Resa tillbaka till Sth i coronatider 2021

 
Jag åker direkt till kontoret och kommer vara med på alla aktiviteter och dricka bärs. Jag är färdigvaccinerad och i stort sett inte lämnat tomtgränsen på 6 månader så känner inte att jag skulle vara ett större hot än någon i Sverige, skulle jag ändå bli smittad på vägen till Sverige så drabbar det på sin höjd någon vaccinvägrare, och det kan jag leva med. Kommer ta ett PCR test dag 5 men det är enbart för att kunna flyga tillbaka igen.
Tror inte det är något problem, var mer rekomenadationsdelen jag drev lite med i inlägget, vilken nytta fyller det?
Jag var ju i Sverige förra året massa rekommendationer, få som följdes ;)
 
Tror inte det är något problem, var mer rekomenadationsdelen jag drev lite med i inlägget, vilken nytta fyller det?
Jag var ju i Sverige förra året massa rekommendationer, få som följdes ;)
Tror ändå svenskar, i allmänhet, lyssnar på rekommendationer. Vi har ju i stort sett inte haft annat än rekommendationer genom hela pandemin och ändå klarat oss lika bra/dåligt som många länder som istället gått ut med lagar. Brorsan bor i Spanien, som hade riktigt tuffa lagar, och enligt honom så funkade det bra i början. När den värsta krisen lagt sig var det dock inte många som följde reglerna och nästan ingen blev dömd trots uppenbara lagbrott. Ibland kan nog rekommendationer fungera lika bra.
 
Tror ändå svenskar, i allmänhet, lyssnar på rekommendationer. Vi har ju i stort sett inte haft annat än rekommendationer genom hela pandemin och ändå klarat oss lika bra/dåligt som många länder som istället gått ut med lagar. Brorsan bor i Spanien, som hade riktigt tuffa lagar, och enligt honom så funkade det bra i början. När den värsta krisen lagt sig var det dock inte många som följde reglerna och nästan ingen blev dömd trots uppenbara lagbrott. Ibland kan nog rekommendationer fungera lika bra.
Jag kände inte att någon följde rekommendationer när jag var där, vare sig på sommarn eller hösten.
På Mariaplan satt folk och hängde över varann fulla, armavstånd i butiker, nja, fick själv fräsa till när nån skulle räcka sig över mig och ta mjölk ur hyllan. Kungshamn/Smögen på midsommar var ju en katastrof, åkte ju runt en hel del då, munskydd det var jag ensam om. När jag sökte visum i Stockholm under hösten så var det bara att knö sig fram på trottoaren ner för söder, armavstånd never alla betedde sig som det inte existera, märkte inte av nåt eller att folk brydde sig överhuvudtaget.
Och då gick det inte bra för Sverige, det är ju bara nu dom sista månaderna, verkar som vissa har dåligt minne, Sverige var värst ett tag.
Jag var ju där inför resan till Korea så försökte hålla så mycket avstånd och följa restriktioner som möjligt men kändes som det bara var jag förra sommaren.
 
Min första dag i Phuket idag så jag har kört vespa i Rawai och träffat lite folk i frihet. Och lugnat nerverna efter fredagens händelse. Härligt idag. MEN fy faan vilken rysare i Tyskland igår. Hjärtat slog på mig som en gammal dieselmotor. Låt mig berätta. Det började med att vi var fullproppade från Luleå med passagerare till ARN och sedan lika mycket folk till FRA. Alla bar mask. Vid THAI AIR incheckningen i Tyskland, fanns inga Thailändare utan orutinerade tysk service personal med skriven order från Thai-Air skulle fungera när de checkade våra Phuket-Sandlåde dokument. Det gjorde det inte och jag drabbades av en slägga i skallen.

De godkände inte Dr.Svars intyg om PCR test trots att det var skrivet med EU:s starkaste COVID 19 dokument och var beskrivet som - Non Detected covid 19 virus. Thai Air hade informerat att det skulle stå PCR test och NEGATIVT. Intyget saknade dessa två ord. NEJ - det skall stå PCR test. Och NEGATIVT. Men -Jag hade kollat med Thai ambassaden EU:s intyg var OK.

Under 1 timme fick jag börja Skypa och försöka få tag med folk. Alltså. Att ändra en TYSK eller En THAI = Moment 22. När jag nästan gett upp och var beredd på övernattning, nytt test och nytt flygbolag så ändrade de sig....tyckte väl synd om mig. Jo - jag behöll lugnet och var trevlig och berättade en snyfthistoria...den struntar vi i här.

Jag tror inte THAI AIR var pålästa om EU:s dokument som var av högsta graden dvs PCR. Däremot godkändes vaccinationerna som var utformade på exakt samma dokument sätt. Eller så måste Dr. Svar eller EUs dokument få in PCR i slutdokumentet. Så kolla detta om ni reser i dessa PCR dagar.

Nästa grej och då tyckte jag nästan synd om personalen på THAI-Air. Kommer ni ihåg att jag reste i fullproppad kabin från Luleå och piloten sa också att vi sitter i det renaste och tryggast stolen, avseende luft. Den byts ut hela tiden. OK. När vi kommer till THAI air så möts vi av månmänniskor i plast med munskydd och visir. Det kändes som stor kontrast jämfört EU. Passagerarna på flight TG 923 är alla vaccinerade och alla har tagit ett PCR test. Förstår ni - hur kan flygbolagen vara så vitt skilda i hur de uppfattar passagerarna och riskerna. Slutet gott och allting gott och nu är jag inne på mitt andra dygn här på turistlösa med underbar vackra Phuket
 
Phuket Sandboxen, går numera enligt plan. Två PCR tester har jag genomfört och negativt resultat. Badar på kvällarna i Andamans havet till solnedgången. Med mycket folk. Men avstånd och mask. 20 000 bath i böter annars. Men i havet tav vi av oss allt utom brallorna. Dricker Expresso och tar frukost till mysiga soluppgångar på olika cafeer. Om det inte regnar då blir det frukost på mitt Ya Nui Resort. Toppenställe.

Och i går när jag tog MC:n till Kata Center och gjorde andra swab, så passade jag på att åka vidare till Karon beach. Oj dessa två mysiga stränder är lugna gatan. Nästan tomt. Åkte vidare till Patong Beach och här var det mer rush.

Jo Satan i Gatan. I min iver att hitta ned till stranden i Patong beach....så körde mot enkelriktat på den beryktade, Bangla road. Då kom polisen och flinade glatt. Jag fick böta 500 bath. Jo det kostar att vara idiot ibland. Jag la det på erfarenhetskontot och gick moppade vidare. Det blev en fisklunch innan jag åkte tillbaka till livliga Rawai området. Så idag skall min fru försöka nyttja Thai Air krediten en gång till. Och boka flyg - Phuket-Chiangmai nästa lördag.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp