Kommer Thailands ekonomi att kracha nu......

Även om du har rätt så tror jag det går och fungerar länge i byn antingen för dom inte bryr sig eller inte vet.
Det är ju rätt lågutbildat folk i många byar och i dom 2 jag hållt till i så har dom varit helt oförstående till att man som utlänning inte kan arbeta eller äga mark.
Även i Bangkok och Pattaya ser jag utlänningar som hjälper sin fru med jobb dom inte får bedriva.
Gör man det snyggt funkar det men man måste vara medveten om risken för det är olagligt.
Är säkert Juntans fel iofs 5555556
Det har du helt rätt i , men om man som vissa åker och säljer produkterna på den lokala marknaden ,, då om inte annars är man ute på såphal is , inte alla Thai som försöker överleva som gillar att Faranger ger sig in i deras bransch

Jag tror det här med ev. problem med att jobba mycket består i hur man skall tolka "arbete". Det är ju solklart om det gäller avlönat arbete och ideellt arbete i organiserad form, men sen är man inne i en gråzon. Dock tror jag inte att verksamhet på egen mark, jobb inom familjen utan vinstintresse etc någonsin kan karaktäriseras som "arbete", det är troligen inte alls sånt som avses. Jag skulle gissa att det finns prejudicerande domar nånstans...

Tänker i samma banor att det måste finns prejudikat. Hänvisa gärna till någon sådan så man kan läsa vad lagens innehåll är.

Åsikter och utdrag plockade ur komplicerade lagtexter säger ingenting om var gränsen går utom just att man inte får ta en inkomstbringande anställning eller driva ett företag. Om det sedan är inom industrin eller lantbruk är sak samma.
Att läsa lagen är lätt men att tillämpning överlåts till domstol säger en del om hur de skall hanteras.

Tänker i samma banor att det måste finns prejudikat. Hänvisa gärna till någon sådan så man kan läsa vad lagens innehåll är.

Åsikter och utdrag plockade ur komplicerade lagtexter säger ingenting om var gränsen går utom just att man inte får ta en inkomstbringande anställning eller driva ett företag. Om det sedan är inom industrin eller lantbruk är sak samma.
Att läsa lagen är lätt men att tillämpning överlåts till domstol säger en del om hur de skall hanteras.
Tycker dom vart övertydliga i landet, hängs väl ut en lista nästan varje år i media med KLARA direktiv "det här får en utlänning inte jobba med"

Vad lagen säger är ju eg fullständigt ointressant, det enda som gäller är ju hur den lokala polisen tolkar den.
Ser man till att ligga väl till där så kan man simma lugnt med det mesta.

Får man som utlänning jobba i juntan ;) (Om man har ett starkt CV där man kan visa att man lyckats bra som diktator innan :D)

Ja i min värld så får man lön för arbete.
Åka runt och dricka sprit med bönder eller städa hemma kallar ju inte jag arbete.
Ideell arbete är inte lönebringande i många inlägg tidigare lät det som all arbete är förbjudet.
Såg på tv en faranggubbe laga hål i vägen och andra rensade strand. De togs som goda exempel inte att de tog jobb från vägarbetare eller renhållningsfolk. Så arbete är ok men lön icke är min uppfattning. :p

Ideell arbete är inte lönebringande i många inlägg tidigare lät det som all arbete är förbjudet.
Såg på tv en faranggubbe laga hål i vägen och andra rensade strand. De togs som goda exempel inte att de tog jobb från vägarbetare eller renhållningsfolk. Så arbete är ok men lön icke är min uppfattning. :p
Det finns eget visum för ideelt.

Som Jonas skriver ,min vän Turistpolischefen i Pattaya som ville att jag skulle jobba idiellt som Turistsnut betonade just detta , du får aldrig några problem om du jobbar som volontär, du får ett spiciellt UT av IM , men det fixar han lät han mig veta .men tycker de är ganska töntiga där de står på tillex Pattaya Walking Street , kan tänka mig att jobba idiellt med Highwaypolisen i stället, de behöver folk vid sina trafikkontroller , folk som pratar Europeiska språk , Där gör man nytta när man plockar fyllesvin i Trafiken:thumbsup:

Det vi bland annat diskuterade var ju att driva en farm ,jordbruk alt uppfödning av tillex fjäderfä samt sen åka och sälja avkastningen på den lokala marknaden , kan väl knappast ses som ett ideellt arbete ;)

Jag pratade inte om volontärarbete utan om spontan ideel arbete.
Likaså låter det på många som att du får inte jobba på din egen mark, jag ställde frågan när pappren skrevs och de sa att du kan göra vad du vill där utom att driva ett företag som redan har förklarats.
Om det är olika på olika håll så fråga myndigheterna på plats och förklara att du har ingen tanke att göra business.
Jag kan ha hönor ankor vet inte om jag kan ha vattenbuffel och vill inte utmana ödet, på min egen mark och äta ägg och kyckling men inte sälja, liksom grönsaker som växer på din mark och även på annans mark bara du frågar om lovat plocka. :p
Många har faktiskt tolkat lagen så att du får inte göra något, behagligt liv kanske för någon.
:wai:

Jag pratade inte om volontärarbete utan om spontan ideel arbete.
Likaså låter det på många som att du får inte jobba på din egen mark, jag ställde frågan när pappren skrevs och de sa att du kan göra vad du vill där utom att driva ett företag som redan har förklarats.
Om det är olika på olika håll så fråga myndigheterna på plats och förklara att du har ingen tanke att göra business.
Jag kan ha hönor ankor vet inte om jag kan ha vattenbuffel och vill inte utmana ödet, på min egen mark och äta ägg och kyckling men inte sälja, liksom grönsaker som växer på din mark och även på annans mark bara du frågar om lovat plocka. :p
Många har faktiskt tolkat lagen så att du får inte göra något, behagligt liv kanske för någon.
:wai:
Ingen har väl diskuterat eller påstått något om detta du skriver Mr Jo ,, Du skriver ju även precis det som bla jag påpekar , INTE SÄLJA ,, Och har ju påståtts att det var inte alls några problem att ensam som Farang ta Samlaa och åka in med varorna till marknaden ,, Det kan man med vettet i behåll inte påstå vara annat än ren företagssamhet och därmed emot Thailändsk lag ..
Nu skiter jag i detta , tokiga Faranger som tror de kan göra som de vill har jag sett överallt både i Pattaya samt Isaan , det har straffats sig i många fall , ibland direkt och ibland lite senare , men sanningen kommer ikapp ...
Så var det med detta om arbeta i Thailand

Enligt lagen kvittar det om man får lön eller inte, allt arbete är förbjudet utan wp.
Sen är det som sagt bara intressant vad den lokala polisen/im tycker.

Enligt lagen kvittar det om man får lön eller inte, allt arbete är förbjudet utan wp.
Sen är det som sagt bara intressant vad den lokala polisen/im tycker.

Och så var det, som sagt, ännu en gång frågan om vad som menas med "arbete".... Alla ord har en definition av ordets betydelse, men vad avser den thailändska lagstiftaren?

Ja hade folk kunnat hållt sig till....
Det är faktist såhär.
Det "ÄR" förbjudet för en utlänning att utföra inkomstbringande arbete utan wp.
Men jag kan "tro" att det är ok att utföra arbete och att dom lokala ser mellan fingrarna och sålänge dom gör det så funkar det.
Men Phonta har ju rätt i att ni bryter emot lagen hur jävla mycket bra som helvette det funkar hos er och hur jävla bra era lokala suggor älskar er så har faktist Phonta rätt.
Sen att man skiter i det är en anan sak.

Du har rätt Jonas, bra sammanfattning (även om jag hade valt en mer diplomatisk ton;)).

Samtidigt vill jag inte påstå att @Ubon och @Isan Lover gör "fel". Jo, rent juridiskt så ja, men vi vet att det går att flexa lite med reglerna. Prostitot**n är som jag förstått olagligt här men kolla på Walking street, Bangla RD och Nana (och för all del alla lokala kariokebarer) så pågår det för fullt.
Klart som tusan man kan odla ris o knalla runt bland fälten o jobba så länge solen skiner och allt är vackert, men inte gör dig inte ovän med lokala myndigheter eller lokalbefolkning. Det är den hållhaken som jag försöker eliminera. Jag känner att jag börjar bli för gammal att ta dessa risker nu.

Svårt att beskriva detta med ett fåtal ord...

Personligen tror jag att många västerlänningar överdriver striktheten i förbudet mot arbete. Jag har varit på informationsmöten på dotterns internationella skola (där 80% av eleverna är utlänningar) och både immigrationsofficerare och advokater har förklarat hur landet ligger. Jag har också många gånger pratat med frugans barndomskompis som gör karriär inom immigrationspolisen. Det alla är överens om är att lagtexten är avsiktligt luddigt skriven och att den skulle kunna tolkas som att man inte får laga sin MC själv, inte klippa sin egen gräsmatta eller skjutsa svärmor till Tesco Lotus; alla dessa insatser innebär ju en form av arbete som en thailändare kunde gjort. Vill du därför följa lagen bokstavligt så kan du inte göra mycket mer än att ta in på ett hotell, äta och dricka.

Det alla experter jag hört har påpekat är dock att man måste förstå "the spirit of the law" som då ska tolkas som att man inte "får ta anställning, oavlönad eller ej, eller varaktigt deltaga i kommersiell verksamhet utan WP". Att komma och undervisa i engelska ett par gånger på en byskola eller hjälpa till på familjens gård ett par veckor är därför OK medans att bedriva betald undervisning i hemmet eller jobba på ett "kommersiellt" jordbruk inte är OK. Det finns givetvis ingen knivskarp gränsdragning mellan ett familjejordbruk som närmast är för självhushållning och ett kommersiellt jordbruk men de få västerlänningar som vill slita på ett risfält, något väldigt få thailändare under 50 är beredda att göra, har nog både grannar och myndigheter överseende med.

Vad experterna påpekat är också att immigrationspolisen varken har resurser eller intresse av att leta upp illegalt arbetande utlänningar så länge de inte arbetar med något som dessutom är illegalt för thailändare (droger, vapen etc). Immigrationspolisen arbetar enbart på tips och anmälningar och någon som mot betalning undervisar engelska i hemmet kommer nog förr eller senare anmälas av någon lärare som nu förlorar extra inkomster. Att en Farang som stånkar runt i ett risfält skulle anmälas känns högst osannolikt då ingen Thai vill ha det jobbet i alla fall.

Det finns så mycket man kan oroa sig över men någonstans måste man dra ett streck. Jag gör aldrig något "riktigt" olagligt men självklart rör man sig ibland i gråzonen och skulle man då torska får man stå sitt kast.

Även om du har rätt så tror jag det går och fungerar länge i byn antingen för dom inte bryr sig eller inte vet.
Det är ju rätt lågutbildat folk i många byar och i dom 2 jag hållt till i så har dom varit helt oförstående till att man som utlänning inte kan arbeta eller äga mark.
Även i Bangkok och Pattaya ser jag utlänningar som hjälper sin fru med jobb dom inte får bedriva.
Gör man det snyggt funkar det men man måste vara medveten om risken för det är olagligt.
Är säkert Juntans fel iofs 5555556
Hej

Efter 32 år utan problem klassar jag åtminstone problemen och riskerna som väldigt låga eller näst intill obefintliga, men var och en bör ju göra en egen riskkalkyl och ta hänsyn till just sina förhållanden.

Mvh isan lover

Personligen tror jag att många västerlänningar överdriver striktheten i förbudet mot arbete. Jag har varit på informationsmöten på dotterns internationella skola (där 80% av eleverna är utlänningar) och både immigrationsofficerare och advokater har förklarat hur landet ligger. Jag har också många gånger pratat med frugans barndomskompis som gör karriär inom immigrationspolisen. Det alla är överens om är att lagtexten är avsiktligt luddigt skriven och att den skulle kunna tolkas som att man inte får laga sin MC själv, inte klippa sin egen gräsmatta eller skjutsa svärmor till Tesco Lotus; alla dessa insatser innebär ju en form av arbete som en thailändare kunde gjort. Vill du därför följa lagen bokstavligt så kan du inte göra mycket mer än att ta in på ett hotell, äta och dricka.

Det alla experter jag hört har påpekat är dock att man måste förstå "the spirit of the law" som då ska tolkas som att man inte "får ta anställning, oavlönad eller ej, eller varaktigt deltaga i kommersiell verksamhet utan WP". Att komma och undervisa i engelska ett par gånger på en byskola eller hjälpa till på familjens gård ett par veckor är därför OK medans att bedriva betald undervisning i hemmet eller jobba på ett "kommersiellt" jordbruk inte är OK. Det finns givetvis ingen knivskarp gränsdragning mellan ett familjejordbruk som närmast är för självhushållning och ett kommersiellt jordbruk men de få västerlänningar som vill slita på ett risfält, något väldigt få thailändare under 50 är beredda att göra, har nog både grannar och myndigheter överseende med.

Vad experterna påpekat är också att immigrationspolisen varken har resurser eller intresse av att leta upp illegalt arbetande utlänningar så länge de inte arbetar med något som dessutom är illegalt för thailändare (droger, vapen etc). Immigrationspolisen arbetar enbart på tips och anmälningar och någon som mot betalning undervisar engelska i hemmet kommer nog förr eller senare anmälas av någon lärare som nu förlorar extra inkomster. Att en Farang som stånkar runt i ett risfält skulle anmälas känns högst osannolikt då ingen Thai vill ha det jobbet i alla fall.

Det finns så mycket man kan oroa sig över men någonstans måste man dra ett streck. Jag gör aldrig något "riktigt" olagligt men självklart rör man sig ibland i gråzonen och skulle man då torska får man stå sitt kast.

Hej

Ett klockrent inlägg i ämnet som speglar verkligheten här hos oss, ser inga som helst risker för egen eller mina kompisars del som också arbetar på familjens jordbruk.

Själv tycker jag nästan att vi som sysslar med detta blir något av lokala kändisar och oerhört populära, jag tror nästan att byborna är lite stolta över att ha falanger som delar deras vedermödor, livsstil och är en del i gemenskapen.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp