Faranger borde veta detta

Diskussion i 'Allmänt thailandforum' startad av thaiii, 12 mars 2017.

1. Mickey666

Mickey666 Medlem

Ska hälsa från er

Krille gillar detta.
  2. Matts1965

Matts1965 Medlem

Efter att bara ha haft att göra med Thailand och dess invånare i endast i 10,5 år, kommer jag inte att destovidare deltaga i denna tråd. Men en sak har jag alltid förundrat mig på: Just detta med att köpa/bygga åt sig för framtiden....

Förövrigt har jag nog den uppfattningen att thailändaren vill göra allt för sin familj, oftast lite väl mycket ifall det är möjligt....

Last edited: 28 mars 2017
    Kycklingen, Berralund, gunnarg och 1 annan gillar detta.
  3. sss

sss Medlem

Vad kostar det att hyra en fortuner en månad om året kontra värdeminskning på bilen du har köpt. Vad kostar ett hotellboende en månad om boendet ska vara likvärdigt huset du har byggt. livskvalitet är aldrig en fel investering och varför ska släkten bo i huset och använda bilen när de har egna hus och bilar. Underhåll av bil och hus kostar nära nog inget så varför denna avundsjuka på oss som har möjligheten att inte gå ner i standard på semestern.

4. Janne

Janne Gäst

Tur att vi alla är olika. För mig känns det bara som bortkastade pengar och en bundenhet.

Långeman gillar detta.
  5. Jonas

Jonas Forumveteran Guldmedlem

Är man här 1 gång i månaden och skall bo uppe i tassemarkerna bland släkt så får man nog tag på ett bra hus för 10.000 baht i en månad.

Är man en normalstor familj så kanske det räcker med en Sedan, då ca. 20.000 i månaden.
    1 bil som står still 11 månader om året, ja jag vet inte om det är så bra, får nog göra en service iallafall vid varje återbesök.
    Ett hus som inte används 11 månader om året, ja se till att inte ha något trä i huset för det första.

Saker har en tendens att förfalla snabbare om det inte används.

Ingen avundsjuka, jag förstår bara inte vad man skall köpa något man inte använder så ofta, hade jag bott i Sverige och skulle flytta till Thailand om 20 år så hade jag ju inte byggt huset nu och flyttat in i ett gammalt ruckel om 20 år..

på 10 år 1 månad om året uppe bland släkt i Isaan skulle det då kosta 100.000 bath för huset och 200.000 baht för bilen.

Långeman, Matts1965, Acke och 2 andra gillar detta.
  6. Långeman

Långeman Forumveteran

Dessutom skapar det dig troligen mer problem än du kan förutspå

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Isaan

Isaan Medlem

Når TS skriver et sådant innlegg så trenger man egentlig ikke å lese hva andre medlemmer svarer på dette. For min erfaring er at deres syn som oftest er meget stereotypt. De fleste forvarer sitt pengemisbruk med at dette er "thailandsk kultur". Men det litt merkelige er at denne "thailandske kulturen" eksisterer kun blant noen utlendinger som er gift med en thailandsk kvinne. Ute blant den thailandske befolkningen så er denne "kulturen" noe helt ukjent. Selv om dem kan se at det kan finnes deler av deres kultur i den. Bakgrunnen for denne "kulturen" tror jeg er at noen thailandske kvinner tar litt fakta og blander dette sammen med noen halvsannheter og "strør på" med litt ren løgn og presenterer dette som "thailandsk kultur". Og jeg tror at noen utenlandske menn har et så sterkt behov for å finne seg en kvinne å dele livet sitt med at dem ikke ønsker å sette spørsmålstegn ved noe av det som kvinnen sier. Og da blir det som å stjele godteri fra små unger. Nå er det ikke bare det at denne troen på denne "kulturen" skaper store økonomiske forventninger ovenfor utenlandske menn, men den fører også til at thailandske kvinner, rent generelt, får et meget dårlig rykte. Et rykte dem så absolutt ikke fortjener.

9. Isaan

Isaan Medlem

Det er opp til den enkelte å bestemme over eget liv. Ønsker man å hjelpe noen økonomisk, uansett om det er egen eller kjerringen sin familie, så seg jeg ingenting i veien for det. Hva jeg, og kanskje andre med meg, reagerer på er denne KJEMPELØGNEN om at dette er kultur i Thailand. Det virker på meg som at noen utlendinger slutter helt å tenke bare dem setter sine bein på thailandsk jord. Bokstavelig ALT blir på kvinnens premisser og utlendingen er helt prisgitt kvinnen og hennes familie.

10. Jonas

Kanske du borde läst innläggen vad andra medlemmar svara innan trots allt för du sitter bara och upprepar det som redan har skrivits ;)

11. Phonta

Phonta Forumveteran

Nä, bättre att äkta en Thaikäring som redan har ett fint hus i Isaan :) Bilen ställer jag upp på pallbockar , ingen bil far illa av att stå still om man vet vad man sysslar med , ta av hjulen lägg dem under tak ,, se till att olja samt filter är ok , Ta ut batteriet samt lägg "rått- piller" i och under bilen , ställ den under tak, de far inte alls illa av att stå still, det är rent bull anser jag , Huset som gumman byggde färdigt 2014 har aldrig farit illa av att stå obebott ,, inga termiter ger sig på friskt impregnerat virke , det är fakta , sköter man inte om takbjälkar mm så går de på detta givetvis , tätt tak =torrt samt bra impregnerat virke står hur många år som helst ... Inte värre här än i Sverige ,, jag vet att en del på forumet har fått termiter på hjärnan , men det finns en uppsjö av mycket effektiva medel i detta land som stoppar dessa ..;)

Birger gillar detta.
  12. Phonta

Phonta Forumveteran

På vilket sätt skulle en bil må illa av att stå still 11 månader , den står torrt ,avlastad på sin ram eller bärarmar , vore intressant att höra mer konkret vad som far illa :)

,,, Normalt servad när den ställs av så är den normalt servad när den tas i bruk ...finns mycket effektiva medel mot råttor och annat som ev skulle kunna ge sig på el mm ,, har haft mina MC stående under många år här , inga som helst problem ...

Är nog betydligt större risk att låta Thaifamiljen bo i huset eller låta dem köra fordonen 55555:wai:

13. Isaan

Isaan Medlem

Jeg påstår ikke at alle utlendinger "slutter å tenke" bare dem gifter seg med en thailandsk kvinne. Men rimelig mange av dem mener jeg gjør nettopp det. Så det kan aldri bli skrevet mange nok innlegg som kan få dem til å "vokne opp".

Bossej och Phonta gillar detta.
  14. Jonas

Tar den ingen skada så är det väl bara att köpa då, verkar ju vara väl investerade pengar att köpa en bil som används 1 månad om året.
    Du vet mer än mig om bilar så säger du det tar jag det för fakta ;)
    Sen så tror jag inte att alla ställer av den som du gör, utan andra låter nog familjen kanske använda den flitigt ;)
    Det ursprungsinlägget handlade om i min fråga, har dom köpt hus och bil till sig själva när dom använder det 1 månad om året och släkt med familj använder det dom resterande 11 månaderna.

pontiac-51, Långeman och Phonta gillar detta.
  15. Jonas

Här var ursprungsinlägget på den diskussionen.

16. Isaan

Isaan Medlem

Jeg pleide å jobbe "døgnet rundt" i Norge om sommeren og levde livet i Thailand om vinteren. Da bodde jeg i en liten landsby i Isaan. Når jeg dro til Norge så plasserte jeg bilen på bukker, koblet fra batteriet og la en presenning over den. Nå oppholder jeg meg litt kortere og oftere i Thailand så nå kobler jeg bare fra batteriet og legger presenning over. Men jeg har ALDRI tillatt noen å bruke bilen MIN mens jeg oppholder meg i Norge. For jeg har INTET ønske om å komme tilbake til Thailand og oppleve å se bilen som et vrak og at vedkommende som forårsaket vraket bare rister på hodet og sier at han/hun ikke har noen penger.

17. Phonta

Phonta Forumveteran

Helt rätt tänk Jonas ,min bil samt MC använder jag , ingen annan än jag och frugan ,huset har de ej tillträde till ,svärfar har nyckeln in till husets vardagsrum , ej till sovrummen , detta kom till i tidigt skede då de skitade ner i vardagsrummet samt badrummet , slut med detta .... De skall lära sig att det lönar sig att sköta grejor , samma med min högtryckare samt kompressor , pelarborr mm samt hela verkstadsutrustningen ,, ingenting rörs när jag är borta ,allt står som jag lämnade ,, riktigt bra familj på det sättet ,, min fru är Madam här i byn ,, ,,,jag gillar egentligen inte sånt:( , men det är byordningen. Att köpa en gammal bil (japan bil ) är nog ok, men att köpa en ny bil som används av familjen är nog ganska vansinnigt om man inte skiter stålar vill säga, men då spelar det ju ingen roll :)

pontiac-51 gillar detta.
  18. nmax

nmax Forumveteran

Finns ju olika orsaker till att köpa hus, bil, moppar mm till släkten, en del måste helt enkelt betala för att få ha sin unga fru andra kanske bara är snälla.

Lyco, kurant, pontiac-51 och 1 annan gillar detta.
  19. mackes

mackes Forumveteran

Det kan aldrig vara fel att hjälpa fattiga människor eller att vara "snäll". Det är helt ok om ni själva värdesätter pengar högre än att kunna hjälpa någon men sluta att kritisera personer som inte har samma värderingar.

Berralund och rowa gillar detta.
  20. Phonta

Phonta Forumveteran

v
    Kanske menar han att det finns de Faranger som är "dum" snälla , dvs till och med belånar sin bostad i Sverige för att köpa bilar och MC till sin unga frus familj , tror NMax bara ville belysa detta och att detta var av ren välvilja:rolleyes:

pontiac-51 gillar detta.
  21. mackes

mackes Forumveteran

"Dumma" människor är nog ovanligare än vad ni tycks tro. Där jag bor har jag inte sett till någon. Men det är klart att de finns, jag tror dock att de nog gör bättre nytta i Thailand än i Sverige.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?