En intressant diskussion. Jag har varit med i liknande diskussioner i många år på olika thaiforum och har mer än en gång kritiserats för mina höga budgetar, så känns skönt att
@PanPan och
@andrejsdenruskige höjer ribban rejält

.
Jag är helt säker på att jag och frugan kommer leva gott i Thailand på 1 miljon Baht per år (ca 80,000 Baht/månad). Baserat på att vårt boende är betalt, inga barn i skolålder och ifall vi inte skulle göra några utlandsresor, vilket dock är tämligen osannolikt då det är vår största hobby.
Jag är dåligt insatt i svenska pensionsnivåer men skulle tro att 25,000 SEK efter skatt är en bra, men inte orimlig, pension. Det motsvarar ganska exakt 1 miljon Baht. Har man 20,000 efter skatt så "räcker" det med en investering på 2 miljoner SEK för att täcka upp resterande 5,000 SEK i månaden (baserat på en genomsnittlig avkastning av 6% och en återinvestering av 3%, motsvarande en genomsnittlig inflation).
Då både jag och frugan har mer eller mindre 0 i pension så krävs det istället en investering på 50 miljoner Baht och beräkning enligt ovan. Eller en betydligt mindre investering om man är beredd att börja äta av kapitalet.