Wanpen-mannen......... Syftar du på att du vill ha information om uppehållstillstånd baserat på giftemål?? jag gissar på det, för jag fattar inte vad du skriver.
Du skall ha kontant på ditt bankkonto 3 månader INNAN ansökningstillfället 400.000 baht, vilket också skall vara bekräftat av din bank härnere i skriftlig form. Detta intyg kostar mellan 100 - 200 baht att få.
Eller så räcker det om du har 40.000 baht i månadsinkomst. skall vara bekräftat i original ifrån försäkringskassan t.ex. om du är pensionär. Här går Immigration efter Bangkok Banks notekurser, alltså den "låga" kursen, så var vaksamma på det. Skiljer ju negativt på cirka 20 öre mot ATM-kursen.
Klarar du Wanpen INTE 40.000 baht per månad eller du inte har att tillgå 400.000 baht på ett bankkonto, så kan du kombinera dessa bägge alternativ. Låt säga att du enbart tjänar (BRUTTO vet du va), 30.000 baht per månad, 30.000 baht x 12 månader = 1 år = 360.000 baht. Du saknar nu ju då upp till 400.000 baht, 40.000 baht, vilket du då skall ha på banken som skall komplettera din lön.
Du är nu uppe i 400.000 baht och har uppfyllt Thailands krav på inkomst för gifta. Notera även i detta sammanhang att det EJ behövs finns några pengar i förväg på ditt bankkonto för detta sista alternativ. För det är som så att när det gäller kombinationen av lön och kapital på bank så kräver icke Thailand att pengarna skall finnas där annat än vid just ansökningstillfället....
Hoppas jag kunde hjälpa dig nu Wanpen, och har jag tytt dig mail fel, så återkom gärna..