett immunförsvar.

Det visade första Omicron som smittade alla oavsett antalet doser.

I alla fall sprids smittan fortare i samhällen utan restriktioner.

Visst uteblir viss immunitet när nya mutationer dyker upp.
Kroppen behöver viss tid att bygga upp ett immunförsvar.

Det visade första Omicron som smittade alla oavsett antalet doser.
Ja, nu är det bara att "mota Olle vid grinden" ett tag till:). Jag blir säkert lika röd som en julskinka i köttet efter alla injektioner...:rolleyes:.

Hur ser skillnaden ut?

Men tron är viktig.
Nu är jag ganska övertygad om att staten inte skulle betala för verkningslösa vacciner. Expertisen här hemma hävdar hur som helst att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men du är kanske en okänd epedimiolog och expert på vacciner som vet bättre än våra experter och professorer?

Nu är jag ganska övertygad om att staten inte skulle betala för verkningslösa vacciner. Expertisen här hemma hävdar hur som helst att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men du är kanske en okänd epedimiolog och expert på vacciner som vet bättre än våra experter och professorer?
Är du så naiv att det är bara svenska FHM och deras experter som vet bäst.
Världen är mycket större.

Men visst, vaccin som redan är betalda och levererade är dumt att kassera även om dom är för tidigare virus.

Många internationella experter ser ingen större nytta med en tredje dos jämfört med två vad gäller Omicron.

Länder som ligger långt efter Sverige och Europa i vaccinering har inte fler smittade.
Kanske naturligt immunförsvar?

Hur ser skillnaden ut?

Men tron är viktig.
Hej

Det är många som tror och tycker medans andra överlåter åt vetenskapen och ansvariga myndigheter att sköta det här.

Litar man inte på dom ansvariga myndigheterna och vetenskapen så är det ju fritt fram att gå sin egen väg.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp