En väg tillbaka

A

Anonym

Gäst
Har funderat kring Er som jag vet har flyttat till Thailand ,sålt allt ni ägde i Sverige samt knappast har så ni kan återvända .. Jag är en vilsen själ , jag har svårt att rota mig , nu har Sverige enligt mitt tycke nått "vägs ände" om man uttrycker sig så ,, Börjar nu att åter fundera allvarligt på en återflytt , vet att många gjort samma sak , dvs flyttat tillbaka till kylan samt efter ett par år flyttat åter till värmen ,, billigare att leva , varm och skönt för en sliten kropp ,, billigt att äga samt äga MC /bil .. Ett som min frus säger "lätt och enkelt liv " ,och det är nog det jag saknar ....

Hur känner ni som inte har möjlighet ,även om ni skulle känna för det ,att återflytta samt skapa Er ett liv i Sverige ... Finns ju de som hyr , har sin pension ,men inget kapital , det är såna funderingar man funderar på . Vad kommer i framtiden att hända i Thailand ,,, kommer vi som Faranger med en medioker pension kunna ha laglig rätt att stanna eller kommer vi att utkastade ,, bara detta med ev kommande krav på försäkring ,, många vet jag har inte råd med en sådan ,, många har idag ingen heller ,utan möjligtvis en olycksfall ett Thaibolag
Hur känner ni , hur tänker ni andra ??Eller tänker ni inte alls , eller förtränger ni tankar som är obehagliga och oroande :rolleyes:

Vad som händer här i framtiden är ju eg ganska meningslöst att spekulera i eftersom det inte blir annat än spekulationer. Men helt klart är att regimen i Thailand ska man inte lita på så det är nog bra att ta med i beräkningen att det kan blir försämringar/hårdare krav för oss.
Men sen tror inte heller att dom vill skrämma iväg folk så ex att dom skulle börja hårdgranska företag för att hitta falanger som köpt hus via företag och sen konfiskera dessa tror jag man kan glömma. Men helt klart kommer lagar mm att bli tuffare framöver, iaf så länge juntan styr.

Personligen så anser jag inte att Thailand är paradiset på jorden men fasen så mycket bättre än Sverige så valet är enkelt, men jag är lite som dig att jag rotar mig nog aldrig riktigt utan livet går i perioder och helt plötsligt vill jag dra vidare, men för mig blir det inom Thailand. Flytta tillbaka till Sverige finns inte på kartan så som jag ser det nu iaf, det är nog bara sjukdom som skulle kunna få mig till det.

Sjukförsäkring tycker jag är för dyrt, jag har klass A försäkring på bil och moppe som täcker olycka och funderar på att komplettera med en ren olycksfalls försäkring som kostar ca 5000/år, blir jag sjuk så får jag betala själv och jag åker inte till Bkk Hospital om jag kan undvika. Sjukvård måste inte kosta en förmögenhet här, varför ska vi som är vana vid att sitta 8 tim på akuten i Sverige vara så kräsna att vi inte kan sitta 5 tim på akuten i Thailand?

Oavsett så finns ju iaf valet här, snabb förstklassig dyr vård eller lite långsammare helt ok vård till ett lägre pris, upp till var och en men som sagt personligen anser jag sjukförsäkring vara för dyrt.
Har ju på styvt 5 år här nu sparat ca 300.000 baht på att inte ha försäkring, klarar jag mig till jag fyller 60 så har jag sparat ca 1 milj baht och det får man mycket sjukvård för så jag kalkylerar med att det blir billigare utan försäkring, men som sagt däremot ren olycksfalls försäkring kan vara värt pengarna. Ex om man skadar sig och får ett sår som sen blir infekterat så täcks det.
Om man däremot inte har egna pengar, minst 1 milj baht, så ska man absolut ha en sjukförsäkring annars ska man inte bo här.

Senast redigerad av en moderator:
Vad som händer här i framtiden är ju eg ganska meningslöst att spekulera i eftersom det inte blir annat än spekulationer. Men helt klart är att regimen i Thailand ska man inte lita på så det är nog bra att ta med i beräkningen att det kan blir försämringar/hårdare krav för oss.
Men sen tror inte heller att dom vill skrämma iväg folk så ex att dom skulle börja hårdgranska företag för att hitta falanger som köpt hus via företag och sen konfiskera dessa tror jag man kan glömma. Men helt klart kommer lagar mm att bli tuffare framöver, iaf så länge juntan styr.

Personligen så anser jag inte att Thailand är paradiset på jorden men fasen så mycket bättre än Sverige så valet är enkelt, men jag är lite som dig att jag rotar mig nog aldrig riktigt utan livet går i perioder och helt plötsligt vill jag dra vidare, men för mig blir det inom Thailand. Flytta tillbaka till Sverige finns inte på kartan så som jag ser det nu iaf, det är nog bara sjukdom som skulle kunna få mig till det.

Sjukförsäkring tycker jag är för dyrt, jag har klass A försäkring på bil och moppe som täcker olycka och funderar på att komplettera med en ren olycksfalls försäkring som kostar ca 5000/år, blir jag sjuk så får jag betala själv och jag åker inte till Bkk Hospital om jag kan undvika. Sjukvård måste inte kosta en förmögenhet här, varför ska vi som är vana vid att sitta 8 tim på akuten i Sverige vara så kräsna att vi inte kan sitta 5 tim på akuten i Thailand?

Oavsett så finns ju iaf valet här, snabb förstklassig dyr vård eller lite långsammare helt ok vård till ett lägre pris, upp till var och en men som sagt personligen anser jag sjukförsäkring vara för dyrt.
Har ju på styvt 5 år här nu sparat ca 300.000 baht på att inte ha försäkring, klarar jag mig till jag fyller 60 så har jag sparat ca 1 milj baht och det får man mycket sjukvård för så jag kalkylerar med att det blir billigare utan försäkring, men som sagt däremot ren olycksfalls försäkring kan vara värt pengarna. Ex om man skadar sig och får ett sår som sen blir infekterat så täcks det.
Om man däremot inte har egna pengar, minst 1 milj baht, så ska man absolut ha en sjukförsäkring annars ska man inte bo här.

Intressant ,och ungefär som jag ser det , men kravet på detta med sjukförsäkring kommer nog förr eller senare , att hoppas på Svenska myndigheter är nog ganska lönlöst .. Olycksfalls försäkring har jag haft som en extraförsäkring ,finns bolag i tillex pattis som lär fungera bra, (jag har ju inte skadat mig så vet ej om de funkar ) ,fick en olycksfallsförsäkring som täckte upp till 60 000 thbt för just 6000 thbt /år , går ju att lägga sig på ett högre belopp om man så vill ... Nu är du ung NMax , i alla fall i jämförelse med många andra här .. De som sitter uppe i byarna och inte har riktigt ok papper skall nu kanske se om sitt hus (om det går ) de börjar besöka folk (utlänningar) runt om i landet , inte bara i turistområden , de kollade min granne fån Australien samma dagar som jag var uppe i byn ,, såg de kom från Turistpolisen i Buriram . I Khonkaen såg vi även sista veckan att de kollade faranger på gatan .. Intressant att de börjar bli bra mycket tuffare . Att bli uteliggare i Swedala är nog inte så kul ,om man mot förmodan skulle bli utslängd ur Thailand .Mycket spelar ju in ,tillex kommer pensionerna från Sverige att vara för Evigt för oss som inte bor i landet eller ens inom EU :rolleyes:

En regim i Thailand är inte att lita på så spekulationer om framtiden finns det mycket om på div forum och FB grupper.
Ingenstans har jag dock sett något om konfiskering av hus trots oklarheter i avtal.
Det som de flesta verkar vara överens är att någon form av krav på försäkringar kommer för inresa och visumansökningar. Orsaken är att de stora turistströmmarna från grannländer och Kina i de flesta fall helt saknar reseförsäkringar.
Förslagen att neka inresa utan försäkringar är långt gångna och det kommer att börjas säljas försäkringar i automater före IM med kreditkort och i manuella diskar med kontanter inom något år.
Kommer det bara att gälla turistresor eller kommer alla utlänningar måste ha en försäkring täckande 10.000Usd som det spås? Bara vissa nationaliteter?
Övergångsregler för de som redan är bofasta?

Ett som verkar vara klart och det är att en ny databas för registrering av utlänningar ska vara färdig om 6 månader.
Syftet ska vara att försvåra utländsk brottslighet som callcenter, olaglig näringsverksamhet, maffior och internationell terrorism. Ordern är redan given så om dom klarar tidsramen är en annan fråga. Kommer dom igång så ska processen med TM6 försvinna och ersättas med e-passdata. Mer finns att läsa i thailand-idag.asia från 15 feb.

Andra spekulerar att dagens 400.000/800.000 på thaikonto kommer att höjas då det är gamla siffror och behöver omräkning.

Kommer det även där att finnas övergångsregler för de med låga pensioner att kunna fortsätta med sina förlängningar i så fall?

I alla fall har jag inte tänkt gå "all in” och sälja av i Sverige för en flytt till något land utanför Europa, jag vill ha en bakdörr och livlina till vår trygghet, den är ändå 100 ggr bättre trots försämringen av mycket de senaste årtiondet.

Helt klart blir utlänningarna mer kollade och många bör nog kanske ta sig en funderare.

Även boende i Hua Hin får vänta sig besök av IM enligt thailand-idag.asia 9 feb.

Detta med TM6 visste jag om , såg detta på Suwan när jag åkte hem ,, frågan är hur det ser ut med detta med försäkring, vad kommer att påverka ,, var man bor , hur man bor eller om man har Thaifamilj ? ,, Många frågor som dyker upp senaste tiden ,finns verkligen anledning att tänka till som jag ser det . Sen detta med tryggheten i Sverige ,, ja ,en viss trygghet finns det ,men den urholkas hela tiden .....Kanske kommer det att räcka med att visa upp ett större kapital i Thaibank för ev sjukkostnader , eller ett låst kapital i Thaibank , vem vet ??? Säkert funderas det mycket nu i Thairegeringen , hoppas att det inte blir som vanligt , dvs något huvudlöst och ej genomtänkt förslag , det är de ju mästare på

Jag hör ju till dom som sänkt mina skepp och bränt mina broar, någon väg tillbaka finns inte för mig. Men det visste jag i åratal, innan jag tog steget. Jag är klent försäkrad och borde nog titta över olycksfallsförsäkringarna. Min situation är sådan att jag lever ett enkelt liv och det klarar vi på min pension, men jag har rejält med pengar på banken, jag är mångmiljonär i bath. Utan den tryggheten hade det ju blivit svårt... Detta är pengar som helst skall vara kvar efter mig, jag har ju fru och barn. Själv behöver jag inte mycket, snus gör jag själv och laokhao är ju billigt.
Hur man planerar för ett liv i Thailand beror nog helt och hållet på vilket liv man vill leva, jag är en lantis och starkt fäst vid min torva, har inget stort behov av nöjen eller omväxling. Idag vattnar jag plant, i morgon gräver jag ett dike -det är omväxling nog för mig. Får jag lappsjuka åker jag till Chayaphum och hälsar på "Hästen". Mig går det ingen nöd på, men jag håller med om det som antytts ovan: har man inte finansiell backup och inte klara papper så bör man bli betänksam. Den tid när man kunde försvinna i den thailändska "vilda västern" är i stort sett över, myndigheterna börjar få grepp om sina invandrare.

Jag stannar här i Thailand oavsett vad som händer. Har lite pengar till ev. sjukdomar i framtiden. Försäkringskrav är skrämmande när man är 70+.
Pensionen är ok, men lite orolig för valutakursens försämring.
Gillar inte Sveriges klimat och förändring, så den tid jag har kvar får bli här. Döden är ändå oundviklig, och den svenska långvården är inte lockande. Tjing!

Jag stannar här i Thailand oavsett vad som händer. Har lite pengar till ev. sjukdomar i framtiden. Försäkringskrav är skrämmande när man är 70+.
Pensionen är ok, men lite orolig för valutakursens försämring.
Gillar inte Sveriges klimat och förändring, så den tid jag har kvar får bli här. Döden är ändå oundviklig, och den svenska långvården är inte lockande. Tjing!
Håller helt med dig Sven , att ligga på Svensk vanvård för äldre samt bli bespottad av personalen är inget jag ser fram emot , frågan är när det blir tufft för oss i Thailand samt hur tufft

Håller helt med dig Sven , att ligga på Svensk vanvård för äldre samt bli bespottad av personalen är inget jag ser fram emot , frågan är när det blir tufft för oss i Thailand samt hur tufft
Gäller att ta höjd för inflation och framtida växelkurser innan man lägger av att jobba.
Sen finns ju alltid Phil, Kambodja mm för den fattige om Thailand blir för tufft.

Gäller att ta höjd för inflation och framtida växelkurser innan man lägger av att jobba.
Sen finns ju alltid Phil, Kambodja mm för den fattige om Thailand blir för tufft.
Så du menar att i Phil lever du bra på en Svensk fattigpension ca 10,000 kr /månaden samt får stanna i landet lagligt ,, Vad säger Kurant om det , han borde veta detta bäst

Så du menar att i Phil lever du bra på en Svensk fattigpension ca 10,000 kr /månaden samt får stanna i landet lagligt ,, Vad säger Kurant om det , han borde veta detta bäst
Visumkraven är väl betydligt snällare i Phil och Kambodja och enligt Kurant får man ju en maffig burgare för 60 baht och alkoholen typ halva priset mot Thailand.
Kambodja ännu billigare vad jag hört

Kan ju vara bra att veta ,men jag älskar nog min hustru för mycket för att lämna henne i Thailand
Du tillhör väl ändå inte dom som behöver bry sig så mycket om förändringar i Thailand?
Blir det för dyrt så slantar väl din fru så du kan stanna [emoji6]

10.000kr i månaden är sex gånger mer än vad vanliga medborgare tjänar så du tillhör överklassen med den skitpensionen. ;)

Ja, det finns inga penningkrav för att vistas i Phil, du kan stanna upp till tre år som turist med förlängningar på IM som kostar ungefär samma som i Thailand 1900b för tre månader i snitt. Sen behövs ett visarun på 24 timmar för att starta om på ny treårs period.
Här kan du även få filippinskt medborgarskap senare och mer rättigheter i ägande och företagande efter ett antal år.
Reglerna för att äga land etc är i princip lika som i Thailand, däremot verkar det vara mycket enklare att driva företag lagligt här.
Är du gift med en filippinsk medborgare så får du 1 års visa (kallas BB) gratis om du reser in med din fru och det är väldigt vanligt av de jag lärt mig känna här. En weekend till Singapore eller Hong Kong och ett helt år till utan 90 dagars rapporter står för dörren. Priset för flygbiljetterna understiger kostnaderna för förlängningar på IM och bara att slippa åka till IM och köa är värt mycket. Inga registreringar liknande TM28 eller TM30 heller.

Även i Phil kan du lita på att fruns släkt ställer upp för dig på samma sätt som i Thailand. :D

Kambodja vet jag för lite om.

10.000kr i månaden är sex gånger mer än vad vanliga medborgare tjänar så du tillhör överklassen med den skitpensionen. ;)

Ja, det finns inga penningkrav för att vistas i Phil, du kan stanna upp till tre år som turist med förlängningar på IM som kostar ungefär samma som i Thailand 1900b för tre månader i snitt. Sen behövs ett visarun på 24 timmar för att starta om på ny treårs period.
Här kan du även få filippinskt medborgarskap senare och mer rättigheter i ägande och företagande efter ett antal år.
Reglerna för att äga land etc är i princip lika som i Thailand, däremot verkar det vara mycket enklare att driva företag lagligt här.
Är du gift med en filippinsk medborgare så får du 1 års visa (kallas BB) gratis om du reser in med din fru och det är väldigt vanligt av de jag lärt mig känna här. En weekend till Singapore eller Hong Kong och ett helt år till utan 90 dagars rapporter står för dörren. Priset för flygbiljetterna understiger kostnaderna för förlängningar på IM och bara att slippa åka till IM och köa är värt mycket. Inga registreringar liknande TM28 eller TM30 heller.

Även i Phil kan du lita på att fruns släkt ställer upp för dig på samma sätt som i Thailand. :D

Kambodja vet jag för lite om.
Det du beskriver är precis vad min gamle kompis Roland säger , han har sedan 20 år Phillipin familj .skiter det sig med min underbara hustru kanske, men inte så länge vi har så fint ihop som nu , men allt är föränderligt ;)

Har funderat kring Er som jag vet har flyttat till Thailand ,sålt allt ni ägde i Sverige samt knappast har så ni kan återvända ..

Nu tillhör jag inte till 100% till den kategorin men vill ändå dela min tankar.
Om mitt förhållande tar slut här nere så är jag tveksam till att bli kvar. Detta mycket beroende på just sjukförsäkringar som äldre. Kanske jag tänker som en bartjej nu, men i ett eventuellt nytt förhållande så är det viktigt att tjejen har ett bra jobb där jag kan bli försäkrad genom.
Om inte så är det andra länder som jag kommer söka mig till.

Inget jag funderar mycket på men man måste alltid ha en plan B. Finns juh ingen plats som är perfekt, för då skulle den bli överbefolkad;)
Hade nog tacka Asien för sig i stort men man vet aldrig. Nu lever och leker livet men man kanske kommer till en dag då skydd o försäkringar inte gäller. Då är man inte så tuff längre.

Tittar i smyg på Sydamerika som plan B, men det har inget att göra i detta forum;)

@Phonta Du skriver rastlöshet. Det är kanske inte det jag känner men det är långt mellan "kickarna" här nu.
Tropiska vackra stränder. Ja, det krävs mycket innan det kommer imponera på mig. Tempel, marknader, köpcentrum och allt annat ser numer lika dana ut.
Det är kanske nackdelen med att vara "berest". Kanske är det rastlöshet, jag vet inte. Jag trivs där jag är nu men det börjar bli ett "svenneliv" med att köra barnen till skolan o allt det där.
Tantens alla konferenser runt om i landet var kul i början men nu ser alla städer lika dana ut (mer eller mindre).

Missförstå mig rätt nu. Det lät kanske lite dystert hahaha men det är inte så illa.
Vad jag menar är att OM förhållandet tar slut så är jag osäker på om jag blir kvar här. Då kommer jag nog söka nya "kickar" någon annanstans.

Jag själv skulle nog efter vad Kurant skriver söka mig till Phillipinerna , nån gammal Phillipin gumma kanske vill bli försörjd på ålderns höst i gengäld ingår så få hon ingå ett äktenskap, och jag får stanna i landet utan större problem , Men vem vet , det kanske blir något liknande i Thailand , vi som varit gifta ex tio år kanske får det lättare med UT i framtiden , :)

Är inte Malaysia ett alternativ om man utan problem kan lämna sin partner?
För mig går det inte, jag hänger mig kvar tills Immigration eventuellt slänger ut mig.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp