Resa tillbaka till Sth i coronatider 2021

 
Thai Air bokade bort min flight igår som var den 3 september från CPH- Phuket.. Enligt min fru i Chiangmai som köpte biljetten angavs för lite bokade. Konstigt då man kan inte få COE bevilljat så här långt i förväg. Hur kan de veta hur många som bokar - de borde vänta till början på augusti tycker jag....Vad tar man för lärdom av detta. Jo - att använda Thai Air och min kredit 40 000 bath verkar bli svårt. Jag avvaktar till den 29 juli då Prayotten mm har sin konselj möte och sedan får jag läsa i Gazzete deras nya beslut. Kanske stänger de landet helt för internationella flyg....och då är det kört. För min andra returresa.
 
Thai Air bokade bort min flight igår som var den 3 september från CPH- Phuket.. Enligt min fru i Chiangmai som köpte biljetten angavs för lite bokade. Konstigt då man kan inte få COE bevilljat så här långt i förväg. Hur kan de veta hur många som bokar - de borde vänta till början på augusti tycker jag....Vad tar man för lärdom av detta. Jo - att använda Thai Air och min kredit 40 000 bath verkar bli svårt. Jag avvaktar till den 29 juli då Prayotten mm har sin konselj möte och sedan får jag läsa i Gazzete deras nya beslut. Kanske stänger de landet helt för internationella flyg....och då är det kört. För min andra returresa.

Läste någonstans att ThaiAirways har beslutat sig att inte flyga från copenhamn fram till Oktober… Du kan dock boka om och flyga från London , Paris eller Frankfurt (dom städer jag vet att dom flyger ifrån)
 
Läste någonstans att ThaiAirways har beslutat sig att inte flyga från copenhamn fram till Oktober… Du kan dock boka om och flyga från London , Paris eller Frankfurt (dom städer jag vet att dom flyger ifrån)
Aha OK skall kolla upp tider därifrån. Det är ett jäkla pussel med anslutningsflyg och PCR test från Luleå. Men det fungerar till slut.Troligen lutar det åt pålitliga Qatar Air från Stockholm. Sedan försöker jag läsa på, vilken del på Phuket som det finns affärer mm som är öppet. Man vill inte hamna i en spökzon. Även om jag skall hyra moppe.
 
Aha OK skall kolla upp tider därifrån. Det är ett jäkla pussel med anslutningsflyg och PCR test från Luleå. Men det fungerar till slut.Troligen lutar det åt pålitliga Qatar Air från Stockholm. Sedan försöker jag läsa på, vilken del på Phuket som det finns affärer mm som är öppet. Man vill inte hamna i en spökzon. Även om jag skall hyra moppe.
Fråga @gunnarg han bor ju där.
Vad jag förstått så är allt uppet i Phuket, dem ingår inte i restriktionerna som resten av landet, över 60% redan vaccinerade där.
Var försiktig dock kommer du dit och pcr testet visar på positivt åker du i karantän.
Är några som visat positivt och även dom som satt nära en positiv på flyget har blivit satta i karantän på egen bekostnad.
 
Daily report for the #PhuketSandbox: On 17th July, 881 international travellers arrived on six flights bringing the total to 7,462. Four Sandbox infections yesterday. That total is now sixteen in 17 days. Six people tested positive on the 2nd test on Days 6-7. So far, 225,579 room nights have been booked up until September #Thailand
 
Daily report for the #PhuketSandbox: On 17th July, 881 international travellers arrived on six flights bringing the total to 7,462. Four Sandbox infections yesterday. That total is now sixteen in 17 days. Six people tested positive on the 2nd test on Days 6-7. So far, 225,579 room nights have been booked up until September #Thailand
Jo, jag följer utvecklingen i Phuket via Facebook sidorna Sandbox och hitintills så är de få med Corona som landat...men som du säger det kan bli en dyr affär om man sitter nära en positiv PCR testad person i planet. Snåltarmen startade igen. Så min fru skall prova boka Frankfurt-Phuket i 10 september. Flighterna verkar inte inställda därifrån på fredagar. Och det verkar bra med anslutningar från Arlanda samma dag.
 
Jaha, var kom den smittan ifrån?
Det ligger i farans riktning att Coronan kommer att öka på Phuket också. Speciellt om befolkningen är vaccinerade med Kinavaccin. Det kommer att öka och jag gör därför två antagande. Skall jag resa in nu medan Sandboxen har låga smittotal eller vänta till september (personliga orsaker varför jag måste stanna här) och riskera att man stänger Sandboxen. Eller hela landet p g a kaos eller skenande smitta.
 
Vad händer med besättningen på ett flygplan när dom upptäckte en passagerare med covid?
Hamnar dom också på samma karantän hotell som dom tvingar in dom friska passagerare och får även besättningen betala med egna pengar? Eller går besättningen fri och kör nästa flyg?
 
Vad händer med besättningen på ett flygplan när dom upptäckte en passagerare med covid?
Hamnar dom också på samma karantän hotell som dom tvingar in dom friska passagerare och får även besättningen betala med egna pengar? Eller går besättningen fri och kör nästa flyg?
Förmodligen åker dom tillbaka med samma plan inom någon timme.
Det tar lite längre tid att testa och få resultat på passagerare.
Får hoppas dom meddelar flygbolaget om detta.
I de flesta fall är nog planen helt tomma på returen.
 
Förmodligen åker dom tillbaka med samma plan inom någon timme.
Det tar lite längre tid att testa och få resultat på passagerare.
Får hoppas dom meddelar flygbolaget om detta.
I de flesta fall är nog planen helt tomma på returen.
Det låter ju illa att ev friska passagerare blir intvingade på ett hotell medans besättningen kan ev fortsätta smitta friska mäniskor.
 
Vad händer med besättningen på ett flygplan när dom upptäckte en passagerare med covid?
Hamnar dom också på samma karantän hotell som dom tvingar in dom friska passagerare och får även besättningen betala med egna pengar? Eller går besättningen fri och kör nästa flyg?
Beror kanske på landets regler.
Flygs ventilation påstår dom är coronasäkrat och konstant utbyte av luft, dom som blivit tvingade i karantän är dom på samma avdelning.
Kollegor råka ju ut för samma påvägen till Korea, 4 av dom satt på avdelning på flyget som en smittad och flyttad till karantän i 14 dagar.
Det är upp till dig att ta risken men reglerna är där klara och tydliga.
 
  • Like
Reactions: jp
Det låter ju illa att ev friska passagerare blir intvingade på ett hotell medans besättningen kan ev fortsätta smitta friska mäniskor.
Ja, men idag tror jag inte att några besättningar stannar över i Thailand med kanske någon enstaka flygning per vecka.
Det går väl inte heller att sätta en besättning i karantän i två veckor när dom landat.
Nu är alla testade innan incheckning så det ska vara väldigt hög säkerhet ombord.
 
Ja, men idag tror jag inte att några besättningar stannar över i Thailand med kanske någon enstaka flygning per vecka.
Det går väl inte heller att sätta en besättning i karantän i två veckor när dom landat.
Nu är alla testade innan incheckning så det ska vara väldigt hög säkerhet ombord.
Jag vet, men eftersom en person visade sig hade covid när dom kom till Phuket så satte dom ju 12 oskyldiga i karantän. Personen som hade covid hade garanterat testat sig innan dom landade i phuket.
Personalen har ju vart i samma plan och serverat, dom borde också hamna på samma karantän hotell och betala för det precis som dom 12 friska personerna som dom spärrade in.
Dom 12 personerna fick ju betala för dubbelt boende men bara få utnyttja det ena.
 
Beror kanske på landets regler.
Flygs ventilation påstår dom är coronasäkrat och konstant utbyte av luft, dom som blivit tvingade i karantän är dom på samma avdelning.
Kollegor råka ju ut för samma påvägen till Korea, 4 av dom satt på avdelning på flyget som en smittad och flyttad till karantän i 14 dagar.
Det är upp till dig att ta risken men reglerna är där klara och tydliga.
Några utav besättningen har garanterat vart på den avd där den covid smittade personen var.
 
Några utav besättningen har garanterat vart på den avd där den covid smittade personen var.
Det tog visst några dygn innan man förstod att en passagerare var smittad.
Provet ger inte utslag innan man fått resväskan.

Undrar vad man gjort med all personal på flygplatsen som var i kontakt med passagerarna på den flighten?
Kontroll av alla dokument och intyg av flera personer, Passkontroll, transport till hotellet, incheckning på hotellet mm.

Karantän för samtliga???


Gissar att flygplanet redan lättat innan passagerare passerat IM.
 
Jag förstår, men jag gillar inte att dom kör olika regler för olika personer. Självklart att covid sprids även i länder med full kontroll.
Inget land och regler är bättre än något annat land.
Sverige och Tegnell fick ju så mycket skit förra året av många, och idag kan man ändå undra vem som hanterade covid bättre än andra?
I Sverige har vi ändå varit ”fria” under denna tiden, fabriker har fullt upp, restauranger har haft fullt upp med bla take away, affärerna blomstrar och ändå har ”vi” fått så mycket skit av många.
Det har aldrig varit tvång och lag att ha på sig en mask som folk ändå inte sköter på rätt sätt mm.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
14 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
A
Svar
14
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp