En tråd om cancer

edvardpop

Aktiv medlem
Kände för att skriva av mig lite grand samtidigt som jag är intresserad av andras ev erfarenheter av folksjukdomen cancer. Såg att cirka 60 000–75 000 personer drabbas varje år. Själv fick jag diagnosen för ett par veckor sedan men har ännu inte berättat det för nån, varken på sociala medier eller in real life. Hur gjorde ni och hur gick tankarna efter att beskedet tagits emot och under behandlingens gång? Var tiden under cellgiftsbehandlingen tuff. Energi och ork? Träning? Komplikationer som tillkom under sjukfomstiden men även senare etc...

Som jag skrev känner ingen till min diagnos utanför sjukhuset än så länge men detta sms är tänkt att sändas till min arbetsgivare inom kort: "Med tanke på min nu ganska långa sjukfrånvaro kanske det vore på sin plats med en kort sammanfattning om varför... Oavsett vilket. Detta har hänt: I måndags förra veckan vaknade jag upp med misstänkt feber och tilltagande smärtor i vänster armhåla, arm och utsida bröst. Det visade sig att vänster armhåla förmodlingen infekterats i samband med den biopsi som gjorts tidigare i densamma på sjukhuset. Infektionen ledde till att jag blev tvungen att läggas in på Infektionsavd där i tre dagar för att dem skulle kunna ha koll på mig. Vid biopsin tidigare hade bekräftats att den svullnad som funnits i armhålan sedan början av juni och som tidigare misstänkts vara cancer var just det. Lymfom. Det är ett samlingsnamn för cancerformer som startar i lymfsystemet, vilket är en viktig del av kroppens immunförsvar. Cancer låter alvarligt men märkligt nog har jag inte varit så orolig sedan beskedet mottogs för drygt 2,5 vecka sedan. Siffrorna avseende överlevnad ser bra ut och den typ(finns över 60)av Lymfon jag har hör inte till de mest elakartade. Tydligen är de flesta som drabbas av diagnosen äldre(äldre än mig). Även min fysik verkade vara till fördel inför den behandling som väntar. En av mina läkare gjorde tex en liknelse avseende min fysiska status med olika bilmodeller. Om en Opel kanske inte var så bra var jag en Porsche. Nästa torsdag är det tänkt att cellgiftsbehandlingen ska komma igång. Den fick tyvärr skjutas upp pga infektionen. Måste därför fortsätta ett tag till med de sprutor som ordinerats för att undvika blodproppar relaterade till infektionen.. Sprutor som jag injicerat på mig själv. Det hade jag gärna sluppit /Mvh"

Tog bort en tumör i urinblåsan för snart ett år sedan och även en nu i Juli Just nu går jag en gång i veckan och får celgift insprutat i urinblåsan Har fått 4 sprutor och ska få 2 till Sedan blir det in och kontrolera i slutet på Januari och se hur det ser ut Har aldrigt känt något av att jag har haft canser utan upptäcktes första gången utav att jag hade blod i urinen Inga känningar av celgiftet heller Så lan leva normalt och jag reonerar som så att jag lever ju i alla fall och det är ju huvuddaken

Grovtarmscancer!
Hittad 2021, med operation.
Senaste fotografieringen ang. kvar el. inte!?
Hittad i tid och ingen typ av spridning, vilket i sig betyder cancerfri enl. bilder och läkare.

@JBK.Ltd.

Kände för att skriva av mig lite grand samtidigt som jag är intresserad av andras ev erfarenheter av folksjukdomen cancer. Såg att cirka 60 000–75 000 personer drabbas varje år. Själv fick jag diagnosen för ett par veckor sedan men har ännu inte berättat det för nån, varken på sociala medier eller in real life. Hur gjorde ni och hur gick tankarna efter att beskedet tagits emot och under behandlingens gång? Var tiden under cellgiftsbehandlingen tuff. Energi och ork? Träning? Komplikationer som tillkom under sjukfomstiden men även senare etc...

Som jag skrev känner ingen till min diagnos utanför sjukhuset än så länge men detta sms är tänkt att sändas till min arbetsgivare inom kort: "Med tanke på min nu ganska långa sjukfrånvaro kanske det vore på sin plats med en kort sammanfattning om varför... Oavsett vilket. Detta har hänt: I måndags förra veckan vaknade jag upp med misstänkt feber och tilltagande smärtor i vänster armhåla, arm och utsida bröst. Det visade sig att vänster armhåla förmodlingen infekterats i samband med den biopsi som gjorts tidigare i densamma på sjukhuset. Infektionen ledde till att jag blev tvungen att läggas in på Infektionsavd där i tre dagar för att dem skulle kunna ha koll på mig. Vid biopsin tidigare hade bekräftats att den svullnad som funnits i armhålan sedan början av juni och som tidigare misstänkts vara cancer var just det. Lymfom. Det är ett samlingsnamn för cancerformer som startar i lymfsystemet, vilket är en viktig del av kroppens immunförsvar. Cancer låter alvarligt men märkligt nog har jag inte varit så orolig sedan beskedet mottogs för drygt 2,5 vecka sedan. Siffrorna avseende överlevnad ser bra ut och den typ(finns över 60)av Lymfon jag har hör inte till de mest elakartade. Tydligen är de flesta som drabbas av diagnosen äldre(äldre än mig). Även min fysik verkade vara till fördel inför den behandling som väntar. En av mina läkare gjorde tex en liknelse avseende min fysiska status med olika bilmodeller. Om en Opel kanske inte var så bra var jag en Porsche. Nästa torsdag är det tänkt att cellgiftsbehandlingen ska komma igång. Den fick tyvärr skjutas upp pga infektionen. Måste därför fortsätta ett tag till med de sprutor som ordinerats för att undvika blodproppar relaterade till infektionen.. Sprutor som jag injicerat på mig själv. Det hade jag gärna sluppit /Mvh"
En kompis som bor i Skellefteå fick samma cancer som du. Jag lade märke till att han hade gått ner i vikt. Han kom till jobbet trots att han hade varit pensionär i tre månader och berättade det över en fika.(ca 3 år sedan) Han fick behandling i Skellefteå och blev frisk. Förra veckan spelade vi faktiskt badminton. Du kommer att greja det . Statistiken visar att många blir friska tack vare de nya behandlingar som finns idag.

Tackar för uppmuntrande svar i tråden. Upskattas Sedan trådstarten har även diagnosen delgetts på fb. Var väl bara en tidsfråga. Hunnit gå tre veckor nu sedan jag kom hem från Infektionsavdelningen på sjukhuset där jag blev inlagd. Hamnade där via akuten efter att det börjat rinna var från ena armhålan en kväll. Då hade jag varit sjukskriven fyra dagar pga infektionen som blev efter biopsin. Googlade och kontaktade därefter 112 som rådde mig att åka till Akuten. Akut låter ju bråttom så satte bara på mig ett par skor samt hämtade den medicin jag gick på då och körde väg utan att varken äta eller fräscha till mig som tidigare var planerat efter att hygienen inte precis varit högsta prio de senaste dagarna. Väl inne på akuten tog det närmare sju timmar innan armhålan fick påsyn av en läkare efter att en sköterska först tittat till mig. Hon beslutade att jag skulle sova över eftersom jag ändå hade ett besök inbokat hos Hematologien på förmiddagen ett antal timmar senare. Sedan blev jag som sagt inlagd(första gången) på Infektionsavdelningen för observation och div prover. Temp, blodtryck, infektionsvärde och allt vad det var.

Utöver ett otal läkare, sjuksköterskor och undersköterskor var även ett par kirurger där och gjorde ett ingrepp i armhålan för att dränera och tappa ut var. Gjorde ont som fan trots att jag var bedövad. Såret har därefter varit sjukt svårläkt. Inte så konstigt kanske med tanke på var det är. Efter hemkomst har jag fått det omlaggt varje dag men inte mycket har hänt(varken avseende såret eller dagarna) då jag varit sjukskriven.

Nåväl, har ju inte publicerat några bilder på ett tag i Dagens bild så bli några stycken här istället från sjukhusbesöket som varade i drygt tre dagar.

20260906_153855.webp

20260906_213722.webp

20260906_131320.webp

20260904_123003.webp

20260907_080718.webp

20260904_140930.webp

20260905_160755.webp

20260905_153240.webp

20260906_164101.webp

20260905_115136.webp

20260906_135517.webp

Saxat från journalen efter att jag sovit över på Akuten och träffat läkaren på Hematologien...

"Det har nu sjunkit in för patienten. Egentligen mått väl fram tills förra lördagen och till och med kunnat styrketräna regelbunda fyra gånger i veckan utöver ett ganska fysiskt krävande jobb på golfbanan med mycket motion och rensning av bunkrar, delsvis för hand. Varit på infektionsmottagningen i början av veckan efter att han har utvecklat feber och tilltagande smärta i vänster armhåla. Man såg då nytillkommen rodnad över vänster bröst och armhåla och bedömde det som erysipelas. Själva lokalstatus var dock tydlig minskad svullnad jämfört med veckan innan. Behandlats med Amoxicillin/Klavulansyra.
När jag träffar patienten har han tillbringat natten på akuten. Sitter och äter i väntrummet när jag ropar upp honom. Det blir sedan ett utförligt samtal om situationen som patienten har tolkat som mycket allvarlig. Bekräftar detta, men att det framför allt hänger på vilken sorts lymfomdiagnos det blir. Inspekterar sedan också det kladdiga, rinnande såret i vänster axill och tar därefter kontakt med dr G på infektionsmottagningen som ordnar en påtitt i anslutning till vårt besök. Nämner för patienten möjlighet till kuratorskontakt.

Allmäntillstånd
Trött efter övernattning på akuten. Annars opåverkad. Inga tecken till halsvenstas, dyspné eller cyanos. Rör sig lätt och ledigt i lokalerna. Vältränad."

Senast ändrad:
Synd att säga att det flutit på sedan cancerbeskedet kom. Först och främst med tanke på den infektion som följde efter biopsin i armhålan vilken både tagit långt tid på sig att läka och varit mer eller mindre plågsam. Onsd. 16/9 tex hör inte till nån av de bättre dagarna jag varit med om.. Började med tidig uppgång(vid 5) eftersom jag dagen innan fått en tid med kort varsel för röntgen på Sahlgrenska i Göteborg. Var inte alls upplagd inför resan ner till västkusten framförallt pga hur den infekterade och uppsvullna delen av överkroppen kändes men Hematologien i Skövde sade det var viktigt med tanke på kommande cellgiftsbehandlingar och den gick inte göra där. Efter drygt tre timmar i tur och ordning bil, buss, tåg och spårvagn var jag framme. Väl där fick jag fylla i ett papper som sedan sjuksköterskan försvann med. Hon kom dock snart tillbaks och berättade att jag tyvärr inte kunde göra nån röntgen den dagen. Tydligen hade för kort tid förflutit sedan jag senast tog antibiotika(två dagar mot önskade sju) vilket innebar att denna PET/DT röntgen inte skulle bli tillförlitlig nog.. Var bara att åka hem igen med oförrätat ärende och eftersom cellgiftsbehandlingen iom detta blev framförflyttad ännu en gång blev jag nu även tvungen att fortsätta med de vidriga sprutorna (blodförtunnande) som jag varit tvungen att injicera på mig själv.

Brukar vanligen ha med en PET-flaska till gymmet för att dricka vatten ur. Numera används en sådan oftast till att förvara sprutor i....

FB_IMG_1790783720570.webp

Har du Cancer i Norge får du ikke gratis medisin ,den er for dyr for oljelandet Norge

Screenshot 2026-10-03 133557.webp

Men i Thailand får alle Thai gratis medisin ,thailand har penger ,

Screenshot 2026-10-03 132312.webp

Har du Cancer i Norge får du ikke gratis medisin ,den er for dyr for oljelandet Norge

Screenshot 2026-10-03 133557.webp

Men i Thailand får alle Thai gratis medisin ,thailand har penger ,

Screenshot 2026-10-03 132312.webp
Cancer opprasjoner til sterkt reduserte priser eller gratis . På Chonburi Cancer Hospital som er komunalt Hospital , Ingen venting ,kommer til på dagen .

Screenshot 2026-10-03 133100.webp

Det er store ventelister på norske sykehus , flere dor i Cancer-ventelister til sykehus , For å få gratis cancermedisin , Flytt til Sverige få en bostad-adresse ,og på skattekontoret personnommer . Då har du samme rettigheter som en svenske til gratis cancermedisin . Her må Norge betale sverige for medisinske utlegg .

Screenshot 2026-10-04 044423.webp

Det er store ventelister på norske sykehus , flere dor i Cancer-ventelister til sykehus , For å få gratis cancermedisin , Flytt til Sverige få en bostad-adresse ,og på skattekontoret personnommer . Då har du samme rettigheter som en svenske til gratis cancermedisin . Her må Norge betale sverige for medisinske utlegg .

Norge legger ned halvparten av alle sykehus i landet , sengeplassene er halvert dei siste årene på sykehusene . Norge skal ha sykehusene på private eiere , som arbeiderklassen har ikke råd til forsikring ,

Screenshot 2026-10-04 063838.webp

Norge legger ned halvparten av alle sykehus i landet , sengeplassene er halvert dei siste årene på sykehusene . Norge skal ha sykehusene på private eiere , som arbeiderklassen har ikke råd til forsikring ,
thaila

Screenshot 2026-10-04 063838.webp
Thailand har penger ,det er ingen Uland , dei bygger nytt og oppgarderer dei gamle hospital ,

Screenshot 2026-10-04 064629.webp

Thailand har mye Medisinsk Turisme , og prisene er en 5 del av prisene i Norge , Jeg tok en hofteopprasjon prisene Thailand - Norge .

Screenshot 2026-10-04 072613.webp

Screenshot 2026-10-04 073104.webp

Ja detta är.ett riktigt bra exempel på att mer pengar till sjukvården INTE automatisk leder till bättre vård.i.form av kortare vårdtider.

Trots att det marknads7som.den enda lösningen på problemen.

Norrmän är EES‑medborgare och kan flytta till Sverige utan visum.Men svensk sjukvård är inte automatiskt tillgänglig bara för att man folkbokför sig.

För att få full tillgång till svensk vård måste man:

• vara folkbokförd, och
  • ha rätt till svensk sjukförsäkring (via arbete, studier eller bosättning enligt Försäkringskassan).
Försäkringskassan gör en ”bosättningsbedömning”.Om de misstänker att personen flyttar primärt för vård, kan de neka sjukförsäkring.

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
2 K
trollet
T
A
Svar
23
Visningar