En tråd om cancer

edvardpop

Aktiv medlem
Kände för att skriva av mig lite grand samtidigt som jag är intresserad av andras ev erfarenheter av folksjukdomen cancer. Såg att cirka 60 000–75 000 personer drabbas varje år. Själv fick jag diagnosen för ett par veckor sedan men har ännu inte berättat det för nån, varken på sociala medier eller in real life. Hur gjorde ni och hur gick tankarna efter att beskedet tagits emot och under behandlingens gång? Var tiden under cellgiftsbehandlingen tuff. Energi och ork? Träning? Komplikationer som tillkom under sjukfomstiden men även senare etc...

Som jag skrev känner ingen till min diagnos utanför sjukhuset än så länge men detta sms är tänkt att sändas till min arbetsgivare inom kort: "Med tanke på min nu ganska långa sjukfrånvaro kanske det vore på sin plats med en kort sammanfattning om varför... Oavsett vilket. Detta har hänt: I måndags förra veckan vaknade jag upp med misstänkt feber och tilltagande smärtor i vänster armhåla, arm och utsida bröst. Det visade sig att vänster armhåla förmodlingen infekterats i samband med den biopsi som gjorts tidigare i densamma på sjukhuset. Infektionen ledde till att jag blev tvungen att läggas in på Infektionsavd där i tre dagar för att dem skulle kunna ha koll på mig. Vid biopsin tidigare hade bekräftats att den svullnad som funnits i armhålan sedan början av juni och som tidigare misstänkts vara cancer var just det. Lymfom. Det är ett samlingsnamn för cancerformer som startar i lymfsystemet, vilket är en viktig del av kroppens immunförsvar. Cancer låter alvarligt men märkligt nog har jag inte varit så orolig sedan beskedet mottogs för drygt 2,5 vecka sedan. Siffrorna avseende överlevnad ser bra ut och den typ(finns över 60)av Lymfon jag har hör inte till de mest elakartade. Tydligen är de flesta som drabbas av diagnosen äldre(äldre än mig). Även min fysik verkade vara till fördel inför den behandling som väntar. En av mina läkare gjorde tex en liknelse avseende min fysiska status med olika bilmodeller. Om en Opel kanske inte var så bra var jag en Porsche. Nästa torsdag är det tänkt att cellgiftsbehandlingen ska komma igång. Den fick tyvärr skjutas upp pga infektionen. Måste därför fortsätta ett tag till med de sprutor som ordinerats för att undvika blodproppar relaterade till infektionen.. Sprutor som jag injicerat på mig själv. Det hade jag gärna sluppit /Mvh"

Tog bort en tumör i urinblåsan för snart ett år sedan och även en nu i Juli Just nu går jag en gång i veckan och får celgift insprutat i urinblåsan Har fått 4 sprutor och ska få 2 till Sedan blir det in och kontrolera i slutet på Januari och se hur det ser ut Har aldrigt känt något av att jag har haft canser utan upptäcktes första gången utav att jag hade blod i urinen Inga känningar av celgiftet heller Så lan leva normalt och jag reonerar som så att jag lever ju i alla fall och det är ju huvuddaken

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
2 K
trollet
T
A
Svar
23
Visningar