Resa tillbaka till Sth i coronatider 2021

 

jp

Forumräv
Jag är på väg tillbaka till Sverige. Jag har en Thai Air kredit på 50 000 bath och Thai Air reser frekvent till London, Frankfurt och Paris. PCR test krävs 48 timmar. Inte lätt resa vidare med Thai Air. Länderna i Europa kan inte enas kring in- och utresereglerna. Rörande Covid 19. Så var det med den Unionen.

Från Frankfurt hinner jag inte till STH utan måste mellanlanda i annat land.

Finn-Air Qatar Air och Emirates återstår. Det verkar som Qatar Air inte kräver PCR-test (transit i Doha ca 2 timmar). Utan man fyller i ett formulär. Är det någon som flugit hem nyligen med Qatar Air? Problemet med Doha/Qatar Air, att det är dyra ombokningar om du måste ändra biljetten.
 
Jag är på väg tillbaka till Sverige. Jag har en Thai Air kredit på 50 000 bath och Thai Air reser frekvent till London, Frankfurt och Paris. PCR test krävs 48 timmar. Inte lätt resa vidare med Thai Air. Länderna i Europa kan inte enas kring in- och utresereglerna. Rörande Covid 19. Så var det med den Unionen.

Från Frankfurt hinner jag inte till STH utan måste mellanlanda i annat land.

Finn-Air Qatar Air och Emirates återstår. Det verkar som Qatar Air inte kräver PCR-test (transit i Doha ca 2 timmar). Utan man fyller i ett formulär. Är det någon som flugit hem nyligen med Qatar Air? Problemet med Doha/Qatar Air, att det är dyra ombokningar om du måste ändra biljetten.
@Krister skrev ju igår, han flög ju för par dagar sen, va inga problem eller konstigheter att flyga till Sverige.
 
Tack Pan Pan. Jag är inte inne på forumet så ofta och ibland drunknar informationen i gamla trådar. Jag är oftast på forumet då jag behöver hjälp eller då jag kan delge bra information till övriga forummedlemmar. Jag tyckte det kunde vara en bra tråd för hemvändare /flyg till Stockholm...... då många, kanske nästa år behöver få fakta vad som gäller. Jag tror att fler efter vaccineringen kan resa till LOS och återvända till Stockholm.

Fakta är att svenskar medborgare behöver inte PCR test (däremot kan UT/PUT personer med personnummer klara sig men kanske säkrast göra PCR test då medborgarskap saknas - och tjänstemän kan ej reglerna som ändras). Utlänningar som besöker Sverige skall ALLA uppvisa PCR-test.

Fakta. För svensk medborgare som reser transit genom Helsingfors flygplats/Finnair behövs inte PCR-test. Finska tjänstemän personal vet detta.

Min fundering. För att slippa övernatta i BKK och få bättre anpassad flygrutt från Chiang Mai-Luleå passar Qatar Air mig bättre än Finnair. Så jag fortsätter fortsätta kolla fakta som gäller för den 2 timmar transfer som gäller vid ankomst flygplats Doha. Qatar Air har ett formulär som alla måste fylla i vet jag. men räcker det?
 

Bilagor

  • QR-consent-form-PCR.pdf
    217.2 KB · Visningar: 14
Tack Pan Pan. Jag är inte inne på forumet så ofta och ibland drunknar informationen i gamla trådar. Jag är oftast på forumet då jag behöver hjälp eller då jag kan delge bra information till övriga forummedlemmar. Jag tyckte det kunde vara en bra tråd för hemvändare /flyg till Stockholm...... då många, kanske nästa år behöver få fakta vad som gäller. Jag tror att fler efter vaccineringen kan resa till LOS och återvända till Stockholm.

Fakta är att svenskar medborgare behöver inte PCR test (däremot kan UT/PUT personer med personnummer klara sig men kanske säkrast göra PCR test då medborgarskap saknas - och tjänstemän kan ej reglerna som ändras). Utlänningar som besöker Sverige skall ALLA uppvisa PCR-test.

Fakta. För svensk medborgare som reser transit genom Helsingfors flygplats/Finnair behövs inte PCR-test. Finska tjänstemän personal vet detta.

Min fundering. För att slippa övernatta i BKK och få bättre anpassad flygrutt från Chiang Mai-Luleå passar Qatar Air mig bättre än Finnair. Så jag fortsätter fortsätta kolla fakta som gäller för den 2 timmar transfer som gäller vid ankomst flygplats Doha. Qatar Air har ett formulär som alla måste fylla i vet jag. men räcker det?
Men på FHM hemsida så rekomenderar man Svenskar att göra pcr test innan avresa, sen inte ha nära kontakt med andra under dom första 7 dagarna samt göra ett pcr test till efter 5 dagar.
 
Frugan sa att det fanns info på facebook om just detta med att åka via Helsingfors och hem till Sverige sedan!
 
Igår fick jag meddelande från Finnair att de kräver 72 hours PCR test för Depature for Helsinki. Står lite otydligt kring transfern till Sverige på Finnairs hemsida. Men varför chansa? De har tydligt anvisat mig vad som gäller. Glädjande, kanske fel ordval, är att Thailand idag, till skillnad för en vecka sedan befinner sig i ett akut Corona läge. Så provtagningsmöjligheten sker inte bara på Victorioa Monument i BKK utan även här i Chiang Mai. Enligt informationen, jag fått, skall jag kunna hämta testresultatet efter 5 timmar. Arlanda speed alltså.
 
Igår fick jag meddelande från Finnair att de kräver 72 hours PCR test för Depature for Helsinki. Står lite otydligt kring transfern till Sverige på Finnairs hemsida. Men varför chansa? De har tydligt anvisat mig vad som gäller. Glädjande, kanske fel ordval, är att Thailand idag, till skillnad för en vecka sedan befinner sig i ett akut Corona läge. Så provtagningsmöjligheten sker inte bara på Victorioa Monument i BKK utan även här i Chiang Mai. Enligt informationen, jag fått, skall jag kunna hämta testresultatet efter 5 timmar. Arlanda speed alltså.
Hör av dig till Finnair.
Som jag förstår det så är det resa från Helsinki inte transfer, dock kan bolagen sätta egna regler men skicka ett mail men om flygbolagsregel, brukar dom va bra på att informera.
Finnairs kundtjänst är ju bättre än dom blue som klm, AFF etc....
 
Nej, nu gäller detta alla flyg till Suomi enligt finska hälsomyndigheten . Thailand är nu inkluderat. Troligen på g a senaste 10 dagarnas utbrott i Thailand. Brev från Finnair enligt nedan.
Dear MR JP, we require a certificate of either a negative coronavirus test or previous but symptomless coronavirus infection from all travellers on our flights to Finland, in line with the recommendation by Finnish health authorities.

This requirement does not concern children under 12 years old or if you are travelling only on a domestic flight or connecting to an international flight at Helsinki. Please note, that transfer travel may also be subject to country-specific restrictions.
(PCR och intyg - 1600 bath endast, Samt att vetskapen att man reser med coronafritt samvete).
Enligt myndigheten är det PCR och 72 timmar som gäller.​
 
Hmm min engelska är ju inte den bästa, men nog står det väl att det inte gäller den som bara mellanlandar?
Var för övrigt liknande halvoklarheter när jag flög hem med Swiss.
 
Hmm min engelska är ju inte den bästa, men nog står det väl att det inte gäller den som bara mellanlandar?
Var för övrigt liknande halvoklarheter när jag flög hem med Swiss.
Nej läste och tolkade så också kring mellanlandning/transfer. Men i kontakt med med Finnair så fick jag ett otydligt svar typ. Det är vid Departing du måste visa PCR prov...men jag skall vidare till Sverige inte Finland.....jaha..nähä....då måste du kolla med personal vid incheckning...hmm....eller var det en okunnig person...
 
Jag talade precis med en vän i ett annat land, som skall resa till Sverige om några dagar.
Han ringde och kollade vad som gäller i Sverige.
Han fick uppgiften att om man är svensk medborgare och är mantalskriven i Sverige, behövs inget test.
Är man svensk medborgare men utskriven, alltså inte mantalskriven i Sverige, skall test genomföras.
Detta är då det som sägs från Svensk sida.
 
Jag talade precis med en vän i ett annat land, som skall resa till Sverige om några dagar.
Han ringde och kollade vad som gäller i Sverige.
Han fick uppgiften att om man är svensk medborgare och är mantalskriven i Sverige, behövs inget test.
Är man svensk medborgare men utskriven, alltså inte mantalskriven i Sverige, skall test genomföras.
Detta är då det som sägs från Svensk sida.
Vad är det för vits med att bara kräva test av vissa? Det låter nästan som om man lämnar ladugårdsdörren öppen för räven
 
Vad är det för vits med att bara kräva test av vissa? Det låter nästan som om man lämnar ladugårdsdörren öppen för räven
Det är det man gör och har gjort ända sedan starten av det här utbrottet när man förklarade de enda åtgärder som faktiskt hjälper som ineffektiva.
Men nu är det som det är, det är detta byråkraterna kommit fram till att gälla i Sverige.
Man har ju sidsteppat bort från den gamla smittskyddslagen och troligen finns en regel någonstans som säger att man inte kan påtvinga ett test på mantalsskrivna i Sverige. Många lagar är ju knutna till mantalsskrivningen.
 
Det är det man gör och har gjort ända sedan starten av det här utbrottet när man förklarade de enda åtgärder som faktiskt hjälper som ineffektiva.
Men nu är det som det är, det är detta byråkraterna kommit fram till att gälla i Sverige.
Man har ju sidsteppat bort från den gamla smittskyddslagen och troligen finns en regel någonstans som säger att man inte kan påtvinga ett test på mantalsskrivna i Sverige. Många lagar är ju knutna till mantalsskrivningen.
Jag tror att regeln har med personlig integritet att göra.
 
Efter lite småpusslande är jag tillbaka i Luleå. Finair krävde inte PCR prov. Men jag testade mig, för säkerhets skull till en kostnad av 1600 bath i Chiangmai.

Anlände den 6 maj i Helsinki. Vi var väl ca 50 st i det stora planet från BKK. Verkligen superservice i ekonomiklassen. Struligt med skyltar på Helsinki flygplats. Sedan satt jag som en packad sill i propellerplanet till Arlanda. Alla bar mask. Landade mjukt och sedan gick jag väl 3 mil på Arlanda om jag får överdriva lite grann. Väskuttag - sedan incheckning, gå tillbaka till security och gater för SAS långt borta. Nästa gång blir det rullstol. Fy faan så jobbigt. Upp till Luleå såg jag att jag var i Sverige. Många utan mask....nåja....nu har jag börjat kika på återfärd till Thailand i september....hur det nu blir med det....gruvar mig för 14 dagars karantän....
 
Beträffande Phukets s k Sandlåda. Ekonomiskt blir nog skillnaden marginell - om man skall trivas och bo vackert och skönt för 6000 kr/hotell under 14 dagar . Och lägg till matkostnaderna och 4 st tester och transporter...så vette tusan om det blir så mycket billigare jämfört AXQ hotell i Bangkok.

Däremot (Corona) säkerhetsmässigt torde väl Phuket vara säkrare än Bangkok som lär utvecklas till en tickande Coronabomb, som alla stora städer blivit. Friheten att vistas ute är positivt och jag kan också bjuda in min fru. Sedan när Coronan sprids till byarna från BKK och oppositionspolitikerna använder de ökande dödsfallen som politiskt argument...torde kriget komma...är man idiot som åker tillbaka...troligen...
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp