Frågor och svar

• Trådstartare Trådstartare Wanpen
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
W

Wanpen

Gäst
// Inlägget redigerat av Admin 2011-02-09
// Kommentar: Texten nedan är ett citat. Källa: Thaikonsult Rådgivningsforum

Sveriges största juridiska rådgivningsforum inom migrationsrättens område.
Att bestämma sig för att lämna sitt land och söka bosättning någon annanstans är något av de mest omvälvande man kan göra. När man kommer till det nya landet kan man varken språket eller rättsreglerna. Man är utlämnad till myndigheterna och medmänniskorna omkring sig. Att ha ett ombud, som är väl insatt i utlänningslagstiftningen m.fl. lagar och praxis som är aktuella i sammanhanget, är ett måste oavsett varför man ansöker om tillstånd att få besöka eller bosätta sig i Sverige. Med Thaikonsults erfarenhet av Migrationsverket och mångåriga bakgrund, samt humanistiska människosyn kan vi garantera dig ett respektfullt bemötande och gedigen juridiskt kompetens. Som biträde är vi till för dig. Vår uppgift är att ta tillvara dina intressen hos de myndigheter som har hand om ditt ärende och vi bevakar att ditt ärende handläggs enligt reglerna. Vi är även registrerat ombud hos Migrationsverket.

Thaikonult har hjälpt oss många gånger här på CM.. Mej har de även hjälpt mej med med råd och tips privat.. All heder åt er

Har du några frågor, så dela med oss, våga fråga,
vi kanse inte kan allt, men vi är här för dig (oss),
vi ska lösa problemen du undrar, både på
Svenska och Thai :nod:
:wai:

Ja, det är det som är finessen med Chaimai (en av dem i varje fall). Att vi skall kunna dela med oss av våra erfarenheter till andra. Jag har själv fått mycket hjälp genom att läsa en massa inlägg här. Och jag delar naturligtvis gärna med mig av den lilla kunskap och kännedom av Thailand som jag har fått.

Berralund :wai:

Om man är ett gift par som har pension och är svenska medborgare som funderar på att bosätta sej i Thailand. Vilka regler gäller då för visum. Har kollat runt på många ställen och man får olika besked om vad som gäller. Ett år i taget, en summa på banken är väl det som jag kommit fram till.
Hur länge kan man förlänga detta 1 års visum och vilken summa gäller för ett gift par?
Hur länge måste pengarna vara låsta.
Vad är den lägsta inkomsten för ett par i det här fallet pensionen?
Hoppas på ETT svar som gäller ( i dagsläget ) och inte en massa gissningar.
mvh Rolf

Hej och hå Lego, Tack för svaret. Sitter på jobbet och läser sk nog ta detta i lugn och ro hemma. En sak den summa du nämner tror det var 14300:- är det per person eller per par?
Som sagt återkommer när jag läst om det :wai:
Rolf
PS: vi plussar på med en Karma ds.

Sitter och funderar. :nerd_transparent: Du menar att ett gift svenskt par med en kåk i Thailand måste ha 28600:- svkr / mån för att få ett års visum?
Låter mycke tycker jag. Visserligen så blir det inget problem. Ska man dessutom då ha pengar på banken?
Det står antagligen i ditt förra svar men det ligger i väskan för närmare sudier hemma :D
Rolf

Jag förstår att det inte är så många som får permanent uppehållstillstånd. Man tröttnar innan man kommit halvvägs igenom texten ;) .
Men vad jag kan förstå så lever man lika bra med 1år i taget visa 8)
Å andra sidan vad har ändrats om 2 år?
Rolf
ps: Du är värd en karma Lego som den informationsspridare du är ;D

"Rolf " sa:
Sitter och funderar. :nerd_transparent: Du menar att ett gift svenskt par med en kåk i Thailand måste ha 28600:- svkr / mån för att få ett års visum?
Låter mycke tycker jag. Visserligen så blir det inget problem. Ska man dessutom då ha pengar på banken?
Det står antagligen i ditt förra svar men det ligger i väskan för närmare sudier hemma :D
Rolf
Ja, det är mycket högre för pensionärer än om man ska jobba!
Då räcker det med 50 000 baht/månad
alternativt 400 000 på bank!!!
(Om de inte har ändrat sedan jag kollade för 1,5 år sedan.)

Och de tar INTE hänsyn till om man har ordnat så att man har
/försäkringsskydd mot höga t ex sjukvårdskostnader
/mycket lägre levnadskostnader t ex genom att ett fullbetalt hus!!!

Även 50 000 baht/månad gör jag nästan aldrig av med i Sverige, och det är väl normalt billigare att bo permanent i Thailand?... :)

"legolas " sa:
Så du skall skaffa dig en workpermit här då???? Den kostar..... För att få den så måste du kunna visa din anställning med bekräftad inkomst!!!!

Råder dig till att kolla denna grej du pratar om mycket mycket mer, helst så mycket så du förstår hur det funkar med dessa förlängningar på uppehållstillstånden och de olika VISA som finns....
Tror du inte att jag har gjort det då?! Klagade du inte förrut på att jag planerar FÖR MYCKET?... :)
Men det var snart 2 år sedan jag läste reglerna, så jag kommer inte ihåg allt,
men jag kommer ihåg att jag kom fram till att det bör bli godkänt om jag löser det så här:
/Före giftemålet - Någon av de kortsiktigare lösningarna. Kan bero på var jag bor. (Då jag läste de reglerna stod det fortfarande 30 dagar för landgränspassering, och om man bor nära gränsen, men långt från immigrantskontor, så KUNDE det vara enklare att åka över gränsen, men efter ändringen till 15 dagar, så är det nog bäst att åka till närmaste immigrationskontor.)
Beroende på hur mycket jag studerar thai, kan det möjligen vara bäst att skaffa studentvisa i början, men eftersom jag inte tänkte gå i skola utan köra med självstudier och "privatskola" hos blivande frun :) kan det eventuellt bli strul på sikt med den lösningen, eftersom det inte ger någon intyg från någon skola.
Så det blir troligen ett Non-O multientry, om de inte har hunnit ändra reglerna igen innan jag flyttar :)
/Sedan. Visa p g a giftemålsanknytning.
Work permitlösning kan bero på hur många anställda det lutar åt, och vilken företagslösning det blir.
Om det blir en lite större lösning (har för mig det krävdes minimum 6 anställda thai) så uppfyller jag villkoret för att få work permit för eget företag.
Om det blir mindre än det minimiantalet, så bör det kunna gå igenom att frun(/någon anhörig) äger företaget, och jag blir anställd för några specialkunskaper - vilka beroende på vilken verksamhet som väljs att startas. Alltid oklart då man har med handläggarBEDÖMNINGAR att göra, men det bör gå i alla fall om det innebär att även thai får jobb p g a att jag kommer dit, för om de säger Nej, så innebär det ju även att det inte blir några jobb för thai där :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
L
Svar