Pengar (svar)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har du inte sett ett Tv program som heter secret millionaire, där en snubbe som är miljonär delar ut pengar till behövande.
Mpnga rika är ju också inblandade i nån form av välgörenhet, glöm dom där från USA dom är lite tveksamma i sin välgörenhet, tycker jag

Grejen kring att ha pengar handlar väl ändå vad man väljer att göra med dom ! en del som har pengar har ju en tendens att bli jävligt snåla, är tveksamma till att dessa människor är speciellt lyckliga. Nä min åsikt är att vi föds nakna occh vi lämnar detta jordliv nakna, bättre då att ta vara på tiden och göra nåt nyttigt för sig själv och andra för inget kan man ta med sig när man kilar vidare... ;) en tanke från en som inga pengar har, men är lycklig ändå :D

"matteisurin " sa:
Grejen kring att ha pengar handlar väl ändå vad man väljer att göra med dom ! en del som har pengar har ju en tendens att bli jävligt snåla, är tveksamma till att dessa människor är speciellt lyckliga. Nä min åsikt är att vi föds nakna occh vi lämnar detta jordliv nakna, bättre då att ta vara på tiden och göra nåt nyttigt för sig själv och andra för inget kan man ta med sig när man kilar vidare... ;) en tanke från en som inga pengar har, men är lycklig ändå :D
Du ser, bränn dom medans man kan, snart är man gammal och orkar inte :D

"Rolf " sa:
Du ser, bränn dom medans man kan, snart är man gammal och orkar inte :D

Ja, jag håller med alla här om detta med pengar, jag är faktiskt lite rädd själv för hur jag skulle reagera om jag vann t ex 100 miljoner eller 10 miljoner eller vad det nu kan vara.

Jag tror så här, har man jobbat ihop dem och där man byggt upp ett företag, då tror jag att man kan bli jävligt snål mot sig själv, protektionism t ex är stark i sådana sammanhang.

Skulle man vinna, ja då tror jag att risken för "Hybris" är stor, man övervärderar sig själv. Jag tror inte att någon människa är naturligt preparerad för att vara rik i massor egentligen.

De som kan handskas med det, är människor som redan innan har på ett eller annat sätt redan som barn kommit i kontakt med rikedom eller annan så kallad ekonomisk standard blivit uppvuxen i det.

Sen finns det ju som i alla fall, regeln som är undantaget, det finns ju många bevis på människor som ur renaste fattigdom tagit sig till denna ekonomiska absoluta toppen och om de är lyckliga eller inte kan jag inte svara på, men fan så lyckligare än en tiggarpojke som sniffar lim på Delhi's gator för att han har inget, utan limmet gör att han blir inte hungrig.

Sen har vi mellanvägen, det finns alltid något för alla. För min del anser jag mig ha det bra, jag lever i ett bra land, bra lagar, bra villkor, jag tycker faktiskt Sverige är ett bra land, med sina brister.

Sverige är ju inte så dåligt som vi vill framhålla. I en undersökning av UNDP är vi ju näst bäst i världen och vår skatt är ju i förhållande till andra länder låg ;D.

Undersökningar har ju gjorts där vanliga människor ha fått bedöma olika länder och där ligger Sverige bra till på anra plats där också undersökningar av NewsWeek t ex.

Mvh Peter :wai:

Bra skrivet Mats49 håller me dig i de du skriver
va fasen man lever ju bara en gång :nod:
glimten66 :wai:

"Mats 49 " sa:
Så här känner jag:

Jag har inte speciellt mycket pengar alls är ej förmögen eller liknande,
Men dom pengar jag sliter ihop och jobbar för, delar jag gärna med dom personer
som gör mig lyckliga på rätt sätt, och det är NID + hennes barn och övriga familj.
Så snål och lägga pengar på hög och bli Girig som många rika blir,
det kommer jag aldrig att bli, jag lever här och nu.
Man vet aldrig vad morgondagen kan innebära hälsomässigt eller Ödemässigt. :wai:

Mats 49

Jag håller med övriga, bra analys där Mats, "don't worry, be happy"

Mvh Peter :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A