Har vi något att lära av thailändska kockar ??

Det f

Det finns jäkligt god och vällagad Cheddar på 7/11!

IMG_20240329_181232.jpg
De där ostarna är som oblat, de fastnar i gommen,

Om vi bortser från Einar så verkar det finnas en intressant generationsskillnad angående att koka kött. Vi få ynglingar (och vi är ändå runt 50 ;) ) verkar inte tro på att koka kött överhuvudtaget, medans ni mellan 60 och 90 talar er varma för kalops och dillkött. Jag kommer ihåg att kalops var min favoriträtt när jag var 7 men att skolmatsalen i Tibro för alltid dödade den rätten. Kanske är det så att traditionell svensk husmanskost så ofta är baserad på långkok att det inte översattes väl till stormatskök, och att vi födda från 70-talet och framåt därför har en tämligen negativ syn på det ni "gamlingar" ser som vår tradition.

Om vi bortser från Einar så verkar det finnas en intressant generationsskillnad angående att koka kött. Vi få ynglingar (och vi är ändå runt 50 ;) ) verkar inte tro på att koka kött överhuvudtaget, medans ni mellan 60 och 90 talar er varma för kalops och dillkött. Jag kommer ihåg att kalops var min favoriträtt när jag var 7 men att skolmatsalen i Tibro för alltid dödade den rätten. Kanske är det så att traditionell svensk husmanskost så ofta är baserad på långkok att det inte översattes väl till stormatskök, och att vi födda från 70-talet och framåt därför har en tämligen negativ syn på det ni "gamlingar" ser som vår tradition.
Det är inte så många styckdetaljer på ett djur som passar till att steka.

Alternativ till långkok är att mala till köttfärs och steka hamburgare eller som mångas favorit är att steka korv gjord på de sämsta bitarna.

Frånsett kalops och dillkött är fläsklägg som kokats i timmar samt kokt skinka något som jag gillar.

Tekniker att tillaga kött i ugnen på låg värme i 12-24 timmar ger goda rätter men väl opraktiskt för de flesta.

Revbensspjäll som först kokats i timmar och som sen marineras för att få några extra timmar i ugnen är mångas favorit på krogen.

Jag är ingen kock men tycker nog att kött av lite sämre kvalite' lämpar sig bättre att koka än att steka, det är sen gammalt ;) Dessutom landar det mjukare i magen.

”Dåligt kött”, eller rättare sagt, billigt kött, passar bra till thaimat.
Jag tycker att grovt kött som man kokar mest blir trådigt.
Det passar bra att mala köttet, göra korv eller annat, men kokat kött vet jag inte om det faller mig i smaken egentligen.
Här hemma kör vi lite nudelsoppa då och då, men där hamnar det tunna skivor av oxfilé in i soppan.
Oxfilén kokas däremot inte. Den kan doppas som hastigast i varmt vatten eller så åker den rå in i själva soppan. Det kan låta som att man förstör en fin råvara, men så är det inte. Det är riktigt ordentligt gott faktiskt.

Liknande trådar

D
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
7
Visningar
2 K