Diverse juridiska frågor

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu kan det förekomma att det fungerar olika mellan Immigrationskontoren beträffande kraven på pengar. Det händer att framförallt gifta inte behöver visa upp någon inkomst alls när de förlänger sina tillstånd i Thailand.

Mvh Thaikonsult

Tyvärr inte, ska försöka ringa till AF
och prata med någon annan person
och se om de kan ändra sig

Hej,
I och med att man är intresserad av detta med visa så kollar man själv så gott det går.

I ett dokument jag hittade på den Thailändska ambassaden's hemsida (http://www.thaiembassy.se/documents/nonOswe.pdf) står det så här:
Källkod:
[b]A. Om du är gift med en thailändsk medborgare eller har en anknytning till en thailändsk meborgare som
föräldrar eller barn till en thailändsk medborgare krävs följande:[/b]
1. Copy av handling som visar att du har en relation med en thailändsk medborgare
* Kopia av Vigselbevis (Original kan uppmanas att visa för officer) och Personbevis som visar att du är gift med en thailändsk medborgare (Personbevis får inte utfärdas mer än 3 månader)
* Kopia av fördelsebevis eller Personbevis, visa att du är föräldrar eller barn till en thailändsk medborgare
2. Copy thailändska ID-kort eller thailändska pass din thailändsk make eller barn

[b]B. Om du är pensionär och 50 år och äldre krävs följande:[/b]
1. Bevis på finansiering eller inkomst
* Ett Pensionsinkomsterna certifikat från Socialförsäkringen (Försäkringskassan) eller privata försäkringar bolaget,
inkomsten ska vara inte mindre än 14.500 SEK per månad efter skatt (65.000 Baht)
ELLER
* Banktillgodohavande eller Bankbesked att visa konto (endast i kontant) ska vara inte mindre än 44.500 SEK (200.000 Baht)
dokumenten skall vara i original och stämplade och signerade av respektive utfärdare.Vid endast visar Banktillgodohavande eller Bankbesked,
måste du förbereda pensionären kort eller bevis på papper som visa att man är pensonär
2. Personbevis (Utdrag ur folkbokföringen) eller kopia av ditt ID-kort

Jag tolkar det som att man inte har krav på finansiering eller inkomst om man söker visa enligt A ovan.

Har jag misstolkat?

/Peo

"legolas " sa:
Gräv inte fram sådant här skräp. Det är enbart vilseledande med sin dåliga svenska och sina missade informationer.
Läs mitt inlägg/information tidigare i tråden och läs på SVENSKA ambassadens hemsida, eller kolla ute på internet där det finns massor av information.
:'(
Va fan är det med dig idag Mr. Butter? Fick du inget inatt?? Knep hon ihop ?

Legolas:
Huruvida informationen är korrekt eller inte kan jag inte uttala mig om, men tycker ju det är konstigt att Thailands ambassad i Stockholm skulle fara med osanninger. Men jag ställde väl bara en fråga?

Om det nu är så att den svenska ambassaden har bättre koll på Thailändska visa än Thailands ambassad, ja då är det ju bara att rätta sig efter detta.

Peo

Så här står det i Royal Thai Police Order 7.17 från 2006 beträffande gifta:

If the alien does not have the minimum income above, he shall have an account
deposit in Thailand in the name of either party or both of not less than Baht 400,000. Proof
of account deposit for the previous 3 months is required.

Mvh Thaikonsult

Hur är de thaikonsul, om man köper något
i thailand, är de samma summa 400,000 bath
som man måste ha på banken, ingen säkerhet
av de man köper

"legolas " sa:
Wanpen-mannen......... Syftar du på att du vill ha information om uppehållstillstånd baserat på giftemål?? jag gissar på det, för jag fattar inte vad du skriver.

Du skall ha kontant på ditt bankkonto 3 månader INNAN ansökningstillfället 400.000 baht, vilket också skall vara bekräftat av din bank härnere i skriftlig form. Detta intyg kostar mellan 100 - 200 baht att få.

Eller så räcker det om du har 40.000 baht i månadsinkomst. skall vara bekräftat i original ifrån försäkringskassan t.ex. om du är pensionär. Här går Immigration efter Bangkok Banks notekurser, alltså den "låga" kursen, så var vaksamma på det. Skiljer ju negativt på cirka 20 öre mot ATM-kursen.

Klarar du Wanpen INTE 40.000 baht per månad eller du inte har att tillgå 400.000 baht på ett bankkonto, så kan du kombinera dessa bägge alternativ. Låt säga att du enbart tjänar (BRUTTO vet du va), 30.000 baht per månad, 30.000 baht x 12 månader = 1 år = 360.000 baht. Du saknar nu ju då upp till 400.000 baht, 40.000 baht, vilket du då skall ha på banken som skall komplettera din lön.

Du är nu uppe i 400.000 baht och har uppfyllt Thailands krav på inkomst för gifta. Notera även i detta sammanhang att det EJ behövs finns några pengar i förväg på ditt bankkonto för detta sista alternativ. För det är som så att när det gäller kombinationen av lön och kapital på bank så kräver icke Thailand att pengarna skall finnas där annat än vid just ansökningstillfället....

Hoppas jag kunde hjälpa dig nu Wanpen, och har jag tytt dig mail fel, så återkom gärna..

Bra förklarat. Behövs inga ytterligare synpunkter förutom att det förekommer mycket rykten i frågan. Håller man sig Immigrations bestämmelser vet man att den thailändska passkontrollen har samma information.

Mvh Thaikonsult

"legolas " sa:
Wanpen-mannen......... Syftar du på att du vill ha information om uppehållstillstånd baserat på giftemål?? jag gissar på det, för jag fattar inte vad du skriver.

Du skall ha kontant på ditt bankkonto 3 månader INNAN ansökningstillfället 400.000 baht, vilket också skall vara bekräftat av din bank härnere i skriftlig form. Detta intyg kostar mellan 100 - 200 baht att få.

Eller så räcker det om du har 40.000 baht i månadsinkomst. skall vara bekräftat i original ifrån försäkringskassan t.ex. om du är pensionär. Här går Immigration efter Bangkok Banks notekurser, alltså den "låga" kursen, så var vaksamma på det. Skiljer ju negativt på cirka 20 öre mot ATM-kursen.

Klarar du Wanpen INTE 40.000 baht per månad eller du inte har att tillgå 400.000 baht på ett bankkonto, så kan du kombinera dessa bägge alternativ. Låt säga att du enbart tjänar (BRUTTO vet du va), 30.000 baht per månad, 30.000 baht x 12 månader = 1 år = 360.000 baht. Du saknar nu ju då upp till 400.000 baht, 40.000 baht, vilket du då skall ha på banken som skall komplettera din lön.

Du är nu uppe i 400.000 baht och har uppfyllt Thailands krav på inkomst för gifta. Notera även i detta sammanhang att det EJ behövs finns några pengar i förväg på ditt bankkonto för detta sista alternativ. För det är som så att när det gäller kombinationen av lön och kapital på bank så kräver icke Thailand att pengarna skall finnas där annat än vid just ansökningstillfället....

Hoppas jag kunde hjälpa dig nu Wanpen, och har jag tytt dig mail fel, så återkom gärna..

Ja de var så jag funderade, tangentbordet slutade
fungera igår, men fattar va du menar :nod:

hmm en lite fundering då om man nu inte har dessa pengar att till gå. kan man låna från banken det beloppet och ha på kontot och sedan betala tillbaka lånet när ansökan är klar ?

"legolas " sa:
Var dessa pengar kommer ifrån som du tänker ha på bankkontot och visa immigration. Det struntar de i. Så i teorin, Ja det funkar!!! Förutom då att du själv aldrig får ett lån i Thailand. Men kanske din fru eller hennes släkting???
OK??
ja det vore nog inga problem för min tjej om vi nu bestämmer oss för att göra på det viset. Men bäst är ju att ha dom pengarna om det skulle bli problem med något.

Thaikonsult, tackar för veckans brev,
men jag läste oxå om barnfabriken
fy f#¤"

Som utskriven ur Sverige får du inte dra nytta av vårt sjukförsäkringssystem utan får betala vad det kostar. Därav den lägre skatten.

Mvh Thaikonsult

"legolas " sa:
Usch jag var änna rädd för det... Tack för infon bussigt!!

Du kan i och för sig få nödvändig vård i Sverige till subventionerade priser om vårdbehovet/sjukdomen uppstod i Sverige. Oftast rör det sig om situationer där man behöver akutvård.

Mvh Thaikonsult

Tackar för veckans brev, lite lurigt de där med dubbla pass,
har funderat på detta, men nackdelarna ??????

Ett gott råd, ta aldrig ifrån en thailändsk medborgare deras statstillhörighet.

Vart är det dom vill komma med sina regler och förbud i alla möjliga sammanhang. Jag menar då den Thailändska regeringen.
Man får inte äga det man får inte göra så och inte vara för länge i landet.
Men ändå så vill dom att man ska resa dit och göra slut på pengar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar