Hej
Själv uppfattar jag Thailändare rent generellt som väldigt sociala, nyfikna och pratsamma i alla tänkbara situationer, dom missar sällan en möjlighet att prata om dom vet eller förstår att man som falang kan kommunicera med dom. Förutom i själva byn t.ex på marknader, på färjor, på bussar, hos frisören, på stranden, i taxin, i skolan och på myndigheter o.s.v, gillar själv att prata med folk som jag möter både i Sverige och Thailand så jag tycker bara det är roligt, dessutom knyter man ju många kontakter.
Vad man ska prata om löser sig väl nästan alltid även om man kommer ifrån lite skilda världsdelar, på landet blir det ju mycket snack med släkt och grannar, samt priser på olika grödor, någon som har gjort markaffärer m.m och byskvaller förstås. Folk man känner fast inte träffar så ofta frågar ju var frugan är och hur pojken mår, hur länge vi ska stanna o.s.v.
Okända människor man träffar på resa i landet är ju nyfikna på var man kommer ifrån, vart man är på väg, vad man tycker om Thailand, någon kanske har varit i Sverige och plockat bär, andra ger tips om platsen man kommer till och varnar för turistfällor, ibland blir man hembjuden till någon eller erbjuden att följa med en fiskebåt ut över natten, det finns inget som är omöjligt om man kan prata med folk.
Mvh isan lover
Jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara ett problem att hitta ämnen att prata om. Jag jobbar runt on i Asien och bara det brukar vara nog att prata om i flera timmar; allt från huruvida vietnamesiska tjejer är snyggare än thailändska till priset av en öl i Japan,