Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Hej

Själv uppfattar jag Thailändare rent generellt som väldigt sociala, nyfikna och pratsamma i alla tänkbara situationer, dom missar sällan en möjlighet att prata om dom vet eller förstår att man som falang kan kommunicera med dom. Förutom i själva byn t.ex på marknader, på färjor, på bussar, hos frisören, på stranden, i taxin, i skolan och på myndigheter o.s.v, gillar själv att prata med folk som jag möter både i Sverige och Thailand så jag tycker bara det är roligt, dessutom knyter man ju många kontakter.

Vad man ska prata om löser sig väl nästan alltid även om man kommer ifrån lite skilda världsdelar, på landet blir det ju mycket snack med släkt och grannar, samt priser på olika grödor, någon som har gjort markaffärer m.m och byskvaller förstås. Folk man känner fast inte träffar så ofta frågar ju var frugan är och hur pojken mår, hur länge vi ska stanna o.s.v.
Okända människor man träffar på resa i landet är ju nyfikna på var man kommer ifrån, vart man är på väg, vad man tycker om Thailand, någon kanske har varit i Sverige och plockat bär, andra ger tips om platsen man kommer till och varnar för turistfällor, ibland blir man hembjuden till någon eller erbjuden att följa med en fiskebåt ut över natten, det finns inget som är omöjligt om man kan prata med folk.

Mvh isan lover

Jag har heller aldrig upplevt att det skulle vara ett problem att hitta ämnen att prata om. Jag jobbar runt on i Asien och bara det brukar vara nog att prata om i flera timmar; allt från huruvida vietnamesiska tjejer är snyggare än thailändska till priset av en öl i Japan,

Fair enough. Thailand har en civil regering och den där Prutten är pensionerad. Numera styr ILs gamla favoriter men även om du sovit senaste 5 åren så kan man npg säga att militären fortfarande styr.

Kostnadsbilden är viktig men det finns minst 100 länder som är billigare än Thailand och minst 50 av dem har nog bättre klimat än Thailand så det kan omöjligt vara orsaken,
Jag har ju varit tillsammans med frugan sen 1995, vi bodde i Sverige i 12 år, är det då inte lämpligt att flytta till Thailand om vi inte vill bo kvar i Sverige?

Första månaden gick i ölets tecken. Badrumsvågen var inte snäll då så nu är jag på andra vita månaden. Har inte hittat någon bra rutin än.
Nästa helg landar jag i Thailand så där blir det väl öl igen men varvat med aktiviteter typ golf och promenader.

Jo, det låter väldigt rimligt. Har jag skrivit något som antyder att det inte skulle vara lämpligt?
Du skrev det här och jag kan inte tyda det på annat sätt, att jag flyttade hit för jag tycker om klimatet.

Kostnadsbilden är viktig men det finns minst 100 länder som är billigare än Thailand och minst 50 av dem har nog bättre klimat än Thailand så det kan omöjligt vara orsaken,

Du skrev det här och jag kan inte tyda det på annat sätt, att jag flyttade hit för jag tycker om klimatet.

Nu är jag lite småtankad men måste säga att jag inte alls förstår vad du skriver.

Jag tyckte att det var en giltig anledning att du skrev att din anledning var att Klimat och kostnadsbild är bra, men att det inte kunde vara enda anledningen. När du informerade att du varit gift med en thailändska sedan 1995 så höll jag med om att det var en rimlig anledning, så vad är det du vill argumentera om?

• Like
Reactions: jp
Du behöver givetvis inte vara intresserade av att diskutera thailändsk politik eller historia men jag tycker det är intressant på samma sätt som det är intressant att prata svensk politik och historia med svenska kompisar.

Frugans kompisar, kusiner och grannar kan mer om Arsenal än jag kan, många är otroligt kunniga. Antingen så beror det på avståndet till Bangkok eller så är det något annat.
Har en lite speciell relation till en av frugans släktingar. En herre på drygt 70år som jag gärna språkar med. Har, genom frugan, frågat hur det var när han växte upp och hur hans liv sett ut. Hade gärna kunnat haft den konversationen själv. Han väldigt intresserad av att berätta och jag väldigt intresserad av att lyssna på hans historia. Frugan inte speciellt intresserad av att vara översättare så där tog det stopp innan vi andra ansåg oss vara klara. Detta var många år sedan och jag kan mer thai idag men nuvarande nivå hade ändå inte räckt.

Nu är jag lite småtankad men måste säga att jag inte alls förstår vad du skriver.

Jag tyckte att det var en giltig anledning att du skrev att din anledning var att Klimat och kostnadsbild är bra, men att det inte kunde vara enda anledningen. När du informerade att du varit gift med en thailändska sedan 1995 så höll jag med om att det var en rimlig anledning, så vad är det du vill argumentera om?
Nyktra till då.

Jag skrev att jag flyttade till Thailand för kostnadsbilden och klimatet, du svarar att klimatet kan omöjligen vara orsaken för det finns 50 länder med bättre klimat, så det är väl du som argumenterar.

Anledningen att jag flyttade till Thailand är Pattaya.
Svårt att hitta en lika bra plats i världen att bo i, lite mycket köer nu dock mest pga att halva Sukhumvith är uppgrävd.
Jag har ju tänkt gå i pension om 17-20 år och vem vet hur världen ser ut då men eftersom förändringarna kommer successivt när man bor här påverkar det tanken om det mindre än om det är 10-20 år mellan besöken.

Jag som turist är glad att jag kan lite thai. Inte tillräckligt för att föra en diskussion med någon. Men tillräckligt för att kunna boka taxi, handla, fråga efter vissa saker i affären, fråga efter vägen mm.
Hej

Ja det uppskattas verkligen och underlättar att kunna lite av språket.

Jag och några kompisar gjorde avstickare från Thailand till Bali och Java några gånger och stannade då där mellan 3-5 veckor varje gång, vi blev lockade dit av en kompis som hade tillbringat 15 vintrar i rad på Bali så han mötte oss på flygplatsen.

Jag och en kille till av oss som reste dit hade pluggat lite Indonesiska på egen hand innan resan dit, jag visste ju sedan tidigare hur viktigt det var och hur det förändrade situationen när vi var i Thailand.

Så vi lärde oss säga lite olika fraser och att säga hej, nej tack och tack, men att vi lärde oss säga vad kostar det och att vi lärde oss räkna på Indonesiska var nog det vikigaste eftersom nästan ingenting hade fasta priser, det vimlade av envetna försäljare överallt som man förväntades pruta rejält hos, vi märkte snabbt att vi som sa nej tack på Indonesiska blev lämnade i fred och ville vi köpa något och kunde räkna på Indonesiska så blev det minst halva priset jämfört med vad våra kompisar som försökte pruta på engelska fick betala..

Dessutom utökades ordförrådet stadigt när vi vistades där och vi fick flera vänner som bjöd hem oss till deras familjer, många barer och restauranger hade ju Happy Hour till 19-20 tiden, jag och min kompis fick Happy Hour fram tills kl 23, våran kompis som fortsatte åka till Bali varhje vinter sa att folk där nere frågade efter mig och Janne i 10 år efter det att vi var där sista gången, vi hade tydligen gjort intryck på något vis och själv är jag helt övertygad om att det var att vi hade försökt lära oss språket och använt det.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Nu har jag varit hemma halva tiden och lite mer återhållsamt än vanligt och funkar aldeles utmärkt att leva som fattigpensionär här nere.
Vi är ju 4 personer och livskvaliten har vi igentligen inte behövt strypa på utan bara skippat dyra utöver grejjor och ingen alkohol.
Ca 1200 baht om dagen i snitt har vi levt på, och då har vi lagat mycket hemma och västerländsk mat.
Gjorde en storhandling och den räcker nog tills dags att åka på jobb.
Vissa dagar har det inte varit någon utöver utgift igår var det 40 baht, en cola och par bananer.
Någon dag har det gått 3000 baht.
Strandpromenad och gym 107 baht, 100 baht gym, 7 baht vatten.
Så som ensam pensionär skall man klara sig gott på 30.000 baht, 7000 baht får du en helt ok condo för, 16 baht om dagen i el och vatten, 750 baht om dagen kvar, 150 - 200 baht om dagen i mat.

Fint boende 6000 baht.

Nu har jag varit hemma halva tiden och lite mer återhållsamt än vanligt och funkar aldeles utmärkt att leva som fattigpensionär här nere.
Vi är ju 4 personer och livskvaliten har vi igentligen inte behövt strypa på utan bara skippat dyra utöver grejjor och ingen alkohol.
Ca 1200 baht om dagen i snitt har vi levt på, och då har vi lagat mycket hemma och västerländsk mat.
Gjorde en storhandling och den räcker nog tills dags att åka på jobb.
Vissa dagar har det inte varit någon utöver utgift igår var det 40 baht, en cola och par bananer.
Någon dag har det gått 3000 baht.
Strandpromenad och gym 107 baht, 100 baht gym, 7 baht vatten.
Så som ensam pensionär skall man klara sig gott på 30.000 baht, 7000 baht får du en helt ok condo för, 16 baht om dagen i el och vatten, 750 baht om dagen kvar, 150 - 200 baht om dagen i mat.

Fint boende 6000 baht.
Vem vill leva som fattigpensionär i Thailand? Nej Tack!

Vad gör du på dagarna som kostar över 1000 baht om dagen för en person?
Det är en fattigpensionär 8700kr i månaden.
Som ensam person är 1000 baht helt ok tycker jag.
Sitta med 8700kr i Sverige dock hade inte varit mycket till liv, men 1000 baht om dagen har du det rätt gött här nere.
Behöver inte bränna 1000 baht om dagen på vardagarna och kan göra lite större utsvävningar på helgerna, köp en campingstol 200 baht, efter det är strandhänget gratis under ett träd med en bok.

Jag lever inte ensam. I Thailand är familjen viktigast och alla ska ha mat på bordet.
Ja men nu räknade jag inte på en familjeförsörjare utan en smart singel pensionär som vill ha lite glädje här nere, ingen kärring och hel familj i hasorna som han måste försörja med sin pension.
Är man svensk med svensk pension och har en familj att försörja då är man ju redan fattigpensionär i jämförelse med han som har 30.000 baht och kan hyra en helt ok condo och är fri att göra som han vill utan att behöva tänka på någon annan ;)
Här får "familjen" (släkt) ordna sin egen mat på bordet, tänker inte bli någon släkt försörjare så dom kan häcka och glo på riset när det växer.

Ja men nu räknade jag inte på en familjeförsörjare utan en smart singel pensionär som vill ha lite glädje här nere, ingen kärring och hel familj i hasorna som han måste försörja med sin pension.
Är man svensk med svensk pension och har en familj att försörja då är man ju redan fattigpensionär i jämförelse med han som har 30.000 baht och kan hyra en helt ok condo och är fri att göra som han vill utan att behöva tänka på någon annan ;)
Här får "familjen" (släkt) ordna sin egen mat på bordet, tänker inte bli någon släkt försörjare så dom kan häcka och glo på riset när det växer.
Var skäll du hitta en smart singelperson över 50 år. Finns troligen inte någon sådan här på forumet.

En polare till mig tog beslutet att flytta till Thailand. Vi är lika gamla, fyller 54år i år. Han hyr en liten lägenhet i Jomtien men centralt för 6000baht/månad. Sålde bil och lägenhet i Sverige och är inne på sitt andra år. Han är duktig att hålla budget vilket är ett måste då han inte har ett överflöd med pengar. Enda inkomst är lite placeringar på börsen. Han har gott om socialt umgänge. Ingen bil men ganska ny moppe. Han är återhållsam med drickat men går ut ett par gånger i veckan. Nöjer sig oftast med thaimat på billiga ställen.
Tycker han gjort helt rätt. Visst han lever inte i något överflöd men han trivs med livet och att hålla budget gör att han slipper flytta tillbaka till Sverige. Han klarar sig på typ 30k baht i månaden.

En polare till mig tog beslutet att flytta till Thailand. Vi är lika gamla, fyller 54år i år. Han hyr en liten lägenhet i Jomtien men centralt för 6000baht/månad. Sålde bil och lägenhet i Sverige och är inne på sitt andra år. Han är duktig att hålla budget vilket är ett måste då han inte har ett överflöd med pengar. Enda inkomst är lite placeringar på börsen. Han har gott om socialt umgänge. Ingen bil men ganska ny moppe. Han är återhållsam med drickat men går ut ett par gånger i veckan. Nöjer sig oftast med thaimat på billiga ställen.
Tycker han gjort helt rätt. Visst han lever inte i något överflöd men han trivs med livet och att hålla budget gör att han slipper flytta tillbaka till Sverige. Han klarar sig på typ 30k baht i månaden.
Hej

Har också några bekanta som har jobbat på sjön och oljeriggar m.m som har tagit tidig pension och hyrt sig en lägenhet i Pattaya området. Även här är börsen det stora intresset och dom lever billigt fast dom bor i en lägenhet med havsutsikt och äter ute. Kör också moppe, har många falangvänner, gillar att spela biljard och tar en tur till Koh Larn med vänner ibland.

Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1