Ja när man blivit van med att vara borta och jobba en viss tidsperiod för att sedan vara ledig under motsvarande tidsperiod (minus resorna till och från jobbet och t.ex. kurser mm man måste ta under friperioderna) så har jag inte känt något sug att ta ett 7-5 landjobb med 5 veckor semester om året även om man kan vara ledig lördag och söndag. Men om man har familj och barn så är det viktigt att tidsperioderna inte är för långa då man är ute och jobbar. Jag jobbade t.ex. på NIS flaggade fartyg i 4 år där det var 4 månader ombord och 4 månader av som system men en gång blev det nästan 6 månader ute då jag inte fick avlösning. Jag jobbade därefter för ett svenskt företag på tank där avlösningssystemet skulle vara 10-13 veckor av och på men jag fick aldrig någon törn ombord som var kortare än 13 veckor och många gånger mycket längre än så. När det var svensk sommar så ville ingen åka ut och jobba och då företaget sa att då blir du uppsagd...Okej sa de och stannade hemma sommaren och de flesta var anställda igen efter sommaren då det var svårt att hitta befäl med rätt certifikaten och erfarenheter. De senaste 13 åren har jag dock haft 4-5 veckor på/av avlösningssystem undantaget covid-19 perioden då det blev väldigt långa pass ute och korta hemma. Länderna vi befann oss i ville egentligen inte tillåta avlösningar att över huvud taget fick ske…
När det gäller jobba till 70 år. Nej inte något jag någonsin velat men som de flyttar åldrarna uppåt för att t.ex. få ta ut allmän pension hittills och vem vet hur mycket ytterligare i framtiden så kan du se att ”Riktåldern” redan nu är 70 år för de som är födda 1997-1999.
Lär dig om riktålder, pensionsåldrar och hur skatter påverkar din pension. Se vad som gäller för dig!
www.pensionsguiden.nu