Ta med sig mat (frukt) tillbaka till sverige

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Bästa vänner på detta forum.
Funderar på om jag kan packa ner lite goda mango och kanske även lite andra frukter och kryddor i resväskan nu när det snart blir dags att åka hem till sverige igen.

Hej Rippe!

Kan inte garantera, men det skall inte vara några problem. Kött etc är nog inte godkänt, men vi har alltid haft massor av mat, kryddor etc med oss. Igår när vi kom hem hade vi checkat in över 100 kg baggage, det mesta frukt, grönt och kryddor. Även röten fisk! :o En del kläder också men det var kanske 25 kg.

Varje gång vi har lämnat LOS så har det varit fullt med mat av dess olika slag och inga problem i tullen.

Men om man får ta med sig mat det vet jag ej . Troligen så får man det annars hade man nog blivit stoppad :)

Hej!

Jag tänker på det du säger Berra 100 kilo baggage. Hur mycket övervikt betalade du då, för det är väl runt 20-30 kilo incheckat bagage man får ha, är väl olika på olika flygbolag. Qatar t ex 23 kilo incheckat och 7 kilo handbagage.

Har ju aldrig haft problem förut men nu har jag ett bagage på 22 kilo ungefär och det blir ju jäkligt svårt att ha något annat med då, så jag tänkte är det generella översviktsregler eller har de olika regler flygbolagen och på ett ungefär vad kostar det med övervikt, låt säga att man har 25 kilo istället för 23 då?

Tänkte ringa Qatar, men jag tror inte det blir aktuellt med övervikt för jag hittar inget på deras hemsida.

Här finns det lite info om vad som gäller för införsel av mat från land utanför EU
http://www.ekonomiprogram.biz/inforsel_livsmedel_sverige.htm

Mvh Peter :wai:

"ledarn " sa:
Dom var väl 4 personer..... 25 kg/person är inget problem om du flyger med Thai..

Jag har vägt in väskor på över 35 kg och varit beredd på att betala....
Men aldrig att dom sagt något. Bara klistrat på den röda lappen med "heavy"...... (Peppar, peppar)
Samma här Thai verkar inte bry sej så mycket om vikten, kollar sällan vad handbagaget väger.

"ledarn " sa:
Dom var väl 4 personer..... 25 kg/person är inget problem om du flyger med Thai..

Jag har vägt in väskor på över 35 kg och varit beredd på att betala....
Men aldrig att dom sagt något. Bara klistrat på den röda lappen med "heavy"...... (Peppar, peppar)

Jaha, tänkte inte barn räknades in där. Ja, nä jag är inte speciellt orolig komme inte ha så mycket i så fall. Tänkte på mat från Thailand, de bryr väl sig inte om vad för slags mat man har med sig ut, eller?

"Rolf " sa:
Samma här Thai verkar inte bry sej så mycket om vikten, kollar sällan vad handbagaget väger.

Nä, nu finns det ju faktiskt andra flygbolag kan jag upplysa om, om nu herrarna inte visste det ::) ;D, alla flyger ju inte med Thai, jag t ex har aldrig flugit med dem.

"insayt " sa:
Nä, nu finns det ju faktiskt andra flygbolag kan jag upplysa om, om nu herrarna inte visste det ::) ;D, alla flyger ju inte med Thai, jag t ex har aldrig flugit med dem.

Bara för att du vet att det finns fler flygbolag så behöver du inte tracka en stackare som bara flyger Thai :D :D

Vi flög med SAS denna gången, och dom kör med PC (Piece Concept) dvs 23 kg per person + handbagage som lyckligtvis inte vägdes. Så det blev ingen övervikt alls, skönt! :thumbsup:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64