extension of stay 90 dagars rapportering multiple entry.

Förstår inte varförför någon lägger pengar på agenter. Så svårt är det inte att göra det själv och dessutom vimlar det av instruktioner på nätet, jag kan rekommendera Pattaya City Expats Club (PCEC). På webben Pattaya City Expats Club - Home
Beror väl på om man anser sig ha tid med resor, diskutera med dryga ibland otrevliga officerer på Immigrationen. Har man sen tillräckligt med kulor att lägga på detta så må det vara var och ens ensak. Jag tyckte att jag skulle göra detta korrekt, i mitt fall ett helv. resande och alldeles för dyrt.

Förstår inte varförför någon lägger pengar på agenter. Så svårt är det inte att göra det själv och dessutom vimlar det av instruktioner på nätet, jag kan rekommendera Pattaya City Expats Club (PCEC). På webben Pattaya City Expats Club - Home
Många som använder agenter gör det pga ekonomi, dom vill tex inte låsa upp 800k på thailändsk bank och har ingen inkomst som motsvarar.
Då kan man använda sig av agency dom ordnar alla papper plus intyg på pengar.

Många som använder agenter gör det pga ekonomi, dom vill tex inte låsa upp 800k på thailändsk bank och har ingen inkomst som motsvarar.
Eller som jag skrev, lata och orkar inte med alla djäkla "forms" hit och dit, lämna Pass samt en bankbok och överenskommen summa till en agent så är det klart

Mitt råd har alltid vært at dersom man ikke har pengene som trengs for å bo i Thailand dra hjem til ditt eget hjemland. Hva med om man blir syk. Hvem skal betale for det? Ja ja jeg vet det. Man samler inn penger på nettet for å betale for idioten.

Undrar hur mycket får IMG av agenten
Chefen för immigrationen är likaså inblandad, annars skulle det inte funka, massor med Faranger som gör så här, inte alls så att det är just faranger som inte har 800 k. Jag har inga problem att dubbla detta på banken om jag så vill, men varför skall jag låna ut dessa slantar till Bangkok bank för en skitränta. De får ju inte heller sitta på ett sk. låst konto dvs ett som ger mig en förhållandevis bra ränta.
Bättre att jag låter dessa slantar arbeta på annat vis.
Men Jag är Svensk och inte Norrman någonstans i Samarkand eller vad det heter , gudskelov

Chefen för immigrationen är likaså inblandad, annars skulle det inte funka, massor med Faranger som gör så här, inte alls så att det är just faranger som inte har 800 k. Jag har inga problem att dubbla detta på banken om jag så vill, men varför skall jag låna ut dessa slantar till Bangkok bank för en skitränta. De får ju inte heller sitta på ett sk. låst konto dvs ett som ger mig en förhållandevis bra ränta.
Bättre att jag låter dessa slantar arbeta på annat vis.
Men Jag är Svensk och inte Norrman någonstans i Samarkand eller vad det heter , gudskelov
Bare innrøm det først som sist at du er misunnelig på oss nordmenn som har godt over 100 000 baht i pensjon hver måned.

For oss nordmenn så er det å forstå svensk ikke noe problem for store delere av Norge har hatt svenske tv-kanaler siden 60-tallet. Og jeg tror at du er enig med meg i at det å høre en nordmann som forsøker å snakke svensk er direkte latterlig. Men det finnes et unntak og det er nordmannen som spiller Hamilton i den nye tv-serien.

För att vara helt ärlig så är det åtminstone vanligare att en norrman kan prata vettig svenska än tvärtom.

Det finns många som är riktigt duktiga på det, men det beror nog på var i Norge man befinner sig.
Träffade en tjej i Haugesund för runt 20 år sedan. Hennes svenska var perfekt. Hon hade det som hobby att prata svenska.
Det finnes noen hederlige unntak, men selv om språket er nogenlunde det samme så er tonefallet helt forskjellig. Min erfaring er at svensker har lettere for å forstå nordmenn som kommer fra den nordlige delen enn dem som kommer fra den sydlige delen. Og det tror jeg kommer av tonefallet som dem i nord har.

Bare innrøm det først som sist at du er misunnelig på oss nordmenn som har godt over 100 000 baht i pensjon hver måned.

Ja med den inkomsten förstår jag att alla thailändskor försöker lura dig ;)
Vad får man betala i hyra för ett radhus där du bor?
Grattis till en bra pension.

/ SatanG

/ SatanG
Det kommer jo ann på hvor sentralt man ønsker å bo, men jeg betaler 5 000 baht/ måned for en to-etasjers townhouse på rundt 90 m2. Og jeg bor rimelig sentralt. Men det å bo i sentrum medfører mye støy og eksos så hvem vil bo der.

/ SatanG
Bra betalt... jo, det må vara en okay pension. Men fy fasiken å behöva leva med gubben som kan allt, vet allt och tror alla skall lura honom.

Han håller nog lika hårt i penningarna som en fjortonåring höll i sin första erektion.

Bra betalt... jo, det må vara en okay pension. Men fy fasiken å behöva leva med gubben som kan allt, vet allt och tror alla skall lura honom.

Han håller nog lika hårt i penningarna som en fjortonåring höll i sin första erektion.
Det er egentlig ikke så veldig vanskelig det med å «vite alt». Hva som skal til er «noen tastetrykk» på tastaturet og så må man stole på det som står der for dersom man tror at det som står på Immigration Office og DLT sine nett-sider ikke er korrekt eller at man ikke forstår hva som står der så forblir man uviten.

Når det gjelder å bli lurt så føler jeg ingen behov for å mistro andre mennesker mere enn hva alle andre gjør. Det å leve i den virkelige verden krever at man forstår at det må være noe galt et eller annet sted når kvinnen forteller deg at thailandske familier er mer knyttet til hverandre enn oss utlendinger når stort sett alle mellom 20 til 50 år mangler i landsbyen. Kanskje dem er sterkt knyttet til telefonen når dem snakker med hverandre. 555. Men alle forstå vel at thaiene ikke er mere glad i sin familie enn det vi utlendinger er. Så det handler ikke om å være redd for å bli lurt for det har med å ikke legge seg ned på sine knær for å tigge om å bli utnyttet. Og det er faktisk lov til å bruke det som sitter oppe på skuldrene til noe fornuftig.

Det å være gjerrig overlater jeg til svenskene å være. 555.

En viss firma (agent) i Phuket skall man tydligen passa sig för och detta är förmodlingen inte den enda. Lycka till.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp