Den Thailändska maten, överskattad

Hej

Ja Thailändsk måltid ska ju helst vara balanserad och både söt, het, sur och besk.

1662192577823.jpeg

Det här är väl inte heller så nyttigt men används flitigt.

Mvh isan lover
Denna japanska smaksättare är populär i hela Asien.

Hej på er alla! Mitt första inlägg. Bor här i Thailand(Phuket) sen tre månader, kommer att stanna totalt i ett år, vill prova på hur det är att bo här för att kanske sen flytta hit för alltid. Trivs här med det mesta men........Man har ju alltid hört folk prisa den goda maten som erbjuds här, men jag måste säga att jag inte håller med, har ätit thailändsk mat nu i tre månader men endat två rätter som jag verkligen gillar. Har aldrig varit mer sugen på pizza, hamburgare, köttfärs, pommes, grillat, kort sagt svensk mat.

Var med en kvinna som jag dejtar, och hennes familj, blev inbjuden till att äta grillat med dom , Oh yes, jag älskar grillat sa jag. Vi åkte dit plockade för oss kyckling, fläskfile, bacon och massa annat som jag aldrig sett förut......det här kan bli gott tänkte jag, men gott blev det aldrig, folket här vet ju inte hur man grillar, de vart mer som kokt mat, inge salt, inge svartpeppar, smaklöst.....vart är pomesen, vart är potatisen, vart är den goda salladen? Äta halvstekt okryddad kött? Mätt blev jag, men gott? Nä.

Däremot var efterrätten riktig god, mycket god glass:)

Som tur är finns det att handla mat som man tycker om, men billigt är det inte. Vet att ingen av er kommer att hålla med mig, men ni kanske har nåt tips? Ville bara lätta på mitt hjärta i ämnet, svårt att låta bli när man ständigt hör "maten är så god i Thailand". I Sverige brukar jag ganska ofta gå på thailändska resturanger och känna mig nöjd, konstigt att thai maten är godare i sverige?

Trots det så blir det snart att beställa stir fried cashew nuts in chicken;)
Jag lagar min egen mat både i Sverige och i Thailand
En episod när vi åkte neråt (bor i isan) stannade i korat gick till en restaurang i närheten av hotellet beställde fish and chips fick 3 eller 4 pommes 555 sa vad är detta fick svaret pommes var för dyrt 555 ja ja beställde extra

Jag lagar min egen mat både i Sverige och i Thailand
En episod när vi åkte neråt (bor i isan) stannade i korat gick till en restaurang i närheten av hotellet beställde fish and chips fick 3 eller 4 pommes 555 sa vad är detta fick svaret pommes var för dyrt 555 ja ja beställde extra
Hej

Ja så var det åtminstone förr, potatis var ju då både dyrt och lite ovanligt i delar av landet, men sedan 5-10 år så finns det t.o.m potatis även på lokala marknader uppe hos oss i norra Isaan, priset har också sjunkit rejält dom sista åren.

Mvh isan lover

Man lär sig, första året gick jag ner nästan 10kg innan jag började hitta i hyllorna så jag kunde laga svenskt, och vilka av dom få thairätterna som var ätbara.
Som tur var har det utvecklats sen dess och jag har flyttat sen dess till en stad där man finner riktig mat och kan äta som i Sverige var dag.
Jag flyttade från en stad till en liten byhåla ute i busken och kan äta som i Sverige varje dag om jag vill.

Jag flyttade från en stad till en liten byhåla ute i busken och kan äta som i Sverige varje dag om jag vill.
Jag bodde 2 år i en liten byhåla i bushen på den tiden och jag hade inte på den tiden lust att stå och stoppa korv och mala kött hela dagarna.
Matväg sämsta boende jag haft och ett av mina sämre beslut att som 36-37 åring flytta ut till den Thailändska buschen.
Där jag bor nu behöver jag inte mala min mat själv, äta skosulor, beställa mat på postorder, har allt runt hörnet.

Rätt stor skillnad på matkvaliten ute i busken, jag har bott där och upplevt den.

Det ska vara riktigt smör danska Lurpak är det absolut bästa går också med Engborg , var på Big C idag och potatisen kostade 49 baht kilot
Hej

Ja smöret är viktigt till bra mod, då håller sig priset, jag betalade mellan 45-50 baht 2020, ute på bymarknaden var det lite dyrare ca 50-60 baht.

Mvh isan lover

Vad gäller thaimat så åt jag enbart tre rätter när jag bodde där.

Khao Pad Gai, Khao Pad Moo och Khao Pad Gong.

Ett tag var jag så korkad att jag skulle försöka lära mig äta Somtam men det gick snabbt över.

Damerna vid Somtam stånden fattade inte att jag ville ha Mai Pet trots att jag sa det högt och tydligt. Så kontentan blev att käften höll på att brinna upp.

I övrigt vände det sig ofta i magen på mig när jag framförallt såg deras soppor.

Eller det där fladdermus liknande köttet som ofta hänger lite varstans i städer och byar.

BTT

Ett tag var jag så korkad att jag skulle försöka lära mig äta Somtam men det gick snabbt över.

Damerna vid Somtam stånden fattade inte att jag ville ha Mai Pet trots att jag sa det högt och tydligt. Så kontentan blev att käften höll på att brinna upp.

I övrigt vände det sig ofta i magen på mig när jag framförallt såg deras soppor.

Eller det där fladdermus liknande köttet som ofta hänger lite varstans i städer och byar.

BTT
Se där, inte en rätt över 20b - 30b på den tiden.

Jag bodde 2 år i en liten byhåla i bushen på den tiden och jag hade inte på den tiden lust att stå och stoppa korv och mala kött hela dagarna.
Matväg sämsta boende jag haft och ett av mina sämre beslut att som 36-37 åring flytta ut till den Thailändska buschen.
Där jag bor nu behöver jag inte mala min mat själv, äta skosulor, beställa mat på postorder, har allt runt hörnet.

Rätt stor skillnad på matkvaliten ute i busken, jag har bott där och upplevt den.
Maler inte heller min mat men maler färs ibland för att få bästa kvalite, hoppas inte jag blir så fattig att jag behöver äta skosulor, bra att få maten uppburen på altan. Runt hörnet, du brukar väl åka till Pattaya och handla men du har ju skrivit att du inte bor där, så då finns alla stora varuhus i villabyn, toppen.

BTT
Det hjälper om du vill ha lite starkt, jag har provat att äta somtam utan chili men morteln är så ingrodd med chili så det blir stakt i alla fall.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp