extension of stay 90 dagars rapportering multiple entry.

 
Hva jeg spurte om var om du betaler en fast månedslønn for at hun vil være gift med deg.
Självklart är det så, jag betalar min fru en rund summa bath varje månad, men efterssom min fru inte ännu har Svensk pension och jag har det så kallas det "fickpengar", då att spendera utanför det ordinarie matkontot. Ni Norrmän kanske kallar det lön för att era damer skall stå ut med Er, fruar till Svenska män lever med sina män för att de hyser samhörighet och kärlek till dessa, vi behöver inte betala lön till dem
 
Bor dere på et sted hvor det ikke finnes seriøse jobber som å bo langt ute i "risåkeren" eller er din kone på noe vis handikappet eller altfor gammel til å jobbe eller på annet hvis ute av stand til å forsørge seg selv? Dersom ikke noe av dette gjelder så skulle hun vel ha to armer og to bein som alle oss andre og yte sitt til felleskapet om ikke annet til sitt eget forbruk.
Näsvis fråga kanske, men hur många timmar om dagen 'arbetar' du?
 
Kan jeg stille et personlig spørsmål som du ikke trenger å svare på dersom du ikke ønsker. Var din første kone etnisk svensk og dreide skillsmissen seg om penger?
Hur mår du egentligen Isaan? Du har en inneboende misstro mot äktenskap med Thailändskor? Eller har jag fel? Måste vara jobbigt att du inte funnit den sanna kärleken hos en kvinna född i detta land
 
Bor dere på et sted hvor det ikke finnes seriøse jobber som å bo langt ute i "risåkeren" eller er din kone på noe vis handikappet eller altfor gammel til å jobbe eller på annet hvis ute av stand til å forsørge seg selv? Dersom ikke noe av dette gjelder så skulle hun vel ha to armer og to bein som alle oss andre og yte sitt til felleskapet om ikke annet til sitt eget forbruk.
Nä hon är inte handikappad, hon hjälper andra på fälten ibland, har två dammar hon säljer fisk ifrån och har arrendetat ut 22 rai men vad de ger i inkomst varken vet jag eller intresserar mig men det är nog ingen större summa.
 
Hur mår du egentligen Isaan? Du har en inneboende misstro mot äktenskap med Thailändskor? Eller har jag fel? Måste vara jobbigt att du inte funnit den sanna kärleken hos en kvinna född i detta land
Jeg må innrømme at jeg er mektig imponert over enkeltes inngående kunnskap om min person. Det minner meg om denne NAV-legen som NAV bruker for å avgjøre om man er kvalifisert til å få en uføretrygd i Norge. Han undersøker deg ikke eller på noen som helst måte kontakt med deg, men han vet alt om deg. Litt merkelig det der.
 
En norrman får alltid betala mer, Thai har lärt sig att dom är lätta att lugga.

Varför har en norrman med sig en stor sten när han går i öknen?
Jo om det kommer rövare så släpper han stenen å springer mycket fortare.
Ja det vet jag, norrmänn i Thailand är nog dom som oftast blir blåsta, ibland förundras man över det dom betalar för och hur mycket.
Känner ju några norrmänn som har hus i Thailand samt bott i norsktätaste områdena i Pattaya så förstår vad @Isaan får sina historier ifrån.
Oftast klarar dom inte den enklaste sak själv, typ anställer en dyr advokat för att lämna in ett papper.
 
Ja det vet jag, norrmänn i Thailand är nog dom som oftast blir blåsta, ibland förundras man över det dom betalar för och hur mycket.
Känner ju några norrmänn som har hus i Thailand samt bott i norsktätaste områdena i Pattaya så förstår vad @Isaan får sina historier ifrån.
Oftast klarar dom inte den enklaste sak själv, typ anställer en dyr advokat för att lämna in ett papper.
Ja ja jeg vet at vi nordmenn er så forferdelige, men for faen kom til saken og hold opp med dette bablet ditt. Du bare troller forumet.
 
Ja det vet jag, norrmänn i Thailand är nog dom som oftast blir blåsta, ibland förundras man över det dom betalar för och hur mycket.
Känner ju några norrmänn som har hus i Thailand samt bott i norsktätaste områdena i Pattaya så förstår vad @Isaan får sina historier ifrån.
Oftast klarar dom inte den enklaste sak själv, typ anställer en dyr advokat för att lämna in ett papper.
Vad brukar vi Svenskar säga, större plånbok än hjärna säger jag om folk som kastar slantar på sådana trvialla saker, då är det gott att han en Thaikone som man litar på, Thaiskrift är jag nämligen helt värdelös på
 
Vad brukar vi Svenskar säga, större plånbok än hjärna säger jag om folk som kastar slantar på sådana trvialla saker, då är det gott att han en Thaikone som man litar på, Thaiskrift är jag nämligen helt värdelös på
Ja da får du vel lære deg det da. Eller er du helt udugelig som det virker som på forumet her.
 
Nä hon är inte handikappad, hon hjälper andra på fälten ibland, har två dammar hon säljer fisk ifrån och har arrendetat ut 22 rai men vad de ger i inkomst varken vet jag eller intresserar mig men det är nog ingen större summa.
Låter som om du lever med min fru, jobbar med Korna och Bufflarna. Väver thaisiden samt när det är tid med detta jobbar på risfältet, har ca 45 rai rismark samt 5 rai tomt i staden 9 km härifrån. Skrattar och är glad hela tiden. Om hon har nåt ekonomiskt utbyte av detta vet jag ej, och det skulle bara glädja mig om så vore.
Undrar om hon är olyckligt gift med en Svensk :laugh2:
 
Näsvis fråga kanske, men hur många timmar om dagen 'arbetar' du?
Jeg trenger vel ikke å jobbe. Jeg er norsk og vi er «fullastet» med olje-dollar. Dem leter visst etter olje nede i Skåne. Kanskje du har flaks og dem finner oljen, men jeg tviler sterkt. 555.
 
Självklart är det så, jag betalar min fru en rund summa bath varje månad, men efterssom min fru inte ännu har Svensk pension och jag har det så kallas det "fickpengar", då att spendera utanför det ordinarie matkontot. Ni Norrmän kanske kallar det lön för att era damer skall stå ut med Er, fruar till Svenska män lever med sina män för att de hyser samhörighet och kärlek till dessa, vi behöver inte betala lön till dem

Att kalla det lön... kanske har med fruarna bakgrund att göra. Jag har hört talas om en yrkesgrupp i Thailand som tar betalt för att gå från sina jobb och istället vara "tillgänglig" 24/7 för någon farbror.

Jag har hört att det då talas om hur mycket lön som betalas till dessa tjännarinor.

För dig som har ett förhållande, där du generöst ger av ditt överflöd, till din sambo/fru utan att kräva något i gengäld för det, så förstår jag att det låter konstigt.

Men det verkar vara ett vanligt fenomen här på TS att man tror att precis alla män, alla fruar, alla byar i Thailand är exakt likadana som ens egna.

Jag har en sambo, som jobbar och tjänar pengar. Dock tjänar jag mycket mer än henne, så jag ger henne pengar titt som tätt. Att pengarna används för mat till familjen, kläder till mini eller utflykter med förskolan är tydligen inte relevant, då med fjällapans logik jag betalar henne lön och har köpt henne.

Sen vet jag och de flesta med mig att den typen av förhållanden som fjällapan talar om faktiskt existerar. Vi har allesammans hört historier om lilla Noi och gamla Olle som inte verkar särskilt kompatibla och i samma ögonblick som Noi har PUT och jobb så lämnar hon Olle.

Rätt eller fel? Det kan diskuteras. Vem som utnyttjat vem... kan också diskuteras och varierar säkerligen från fall till fall.

Nu till poängen... Det finns i världen massor av "lilla Noi" som inget hellre skulle vilja än att lämna sin "gamla Olle" men antingen saknas korrekta papper eller ekonomiska förutsättningar. Så var snälla och generösa mot era sambos/fruar, fundera på vilka uppoffringar de gjort, lämnat familj/vänner, byt bostadsland, lärt sig ett nytt språk osv...

Så nog kan de vara värda en peng till glass för barnen eller en utflykt till köpcentrat på egen hand med fickan full av pengar.

Även om vi tror att just jag själv är guds gåva till mänskligheten, så är vi nog inte alla så enkla att leva med heller.
 
Var å hämtade mitt nya pass idag med nytt extension of stay, alla stämplar från det gamla passet kopierade till det nya.
En liten krångelgrej dom har här på Phuket är att man måste hämta passet dan efter, i HH fick man det direkt.
Men iaf det tog ca 1,5 tim totalt igår och 5 min idag och kostade dom vanliga 1900 bahten.
 
Var å hämtade mitt nya pass idag med nytt extension of stay, alla stämplar från det gamla passet kopierade till det nya.
En liten krångelgrej dom har här på Phuket är att man måste hämta passet dan efter, i HH fick man det direkt.
Men iaf det tog ca 1,5 tim totalt igår och 5 min idag och kostade dom vanliga 1900 bahten.
Det är vad det skall kosta, vi får se vad de skall ha av mig den 25 augusti. Säkerligen mer än vad jag redan betalat.
 
Det är vad det skall kosta, vi får se vad de skall ha av mig den 25 augusti. Säkerligen mer än vad jag redan betalat.
även om dom luggar dig på ett par tusen baht så är det ju en låg avgift för att få vara här istället för i Sverige och slippa föra över 800k.
det kunde varit mycket värre, du kunde varit i Phil istället.. ;)
 
även om dom luggar dig på ett par tusen baht så är det ju en låg avgift för att få vara här istället för i Sverige och slippa föra över 800k.
det kunde varit mycket värre, du kunde varit i Phil istället.. ;)
Han ser väl luggvänlig ut, ofta han dom tar ut extrabetalning för när man läser här.
Han kanske säger nåt 555555 ;)
Om frugan blir så arg som han skriver och skäller på kontoren, kanske han skall testa gå dit utan henne, kanske hon som trissar upp straffpriser då ;)
 
Kostnadsläget och klimatet men allt är ju inte perfekt här. Korruptionen har jag aldrig brytt då jag föder den och det gör nog alla som bor här eller kommer hit på semester.
Finns det nåt ställe som är perfekt?
Det är 100 ggr bättre här än i Sverige och bäst i Asien och det räcker för mig.
Korruptionen får man lära sig att vända till nåt positivt.
 
Finns det nåt ställe som är perfekt?
Det är 100 ggr bättre här än i Sverige och bäst i Asien och det räcker för mig.
Korruptionen får man lära sig att vända till nåt positivt.
Har bara varit här och Filippinerna (dock senast 1993) längre perioder men båda länderna hade sina för och nackdelar på den tiden.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp