Borde Thailand frukta sina grannländer i konkurrensen om turister?

Se där Jonas, så varför skjuta mitt inlägg i sank då? Ganska fjantigt tycker jag. I Subic Bay så såg jag inge skjutvapen alls, jag såg leende trevliga engelskspråkiga människor med goa billiga priser, mycket billigare än Thailand faktiskt... Vägarna var schyssta.....och badplatserna jag var på där var kanon...

Så såg det ut där.... Så igen då, undvik Manilla, men undvik inte resten av landet, i alla fall inte om man skall lyssna på de som varit där.... Sen är det ju skillnad på folk och folk, liksom det är i Thailand.

Se bara på alla Pattaya-gubbsen som hatar allting nästintill, och bara spyr galla över allting och alla i Thailand.... Kanske är detsamma med de sjömän som du känner Jonas, kanske samma kategori av människor fast på Philippinerna då.....
Jag sköt inte ditt inlägg i sank, det var bara en kommentar om att du precis som jag vet ju att man ser inte så mycket hur ett land är genom att besökt ett ställe par gånger, du brukar ju påpeka det när det gäller turistande Svenskar ;)

Ja Manila säger alla att är det värsta, pratar jag med Filippinarna ombord så verkar landsbygden vara rätt lik landsbygden i Thailand när det gäller sättet att leva och ta hand om sina familjer.
Ombord så går Filippinarnas lön in på fruarnas eller någon annan familjemedlems konto, allt för familjen.

Fast det känns osäkrare, Några Filippinare ombord berättar att dom sover med en pistol jämte sig för säkerhets skull, detta bekräftade ju @Berralund att även flera som han stött på säger och dom han var på besök hos där nere gjorde.
Ene Norrmannen har fått vapenlicens med rätt att ha pistol i bilen för sin säkerhet, dom bor på landsbygden.
Fast som du säger det är ju andrahandsinfo men det är ju det man får här med, nåt måste man ju tro på dom kan ju inte bara hitta på och ha liknande historier.

1 Filippinsk Bosun som bodde nere i muslimområdena sa att han går inte utanför dörren utan ett maskingevär över axeln men den delen varnar ju även Svenska UD att man skall undvika som utlänning.
Sen finns det säkert överdrifter men brukar finnas en gnutta sanning i det när det är så många som säger samma sak även Expat som filippinare själva.

Bara det att 7700 har skjutits ihjäl på 7.5 månader sen den nya Presidenten tog makten säger ju en del om ett land.

Jag har också varit i Subic Bay även om det var 8 år sedan och det är en enorm skillnad mot Manilla. Även Baguio norröver är en idyll om man jämför. Idag är Manilla värre än det var för 8 år sedan, det säger gubbsen här, det är nog ingen av dom som bor där som inte har en magnum hemma som skydd. Även i Cavite har dom skjutvapen, en matros som jag hälsade på visade gladeligen upp sin Magnum med ammunition "Make my day Punk".

Visst finns det idyller och paradisstränder på Filippinerna men jag har pratat lite mer med killarna här ombord nu sedan vår lilla debatt här började och dom varnar. Och jag tvivlar inte ett dugg på vad dom säger.

Vet absolut ingenting om politik på Philippinerna. Var ju där 2 gånger för några år sedan. Och jag storgillade faktiskt människorna jag kom i kontakt med. Alla snackade engelska t.om den äldre generationen. Asfalterade vägar överallt, så infrastrukturen funkade gallant, i alla fall där jag var (Subic Bay)....

Så undvika Manilla fick jag höra hela tiden, bara skit där nere.... Så åka tillbaka, javisst varför inte.. Mycket bättre mat dessutom. Kändes mer civiliserat.... Men det kanske var regionalt..

Se där Jonas, så varför skjuta mitt inlägg i sank då? Ganska fjantigt tycker jag. I Subic Bay så såg jag inge skjutvapen alls, jag såg leende trevliga engelskspråkiga människor med goa billiga priser, mycket billigare än Thailand faktiskt... Vägarna var schyssta.....och badplatserna jag var på där var kanon...

Så såg det ut där.... Så igen då, undvik Manilla, men undvik inte resten av landet, i alla fall inte om man skall lyssna på de som varit där.... Sen är det ju skillnad på folk och folk, liksom det är i Thailand.

Se bara på alla Pattaya-gubbsen som hatar allting nästintill, och bara spyr galla över allting och alla i Thailand.... Kanske är detsamma med de sjömän som du känner Jonas, kanske samma kategori av människor fast på Philippinerna då.....

Känner inte alls igen mig din beskrivning av Phil, jag är där ofta varje år. Maten är det sämsta i landet om man äter utanför McDonalds och Jollibee kedjorna. Totalt smaklöst och sönderkokat.
Käkar man bara ”europeisk” snabbmat eller bränner 1000p på en importerad biff så fungerar det.
Överallt är det beväpnade vakter, från 7/11, busstationer till banker med tre vakter med avkapade hagelgevär.
Städer, förorter och landsbygd samma.
Håller med om att engelskan är mycket bättre än i Thailand.
Öl, vin och sprit är billigare men annars upplever jag Thailand billigare på alla plan.
Thailand har bra stränder som är lättillgängliga men Phil har bättre men då måste man lämna huvudöarna och besöka ställen som Boracay, Panglao, Palawan mm.
Thailands standard på vägar och infrastruktur ligger nog 20 år före Phil. Endast inrikesflyg ligger på samma nivå.

Men har man bara besökt Subic/Angels så vet man inte mer om Phil än en Pattayaräv vet om Thailand.

Känner inte alls igen mig din beskrivning av Phil, jag är där ofta varje år. Maten är det sämsta i landet om man äter utanför McDonalds och Jollibee kedjorna. Totalt smaklöst och sönderkokat.
Käkar man bara ”europeisk” snabbmat eller bränner 1000p på en importerad biff så fungerar det.
Överallt är det beväpnade vakter, från 7/11, busstationer till banker med tre vakter med avkapade hagelgevär.
Städer, förorter och landsbygd samma.
Håller med om att engelskan är mycket bättre än i Thailand.
Öl, vin och sprit är billigare men annars upplever jag Thailand billigare på alla plan.
Thailand har bra stränder som är lättillgängliga men Phil har bättre men då måste man lämna huvudöarna och besöka ställen som Boracay, Panglao, Palawan mm.
Thailands standard på vägar och infrastruktur ligger nog 20 år före Phil. Endast inrikesflyg ligger på samma nivå.

Men har man bara besökt Subic/Angels så vet man inte mer om Phil än en Pattayaräv vet om Thailand.
Jag är övertygad om att du har helt rätt där eftersom du har varit där nyligen. Det är som sagt 8 år sen jag senast var på Filippinerna och mycket har säkert förändrats till det sämre. Förutom Subic och Baguio besökte vi Tagaytay (bodde på ett hotell med utsikt över Taal-vulkanen) och Manilla där vi bodde i Makati vid Ayala center. Tio år tidigare gjorde jag också en tur till Cebu, Dumaguete, Zamboanga del Norte samt Bohól.

Nej, med den senaste informationen vid hand så måste jag nog medge att Filippinerna inte bör utgöra något större hot mot Thailand dom närmaste åren i alla fall. Sen beror det säkert till stor del på vad Duterte kan åstadkomma, på gott eller ont. Visst kan man åka dit och bo på ett resort med beväpnade vakter som patrullerar hela tiden, men hur kul är det i längden? Då ser man för sjutton inte landet på riktigt.

Min erfarenhet från Phil är sen -93. Då var vi i Manilla och på Bohol.
På den tiden var allt riktigt billigt, men maten smakade sådär och det fanns inget att handla förutom rom och cigg. Ville man köpa med sig någon typ av sovuernier så var det på flygplatsen i Manilla.
På den tiden fanns det inga vakter med vapen utanför affärer o barer, men har hört av andra som har varit där på senare att det finns gott om dom vid ex angels city.

Jag makulerar inga andra inlägg än de två senaste som inte tillför något annat än gnabb och dålig stämning. Och Subic är väl knappast Filippinernas motsvarighet till Pattaya? Så uppfattade inte jag platsen i alla fall. Har inte varit på Boracay men det är väl närmare sanningen?

Det bör man absolut göra, särskilt farligt tror jag att Burma (eller Myanmar) blir nu när dom har börjat öppna upp sitt land.

Kolkraftverk vid turistorter är en extremt dålig idé, jag skulle definitivt inte åka dit om det finns ett sådant som spyr ut föroreningar. Blir det så kommer man att förlora massor, det är jag helt övertygad om.

Även i Thailand ser jag vapen varje dag , Poliser vaktar banken , poliser vaktar definitivt varje guldsmedsaffär , Poliser åker runt på stan med revolver hängande i öpnna hölster , helst en stor djäkla 357 Pyton eller Smith , är det ok Jonas ?? Eller har du bara vant dig vid detta tro , så är det nämligen med mig , jag har sett det under alla år nu här ,och reagerar inte , tycker inte en pumphagelbössa är värre än en 357a i hölstret på en halvfull Thaipolis

Även i Thailand ser jag vapen varje dag , Poliser vaktar banken , poliser vaktar definitivt varje guldsmedsaffär , Poliser åker runt på stan med revolver hängande i öpnna hölster , helst en stor djäkla 357 Pyton eller Smith , är det ok Jonas ?? Eller har du bara vant dig vid detta tro , så är det nämligen med mig , jag har sett det under alla år nu här ,och reagerar inte , tycker inte en pumphagelbössa är värre än en 357a i hölstret på en halvfull Thaipolis
Hur man än vänder och vrider på det så är Filippinerna mångdubbelt värre än Thailand, åtminstone än så länge. Ju mer man snackar med killarna här desto mer säker blir man på detta. Så vad gäller kriminaliteten vinner Thailand med hästlängder.

Jag makulerar inga andra inlägg än de två senaste som inte tillför något annat än gnabb och dålig stämning. Och Subic är väl knappast Filippinernas motsvarighet till Pattaya? Så uppfattade inte jag platsen i alla fall. Har inte varit på Boracay men det är väl närmare sanningen?

Jag vet inte vad som modererats bort, men som du skriver Berra, Att Subic Bay skulle vara likt Pattaya mär än via de 2 barer jag såg där, är ju löjligt. Tyckte Subic bay var en mysig familjestad/samhälle med jättetrevliga människor då när jag var där för 3 år sedan....

Resten vet jag inget om..... Hoppas ingen blir arg nu när jag skriver detta,,

Jag vet inte vad som modererats bort, men som du skriver Berra, Att Subic Bay skulle vara likt Pattaya mär än via de 2 barer jag såg där, är ju löjligt. Tyckte Subic bay var en mysig familjestad/samhälle med jättetrevliga människor då när jag var där för 3 år sedan....

Resten vet jag inget om..... Hoppas ingen blir arg nu när jag skriver detta,,
Inget har modererats bort men jag skrev faktiskt att Subic mer eller mindre inte går att jämföra med Pattaya, jag skrev att Boracay borde vara mera likt. Håller helt med dig om Subic.

Hur man än vänder och vrider på det så är Filippinerna mångdubbelt värre än Thailand, åtminstone än så länge. Ju mer man snackar med killarna här desto mer säker blir man på detta. Så vad gäller kriminaliteten vinner Thailand med hästlängder.
Jag vill inte påstå att Phil. är bättre ,dumt vore det då jag aldrig varit där , men maten är skit anser jag , flera av mina vänner ärgift med Phil. och deras mat är bara fet och smaklös ,, Thaimaten är outstanding anser jag som novis samt även många av värdens bästa kockar ..Att de talar Engelska är väl ett plus ,menjag gillar Thailand än så länge så pass bra att en semester fungerar varje år, även att Spriten nu skall bli Svindyr skiter jag i , men många kommer att lämna Thailand då billig sprit tycks vara en av anledningarna till kärleken för detta land , En närmast dubblering av priset står för dörren ,, Hahaha säger jag Som Nam Naaa

Jag vill inte påstå att Phil. är bättre ,dumt vore det då jag aldrig varit där , men maten är skit anser jag , flera av mina vänner ärgift med Phil. och deras mat är bara fet och smaklös ,, Thaimaten är outstanding anser jag som novis samt även många av värdens bästa kockar ..Att de talar Engelska är väl ett plus ,menjag gillar Thailand än så länge så pass bra att en semester fungerar varje år, även att Spriten nu skall bli Svindyr skiter jag i , men många kommer att lämna Thailand då billig sprit tycks vara en av anledningarna till kärleken för detta land , En närmast dubblering av priset står för dörren ,, Hahaha säger jag Som Nam Naaa
Japp, filippinsk mat är sannerligen ingen höjdare. Därför får våra kockar gå på utbildning i hälsosam matlagning och det förs även hälsosamtal med upprättande av hälsoprofiler ombord. Det finns kockar som har en stor förkärlek till fritösen, allt skall friteras. En med den attityden blir inte långlivad här ombord kan jag säga. Steg ett blir att sätta hänglås på fritösen, funkar inte det plus varning så blir det sparken samt recept på vidare utbildning i matlagning.

Thaimat vinner alla dagar, den saken är helt klar.

Aldrig sett nån polis som vaktar guldaffärerna här i HH och dom finns det gott om.
Men du menade kanske Pattaya?

Att spritskatten går upp från 40 till 120 baht litern blir ingen dubblering av priset. Max 5 baht upp på en öl.

Det där går inte att jämföra, menar du att det står flera beväpnade poliser framför varje bank i Pattaya, och guldaffärer har jag varit i många aldrig stött på en beväpnad vakt eller polis.
I Fillipinerna stod det 3 vakter utanför dom banker jag såg en med skjutklar hagelbössa i näven och 2 med pistol.
Skulle du på en lite food court eller mc donalds så stod det pistolbeväpnade vakter vid dörrarna, skulle man in på kliniken som var anledningen till ett av mina besök så satt det 2 pistolbeväpnade vakter i ingången.
Att poliser går eller åker runt på stan med pistoler är väl ingenting det gör dom i Sverige med.

En jäkla skillnad mot det jag såg i Manila.

Inget har modererats bort men jag skrev faktiskt att Subic mer eller mindre inte går att jämföra med Pattaya, jag skrev att Boracay borde vara mera likt. Håller helt med dig om Subic.

Ja jag såg, men du läser fel Berra, jag skrev "men som du skriver Berra..... o.s.v." så allt väl...

Det där går inte att jämföra, menar du att det står flera beväpnade poliser framför varje bank i Pattaya, och guldaffärer har jag varit i många aldrig stött på en beväpnad vakt eller polis.
I Fillipinerna stod det 3 vakter utanför dom banker jag såg en med skjutklar hagelbössa i näven och 2 med pistol.
Skulle du på en lite food court eller mc donalds så stod det pistolbeväpnade vakter vid dörrarna, skulle man in på kliniken som var anledningen till ett av mina besök så satt det 2 pistolbeväpnade vakter i ingången.
Att poliser går eller åker runt på stan med pistoler är väl ingenting det gör dom i Sverige med.

En jäkla skillnad mot det jag såg i Manila.

Visst kan det vara skillnad , har ju aldrig varit där som jag skrev , men nog fn har jag sett polis på både bank och Guldsmedsbutik i både Pattis samt BKK. Att jämföra Svenskapolisens tjänstevapen med Thailands polisers vapenskrammel är nog lite långsökt anser jag ,, Kanske tittar du efter lite för lite för att se skillnaderna , själv är jag ju skytt och reagerar direkt på val av sk. tjänstevapen .. Anser inte att en polis skall springa runt med en Smith 44 i ett öppet hölster , ser djäkligt provocerande ut , samt att det även skjuts ganska ofta här i detta land ,, nu sker ju även det mer och mer i Sverige som även det mer och mer börjar likna en bananrepublik

Liknande trådar

Tillbaka
Topp