Som så ofta när jag läser dina skildringar om livet på landet så slår det mig; pratar vi verkligen om samma land och samma århundrade? Ibland känns du som mannen i den thailändska klassikern Naang Nak; han som vägrar att inse att hans fru är död och att det bara är hennes spöke han ser. Frugan har två kusiner som är gifta med Isaanbördiga partners och de blev också oerhört förbryllade när jag en gång berättade om hur du brukar beskriva Isaan; "låter som något mormor brukade berätta om" var deras respons. Jag tvivlar inte på att det du skriver är sant men däremot tror jag du väljer bort mycket i dina berättelser, och det har du givetvis rätt till.
Nåja, för att återgå till tråden. Jag har bott på heltid i byn i 4 år och dessutom minst en helg i månaden, och längre tider under loven, i över 20 år. "Min" provins, Chachoengsao, har den högsta risproduktionen i hela Thailand, tror jag, så nog finns det risfält, bilderna nedan är 3 minuters promenad från vårt hus. Tror dock inte det finns någon som lever som risbonde, och absolut ingen under 40; det är stora kommersiella jordbruk alternativt små plättar som äldre driver mest som en hobby och av nostalgi. Alla under 40 jobbar på fabriker men lyckligtvis har vi några av Thailands största industriparker inom pendlingsavstånd så de som vill kan bo kvar i byn. Ingen under 40 odlar eller jagar, möjligtvis fiske i någon damm någon gång men det är mest bara ett svepskäl för att öla en dag. Det är nog mest bara fotboll, spel och motorcyklar som gäller och att se någon utomhus mellan 9 och 16 är väldigt ovanligt, ens på helgen.