Resa tillbaka till Sth i coronatider 2021

jp

Aktiv medlem
Jag är på väg tillbaka till Sverige. Jag har en Thai Air kredit på 50 000 bath och Thai Air reser frekvent till London, Frankfurt och Paris. PCR test krävs 48 timmar. Inte lätt resa vidare med Thai Air. Länderna i Europa kan inte enas kring in- och utresereglerna. Rörande Covid 19. Så var det med den Unionen.

Från Frankfurt hinner jag inte till STH utan måste mellanlanda i annat land.

Finn-Air Qatar Air och Emirates återstår. Det verkar som Qatar Air inte kräver PCR-test (transit i Doha ca 2 timmar). Utan man fyller i ett formulär. Är det någon som flugit hem nyligen med Qatar Air? Problemet med Doha/Qatar Air, att det är dyra ombokningar om du måste ändra biljetten.

PanPan

Forumveteran
Jag är på väg tillbaka till Sverige. Jag har en Thai Air kredit på 50 000 bath och Thai Air reser frekvent till London, Frankfurt och Paris. PCR test krävs 48 timmar. Inte lätt resa vidare med Thai Air. Länderna i Europa kan inte enas kring in- och utresereglerna. Rörande Covid 19. Så var det med den Unionen.

Från Frankfurt hinner jag inte till STH utan måste mellanlanda i annat land.

Finn-Air Qatar Air och Emirates återstår. Det verkar som Qatar Air inte kräver PCR-test (transit i Doha ca 2 timmar). Utan man fyller i ett formulär. Är det någon som flugit hem nyligen med Qatar Air? Problemet med Doha/Qatar Air, att det är dyra ombokningar om du måste ändra biljetten.
@Krister skrev ju igår, han flög ju för par dagar sen, va inga problem eller konstigheter att flyga till Sverige.

jp

Aktiv medlem
Tack Pan Pan. Jag är inte inne på forumet så ofta och ibland drunknar informationen i gamla trådar. Jag är oftast på forumet då jag behöver hjälp eller då jag kan delge bra information till övriga forummedlemmar. Jag tyckte det kunde vara en bra tråd för hemvändare /flyg till Stockholm...... då många, kanske nästa år behöver få fakta vad som gäller. Jag tror att fler efter vaccineringen kan resa till LOS och återvända till Stockholm.

Fakta är att svenskar medborgare behöver inte PCR test (däremot kan UT/PUT personer med personnummer klara sig men kanske säkrast göra PCR test då medborgarskap saknas - och tjänstemän kan ej reglerna som ändras). Utlänningar som besöker Sverige skall ALLA uppvisa PCR-test.

Fakta. För svensk medborgare som reser transit genom Helsingfors flygplats/Finnair behövs inte PCR-test. Finska tjänstemän personal vet detta.

Min fundering. För att slippa övernatta i BKK och få bättre anpassad flygrutt från Chiang Mai-Luleå passar Qatar Air mig bättre än Finnair. Så jag fortsätter fortsätta kolla fakta som gäller för den 2 timmar transfer som gäller vid ankomst flygplats Doha. Qatar Air har ett formulär som alla måste fylla i vet jag. men räcker det?

Bilagor

• QR-consent-form-PCR.pdf
    217.2 KB · Visningar: 8

PanPan

Forumveteran
Tack Pan Pan. Jag är inte inne på forumet så ofta och ibland drunknar informationen i gamla trådar. Jag är oftast på forumet då jag behöver hjälp eller då jag kan delge bra information till övriga forummedlemmar. Jag tyckte det kunde vara en bra tråd för hemvändare /flyg till Stockholm...... då många, kanske nästa år behöver få fakta vad som gäller. Jag tror att fler efter vaccineringen kan resa till LOS och återvända till Stockholm.

Fakta är att svenskar medborgare behöver inte PCR test (däremot kan UT/PUT personer med personnummer klara sig men kanske säkrast göra PCR test då medborgarskap saknas - och tjänstemän kan ej reglerna som ändras). Utlänningar som besöker Sverige skall ALLA uppvisa PCR-test.

Fakta. För svensk medborgare som reser transit genom Helsingfors flygplats/Finnair behövs inte PCR-test. Finska tjänstemän personal vet detta.

Min fundering. För att slippa övernatta i BKK och få bättre anpassad flygrutt från Chiang Mai-Luleå passar Qatar Air mig bättre än Finnair. Så jag fortsätter fortsätta kolla fakta som gäller för den 2 timmar transfer som gäller vid ankomst flygplats Doha. Qatar Air har ett formulär som alla måste fylla i vet jag. men räcker det?
Men på FHM hemsida så rekomenderar man Svenskar att göra pcr test innan avresa, sen inte ha nära kontakt med andra under dom första 7 dagarna samt göra ett pcr test till efter 5 dagar.

Audirs2

Forumveteran
Frugan sa att det fanns info på facebook om just detta med att åka via Helsingfors och hem till Sverige sedan!

Krister

Forumveteran
Frugan sa att det fanns info på facebook om just detta med att åka via Helsingfors och hem till Sverige sedan!
Vad var det för info? Typ gå igenom security check.. gå igenom passkontrollen? Det var inget konstigare än så annat än för de som inte har ngt giltligt skäl att resa till sverige

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stef@n En resa utan bestämt mål 1986. Övriga världen 10
Krungthep Resa till Normandie 75 år jubileum D-Day Övriga världen 43
J Resa till Thailand i vinter. Thailändskt reseforum 13
F Vad krävs för att resa till thailand efter nyår? Funderingar och betraktelser 17
Karelare Hög risk att boka resa december 2020? Thailändskt reseforum 89
in-ka Resa till Bong Khai Thailändskt reseforum 7
Isan Lover Satsade 180kr på trav, blev miljonär och bokade resa till Thailand. Allmänt thailandforum 30
Matt82 Thailand listat som ett av de bättre länderna att resa ensam i. Allmänt thailandforum 13
Kycklingen Trevlig resa Ordet är fritt 10
S Besöksvisum, 90 dagar innan ansökan eller 90 dagar innan resa? Uppehållstillstånd och visum mm 4
A Jobbig resa Thailändskt reseforum 322
J Resa till Pattaya Thailändskt reseforum 136
A MC resa från Muang Phon till Phuket Allmänt thailandforum 57
A När köpa höstens resa Thailändskt reseforum 26
A Enkel resa till Thailand ? Thailändskt reseforum 9
A Phontas Mc resa 2018 Allmänt thailandforum 142
Isan Lover Här är lite bilder ifrån vår senaste resa dit 2015. Chiang Mai forum 4
A Vilket visum passar min resa Uppehållstillstånd och visum mm 7
P Min första resa till thailand Allmänt thailandforum 117
mackes Mackes MC-resa genom Sydostasien Thailändskt reseforum 184
P Dax för "hem"resa. Ordet är fritt 25
C Resa med uppehållstillstånd Uppehållstillstånd och visum mm 10
A Tips mottages :) (om det mesta ang resa till Bangkok) Allmänt thailandforum 7
Grannen Olsson Resa utan incheckat bagage samt ta med egen mat på flygningen Thailändskt reseforum 109
A Thaitjej med UT - Vilka länder kan hon resa till? Uppehållstillstånd och visum mm 4
Grannen Olsson Passets giltighetstid vid resa till Thailand Allmänt thailandforum 5
J När skall nästa resa bli av? Allmänt thailandforum 182
A Är du en "Cheap Charlie" på din resa? Allmänt thailandforum 14
jp Resa till Vietnam (Behöver tips för spara tid o pengar) Asienforum 19
MickeNor En resa till.... (Thailand och mesta delen av tiden i Isaan) Thailändskt reseforum 118
B Resetips Hur du får med dig mycket toalettpapper på liten yta på din resa i Thailand Rätt och fel i Thailand samt tips 1
Chevrolet-48 Resa från Hua-Hin till Udon-Thani Allmänt thailandforum 7
B Ny besökare av Thailand? (Min första resa till det leende landet Thailand, en reseberättelse) Allmänt thailandforum 23
snozer Ensam med rullstol på resa i Thailand Allmänt thailandforum 59
thaiove vår resa Allmänt thailandforum 4
M MrPancake: Min Resa och upplevelse.. Funderingar och betraktelser 245
thaikonsult Jag har uppehållstillstånd i Sverige, får jag resa inom EU? Uppehållstillstånd och visum mm 0
thaikonsult Resa som tredjelandsmedborgare inom EU? Uppehållstillstånd och visum mm 0
driftern Resa innom EU med UT? Uppehållstillstånd och visum mm 3
Lara Croft Resa med souvenirer i tarmen Thailändskt reseforum 0
Anders58 Vid min nästa resa tänkte jag ha ännu en tatuering och då på thai Språkhörnan 1
A Resa med barn Thailändskt reseforum 14
A Resa utomlands med thaislingen Uppehållstillstånd och visum mm 5
Z SV: Resa till Koh Pan Ngan + Khao lak Khao Lak forum 1
P Kort resa till Ban Nonsawan Allmänt thailandforum 35
J Min resa Till Kina Asienforum 11
Berralund SV: Phillipinerna (Subic Bay) - Min första resa.... Asienforum 18
R LOST i LOS En resa till det okända Thailändskt reseforum 31
A bokat resa Ordet är fritt 2
B Min senaste resa.....var ett par år sen! Allmänt thailandforum 26

Liknande trådar

Topp