Gott Nytt År/สวัสดีปีใหม่/Sawadee Pee Mai

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sawadee Pee Mai från Frank med familj till Er alla! :thumbsup:

I dag blir det att åka till Thaitemplet i Eslöv och fira bland 100-tals personer med Thaianknytning.

Areeya

Varför firar ma det thailändska nyåret när man bor i Sverige? Åker ni omkring på flaket på en pickup och kastar vatten på era medmänniskor. :thumbsdown:

Kanske för man lever med någon som är uppväxt med traditionerna. I Haninge på templet firas det sista lördagen i April vill jag minnas. Och man skvätter inte vatten men kan hälla vatten över en Buddha om man vill. Tror det är en del av traditionen.

"gunnarg " sa:
Varför firar ma det thailändska nyåret när man bor i Sverige? Åker ni omkring på flaket på en pickup och kastar vatten på era medmänniskor. :thumbsdown:

Innebörden av nyåret är inte att åka omkring och kasta vatten på folk!! Vi firar med massor av god mat i massor av olika stånd...all thaimat och gatumat som du kan köpa när du är i Thailand finns här och du får betala hur mycket du vill!! I dag var det 1000-tals mäniskor i Thaitemplet och(utanför) där matglädjen stod högt i tak trots lite gråkallt.Bilder kommer!

Med vänlig hälsning, Areeya

"areeya " sa:
Innebörden av nyåret är inte att åka omkring och kasta vatten på folk!! Vi firar med massor av god mat i massor av olika stånd...all thaimat och gatumat som du kan köpa när du är i Thailand finns här och du får betala hur mycket du vill!! I dag var det 1000-tals mäniskor i Thaitemplet och(utanför) där matglädjen stod högt i tak trots lite gråkallt.Bilder kommer!

Med vänlig hälsning, Areeya
Det kallas också för vattenfestivalen och kan thailändarna inte kasta vatten så finns det inget songkran att fira. :nod:

Visst är det så, och det tycker jag är kul, men då vill jag vara i värmen i Thailand ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
947
Boonruam Karlsson
B
W
Svar