Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Är det 10 år sen du var där sist, vad grundar du isåfall att flertalet är lokalanställda? Ser inte ens ut som du beskriver det där inne längre.
Möjligt du har rätt, jag vet inte hur anställningsuppdelningen ser ut på ambassaden, bara undrar va du grundar det på om det är 10 år sen du var på ambassaden?
Pass och andra ärenden sköts i ett eget rum, Pass vänster lucka, andra ärenden höger lucka, samma rum och där har jag bara sett den kategorin jag skrev och visum handhas av VFS Global som inte ligger i ambassad byggnaden.
Dom sköter visum för alla Nordiska länderna och här sitter Thai.

Iofs 2 år sen jag var där sist så kan ju ha ändrat sig igen.

Sitter ofta en thailändska i luckan till höger, hon brukar se lite butter ut.
Thaikillen som pratar flytande svenska ser inte i mina ögon ut som 50/50. Kanske adoptivbarn med svenska föräldrar för hans svenska är klockren vad jag minns iaf.
Jag har gjort pass till mig och mina 2 grabbar i luckan till vänster, alltid bemannat av svenskar vid dessa tillfällen.
Det går att göra tidsbokning på ambassaden för att ansöka om visum, endast tisdagar dock, om man vill undvika VFS Global.

/ SatanG

Sitter ofta en thailändska i luckan till höger, hon brukar se lite butter ut.
Thaikillen som pratar flytande svenska ser inte i mina ögon ut som 50/50. Kanske adoptivbarn med svenska föräldrar för hans svenska är klockren vad jag minns iaf.
Jag har gjort pass till mig och mina 2 grabbar i luckan till vänster, alltid bemannat av svenskar vid dessa tillfällen.
Det går att göra tidsbokning på ambassaden för att ansöka om visum, endast tisdagar dock, om man vill undvika VFS Global.

/ SatanG
Ja nu när jag var där så var det Thai som satt där.
Angående söka Visum direkt på ambassaden så stod det innan iallafall på ambassadens hemsida att det tog längre tid att få ansökan godkänd om man sökte direkt hos ambassaden istället för att gå via VFS men det kanske inte gäller längre?

Ja nu när jag var där så var det Thai som satt där.
Angående söka Visum direkt på ambassaden så stod det innan iallafall på ambassadens hemsida att det tog längre tid att få ansökan godkänd om man sökte direkt hos ambassaden istället för att gå via VFS men det kanske inte gäller längre?

Jag vet inte om det tar längre tid eller inte via ambassaden. Jag frågade dom för någon vecka sedan för frugan skaffar nu visum och då hon jobbar i skrapan framför ambassaden vore det bekvämare.
Hon valde ändå VFS för hon ville inte vänta på någon tidsbokning, jag hoppas hon får ett visum som gäller några år så hon slipper söka varje år. Sista visumet hon hade gällde i två år.

/ SatanG

Hos oss så är mina slantar våra slantar , hennes slantar är hennes ,helt seriöst , är det detta som kallas Feminism ?:(

Thaidamer är ju uppfödda med att mannen tager hand om dem ekonomiskt och det är svårt att få en thaidam att förstå hur det hela tiden kostar pengar i Svedala ,man får ju barnbidrag ,fri skola ja osv,gubben betalar räkningarna så varför skall hon då vara med att betala :)
Thaidamer har också problem med att "tala" med sin man om varför hit o dit...
Dom vägrar att visa dom har fel eller gjort fel.
Dom kniper igen och svarar inte på frågor,för svarar man inte så har man ju inte ljugit eller så :)

Det är inte lätt att vara gift med en Thai. Dom är allmänt mer lata än andra Asiater.
Dock gör dom saker plikttroget så att det ser ut till att dom är flitiga hahaha..
Väldigt duktiga på att inte synas så att säga.
Bra dom får vara med sina Thaivänner ,sitta och äta på golvet som hemma så flyter det på :)
Finns en hel del som INTE matchar vår kultur och som aldrig kommer att göra det heller.

Sen finns det också en massa positivt med att vara med en Thaifru....jag skriver en lista härunder:

Thaidamer är ju uppfödda med att mannen tager hand om dem ekonomiskt och det är svårt att få en thaidam att förstå hur det hela tiden kostar pengar i Svedala ,man får ju barnbidrag ,fri skola ja osv,gubben betalar räkningarna så varför skall hon då vara med att betala :)
Dom kniper igen och svarar inte på frågor,för svarar man inte så har man ju inte ljugit eller så :)

Det är inte lätt att vara gift med en Thai. Dom är allmänt mer lata än andra Asiater.
Dock gör dom saker plikttroget så att det ser ut till att dom är flitiga hahaha..
Bra dom får vara med sina Thaivänner ,sitta och äta på golvet som hemma så flyter det på :)
Finns en hel del som INTE matchar vår kultur och som aldrig kommer att göra det heller.

Sen finns det också en massa positivt med att vara med en Thaifru....jag skriver en lista härunder:
Känner inte igen min fru i det du skriver, om det nu va så skulle jag levt ensam hellre;)

Finns alla sorter men vill till och se till att de inte bara ha thai som vänner och att de få allt de pekar på.

Din beskrivning stämmer inte på min fru, men hon har vänner det stämmer in på. Dess undviker min fru.

Det låter faktiskt som att ni talar om era hundar!

För mig är inte en fru något man "skaffar" sig, oavsett var hon kommer ifrån. Det är en person man utvecklar en nära relation med, vilket innebär någon att lära sig av och att lära ut till, någon att ge till och att ta emot från men framförallt någon att respektera.

Med två personer som är uppväxta på motsatta sidor av jorden är det väl rätt naturligt att det finns en massa olikheter, alltså något att lära från. Jag tycker det låter här som ni "skaffat" en fru som ni skall lära upp att bli som oss, ungefär som en hund.

För mig är inte en fru något man "skaffar" sig, oavsett var hon kommer ifrån. Det är en person man utvecklar en nära relation med, vilket innebär någon att lära sig av och att lära ut till, någon att ge till och att ta emot från men framförallt någon att respektera.

Med två personer som är uppväxta på motsatta sidor av jorden är det väl rätt naturligt att det finns en massa olikheter, alltså något att lära från. Jag tycker det låter här som ni "skaffat" en fru som ni skall lära upp att bli som oss, ungefär som en hund.

Vems fru kallar du hund, känns som ett oerhört fult påhopp vem du än syftar på.

Motpolen blir de som ”skaffat” en fru och blivit en toffel som inte vågar ta ton mot henne.
Båda karaktärerna finns det gott om, men de flesta relationer har helt klart en ”normalare” relation.

Sällan toffelhjältar eller hustru-dressörer ger sig till känna på ett forum, men dom är inte ovanliga.

Inte fasen har jag "skaffat" mig en fru, det var helt oplanerat och bara hände när känslorna fick styra för en gångs skull. Man ingår inte ett äktenskap hur som helst, det måste bygga på gemensamma känslor åtminstone i min värld. Vår gemenskap har successivt blivit djupare och varmare, måtte den aldrig ta slut så länge jag lever.

Inte fasen har jag "skaffat" mig en fru, det var helt oplanerat och bara hände när känslorna fick styra för en gångs skull. Man ingår inte ett äktenskap hur som helst, det måste bygga på gemensamma känslor åtminstone i min värld. Vår gemenskap har successivt blivit djupare och varmare, måtte den aldrig ta slut så länge jag lever.
Det är din beskrivning, men bli inte förvånad om andra/utomstående tycker att du skaffat dig en fru.
En del väljer ord som man fått en fru, råkat bli ihop, parats ihop av vänner. ;)

Finns väl inget bra svar, bäst är väl att ignorera sådana antydningar än att kommentera och gå i försvarsställning.

Det är din beskrivning, men bli inte förvånad om andra/utomstående tycker att du skaffat dig en fru.
En del väljer ord som man fått en fru, råkat bli ihop, parats ihop av vänner. ;)

Finns väl inget bra svar, bäst är väl att ignorera sådana antydningar än att kommentera och gå i försvarsställning.
Jag är övertygad om att det är som du säger många gånger men om jag skall vara ärlig så struntar jag högaktningsfullt i det. Låt folk prata, jag vet vad jag känner. Vi har varit ett par i nästan 8,5 år nu, har 3 barn varav ett gemensamt. Jag har aldrig varit lyckligare.

Var någonstans kallar jag någons fru för hund?
Jag talar om attityder och det är ju upp till var och en att känna sig träffad.

När du jämför att folk skriver i tråden som de pratar om sina hundar är det väl något du menar. Om vissa använder ordet skaffat istället för träffat, kan man väl inte med automatik slå ner på detta. Olika uttryckssätt.

Tror det är väldigt få, här, som inte älskar sin fru. Däremot till att köpa allt som hon pekar på och inte förklara hur det fungerar i den nya delen av världen de nu lever i handlar ju om kärlek och ge henne kundskap.

Om man bara låter frun umgåd med thai, inte lära frun hur saker fungerar i Sverige låter det mer som att man inte älskar sin fru utan har henne som hushållerska.

Men i en diskussion i en tråd på ett forum påstå att man själv är då överlägsen och gör ALLT rätt och aldrig gör något fel och tycka att alla andra pratar om dina hundar när de pratar om sina fruar, säger mer om dig än om alla oss andra du kastar skit på.

Du för ju inte diskussionen framåt.

Om du hela tiden måste framhäva sig själv och kasta skit på andra mår man kanske inte då bra.

Så om man flyttar till Thailand så skall frugan bestämma om man får umgås med andra faranger, se till så man inte bara umgås med faranger?
Viktigt att man umgås med Thai och lär sig språket eller gäller det bara i Sverige?
Ja jag får hålla med @mackes låter inte som folk pratar om vuxna individer ibland när fruarna diskuteras.

Många gånger låter det som det är dom imot oss och att det är en ständig kamp.
Men jag tror inte det är så folk menar utan det låter bara fel i skrift?

Verkar också vara fel på alla andras Thaikärringar som flyttat till Sverige men fruarna undviker dom 5555 hur kan man veta det om man undviker dom.
Sem måste det vara fel på alla forumsmedlemmars fruar enligt alla forumsmedlemmars fruar för alla andra Thaifruar i Sverige är det fel på (är ju något som ständigt kommer på tal här iallafall), får inte ihop det?

Så om man flyttar till Thailand så skall frugan bestämma om man får umgås med andra faranger, se till så man inte bara umgås med faranger?
Viktigt att man umgås med Thai och lär sig språket eller gäller det bara i Sverige?
Ja jag får hålla med @mackes låter inte som folk pratar om vuxna individer ibland när fruarna diskuteras.

Många gånger låter det som det är dom imot oss och att det är en ständig kamp.
Men jag tror inte det är så folk menar utan det låter bara fel i skrift?

Verkar också vara fel på alla andras Thaikärringar som flyttat till Sverige men fruarna undviker dom 5555 hur kan man veta det om man undviker dom.
Sem måste det vara fel på alla forumsmedlemmars fruar enligt alla forumsmedlemmars fruar för alla andra Thaifruar i Sverige är det fel på (är ju något som ständigt kommer på tal här iallafall), får inte ihop det?
Vet du väl, vi på TS har bästa mest felfria damerna i hela forumsvärlden;)

Läste Du över huvud taget Mackes text innan Du reagerade? Eller förstod Du den inte? Han kallade ingen för hund.

Jo jag förstod den, men när man jämförde att när jag skriver hur jag hjälpte min fru med integration så likställde han det med att man pratade om frun som hundar. Mitt inlägg var precis ovan. Och att man skaffat sig frun. Jag eller någon annan hade inte skrivit så utan han lägger orden i våra munnar. Sen beskriver han hur han lever med fru som bor i Thailand. Vad har det med saken att göra, jo han vill visa hur han alltid bara ha rätt och alla andra fel.

Speciellt mig som jobbar på bank är han alltid ute efter. Men hans ord kommer aldrig få stå emotsagda.

Alla här tar nog hand om sina fruar så bra de kan, men har nog inte samma behov att framhäva sig. Är väl bara de som kallar sig entreprenörer som har det behovet.

@Jonas det är väl självklart man vill integrera sig i ett land att man umgås med lokalbefolkningen.

Jo jag förstod den, men när man jämförde att när jag skriver hur jag hjälpte min fru med integration så likställde han det med att man pratade om frun som hundar. Mitt inlägg var precis ovan. Och att man skaffat sig frun. Jag eller någon annan hade inte skrivit så utan han lägger orden i våra munnar. Sen beskriver han hur han lever med fru som bor i Thailand. Vad har det med saken att göra, jo han vill visa hur han alltid bara ha rätt och alla andra fel.

Speciellt mig som jobbar på bank är han alltid ute efter. Men hans ord kommer aldrig få stå emotsagda.

Alla här tar nog hand om sina fruar så bra de kan, men har nog inte samma behov att framhäva sig. Är väl bara de som kallar sig entreprenörer som har det behovet.

@Jonas det är väl självklart man vill integrera sig i ett land att man umgås med lokalbefolkningen.

"men vill till och se till att de inte bara ha thai som vänner och att de få allt de pekar på"

Det handlar nog mer om hur du utrycker dig, en vuxen människa gör sina egna val och tar sina egna beslut, sedan tar hon också konsekvenserna av dessa. Det låter som om du har några speciella påtryckningsmedel för att hon inte skall kunna göra sina egna val och ta sina egna beslut. I ett sunt förhållande är det föremål för en förhandling med att ge och ta när man inte är överens.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp