Kommer Thailands ekonomi att kracha nu......

Ska det hända nånting gällande ekonomin i Thailand på onsdag någon som hört nått ?
Damen var på banken i fredags å enligt dom skulle bahten gå ner då så tyckte vi skulle vänta skicka pengar tills efter, om hon nu fattat rätt varför visste hon inte :confused:

Har du jobbat och grävt diken i 32 år så får du respekt från mig. :):)

Hej

Lite så är det nog, metalltråd harju sin förklaring.

Allt tog sin början på 80-talet, jag träffade och gifte mig med en tjej ifrån en liten by i Petchabun provins, blev oerhört väl bemött i hennes by och av hennes familj, det fanns inga utlänningar alls i området på den tiden utan årliga besök av några få mormoner som förgäves försökte sprida sitt budskap, jag tillbringade mellan 3-6 månader om året där, det vanligaste var dock som nu 3 månader.

Det var Thailändska vänner som gällde, lika självklart var det att delta i det dagliga arbetet för mig, det fanns mycket fördomar mot utlänningar då (finns nog ännu) dom sågs som tämligen odugliga, rädda, klena och helt oförmögna att utföra ett kroppsarbete, själv ville man ju som en vältränad 25 åring bryta dessa fördomar och bevisa motsatsen.

Så jag gav mig fan på att jag skulle kunna göra allt som dom gjorde, det gick faktiskt också oftast, jag kastade mig i dammar, åar och lerpölar, vi fångade alltifrån fisk, räkor, sköldpaddor, ormar, krabbor och ålar, pojkarna blev mäkta imponerade när falangen var med och fångade ormar i fisknät utan att rygga tillbaka, detta fast jag höll upp nätet framför mig, stod till knäna i lera och hade vatten till halsen, detta berättade dom sedan stolt i byn.

Likadant med annat arbete, jag deltog efter bästa förmåga i nästan allt, vi avverkade träd, byggde hus, sålde varor i butiken, planterade fruktträd o.s.v, allt gick i princip bra, vi badade, borstade tänderna och rakade oss i floden, den enda mat som fanns var den som övriga åt, så man fick prova sig fram, men visst gick jag ned lite dom första resorna, men nu går man nästan upp av all god mat som finns.

Sen är det nog också en fördel att vara van med livet på landet även ifrån Sverige, inte ha några behov av lyx eller flärd o.s.v, vara van med slakt, jakt och fiske o.s.v, som ung var det ju lite av en dröm som gick uppfyllelse, att som liten ha gått på matinéer i Sverige och sen själv få uppleva lite ”Tarzan” liv, på den tiden fanns det ju fortfarande lite djungel som inte var avverkad, lite mer vilda djur och orörd natur.

Så här rullade det på varje vinter år efter år och så är det nu också, nu är ju landet mer utvecklat och man kan ju nästan leva som en falang var som helst i landet, men jag väljer ändå att fortsätta arbeta, äta och bo ungefär som övriga bybor, visst kunde vi klara oss utan inkomster ifrån jordbruk o.s.v, men vad skulle jag göra då?

Sitta i en gungstol på verandan eller runt ett stenbord med falanger ochklaga på hur dåligt allt är här nere?
Själv är jag nog lite av en arbetsnarkoman och har svårt att sitta still.

Nej för mig är valet enkelt, är jag i byn lever jag byliv, men visst kommer min roll här att ändras med tiden, jag är ju redan Pa Jai, bara det känns ovant, förr var nästan alla män äldre än mig, numera är jag oftast bland dom äldre eller ibland t.o.m äldst, så jag kommer precis somövriga bybor att fortsätta arbeta så länge kroppen tål detta, ser det som en vettig sysselsättning som ger motion, samt ger mig en naturlig plats i gemenskapen här.

Det blev en lång förklaring men det är lite svårt att sammanfatta det här kort, skulle vilja säga och förklar mig mer men nöjer mig med detta just nu.

Fråga gärna vidare om det är något ni undrar över.

Mvh isan lover

Hej

Blev lite galet i inledningen där i de tidigare inlägget, det som skulle ha blivit men ”men allt har ju sin förklaring” blev ”metalltråd”.

Mvh isan lover

Var får du det ifrån att man får gifta sej med minderåriga, vet du vad åldern är för minderåriga i Sverige
Tror han syftar på att vissa som bor i Sverige har gift sig minderåriga och Sverige accepterat det. Dock förr kunde man få äktenskap registrerade i Sverige även om man var minderårig efter prövning (tror det var till kungen). Nu tar jag det direkt ur huvudet, så lita inte på det :)

Tror han syftar på att vissa som bor i Sverige har gift sig minderåriga och Sverige accepterat det. Dock förr kunde man få äktenskap registrerade i Sverige även om man var minderårig efter prövning (tror det var till kungen). Nu tar jag det direkt ur huvudet, så lita inte på det :)
Sverige är ett sjukt land

Senast redigerad av en moderator:

Tar direkt från huvudet, så ta det inte som en sanning, var det inte så tidigare, att om en svensk medborgare som var under 18 år och ville gifta sig så fick man begära till Kungen om tillstånd, det som kallades för "gå till Kungs".

Hittade detta, numera onödigt vetande...

1600-talet Vigselåldern var ej inskriven i lagen, men troligen var den i praktiken 15 år för män och 13 år för kvinnor.
1734-års lag
började gälla 1/9-1736 Vigselålder skrivs in i lagen för första gången. Kvinnan ska vara minst 15 år och mannen minst 21 år, yngre fick gå till kungs.
1745 Sänkning av ålder till 17 år för "lappdrängar" med nödtorftiga insikter i kristendomskunskap.
1758 Sänkning av ålder till 18 år för alla allmogens söner om de kunde försörja en familj.
1840-talet

Nu skulle kvinnan vara minst 15 år och mannen minst 21 år. Kungen beviljade dispens till ynglingar över 18 år som hade sina föräldrars tillåtelse och kunde försörja en familj. "Lappdrängar" behövde dock bara vara 17 år om de hade nödtorftiga kristendomskunskaper.
1892 Höjning av kvinnors ålder till 17 år utom för "lappkvinnor". "Lappdrängar behövde ej länge ha försvarliga kristendomskunskaper för att få gifta sig vid 17 års ålder.
1915-års äktenskaps lagstiftning Höjning av kvinnors ålder till 18 år. Undantagen för "lappfolket" avskaffades.
1968
började gälla
1/7-1969 Nu blev 18 år lägsta åldern för både män och kvinnor men de måste ha sina föräldrars tillstånd om de var under 20 år och inte varit gifta förut. Den som ville gifta sig före 18 års ålder fick söka tillstånd hos länsstyrelsen.
1973
började gälla
1/1-1974 Lagen ändrades så att inget tillstånd från föräldrarna behövdes för de som fyllt 18 år.

Så då torde det idag vara hos Länsstyrelsen man söker tillstånd om åldern är under 18 år

Detta var om man ej var myndig ,dock ej 14 aringar , ja Sverige ar sjuukt , :(

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp