Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Tack ja vi kan ju träffas i Udon :) Sitter just nu på Öresundståget på väg från Kalmar till Kastrup och flyger med Qatar Airways via Doha till Bangkok. Tog ett tidigare tåg då det är varning för snöoväder för att ha mera marginaler i det fall det skulle bli strul med tåget. Är ju bara enkelspår mellan Kalmar tilt Alvesta så stannar ett tåg så är det stopp på båda hållen.
Vad trevligt, jag skickar mitt mobilnummer.
Jag tog alltid det tidigaste tåget Kalmar till Kastrup om det skulle bli strul för det går ju lika bra att sitta på Kastrup och vänta som att sitta hemma.

Själv e jag lite över 63 o går vid lite över 64 o tar ut rubbet på 15 år . Får ut då när skatten e dragen ca 29000 , Sen husbilen Harley bilen e betalt så blir rätt mycket över där , Huset har jag 200 tusen kvar på så ska försöka pynta in det . Sen försäljning av ett företag, Darlingen bygger ett hus i obygden nu till hösten som vi ska tillbringa några månader om året i framtiden själv hoppas jag på fyra månader. Sen gillar jag se mig omkring resor kostar om man vill bo bra som jag vill . Själv varit nere en månad nu precis kommit hem , Visst kostar nästan gratis uppe hos familjen , Men hyra bil o dra runt i Thailand med bra hotell som vi gjorde kostar.
Sen har vi det med åldern e man runt 30 40 50 tänker vi annorlunda än när man kommer över 60 , Sjukdomar o skit kan komma som ett brev på posten. Så ja jag vill utnyttja tiden så länge jag kan .

Självklart får majoriteten försörja sin Thailändska fru. Undantaget är thailändskor, med jobb i Thailand. Eller att de befinner sig i Sverige. För efter SFI har de jobb. Thailändskorna värre än myror. Flitiga. Och de hjälper varann till jobb. Så är min erfarenhet.

Det är omöjligt att "prakka" på ett livsstil på någon annan. Vi har enormt olika förutsättningar som pensionerade. Många missbelåtna människor kanaliserar livets missnöje på andra. Lyssna istället på dig själv. Njut. Ät gott. Ta en öl. Res. Golfa. Cykla. Spela V75. Spela bridge. Träffa andra svenskar när tillfället ges. Det gäller att leva i nuet.

Hur var det Dalai Llama sa:

“Människan offrar hälsan för att tjäna pengar. Sedan offrar man pengar för att få tillbaka hälsan. Man är så angelägen om sin framtid att man glömmer att leva i nuet. Följden blir att man aldrig lever i nuet och heller inte i framtiden. Man lever som man aldrig skulle dö och så dör man utan att någonsin ha levt.”

Självklart får majoriteten försörja sin Thailändska fru. Undantaget är thailändskor, med jobb i Thailand. Eller att de befinner sig i Sverige. För efter SFI har de jobb. Thailändskorna värre än myror. Flitiga. Och de hjälper varann till jobb. Så är min erfarenhet.

Det är omöjligt att "prakka" på ett livsstil på någon annan. Vi har enormt olika förutsättningar som pensionerade. Många missbelåtna människor kanaliserar livets missnöje på andra. Lyssna istället på dig själv. Njut. Ät gott. Ta en öl. Res. Golfa. Cykla. Spela V75. Spela bridge. Träffa andra svenskar när tillfället ges. Det gäller att leva i nuet.

“Människan offrar hälsan för att tjäna pengar. Sedan offrar man pengar för att få tillbaka hälsan. Man är så angelägen om sin framtid att man glömmer att leva i nuet. Följden blir att man aldrig lever i nuet och heller inte i framtiden. Man lever som man aldrig skulle dö och så dör man utan att någonsin ha levt.”
Hej

Klockrent inlägg i ämnet.

Mvh isan lover

Mycket bra, klockrent! Det var en självklarhet för mig att försörja frugan när hon kom hit, hon hade ingenting. Sen tog vi hit bonusbarnen som nu är 22 och 19. Sen kom vår gemensamme lilleman som snart fyller 11.

Vi bestämde tidigt att dom skulle få en uppväxt som jag och tydligen också @stef@n fick. Hon var hemma tills han började skolan, sedan startade hon eget men numera jobbar hon heltid. Går upp kl 4, tar första tåget och jobbar 06.00-15.00 måndag till fredag. Så självklart sköter jag marktjänsten här hemma men inte gärna matlagning, familjen skall ju överleva. Är en usel kock!

Mycket bra, klockrent! Det var en självklarhet för mig att försörja frugan när hon kom hit, hon hade ingenting. Sen tog vi hit bonusbarnen som nu är 22 och 19. Sen kom vår gemensamme lilleman som snart fyller 11.

Vi bestämde tidigt att dom skulle få en uppväxt som jag och tydligen också @stef@n fick. Hon var hemma tills han började skolan, sedan startade hon eget men numera jobbar hon heltid. Går upp kl 4, tar första tåget och jobbar 06.00-15.00 måndag till fredag. Så självklart sköter jag marktjänsten här hemma men inte gärna matlagning, familjen skall ju överleva. Är en usel kock!
Tur att det finns Mc Donalds. :D

Hej

Samma här, stöttade frugan i början och sen började hon arbeta och tjänade egna pengar, numera är det mer hon som försörjer mig än tvärtom och jag sköter om mycket hemma.

Mvh isan lover

11 år sedan jag slutade arbeta och flyttade till Chiang Mai. Prio var lära mig språket. Nu talar jag hyfsat. Läser hyfsat snabbt medan skriften är sämst. Aldrig beroende av frun. Kan vara social med thaiarna. Även om lyssna förståelsen är si så där när de pratar för fort. Om man bosätter sig i ett annat land så borde man kunna språket litegrann...åtminstone...

Jag håller med; att kunna hyfsad thailändska ger så många fördelar. Jag har haft Thailand som min bas i 26 år och med tanke på det så är min thailändska pinsamt dålig. Jämfört med typ 99.9% av alla andra västerlänningar i Thailand så är den dock väldigt bra, men jag tycker det är pinsamt varje gång jag får beröm för min "fantastiska thailändska" och tänker "hade du pratat lika dålig svenska efter 5 år i Sverige så hade folk skrattat åt dig".

Precis som du så läser jag thailändska bra men skriver som en 7-åring. Vi bodde i byn 3 år strax innan och efter dotterns födelse och då blev min thailändska relativt bra. Sedan dess har vi bott i Bangkok och på dotterns skola så måste de thailändska föräldrarna ha universitetsutbildning från US/UK så vi pratar alltid engelska med alla vi umgås med. Under Covid lock-down flyttade vi hem till byn och jag väckte liv i min thailändska igen. Inga problem med vardagliga diskussioner men kommer man in på svårare ämnen som historia eller politik så känner man att man borde jobbat hårdare med thailändskan.

Tror nog att några här väljer att misstolka för att skapa debatt; och inte mig emot, det är ändå debatt ett forum är till för.

@rowa ger 50% (40,000 Baht) av sina fasta utgifter till sin fru. Det kan vara 50% av hans inkomst och det kan vara under 1% av tillgängliga medel han har varje månad, det kan alltså vara en betydande utgift eller växelpengar för honom.

Vi har en annan set-up med gemensamma konton; så har vi haft det sedan vi flyttade ihop och det har alltid fungerat. Med risk att än en gång reta upp Kurant och BTT så måste jag ändå inflika att 40,000 Baht/månad i lön/appanage hade gett en rejäl besparing för mig jämfört med vår set-up ;) .

Egentligen är det dock ointressant hur ens upplägg är, vilka summor som transfereras och vad man kallar det; det viktiga är att det är något man kommit överens om innan man knöt banden, att det är rättvist och att man har ungefär samma mål. Jag är fullt medveten om att mitt case är jämförelsevis enkelt; vi är tämligen jämngamla, vi har gått från relativt fattiga till relativt rika, tillsammans, och frugan har inte har några barn sedan tidigare, inga syskon som behöver hjälp samt föräldrar med goda pensioner från militären. Hade jag varit 67 och träffat en 32-åring på Soix 6 så hade jag inte heller öppnat ett gemensamt konto med ett par miljoner Baht som hon fritt kunnat plocka ut, åtminstone inte två veckor efter vi träffats.

Vi har nästan alla olika bakgrund, ålder, förutsättningar etc så det som är rätt för Olle kan vara helt fel för Lasse. Jag tycker det är intressant att se olika personers upplägg och funderingar, väcker mitt antropologiska intresse.

Jag håller med; att kunna hyfsad thailändska ger så många fördelar. Jag har haft Thailand som min bas i 26 år och med tanke på det så är min thailändska pinsamt dålig. Jämfört med typ 99.9% av alla andra västerlänningar i Thailand så är den dock väldigt bra, men jag tycker det är pinsamt varje gång jag får beröm för min "fantastiska thailändska" och tänker "hade du pratat lika dålig svenska efter 5 år i Sverige så hade folk skrattat åt dig".

Precis som du så läser jag thailändska bra men skriver som en 7-åring. Vi bodde i byn 3 år strax innan och efter dotterns födelse och då blev min thailändska relativt bra. Sedan dess har vi bott i Bangkok och på dotterns skola så måste de thailändska föräldrarna ha universitetsutbildning från US/UK så vi pratar alltid engelska med alla vi umgås med. Under Covid lock-down flyttade vi hem till byn och jag väckte liv i min thailändska igen. Inga problem med vardagliga diskussioner men kommer man in på svårare ämnen som historia eller politik så känner man att man borde jobbat hårdare med thailändskan.
Hej

Ja folk blir oerhört glada om man förstår vad dom säger och kan prata med dom, det öppnar många dörrar och ger som du säger fördelar och det är väl egentligen inte så konstigt. Det konstiga är väl mer att många Svenskar säger att dom inte behöver lära sig språket eller anpassa sig till kulturen i Thailand eftersom dom inte ligger samhället till last och försörjer sig själva.

Det resonemanget köper inte jag, att försöka lära sig såpass mycket att man kan kommunicera hjälpligt med människor man möter i vardagen tycker jag är ett minimum om man ska bosätta sig i ett nytt land, då inte bara för Thailändarnas skull utan även för sin egen skull, den respons man får om man kan att klara sig på egen hand utan frugan eller någon annan som tolk är belöning nog. Språket tillför ytterligare en dimension i tillvaron och leder till sociala kontakter en större personlig frihet.

Mvh isan lover

Hej

Ja folk blir oerhört glada om man förstår vad dom säger och kan prata med dom, det öppnar många dörrar och ger som du säger fördelar och det är väl egentligen inte så konstigt. Det konstiga är väl mer att många Svenskar säger att dom inte behöver lära sig språket eller anpassa sig till kulturen i Thailand eftersom dom inte ligger samhället till last och försörjer sig själva.

Det resonemanget köper inte jag, att försöka lära sig såpass mycket att man kan kommunicera hjälpligt med människor man möter i vardagen tycker jag är ett minimum om man ska bosätta sig i ett nytt land, då inte bara för Thailändarnas skull utan även för sin egen skull, den respons man får om man kan att klara sig på egen hand utan frugan eller någon annan som tolk är belöning nog. Språket tillför ytterligare en dimension i tillvaron och leder till sociala kontakter en större personlig frihet.

Mvh isan lover

Att inte kunna ha ett relativt obehindrat samtal med sin frus släktingar och kompisar måste vara ett ganska stort handikapp som rimligtvis skapar osäkerhet.

Att lära sig ett så annorlunda språk som thailändska, framförallt om man tycker engelska är ganska jobbigt, är givetvis en enorm utmaning och jag har full förståelse för att många ger upp eller inte ens försöker. Jag måste dock erkänna att jag har väldigt svårt för att lyssna på någon Farang som bott i Thailand i mer än 5 år som klagar på det ena eller andra i Thailand.

Här i huset kör vi till 99% med kreditkort.
Frun har haft Amex och Mastercard sedan dag 1 och har fått använda dessa efter samvete.
I början så skickade hon rätt ordentliga summor från Thailand till Sverige och det var egentligen hon som betalade för Porschen (ett litet bidrag blev det dock från mig).

Min personliga mening är att man bör ge sin partner ett ekonomiskt ansvar och fri tillgång till ekonomin om man har tänkt fungera som ett team. Det är ju ingen individuell show man sysslar med i ett förhållande.

Hej

Mvh isan lover
Jag pratar dålig thai men å andra sidan vad ska jag prata med dem om, de vet ju inget om mina intressen som sport och musik.

Jag pratar dålig thai men å andra sidan vad ska jag prata med dem om, de vet ju inget om mina intressen som sport och musik.

Det är ju inte så att jag går runt i byn och pratar med random bybor hela dagarna, oftast är jag bara hem med fruga och dotter och där blandar vi fritt mellan engelska, thailändska och svenska. Är vi i byn en helg så har vi dock en gemensam middag med kusiner och andra släktingar och nog finns det väl något att prata om. Även om de har dålig koll på Allsvenskan och Lasse Winnerbäck så har de flesta koll på Premier League och La Liga och någon känner till Bob Dylan. Stanna hemma eller sitta där och nicka skulle i mitt fall ta bort långt över 50% av syftet med att bo i Thailand.

Att diskutera med frugans kusiner om hur det var i deras barndom, vad de tror om thailändsk politik etc, är inte det av något intresse? Att bo i Thailand utan att prata hyfsad thailändska fungerar utmärkt i Bangkok och större turistorter men i min värld måste det vara ett gigantiskt handikapp ute i byarna; jag skulle känna mig helt luftlandsatt.

Det är ju inte så att jag går runt i byn och pratar med random bybor hela dagarna, oftast är jag bara hem med fruga och dotter och där blandar vi fritt mellan engelska, thailändska och svenska. Är vi i byn en helg så har vi dock en gemensam middag med kusiner och andra släktingar och nog finns det väl något att prata om. Även om de har dålig koll på Allsvenskan och Lasse Winnerbäck så har de flesta koll på Premier League och La Liga och någon känner till Bob Dylan. Stanna hemma eller sitta där och nicka skulle i mitt fall ta bort långt över 50% av syftet med att bo i Thailand.

Att diskutera med frugans kusiner om hur det var i deras barndom, vad de tror om thailändsk politik etc, är inte det av något intresse? Att bo i Thailand utan att prata hyfsad thailändska fungerar utmärkt i Bangkok och större turistorter men i min värld måste det vara ett gigantiskt handikapp ute i byarna; jag skulle känna mig helt luftlandsatt.
Har koll på Premier League nja, grannen håller på Liverpool men när jag pratade med honom en gång kunde han inte namnet på någon spelare.
Tror inte många bybor vet vad som hände utanför arenan som hette Filbert Street och som har thaianknytning. Prata thailändsk politik är jag inte de minsta intresserad av.

Har koll på Premier League nja, grannen håller på Liverpool men när jag pratade med honom en gång kunde han inte namnet på någon spelare.
Tror inte många bybor vet vad som hände utanför arenan som hette Filbert Street och som har thaianknytning. Prata thailändsk politik är jag inte de minsta intresserad av.

Du behöver givetvis inte vara intresserade av att diskutera thailändsk politik eller historia men jag tycker det är intressant på samma sätt som det är intressant att prata svensk politik och historia med svenska kompisar.

Frugans kompisar, kusiner och grannar kan mer om Arsenal än jag kan, många är otroligt kunniga. Antingen så beror det på avståndet till Bangkok eller så är det något annat.

Du behöver givetvis inte vara intresserade av att diskutera thailändsk politik eller historia men jag tycker det är intressant på samma sätt som det är intressant att prata svensk politik och historia med svenska kompisar.

Frugans kompisar, kusiner och grannar kan mer om Arsenal än jag kan, många är otroligt kunniga. Antingen så beror det på avståndet till Bangkok eller så är det något annat.
Det jag vet om thailändsk politik är att de har militärregering och läst att någon kallas prutten.

Jag hade aldrig flyttat till Thailand om det inte varit för klimatet och kostnadsbilden.

Hej

Själv uppfattar jag Thailändare rent generellt som väldigt sociala, nyfikna och pratsamma i alla tänkbara situationer, dom missar sällan en möjlighet att prata om dom vet eller förstår att man som falang kan kommunicera med dom. Förutom i själva byn t.ex på marknader, på färjor, på bussar, hos frisören, på stranden, i taxin, i skolan och på myndigheter o.s.v, gillar själv att prata med folk som jag möter både i Sverige och Thailand så jag tycker bara det är roligt, dessutom knyter man ju många kontakter.

Vad man ska prata om löser sig väl nästan alltid även om man kommer ifrån lite skilda världsdelar, på landet blir det ju mycket snack med släkt och grannar, samt priser på olika grödor, någon som har gjort markaffärer m.m och byskvaller förstås. Folk man känner fast inte träffar så ofta frågar ju var frugan är och hur pojken mår, hur länge vi ska stanna o.s.v.
Okända människor man träffar på resa i landet är ju nyfikna på var man kommer ifrån, vart man är på väg, vad man tycker om Thailand, någon kanske har varit i Sverige och plockat bär, andra ger tips om platsen man kommer till och varnar för turistfällor, ibland blir man hembjuden till någon eller erbjuden att följa med en fiskebåt ut över natten, det finns inget som är omöjligt om man kan prata med folk.

Mvh isan lover

Det jag vet om thailändsk politik är att de har militärregering och läst att någon kallas prutten.

Jag hade aldrig flyttat till Thailand om det inte varit för klimatet och kostnadsbilden.

Fair enough. Thailand har en civil regering och den där Prutten är pensionerad. Numera styr ILs gamla favoriter men även om du sovit senaste 5 åren så kan man npg säga att militären fortfarande styr.

Kostnadsbilden är viktig men det finns minst 100 länder som är billigare än Thailand och minst 50 av dem har nog bättre klimat än Thailand så det kan omöjligt vara orsaken,

• Like
Reactions: jp

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar