Filippinerna, nej tack.

Fillipinerna har ju det sämsta vädret i Asien känns det som med alla orkaner å skit så bara det får mig att nobba oavsett om det skulle vara bra annars.

Fillipinerna har ju det sämsta vädret i Asien känns det som med alla orkaner å skit så bara det får mig att nobba oavsett om det skulle vara bra annars.
Ja det med och verkar som den värsta kriminaliteten och drogproblemen och korruptionen i Asien.

Men det va bra för 10-15 år sen..
Samma kan hända här, inte så att krimaliteten i Thailand minskar precis..
Känner folk som bott i Filippinerna i 10-15 år och då jag kollade på Fillipinerna, var väl lika illa då i Manilla.
I provinserna och Cebu är det ju inga problem säger dom, är ju inne i Manilla det är så illa men det var det ju vad jag förstått för 10-15 år sen med, ingen större skillnad nu.

Kanadisk gisslan dödades på Filippinerna , och här sitter det en norrmänd också som dom vill
ha löspengar for .Förste sidan i norsk tidning i dag .

www.bt.no/nyheter/utenriks/Canadisk-gissel-drept-pa-Filippinene-35855443.html

P1070621.JPG

Usch nä inget land man skulle vilja flytta till men det var nära, Filippinerna var igentligen planen Thailand blev jag dock kvar i efter en spontan resa och glad för det idag.

Från en norsk tidning i dag BT.no
På Filippinerna har barnsexförbrytare gripits , det var 29 personer från olika länder har gripits .
Det var inte Polis från Filippinarna som tok dom ,

P1070623.JPG

P1070624.JPG

Tragiskt det som hänt med gisslan.
Tyvärr är det inte bara där terrorism pågår.
Pågår ledsamt nog i flera länder inkluderat Thailand.
Mina resor i båda länder har varit en upplevelse av olika kulturer. Vilket jag uppskattat. Politiskt har nog båda något att lära

Jag tror man löper lika eller större risk att drabbas av dessa galningar på t.ex. Phuket eller Pattaya jämfört med en random plats i Filippinerna. Men visst finns det specifika platser man bör undvika i Filippinerna liksom de södra provinserna i Thailand.
Förresten är det väl bara en tidsfråga innan galningarna, som vi har jobbat så hårt för att få hit, slår till här i Sverige.

Jag tror man löper lika eller större risk att drabbas av dessa galningar på t.ex. Phuket eller Pattaya jämfört med en random plats i Filippinerna. Men visst finns det specifika platser man bör undvika i Filippinerna liksom de södra provinserna i Thailand.
Förresten är det väl bara en tidsfråga innan galningarna, som vi har jobbat så hårt för att få hit, slår till här i Sverige.
Så du tror det är lika stor risk eller större att kidnappas av muslimsk gerilla i Pattaya?

Sen när jag var i Manila, jag vågade inte ens ta fram telefonen för att ta foton efter varningar från Fillipinarna ombord.
Märkte direkt det hårdare klimatet med pistol beväpnade vakter in till food courts, MC Donald, små kliniker, vakter med pump hagel utanför bankerna.
Folk låg överallt i parken och såg mer eller mindre utslagna ut.
Ser inget sånt i Pattaya.
Fillipinarna ombord berättar att du skall inte ta fram en finare mobil på gatan risken att bli ner huggen med kniv är hög och rånad, dom slösar inte med tid på att hota dig utan skär dig över magen så dina händer åker dit så tar dom det du har.
Läser såna nyheter ombord som man aldrig hör talas om i Thailand.
Själva åker dom bara in till Manila dagtid och försöker lämna stan innan mörkret, flera ombord som bor runt Manila.
Har flera Norrmän ombord med som bor där, dom har alla flera års erfarenhet av Thailand och dom ångrar att dem valde Filippinerna, ligger långt efter och mycket värre kriminalitet och korruption enligt dom.

Jag hör precis samma saker från Filippinarna här ombord, klimatepå gatorna har blivit allt sämre dom senaste åren. När jag var där 2009 var det inte lika illa, dock var det flera av killarna jag besökte hemma som visade upp pistoler, det var tom en som hade en rejäl Magnum för att skydda sig och familjen. Han bor utanför Manila.

Nej, gräset är verkligen inte alltid grönare på andra sidan.

Så du tror det är lika stor risk eller större att kidnappas av muslimsk gerilla i Pattaya?
Nej inte att kidnappas kanske, men att drabbas av islamistiska terrorister. Att bli lemlästad av en bomb full med spikar och skrot kan nog vara lika hemskt som att bli avrättad på annat sätt.
Som jag skrev finns det ju vissa platser man bör undvika, Manila är en av dem, en fruktansvärd plats. Där tillbringar jag inte mer tid än vad som är nödvändigt, men en natt på dit resan är mycket svårt att undvika.
Men även det du skriver om rån har ju sin motsvarighet i Pattaya, där har man ju läst om att folk ofta rycks av sina guldkedjor t.ex. och då ofta skärs av med hjälp av en kniv.

Nej inte att kidnappas kanske, men att drabbas av islamistiska terrorister. Att bli lemlästad av en bomb full med spikar och skrot kan nog vara lika hemskt som att bli avrättad på annat sätt.
Som jag skrev finns det ju vissa platser man bör undvika, Manila är en av dem, en fruktansvärd plats. Där tillbringar jag inte mer tid än vad som är nödvändigt, men en natt på dit resan är mycket svårt att undvika.
Men även det du skriver om rån har ju sin motsvarighet i Pattaya, där har man ju läst om att folk ofta rycks av sina guldkedjor t.ex. och då ofta skärs av med hjälp av en kniv.
Har aldrig läst där folk har skärt av några halsband med kniv.
Ryckt halsband har jag ju läst att Thai råkar ut för men känns som lite skillnad mot att hugga/snitta någon.

Har du vart i Pattaya? Ok kriminalitet finns det självklart men känner mig helt trygg att gå ute här på natten och kvällen det gjorde jag inte i Manila.
Känner mig tryggare att gå ensam på smågator eller i centrum i Pattaya än många ställen i Gbg Sverige.
Med tanke på folkmängden i Pattaya och hur mycket turism tycker jag inte antalet brott är så farligt.
Jag har ingen erfarenhet av Filippinerna själv hör bara ombord vad dom som bor i Filippinerna berättar.

Nej jag vet inte exakt hur det där går till, men jag har läst flera gånger att de som råkat ut för detta också haft skärskador där halsbandet suttit. Då har jag antagit att det varit en kniv inblandat.

Jodå, jag har varit både i Pattaya och Manila nattetid och känt mig ganska trygg, men det beror väl främst på att jag är väl lite naiv och tror inget ont kommer att hända mig.
Men också på att jag inte går omkring och "flashar" med vare sig smycken eller ser "rik" ut i övrigt. Snarare tvärtom.

Håller helt med dig att man löper säkert större risk att råka ut för något obehagligt i t.ex. Nordstan i Gbg eller Stockholms tunnelbana nattetid.

Dom kör förbi på moppe och rycker halsbandet så skärsåret kommer nog från själva halsbandet.

Jag bodde tre år i Cebu.

Våldsnivån är inte så hög i Cebu. Koreaner använder ofta cash och några blev rånade när de tog taxi från Mango. Men rånrisken inte så hög i Visayas.

Abu Sayyaf håller bara till på södra Mindanao och enstaka andra ganska väldefinierade ställen som man absolut skall undvika. Davao är faktiskt däremot så säker som en stad i Asien kan bli.

Fullt med trix och fiffel i "PI" förstås. Mycket struntprat när de möter en utlänning.

När det gäller sjukvård, renlighet, mat ligger ju Thailand i topp i världen.

Skall man ha rent boende med tyst a/c räknas det som lyx i PI och rummet går lätt på upp mot $30 (PHP 1200-1500).

Kanske lättare att bara prata med vem som helst på gatan i PI. Thailändare är ju mer reserverade, inte bara pga språket. I PI talar "alla" engelska "mer eller mindre". Har nog aldrig haft så många vänner som i PI. I Thailand har jag intrycket att många farlang, även de med hyfsade språkkunskaper, mest umgås med sina Thai-familjer.

Många av artiklarna om utnyttjande av barn är fejkade. Cebu Star, Philippine Star och vad tidningarna heter är helt oseriösa och uppfinner många av sina nyheter själva. Men det kanske kan inträffa. I Thailand däremot råder ju lag och ordning.

Methamfetamin (shaboo) säljs ju "överallt" i PI. Men det drabbar ju främst de som använder. Yaba kallas det ju på fastlandet. Finns nog lite även på klubbar i Thailand och Kambodja.

När man blir äldre finns det ju risk att man behöver sjukvård akut. Det är en av de viktigare faktorerna att välja Thailand, tycker jag.

Det jag saknar från PI är alla människorna jag träffade.

Senast ändrad:
Jag bodde tre år i Cebu.

Våldsnivån är inte så hög i Cebu. Koreaner använder ofta cash och några blev rånade när de tog taxi från Mango. Men rånrisken inte så hög i Visayas.

Abu Sayyaf håller bara till på södra Mindanao och enstaka andra ganska väldefinierade ställen som man absolut skall undvika. Davao är faktiskt däremot så säker som en stad i Asien kan bli.

Fullt med trix och fiffel i "PI" förstås. Mycket struntprat när de möter en utlänning.

När det gäller sjukvård, renlighet, mat ligger ju Thailand i topp i världen.

Skall man ha rent boende med tyst a/c räknas det som lyx i PI och rummet går lätt på upp mot $30 (PHP 1200-1500).

Kanske lättare att bara prata med vem som helst på gatan i PI. Thailändare är ju mer reserverade, inte bara pga språket. I PI talar "alla" engelska "mer eller mindre". Har nog aldrig haft så många vänner som i PI. I Thailand har jag intrycket att många farlang, även de med hyfsade språkkunskaper, mest umgås med sina Thai-familjer.

Många av artiklarna om utnyttjande av barn är fejkade. Cebu Star, Philippine Star och vad tidningarna heter är helt oseriösa och uppfinner många av sina nyheter själva. Men det kanske kan inträffa. I Thailand däremot råder ju lag och ordning.

Methamfetamin (shaboo) säljs ju "överallt" i PI. Men det drabbar ju främst de som använder. Yaba kallas det ju på fastlandet. Finns nog lite även på klubbar i Thailand och Kambodja.

När man blir äldre finns det ju risk att man behöver sjukvård akut. Det är en av de viktigare faktorerna att välja Thailand, tycker jag.

Det jag saknar från PI är alla människorna jag träffade.

Du vet inte så mycket om brott i thailand va? Yaba säljs nog mer i thailand än i PH.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp