extension of stay 90 dagars rapportering multiple entry.

Du hade sluppit dom summorna men du hade fortsatt behövt rita karta på papper ;) få hembesök av immigration, förhör av grannar där dom också skall signera vittnesmål på att ni lever ihop, och foton på er och bostad där eran adress syns om du gjort det på Pattaya immigration.
Jag har ju gjort det baserat på giftermål det är mer och en hel del papper som skall in vare sig med agent eller utan.
Hur skulle jag kunnat göra detta på Pattaya IM. När jag är skriven i Buriram, en agent är då det enda alternativet om jag inte vill brottas med dessa hederliga officerer

Nå tror jeg ikke Immigration Office har et kontor i Sverige. Men hva vet nå jeg som bare en dum Norman

De två agenter jag har kontakt med behöver inga papper alls, men då handlar det om retirement, jag sade att jag har det nödvändiga ekonomiska underlaget, men de avfärdade dettasom onödigt, dvs. det är bra om du har men inget krav :laugh2: så behövs inte det heller. 14 k rätt ner i bröstfickan så har jag Non O samt extension baserat på retirement på två dagar. Nu valde jag den krångliga vägen, nu får jag mitt extension, men alldeles fel kostnad med krav på "fickpengar" samt en helv massa problem och åkande till Buriram.
Att byta adress när jag har ett marriage på frugans hus är inte att rekommendera. Men annars har du rätt i att Jomtien fungerar bättre. En variant vore att jag fixar en adress i Pattya, ansöker om retirement då jag har ekonomin, när jag fått detta så byter jag adress till frugans hus. Men då måste jag återigen till Buriram för 90 dagars:mad: Så bättre då att vara skriven i Pattis med ett retirement, dra till Pattis var tredje månad är ju inte så tungt, det gör jag hursom
Hade ett snack med en agent gångna måndagen, bankbok, samt ett giligt pass och den överenskommna summan för tjänsten är vad som skulle behövas. 90 dagars gör man sedan med ett tel, samtal till Agenten "Fix und fertig" som Tysken sa. Har tillbringat en vecka i Fiskebyn nu, ganska mätt måste jag säga när jag landade i risbyn kl 8,30 i morse, nästan 8 timmars körning i hällregn samt taskiga vägar då 331an nu igen inte är kul. Helgtrafik. Lyckligtvis valde jag att köra på natten då massor Thai inte kör pga av att det är omöjligt med deras hårt tonade framrutor :unsure:

Många som använder agenter gör det pga ekonomi, dom vill tex inte låsa upp 800k på thailändsk bank och har ingen inkomst som motsvarar.
Då kan man använda sig av agency dom ordnar alla papper plus intyg på pengar.
Så är det nog i många fall. Frågan är om de har råd att betala sjukhusräkningen när/om de söker vård? Tror knappast att agenterna kommer springande....

Så är det nog i många fall. Frågan är om de har råd att betala sjukhusräkningen när/om de söker vård? Tror knappast att agenterna kommer springande....
Det er ingen problemer med det for da bare går noen på nettet og beskriver vedkommendes elendighet i tårevåte setninger for å samle inn penger.

Jeg har gang på gang sagt til andre utlendinger om å ikke å bosette seg i Thailand dersom man ikke har økonomi til det. Men det ser ut til at dem vender det døve øret til og bare fortsetter festen. Men en dag så blir det bråstopp og andre utlendinger må hjelpe dem ut av knipen. Hva jeg mener om disse egner seg ikke på trykk.

Ganska så snävt du ser på detta med bankstatement, ifråga om 400k för ett Married /spouse så skulle de kunna vara så att man tyar de fruar som inbegrips i detta, dvs när farangstackaren avlider så har Thaifrun vips närstan en halv miljon Thaibath. Har du funderat på hur mycket 400k är för många Thai. Man kan nog se många anledningar till att dessa skall finnas på kontot, sen vill jag minnas om jag inte har fel att minimum 200k i detta fall, dvs hälften av kravbeloppet skall sitta där under hela 12 månaders perioden, man ju säga att de låser upp farangen på ett ganska stort belopp, i mitt fall så spelar det tydligen ingen roll att jag har en pension som är högre än kravet. Varför har man detta krav just på reda slantar, att inte ett incomeletter accepteras. Bara funderingar kring hur de tänker dessa tjänstemän

Ganska så snävt du ser på detta med bankstatement, ifråga om 400k för ett Married /spouse så skulle de kunna vara så att man tyar de fruar som inbegrips i detta, dvs när farangstackaren avlider så har Thaifrun vips närstan en halv miljon Thaibath. Har du funderat på hur mycket 400k är för många Thai. Man kan nog se många anledningar till att dessa skall finnas på kontot, sen vill jag minnas om jag inte har fel att minimum 200k i detta fall, dvs hälften av kravbeloppet skall sitta där under hela 12 månaders perioden, man ju säga att de låser upp farangen på ett ganska stort belopp, i mitt fall så spelar det tydligen ingen roll att jag har en pension som är högre än kravet. Varför har man detta krav just på reda slantar, att inte ett incomeletter accepteras. Bara funderingar kring hur de tänker dessa tjänstemän
Dette er egentlig veldig enkelt. Tidligere så skrev «alle» ambassader ut en bekreftelse på inntekt, men fordi enkelte ambassader bare skrev hva utlendingen sa uten at det forelå noe bevis for dette så ble det nesten slutt på dette. De eneste ambassadene som jeg kjenner til hvor Immigration Office aksepterer en bekreftelse fra ambassaden er de Skandinaviske ambassadene. I mitt tilfelle så kreves måneds-utskrift fra NAV og fra eventuelle private forsikringsordninger og kopi av førstesiden i passet mitt. Som jeg sender til ambassaden i Bangkok. Det tar rundt 4 uker og koster 288 kr.

Beror på om han har skrivit ett testamente, annars är det inte per automatik.
Jaså, javisst kan man vrida på det om han har tidigare barn hos mannen etc etc. Men andemeningen med mitt inlägg var att det finns nog fler anledningar till att de kraver cash på bankbok, inkomsten som Incomeletter anger upphör ju då pensionären avlider.

Jaså, javisst kan man vrida på det om han har tidigare barn hos mannen etc etc. Men andemeningen med mitt inlägg var att det finns nog fler anledningar till att de kraver cash på bankbok, inkomsten som Incomeletter anger upphör ju då pensionären avlider.
....och den avlidne pensionären kan kanappast bry sig mindre vem som tar hand om pengarna. :)

Hade ett snack med en agent gångna måndagen, bankbok, samt ett giligt pass och den överenskommna summan för tjänsten är vad som skulle behövas. 90 dagars gör man sedan med ett tel, samtal till Agenten "Fix und fertig" som Tysken sa. Har tillbringat en vecka i Fiskebyn nu, ganska mätt måste jag säga när jag landade i risbyn kl 8,30 i morse, nästan 8 timmars körning i hällregn samt taskiga vägar då 331an nu igen inte är kul. Helgtrafik. Lyckligtvis valde jag att köra på natten då massor Thai inte kör pga av att det är omöjligt med deras hårt tonade framrutor :unsure:
Finns agenter som blåser folk, dom får varken pass eller visum tillbaka.
Hur vet du vilken agent som är att lita på?

Poängen är dock att pensionären inte har nån möjlighet att spendera de 400k innan han avlider om de sitter låsta på banken......
Klart att han har. Om han vet att döden kommer innan han skall göra sin nästa extension så finns det ingenting som hindrar honom att ta ut pengarna och göra vad han vill med kapitalet.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp