"legolas " sa:
Nä det var det enda jag visste kycklingen här i urskogen. Alltså att Sverige förlorade till schweiz med 1-3, sedan vet jag att Sverige vann över Tjeckien (tror jag), och nu meddelade du då att Vitryssland förlorade till oss.
jag hörde dessutom av ledarn i tråden (tror jag) att även Tjeckien hade förlorat till Schweiz...
Så därför undrade jag varför Schweiz är så starka plötsligt???
legolas
Angående Schweiz så slog de även Kanada efter förlängning och straffar, så de har redan slagit de tre på pappret bästa lagen i vår grupp.
De har spelat bra många år nu och tror de gått vidare till slutspel de senaste fem åren.
Förklaringen är att följande:
• De har ett lag, nästan alltid samma spelare från år till år.
• Schweiziska ligan har blivit bättre och bättre.
• Många spelare spelar i elitserien, bland annat målvakten Gerber (som spelade i Rögle i år, ska nog till KHL eller Schweiz nästa säsong)
• De har knappast inga spelare i NHL så de har oftast bästa laget till VM
• Underskattning
• Spelar efter sin förmåga, täta bakåt, ger inte bort pucken, anfaller förståndigt
• Många spelare i KHL
• Andra lag har inte sina bästa lag då NHL startade senare denna säsong och slutspelet precis börjat. Ryssarna är väl det starkaste laget i år.
Så vem vet kanske Ryssland mot Schweiz i final. Innan VM fick man 40 gånger pengarna om man spelade på Schweiz som världsmästare … funderade på att satsa, men de brukar oftast inte hålla i slutspelen, då börjar de darra och de stora lagen lägger väl i en växel till och lite mer samspelta.
Även Vitryssland har samma utveckling, där de flesta spelar i KHL!
Förr i tiden vann ju Ryssland, Kanada, USA, Finland, Tjeckien och Sverige med tvåsiffrigt mot blåbärslagen, nu hänger de ofta med en bra bit in i tredje perioden. Kanske beroende på att det är sällan de bästa spelarna spelar VM numera ….