Hockey-VM Vad tror ni?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tittade inte på matchen i går men är nästan säker på att Sverige mötte Vitryssland.

Det gjorde dom men trots seger står dom inte särskilt högt i kurs. I morgon väntar den riktiga prestigematchen - mot Norge. Torsk där så har i alla fall jag tittat färdigt på denna VM-turneringen.

"legolas " sa:
Nä det var det enda jag visste kycklingen här i urskogen. Alltså att Sverige förlorade till schweiz med 1-3, sedan vet jag att Sverige vann över Tjeckien (tror jag), och nu meddelade du då att Vitryssland förlorade till oss.

jag hörde dessutom av ledarn i tråden (tror jag) att även Tjeckien hade förlorat till Schweiz...

Så därför undrade jag varför Schweiz är så starka plötsligt???

legolas
Angående Schweiz så slog de även Kanada efter förlängning och straffar, så de har redan slagit de tre på pappret bästa lagen i vår grupp.
De har spelat bra många år nu och tror de gått vidare till slutspel de senaste fem åren.
Förklaringen är att följande:
• De har ett lag, nästan alltid samma spelare från år till år.
• Schweiziska ligan har blivit bättre och bättre.
• Många spelare spelar i elitserien, bland annat målvakten Gerber (som spelade i Rögle i år, ska nog till KHL eller Schweiz nästa säsong)
• De har knappast inga spelare i NHL så de har oftast bästa laget till VM
• Underskattning
• Spelar efter sin förmåga, täta bakåt, ger inte bort pucken, anfaller förståndigt
• Många spelare i KHL
• Andra lag har inte sina bästa lag då NHL startade senare denna säsong och slutspelet precis börjat. Ryssarna är väl det starkaste laget i år.
Så vem vet kanske Ryssland mot Schweiz i final. Innan VM fick man 40 gånger pengarna om man spelade på Schweiz som världsmästare … funderade på att satsa, men de brukar oftast inte hålla i slutspelen, då börjar de darra och de stora lagen lägger väl i en växel till och lite mer samspelta.
Även Vitryssland har samma utveckling, där de flesta spelar i KHL!
Förr i tiden vann ju Ryssland, Kanada, USA, Finland, Tjeckien och Sverige med tvåsiffrigt mot blåbärslagen, nu hänger de ofta med en bra bit in i tredje perioden. Kanske beroende på att det är sällan de bästa spelarna spelar VM numera ….

Nä du Sir One, du är helt fel ute. Idag får norrmännen storstryk, 2-0 till kronorna efter en period talar sitt tydliga språk. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

"Berralund " sa:
Nä du Sir One, du är helt fel ute. Idag får norrmännen storstryk, 2-0 till kronorna efter en period talar sitt tydliga språk. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
jag vet men när jag tippar så blir det oftast fel. Det är vad jag hoppas på..

Snart kommer Br Sedin in i Tre Kronor då kommer kvaliten att höjas ett par snäpp och det är ju bara ett så kallat förspel just nu.
Chanser till guld ökar dag för dag men alla lag blir ju mer samspelade.

Linetrivo.

Jotack, den förstärkningen behövs. Men spelet mot Norge igår var dock det bästa hittills, skönt att man kan titta vidare på turneringen. Förlust igår och TV:n hade antagligen åkt ut genom fönstret. ;)

Jag är inte så säker på att Kanada vinner även om det är det troliga. Dom har visat på brister, precis som "vårt" lag men jag tror att båda lagen börjar att få upp ångan.
Jag säger att chanserna är 50/50

Hade vi haft Sedinarna med redan nu hade jag haft större hopp. Med den respekt som dom kanadensiska spelarna säkert har mot dom så hade chansen varit större. Men miraklens tid är inte förbi ännu. 8)

"Berralund " sa:
Hade vi haft Sedinarna med redan nu hade jag haft större hopp. Med den respekt som dom kanadensiska spelarna säkert har mot dom så hade chansen varit större. Men miraklens tid är inte förbi ännu. 8)
Berra, det är inte så långt till Malmö och MIF. 599 KM enligt järnvägstaxan. Skeppa upp miffarna som förstärkning.... :) Själv ska jag förstärka mig med en Hansen rum. Bar, inget jädrans imperialistdricka i den.

"Sir One " sa:
Berra, det är inte så långt till Malmö och MIF. 599 KM enligt järnvägstaxan. Skeppa upp miffarna som förstärkning.... :) Själv ska jag förstärka mig med en Hansen rum. Bar, inget jädrans imperialistdricka i den.

Låter inte dumt, men har du glömt att det är folknykterhetens dag idag? Det är därför som jag har klämt 2 glas rödvin nu! ;D

"Berralund " sa:
Låter inte dumt, men har du glömt att det är folknykterhetens dag idag? Det är därför som jag har klämt 2 glas rödvin nu! ;D
Ja dig kan man inte skylla för att vara alkis. Ungefär min konsumtion idag....

3-5 ikväll till löven ... blir väl den i kvarten igen ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L

Tillbaka
Topp