Resa tillbaka till Sth i coronatider 2021

Jag förstår, men jag gillar inte att dom kör olika regler för olika personer. Självklart att covid sprids även i länder med full kontroll.
Inget land och regler är bättre än något annat land.
Sverige och Tegnell fick ju så mycket skit förra året av många, och idag kan man ändå undra vem som hanterade covid bättre än andra?
I Sverige har vi ändå varit ”fria” under denna tiden, fabriker har fullt upp, restauranger har haft fullt upp med bla take away, affärerna blomstrar och ändå har ”vi” fått så mycket skit av många.
Det har aldrig varit tvång och lag att ha på sig en mask som folk ändå inte sköter på rätt sätt mm.
Olika regler gäller, flyger vi till Sverige kommer jag och biologiska sonen rakt in medans frugan och styvsonen åker rakt in i karantän, helt beroende på nationalitet, vi ha levt i samma hus...

Jag vet, men eftersom en person visade sig hade covid när dom kom till Phuket så satte dom ju 12 oskyldiga i karantän. Personen som hade covid hade garanterat testat sig innan dom landade i phuket.
Personalen har ju vart i samma plan och serverat, dom borde också hamna på samma karantän hotell och betala för det precis som dom 12 friska personerna som dom spärrade in.
Dom 12 personerna fick ju betala för dubbelt boende men bara få utnyttja det ena.
en dum fråga.
Använder inte personalen munskydd och visir?

Jag förstår, men jag gillar inte att dom kör olika regler för olika personer. Självklart att covid sprids även i länder med full kontroll.
Sverige och Tegnell fick ju så mycket skit förra året av många, och idag kan man ändå undra vem som hanterade covid bättre än andra?
I Sverige har vi ändå varit ”fria” under denna tiden, fabriker har fullt upp, restauranger har haft fullt upp med bla take away, affärerna blomstrar och ändå har ”vi” fått så mycket skit av många.
Det har aldrig varit tvång och lag att ha på sig en mask som folk ändå inte sköter på rätt sätt mm.
hur skall de göra det?
Skall de hålla ett vändande plan kvar tills passagerarna har blivit testade?
misstänker att vändande plan är halvvägs hem innan alla provsvar är klara.

Har munskyddskraven tagits bort från flygen? En av orsakerna till att jag inte varit på resa ner till kontinenten är kravet på munskydd under resan

Är den lilla oturen framme så hjälper ingenting.
Men hitintills har då. all flygpersonal som jag passerat - sett ut som mångubbar när man flyger med de...De måste var överinformerade med fakta om covidsäkerhet, trots den utbytbara luften i kabinen
Om det inte gör nytta så undrar jag varför sjukvårdspersonal ser ut som mångubbar. Visir, munskydd, plasthandskar och plastoveraler.
Har de en sån försiktighetsattityd så skulle det vara ett rent oansvarigt slarv för att bli smittade.

Igår gjorde jag klart med reseförsäkring till Thailand - om det nu blir någon resa till Phuket Sandbox den 11 september. Det blev inte LUMA reseförsäkring, som jag tecknade när jag reste in till ASQ-hotell karantänen förra året. Jag ansökte och tecknade AXA Savasdees reseförsäkring. Och, man måste teckna försäkring enligt vistelsens läng eller t o m extension förnyelsen. I mitt fall tre månader, till en kostnad ca 7000 bath. Till skillnad mot LUMA gäller den för MC också. Bra va! Men, den gick inte att förlänga den, till skillnad mot LUMA, efter tre månader. Så jag betalade direkt för 6 månader - 14850 bath.

Nästa steg. Avvaktar till den 16 augusti och regeringens beslut (som att spela på lotto) om inresor och Phuket Sandbox. Ser det bra ut så söker jag Pre -COE.

17 augusti tröck jag på COE knappen på Royal Thai Embassy i Stockholm hemsida. En liten behändig länk. Där begjorde jag "Pre- Approvell" "อนุมัติล่วงหน้า". "God känd i förväg" för att få ansluta till Sandbox Phuket den 11 september. Det fanns andra alternativ. Typ Bangkok 14 dagar karantän också. Men beträffande Sandbox Phuket.

Det djävlades i en timme. När jag skulle lägga in bilderna i "Attechment rutan" så gick det inte. Trots många försök och hög farbannelse, så raderades allt. Men - plötsligen öppnades "aha nu fattar jag" i pensionärs hjärnan. Jo, när du laddat upp dokumentet så finns det en liten svart pil (lite gömd för att göra det mer spännande) som du OCKSÅ måste trycka på för att ladda ned bilderna i rutan. Jag laddade ned följande. Pass-O-visa- reentry och extension Min AXA försäkring 3 månader (så länge extension gäller) och mina två vaccinationsintyg.

18 augusti fick jag den godkänd. Så nu väljer jag resort eller hotell och anmäler mig till vaccinationscentrat (8000 bath). Och inväntar deras SHABA koder. Flyg har jag redan då jag nyttjat Thaiair krediten. Alltid lika nervpåfrestande och jobbigt. Tycker jag. Men nu är jag på G.

18 augusti fick jag den godkänd. Så nu väljer jag resort eller hotell och anmäler mig till vaccinationscentrat (8000 bath). Och inväntar deras SHABA koder. Flyg har jag redan då jag nyttjat Thaiair krediten. Alltid lika nervpåfrestande och jobbigt. Tycker jag. Men nu är jag på G.
"anmäler mig till vaccinationscentrat (8000 bath)" är detta för de 3 testerna du behöver göra eller?

17 augusti tröck jag på COE knappen på Royal Thai Embassy i Stockholm hemsida. En liten behändig länk. Där begjorde jag "Pre- Approvell" "อนุมัติล่วงหน้า". "God känd i förväg" för att få ansluta till Sandbox Phuket den 11 september. Det fanns andra alternativ. Typ Bangkok 14 dagar karantän också. Men beträffande Sandbox Phuket.

Det djävlades i en timme. När jag skulle lägga in bilderna i "Attechment rutan" så gick det inte. Trots många försök och hög farbannelse, så raderades allt. Men - plötsligen öppnades "aha nu fattar jag" i pensionärs hjärnan. Jo, när du laddat upp dokumentet så finns det en liten svart pil (lite gömd för att göra det mer spännande) som du OCKSÅ måste trycka på för att ladda ned bilderna i rutan. Jag laddade ned följande. Pass-O-visa- reentry och extension Min AXA försäkring 3 månader (så länge extension gäller) och mina två vaccinationsintyg.

Jag befinner mig i Thailand och ska flyga till Stockholm den 13:e september. Jag skickade in min ansökan för Sandbox i onsdags (18:e) och fick pre-approval efter ett par timmar. Flyger till Phuket, via Doha, den 18:e september. Nu återstår att välja hotell i Phuket.

"anmäler mig till vaccinationscentrat (8000 bath)" är detta för de 3 testerna du behöver göra eller?
Ja, de ändrade från 1 augusti. Tidigare ansvarade hotellet för detta. Men hotellen betalade inte till sjukhusen så de fick typ "sparken".! https://www.thailandpsas.com/...här anmäler du själv och betalar......efter du fått din SHABA plus kod från hotellet du bokat och betalat. Så de sitter ihop. OBS ett till tips. Planera i för väg var du vill bli testad dvs nära ditt hotell eller var du nu bor.

Jag befinner mig i Thailand och ska flyga till Stockholm den 13:e september. Jag skickade in min ansökan för Sandbox i onsdags (18:e) och fick pre-approval efter ett par timmar. Flyger till Phuket, via Doha, den 18:e september. Nu återstår att välja hotell i Phuket.
OK Ett kort Sverigebesök. Jag testade idag, för att få slutgiltigt COE, då jag gjort klart med resort, vaccin och flyg.......men jag kunde inte boka färdigt med mitt 6 siffriga pre approval. nummer. Jag kanske var för snabb men det stod ..must do within 15 days before depart......men "ansökningssidan kunde inte hitta mitt pre-approval......man får ha en ismaskin i magen...som är ständig på spänning. Jag gör ett nytt försök måndag.

Från att besökt föräldrar, barn och barnbarn, sommaren 2021, studsar jag tillbaka till Thailand igen. Inte karantän på ASQ hotell i år utan Phuket Sandbox..verkar det som...Oj, måndag...endast en dag senare min ansökan.....fick jag registrera min sista information på den tekniska självanmälarsidan hos RTE i Stockholm. Vips gick den igenom. Enkelt.

Och sedan skulle jag vänta igen och kontrollera om jag fått godkännande. De skulle väl kontrollerat mitt boende på Phuket, och att jag betalat 8000 bath för de förhandsbeställda vaccinationerna. Och flygbiljetten. En dag senare. VIPs var det klart och nu har jag printat COE. Återstår PCR test och att flyget sköter sig med tidtabellen. Men betydligt lättare detta år. Bra upplagt digital ansökan och beröm till RTE för snabbheten.

Idag på morgonen fick jag mitt Covid bevis EU. Dvs min provtagning på dr.svar.se igår 11.00 skickades till min myndighetspost 6.00 idag. Enkelt och visserligen 2150 kr som svider som faan...men nu har jag printat ut beviset. Det krävs nämligen att det skall vara hårdkopia. Så imorron 6.20 startar vi flygresan från Luleå för min andra karantän. Nu i Phuket.

Däremot tycker jag inte det är motiverat med 3 st PCR tester kommande 10 dagar. Jag tror att skulle de Thailändska myndigheterna vilja lyckas med att återfå turismen. Borde de tänka smartare. PCR test och karantänen håller inte. För familjer blir det för kostsamt, omständligt och tråkigt.

Idag på morgonen fick jag mitt Covid bevis EU. Dvs min provtagning på dr.svar.se igår 11.00 skickades till min myndighetspost 6.00 idag. Enkelt och visserligen 2150 kr som svider som faan...men nu har jag printat ut beviset. Det krävs nämligen att det skall vara hårdkopia. Så imorron 6.20 startar vi flygresan från Luleå för min andra karantän. Nu i Phuket.

Däremot tycker jag inte det är motiverat med 3 st PCR tester kommande 10 dagar. Jag tror att skulle de Thailändska myndigheterna vilja lyckas med att återfå turismen. Borde de tänka smartare. PCR test och karantänen håller inte. För familjer blir det för kostsamt, omständligt och tråkigt.

Håller med om att 3 stycken PCR-tester i Phuket är direkt overkill, en när man landar borde räcka gott och väl. Tveklöst är det så att någon större turism inte kommer komma igång förrän det är helt karantänsfritt och bara ett vaccinationscertifikat, samt möjligtvis ett PCR-test vid ankomst, krävs. Samtidigt tror jag inte ens det skulle räcka just nu. De flesta asiatiska länder har karantän när deras medborgare kommer tillbaka från utlandet och innan det slopas, vilket inte Thailand kan göra något åt, så kommer inga turister ändå. Skulle tro att runt 80% av alla som nyttjat Phuket Sandbox är hemvändande thailändare och utlänningar som bor här, alltså i stort sett inga turister alls.

Jag åker till Stockholm på söndag för 5 dagar i Sverige. Något EU-bevis har jag inte brytt mig om, har bokat ett PCR-test inklusive reseintyg för 895 kronor. Kommer dessutom passa på att ta mig en Pfizer-spruta, litar inte alltför mycket på mina Sinopharm injektioner.

Ska bli schysst att kunna gå ut och ta en öl i Stockholm, det var många månader sedan jag kunde göra det.

Håller med om att 3 stycken PCR-tester i Phuket är direkt overkill, en när man landar borde räcka gott och väl. Tveklöst är det så att någon större turism inte kommer komma igång förrän det är helt karantänsfritt och bara ett vaccinationscertifikat, samt möjligtvis ett PCR-test vid ankomst, krävs. Samtidigt tror jag inte ens det skulle räcka just nu. De flesta asiatiska länder har karantän när deras medborgare kommer tillbaka från utlandet och innan det slopas, vilket inte Thailand kan göra något åt, så kommer inga turister ändå. Skulle tro att runt 80% av alla som nyttjat Phuket Sandbox är hemvändande thailändare och utlänningar som bor här, alltså i stort sett inga turister alls.

Jag åker till Stockholm på söndag för 5 dagar i Sverige. Något EU-bevis har jag inte brytt mig om, har bokat ett PCR-test inklusive reseintyg för 895 kronor. Kommer dessutom passa på att ta mig en Pfizer-spruta, litar inte alltför mycket på mina Sinopharm injektioner.

Ska bli schysst att kunna gå ut och ta en öl i Stockholm, det var många månader sedan jag kunde göra det.
Dom flesta utlänningar som inkommit med flyg till Thailand som påvisats med covid, har ju varit vid andra PCR testet i vanlig karantän inte på ankomst testet har jag läst, hur det vart i Phuket vet jag inte.
När dom precis rest har dom ju gjort test precis innan avgång, så första vid ankomst borde kunna skippas, då är ju det andra viktigare efter några dagar då det kan ta upp till 14 dagar innan det ger utslag.

Sveriges rekommendationer nu säger att du skall göra ett PCR test vid ankomst med och du skall inte gå ut och mingla på krogen dom första 14 dagarna ;) men det är ju som sagt bara rekommendationer i Sverige ;)

Sveriges rekommendationer nu säger att du skall göra ett PCR test vid ankomst med och du skall inte gå ut och mingla på krogen dom första 14 dagarna ;) men det är ju som sagt bara rekommendationer i Sverige ;)
Jag åker direkt till kontoret och kommer vara med på alla aktiviteter och dricka bärs. Jag är färdigvaccinerad och i stort sett inte lämnat tomtgränsen på 6 månader så känner inte att jag skulle vara ett större hot än någon i Sverige, skulle jag ändå bli smittad på vägen till Sverige så drabbar det på sin höjd någon vaccinvägrare, och det kan jag leva med. Kommer ta ett PCR test dag 5 men det är enbart för att kunna flyga tillbaka igen.

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A
Svar
142
Visningar
10 K