SV: Frukter och grönsaker, Thailand , vetskap, bra att veta....

• Trådstartare Trådstartare glimten66
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Byscha " sa:
en annan frukt som är god är ju dragonfruit

Håller med dej. Fast jag är lat när jag är där, köper jag så brukar dom få skala den åt mej. :)

images.jpg

Samma sak me shom poo riktigt gott finns i rött o grönt

glimten66

Ledaren Ja sur mango e fördjävla gott de me chilli o socker mmmmmm

"ledarn " sa:
Någonting som jag inte kunde fatta att Thai käkade med en så god aptit var "green" mango med socker/chili dopp....
Hur surt som helst och som att tugga på en träbit... ????

Nu för tiden kan jag inte gå förbi en vagn eller stånd utan att köpa en.... Så j..kla gott !!!!

En annan frukt som jag gillar stenhårt är Tamarind....

Kärnorna är utmärkta att "ladda" slangbellan med när man ska skjuta grannens hund som alltid ska skita på vår mark.... ;) ;)

Amen på det gentlemen. Smaskens. Men än en gång vill jag pusha för Mangosteen, den är bara för jäkla god. ::)

Tack för bilderna, ledarn. Fasen vad jag skall frossa på sådana och lamjai till sommaren. Och då finns det ju rambutan också.... :waiting:

"Berralund " sa:
Tack för bilderna, ledarn. Fasen vad jag skall frossa på sådana och lamjai till sommaren. Och då finns det ju rambutan också.... :waiting:

Någon som har koll på när vad har säsong? När vi har varit där i april verkar det som rambutan är svårt att få tag på, ialla fall på Phuket.

"pcsoli " sa:
Någon som har koll på när vad har säsong? När vi har varit där i april verkar det som rambutan är svårt att få tag på, ialla fall på Phuket.

Uppe i Isaan, där vi håller till, är det säsong för mango på vintern. Lamjai, mangosteen och rambutan finns på sommaren, likaså drakfrukt. Så det är bara att njuta! ;)

"legolas " sa:
JO,,,, vid närmare eftertanke, så har jag nog gjort det i nästan varije tråd.... helt rätt...
Men jag har alltid fåt stryk för det också....... hahaha!!! Så nu gav jag igen......

Ja, nu vet du ju hur svårt det är att hålla sig "on topic" legolas. ;) Men vi diskuterar i alla fall frukter som är så förbaskat gott. Jag ljuger inte när jag säger att jag sitter här och suktar, längtar till sommaren. :nod:

Jag kommer väl med något som alla redan vet.
Men växten aloe vera är bra till att läka sår eller få stopp på tillfälligt blod i ett sår.
Om man bryter av en del av växten så den vita mjölken kommer ut kan man stryka den mjölkiga sörjan över ett färskt sår.
Det stoppar blodflödet direkt samt att det ska ha en läkande effekt.

imagesCAVRSV8E.jpg

Vet någon om det finns aloa vera att köpa i Thailand?
Om det går att dyrka den där?
(fast med mina begränsade kunskaper i dyrkande av plantor så lyckas jag nog ta död på den med.. ;) )

Den "kaktus"växten kan växa fritt ute. Jag var ute och gick en gång och slog i stortån i en trottoarkant så det började blöda, då kom Thailändska fram till mej som hade gått bakom mej, tittade på min tå, gick sen iväg några meter och kollade innanför trottoaren bland gräs och ogräs och kom tillbaks med en bit växt och kletade in min tå. Så dom växer vilt.

Tackar, det var trevligt att höra, kanske även jag kan lyckas utan att döda en aloa vera.

Är ju inte särskilt duktig på att dyrka plantor..
Men min fru dyrkar jag absolut (även om hon inte kan ett ord svenska och inte kan läsa detta :laugh: )

Bra Kycklingen, jag la denna i den andra tråden men såg att du hoppat över här, så jag raderade den där, som du säger synd att dra det längre i den tråden.

Ja, kollade lite på nätet och en del säger att det är myt och andra att det är farligt. Vad jag har hört skall durian + alkohol (starksprit) orsaka onormal stegring av kroppstemperaturen och det kan orsaka att blodkärl vidgas och kan brista, (stroke) t ex.

Bäst att avstå, men gott är det Berra, jäkligt gott. Lamyai har jag också ätit. Phirawan du vet väl vad de säger om durian och alkohol i Thailand? :)

Mvh Peter :wai:

"Kycklingen " sa:
Jag byter tråd nu Berralund så slipper vi diskutera i Phirawans semestertråd.
Jag sökte lite på Durian, och att den är farlig har vi ju båda hört innan, här verkar det som om det stämmer också. Tur att vi inte är förtjusta i den frukten.

http://www.alltommat.se/Nyheter/Stinkande-frukt-kan-vara-dodlig-1.27698

Du är klok som alltid, kycklingen. Och jag håller med dig, tur att man inte gillar durian. Stanken ljuger inte tycker jag.

Ja, Allt om Mat har kopierat rakt av, den studie som John Maninang and Hiroshi Gemma, gjorde och jag läste också att det tydligen finns ett ämne som heter Tyramin och som finns i Durian samt Harmaline som också är ett ämne...ja ni kan läsa själv.

Hittade en sida här, hur trovärdig den är överlåter jag till läsaren :D

http://darrenmagic.blogspot.com/2008/07/combination-of-durian-and-alcohol-kills.html

Jag tror att det är som vanligt, med måtta är det inga problem men långvarigt bruk samt alkohol kan det säkert vara skadligt och befinner man sig i riskzonen för att ha benägenhet för högt blodtryck samt höga blodsockervärden mm, så kan det nog finnas risk.

Men jag äter inte tillsammans med alkohol, så mesig är jag, varför ta risken. Sen smakar den ju inte alls som den luktar, det är ju bara dumheter, egentligen smakar det ju bara väldigt sött. Det är som dansk ost och surströmming och Nam Pla samt andra väldoftande matvaror, det smakar godare än det luktar.

Ju mer det stinker, dessto godare är det, tycker jag ;D ;D ;D. Skulle gärna vilja testa de Isländska köket med sura alkekungar, fårögon och valfett mm...mmm, deras delikatesser skall tydligen lukta som fan ;D

คนในแถบเอเชียตะวันออกเฉียงใต้แถวบ้านเรา (ลาว เขมร พม่า) เชื่อว่าทุเรียนมีคุณสมบัติให้ความร้อนซึ่งอาจทำให้เกิดภาวะเหงื่อออก มากกว่าปกติ วิธีโบราณที่จะลดผลกระทบจากความร้อนนี้คือ รินน้ำลงในเปลือกทุเรียนหลังจากเนื้อถูกรับประทานแล้วและดื่มน้ำนั้น อีกวิธีคือรับประทานทุเรียนไปพร้อมกับมังคุด ซึ่งถูกคิดว่ามีคุณสมบัติให้ความเย็น มีความเชื่อโบราณที่ห้ามผู้หญิงมีครรภ์หรือคนที่มีความดันเลือดสูงรับประทาน ทุเรียน

ในบางที่เชื่อว่าทุเรียนจะเป็นอันตรายเมื่อรับประทานร่วมกับกาแฟหรือเครื่อง ดื่มที่มีแอลกอฮอล์ เชื่อว่าห้ามกินเหล้ากับทุเรียน เพราะมัน “ร้อน” ทั้งคู่ เดี๋ยวหลับไม่ตื่น ฟื้นไม่มี คือบางทีรับประทานทุเรียนเพียงอย่างเดียวก็อาจตายได้ หากรับประทานมากเกินไป ไม่รู้จักความพอดี ฉะนั้น อะไรที่มันมากเกินไปมันก็ไม่ดี เดินสายกลางดีกว่าพระท่านสอนไว้
Människor i Sydostasien, vårt hem rad (Laos, Kambodja, Burma) anser att frukten har egenskaper som kan värme leder svettas mer än vanligt traditionellt sätt att mildra effekterna av denna värme. Häll vatten i tanken efter att man åt kött Durian, och dricksvatten. Ett annat sätt är att äta frukten med mangostan Som tros ha kylande egenskaper. Forntida tro, som förbjuder gravida kvinnor eller personer med högt blodtryck, äta frukten.

Vissa trodde att frukten är skadligt som äts tillsammans med kaffe eller . Alkohol. Tro att inte dricka alkohol med Durian, eftersom det är "heta" Om du äter för mycket kommer du att dö också Så inte för mycket av det goda. Den mellersta än du lär dem.

"Phirawan " sa:
คนในแถบเอเชียตะวันออกเฉียงใต้แถวบ้านเรา (ลาว เขมร พม่า) เชื่อว่าทุเรียนมีคุณสมบัติให้ความร้อนซึ่งอาจทำให้เกิดภาวะเหงื่อออก มากกว่าปกติ วิธีโบราณที่จะลดผลกระทบจากความร้อนนี้คือ รินน้ำลงในเปลือกทุเรียนหลังจากเนื้อถูกรับประทานแล้วและดื่มน้ำนั้น อีกวิธีคือรับประทานทุเรียนไปพร้อมกับมังคุด ซึ่งถูกคิดว่ามีคุณสมบัติให้ความเย็น มีความเชื่อโบราณที่ห้ามผู้หญิงมีครรภ์หรือคนที่มีความดันเลือดสูงรับประทาน ทุเรียน

ในบางที่เชื่อว่าทุเรียนจะเป็นอันตรายเมื่อรับประทานร่วมกับกาแฟหรือเครื่อง ดื่มที่มีแอลกอฮอล์ เชื่อว่าห้ามกินเหล้ากับทุเรียน เพราะมัน “ร้อน” ทั้งคู่ เดี๋ยวหลับไม่ตื่น ฟื้นไม่มี คือบางทีรับประทานทุเรียนเพียงอย่างเดียวก็อาจตายได้ หากรับประทานมากเกินไป ไม่รู้จักความพอดี ฉะนั้น อะไรที่มันมากเกินไปมันก็ไม่ดี เดินสายกลางดีกว่าพระท่านสอนไว้
Människor i Sydostasien, vårt hem rad (Laos, Kambodja, Burma) anser att frukten har egenskaper som kan värme leder svettas mer än vanligt traditionellt sätt att mildra effekterna av denna värme. Häll vatten i tanken efter att man åt kött Durian, och dricksvatten. Ett annat sätt är att äta frukten med mangostan Som tros ha kylande egenskaper. Forntida tro, som förbjuder gravida kvinnor eller personer med högt blodtryck, äta frukten.

Vissa trodde att frukten är skadligt som äts tillsammans med kaffe eller . Alkohol. Tro att inte dricka alkohol med Durian, eftersom det är "heta" Om du äter för mycket kommer du att dö också Så inte för mycket av det goda. Den mellersta än du lär dem.

Ja det är ju då troligt att som det sägs att durian stegrar kroppsvärmen samt ökar blodtrycket och alkohol gör ju samma sak, ökar blodtryck och genererar värme, så tillsammans finns där nog en fara.

Men som jag läste om en man i Indonesien eller malaysia, ha funnits död på sitt rum och hade druckit 3 flaskor brandy och ätit durian, tja, det räcker ju att dricka tre flaskor brandy för att dö, så om det skulle ha något samband är ju svårt att sia om. Men överdrivet intag av alkohol och durian, visst är inte alls otroligt.

Finns ju andra födoämnen som genererar hetta i kroppen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp