"Rolf " sa:
Du ser, bränn dom medans man kan, snart är man gammal och orkar inte
Ja, jag håller med alla här om detta med pengar, jag är faktiskt lite rädd själv för hur jag skulle reagera om jag vann t ex 100 miljoner eller 10 miljoner eller vad det nu kan vara.
Jag tror så här, har man jobbat ihop dem och där man byggt upp ett företag, då tror jag att man kan bli jävligt snål mot sig själv, protektionism t ex är stark i sådana sammanhang.
Skulle man vinna, ja då tror jag att risken för "Hybris" är stor, man övervärderar sig själv. Jag tror inte att någon människa är naturligt preparerad för att vara rik i massor egentligen.
De som kan handskas med det, är människor som redan innan har på ett eller annat sätt redan som barn kommit i kontakt med rikedom eller annan så kallad ekonomisk standard blivit uppvuxen i det.
Sen finns det ju som i alla fall, regeln som är undantaget, det finns ju många bevis på människor som ur renaste fattigdom tagit sig till denna ekonomiska absoluta toppen och om de är lyckliga eller inte kan jag inte svara på, men fan så lyckligare än en tiggarpojke som sniffar lim på Delhi's gator för att han har inget, utan limmet gör att han blir inte hungrig.
Sen har vi mellanvägen, det finns alltid något för alla. För min del anser jag mig ha det bra, jag lever i ett bra land, bra lagar, bra villkor, jag tycker faktiskt Sverige är ett bra land, med sina brister.
Sverige är ju inte så dåligt som vi vill framhålla. I en undersökning av UNDP är vi ju näst bäst i världen och vår skatt är ju i förhållande till andra länder låg ;D.
Undersökningar har ju gjorts där vanliga människor ha fått bedöma olika länder och där ligger Sverige bra till på anra plats där också undersökningar av NewsWeek t ex.
Mvh Peter