Faranger borde veta detta

På tal om att cykla.. Detta är ingen efterlysning eller något sånt. Finns det någon som känner Anders Johansson, han tillbringar ca 6-7 mån om året i Thailand, kommer från Växjötrakten, och är Sverige-2a i sin klass på just landsvägscykling. Jag har en jobbarkompis som känner honom.

Bor han i Pattaya, så kolla på barerna, finns han i någon by, så är det bra att veta var i Thailand i så fall, annars kan det vara svårt att lokalisera honom..

Bor han i Pattaya, så kolla på barerna, finns han i någon by, så är det bra att veta var i Thailand i så fall, annars kan det vara svårt att lokalisera honom..
No big deal @Mr Newdawn. Jag skickade bara iväg ett höftskott,,, OM någon kanske kände denne herre.
På barerna i Pattaya vet jag att man iaf. inte hittar denne man. Han tillhör Sverigeeliten i landsvägscykling i sin årskull. Vad jag också vet är att han ska tbx. Svedala snart..

Måste säga att jag finner det väldigt lustigt när vuxna män tror att dom besitter en hög kunskap om något dom baserat på vad Thaifrun har berättat [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Lika lustigt är det med dem som tror att ålder och längden på en vistelse per automatik ger erfarenhet, vad blir man erfaren på genom att cykla runt i bushen eller sitta på uppfarten och polera på hojen?

Och vet man inget så går det ju alltid bra att svepa i sig ett par Lao Khao shots och vara lite stöddig.

Blir man verkligen kunnigare av laokao?

No big deal @Mr Newdawn. Jag skickade bara iväg ett höftskott,,, OM någon kanske kände denne herre.
På barerna i Pattaya vet jag att man iaf. inte hittar denne man. Han tillhör Sverigeeliten i landsvägscykling i sin årskull. Vad jag också vet är att han ska tbx. Svedala snart..
Mao. en klok kille som lämnar en bakväg öppen :)

Vad jag har noterat, och som stör mig lite, är att min tjej, som fortfarande befinner sig i Thailand i väntan på boendevisum - är lite dålig på att tacka ordentligt när jag hjälper till. Jag kanske skiljer mig från många men jag förväntar mig ett ordentligt kärleksfullt TACK. Hon vet att jag inte skickar ner pengar hur som helst men när jag gör det får jag på min höjd ett lamt...tack.

Ni ger oss för mycket spelrum för att vi är thaikvinnor.
Jag tror att detta är det största misstaget ni gör. Ni
försöker förstå oss med eran västerländska mentalitet,
och när ni inte gör det tänker ni "det här måste vara
något speciellt för thailändare. DET ÄR INTE DET. Ta
pengar-frågan tillexempel. Hjälpa hennes familj är helt otänkbart.
Det existerar inte i thai-kultur vad jag vet i alla fall.
Det är ett nationellt bedrägeri. Många faranger är lättlurade och går
på det också.
Dom fattiga familjerna utnyttjar dig. Det är snällt av dig
om du verkligen vill hjälpa familjen ekonomiskt, men idén att förvänta
sig att någon som gifter sig med en thailändska ska försörja hela familjen
eller hjälpa dom ekonomiskt är förskräckligt.
Hjälp oss inte att göra det till en ny
kultur här. Alla arbetar. Punkt!

Vad jag har noterat, och som stör mig lite, är att min tjej, som fortfarande befinner sig i Thailand i väntan på boendevisum - är lite dålig på att tacka ordentligt när jag hjälper till. Jag kanske skiljer mig från många men jag förväntar mig ett ordentligt kärleksfullt TACK. Hon vet att jag inte skickar ner pengar hur som helst men när jag gör det får jag på min höjd ett lamt...tack.

Hon säger ju tack, var du glad för det, det har ju blivit en bristvara världen över idag och i princip bortglömt. Att hon säger tack är ju ett bevis för att hon fortfarande tillhör den uppfostrade delen av världen.

Hur är ett kärleksfullt tack jämfört med ett tack, kan du upplysa mig!:)

Torsten, känn dig inte ensam i detta. Jag har märkt här att tack nog inte ingår så mycket i thais uppfostran. Jag vet inte om det beror på att dom inbillar sig att dom är underlägsna, om dom skall tacka, eller är tacka bara detsamma som att säga goddag eller adjö, ganska sparsamma företeelser, som dom inte ser speciellt allvarligt på.

ALLA, och det är ALLA i min bekantskapskrets här där jag bor, har EXAKT SAMMA erfarenhet som jag har, så som sagt var, känn dig inte ensam, och framför allt Torsten, ta det inte på fullt allvar bristen på tack.

Tjöta på henne bara så hon fattar att det är en falang-grej, och att den är viktig för oss, annars tycker vi att folk som inte sköter den biten, bara är bonnläppar och ouppfostrade... Kämpa på..

Torsten, känn dig inte ensam i detta. Jag har märkt här att tack nog inte ingår så mycket i thais uppfostran. Jag vet inte om det beror på att dom inbillar sig att dom är underlägsna, om dom skall tacka, eller är tacka bara detsamma som att säga goddag eller adjö, ganska sparsamma företeelser, som dom inte ser speciellt allvarligt på.

ALLA, och det är ALLA i min bekantskapskrets här där jag bor, har EXAKT SAMMA erfarenhet som jag har, så som sagt var, känn dig inte ensam, och framför allt Torsten, ta det inte på fullt allvar bristen på tack.

Tjöta på henne bara så hon fattar att det är en falang-grej, och att den är viktig för oss, annars tycker vi att folk som inte sköter den biten, bara är bonnläppar och ouppfostrade... Kämpa på..

Ja, det är ju min erfarenhet också, sen är jag ju inte säker på att det är en uppfostringssak. Tacka gör de ju men inte på det sätt vi är vana vid, tack kan ju var ett leende, en wai eller helt enkelt bara khoob kohn khap/kha.

Thai är ju inte normalt för stora gester och det är väl där vi känner då med vårt sätt där det alltid skall uttryckas genom att kasta sig om halsen på folk och uttrycka allehanda superlativ om hur mycket man älskar dem osv, så är det ju inte i Thailand, finns undantag antagligen där som överallt men generellt.

Så precis som du säger får man inte ta detta som något negativt eller ett tecken på att de inte är tacksamma eller glada över det dom får, de har bara ett annat sätt att uttrycka det på som är ovant för oss och det är bara till att vänja sig. Men att hon säger tack visar väl på att hon antagligen redan har förstått falanggrejen:)

Är ju likadant med min fru, när jag gett henne någon present, bara khoob khun kha och sen är det bra med det, kan ju vara ett tecken på att presenten inte är tillräckligt dyrbar om jag har otur.:D

y
Fanns väl två som direkt tog det som ett personligt påhopp. ;)
yt
Hon säger ju tack, var du glad för det, det har ju blivit en bristvara världen över idag och i princip bortglömt. Att hon säger tack är ju ett bevis för att hon fortfarande tillhör den uppfostrade delen av världen.

Hur är ett kärleksfullt tack jämfört med ett tack, kan du upplysa mig!:)
tror hon vill ha mer stålar

Grattis gunnarg och kurant och Berralund, ni kan vara lyckliga som har så fina fruar som säger så goa saker till Er gubbstruttar...
:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Nu säger min fru detta även vid frukostbordet , tillex om jag brer en smörgås åt henne mens hon är i köket och kokar kaffe , eller om jag kanske tar hennes hjälm ut till MC n när viskall iväg tillsammans , när jag sträcker över den till henne svara hon med ett leende "Tack äskling" , kanske har hon en bra uppfostran ... men inte handlar det om slantar ..:)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp