Jag bodde tre år i Cebu.
Våldsnivån är inte så hög i Cebu. Koreaner använder ofta cash och några blev rånade när de tog taxi från Mango. Men rånrisken inte så hög i Visayas.
Abu Sayyaf håller bara till på södra Mindanao och enstaka andra ganska väldefinierade ställen som man absolut skall undvika. Davao är faktiskt däremot så säker som en stad i Asien kan bli.
Fullt med trix och fiffel i "PI" förstås. Mycket struntprat när de möter en utlänning.
När det gäller sjukvård, renlighet, mat ligger ju Thailand i topp i världen.
Skall man ha rent boende med tyst a/c räknas det som lyx i PI och rummet går lätt på upp mot $30 (PHP 1200-1500).
Kanske lättare att bara prata med vem som helst på gatan i PI. Thailändare är ju mer reserverade, inte bara pga språket. I PI talar "alla" engelska "mer eller mindre". Har nog aldrig haft så många vänner som i PI. I Thailand har jag intrycket att många farlang, även de med hyfsade språkkunskaper, mest umgås med sina Thai-familjer.
Många av artiklarna om utnyttjande av barn är fejkade. Cebu Star, Philippine Star och vad tidningarna heter är helt oseriösa och uppfinner många av sina nyheter själva. Men det kanske kan inträffa. I Thailand däremot råder ju lag och ordning.
Methamfetamin (shaboo) säljs ju "överallt" i PI. Men det drabbar ju främst de som använder. Yaba kallas det ju på fastlandet. Finns nog lite även på klubbar i Thailand och Kambodja.
När man blir äldre finns det ju risk att man behöver sjukvård akut. Det är en av de viktigare faktorerna att välja Thailand, tycker jag.
Det jag saknar från PI är alla människorna jag träffade.