Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Vilka intressen har du skaffat dig som håller dig kvar i Sverige?
I Thailand kan man spela boule, tennis, golf och andra utomhusidrotter året om.
Hade du någon gång gått utanför barområdena hade du sett att i Pattaya finns det en mycket aktiv community.
Kanske inte när du var här då verkar p-rulle med yogainstruktören varit vardagsnöjet utanför baren.
Imponerande att du orkar svara på hans inbesilla inlägg. Tänkte på hur hans liv i Sverige ser ut. Säkert fullsmetat schema med aktiviteter hela dagarna 55555

Imponerande att du orkar svara på hans inbesilla inlägg. Tänkte på hur hans liv i Sverige ser ut. Säkert fullsmetat schema med aktiviteter hela dagarna 55555
Han är inte ensam om ett sånt liv.
Finns tusentals som sitter hemma och lever sig tillbaka istället för att leva i nuet.

Många dessutom är väldigt förmögna men det sitter i skallen och självförtroendet.

Jag har rest och upplevt mycket men det har rätt lite betydelse nu.

Morgondagen är alltid viktigare än gårdagen.

Han är inte ensam om ett sånt liv.
Finns tusentals som sitter hemma och lever sig tillbaka istället för att leva i nuet.

Många dessutom är väldigt förmögna men det sitter i skallen och självförtroendet.

Jag har rest och upplevt mycket men det har rätt lite betydelse nu.

Morgondagen är alltid viktigare än gårdagen.
Jo men då spelar det ju ingen roll vart man bor. Han kunde ju lika bra bo i Sverige då men jag ser inte skillnaden. Skillnaden får man skapa själv istället för att gnälla på allt.

Jo men då spelar det ju ingen roll vart man bor. Han kunde ju lika bra bo i Sverige då men jag ser inte skillnaden. Skillnaden får man skapa själv istället för att gnälla på allt.
Inte i hans fall, men för de som vågar ta steget att göra något bra av resten av sitt liv är det klart ett rätt steg till ett bättre liv.
Livskvalitet kan kosta från nästan ingenting till extremt dyrt utan att en individ mår bättre.
Att må bra förlänger livet.

Hade du någon gång gått utanför barområdena hade du sett att i Pattaya finns det en mycket aktiv community.
Kanske inte när du var här då verkar p-rulle med yogainstruktören varit vardagsnöjet utanför baren.
Eller lata sig och göra något när andan faller på.
Pensionen har man väl för att ta det lungt och njuta resten av livet.
Har aldrig haft det så bra som de senaste 15 åren, från 2009 till 2014 åkte jag till Sverige 3 månader och sommarjobbade, fick erbjudande om fortsatt sommarjobb men det var bättre att stanna här och vara lat.

Inte förvånande att du vanlig ordning gör inhopp i trådarna för att skryta om hur rik du är och dina dyra vanor och trycka ner andra.
Det har du gjort så länge jag kan minnas.
Nu har du bytt forum och fått en delvis ny publik men ränderna sitter kvar

Att tre 50 åringar i toppen av sin karriär har inkomster som vida överstiger vad pensionärer lever på har synpunkter på budgeten för pensionärer att leva i ett lågprisland som Thailand trots allt är.

Om 15-20 år är ni också där och har samma funderingar om vad ni ska hitta på nästa dag.
Livskvalitet handlar inte om en svensk medelpension på 15k eller en högre på 25k efter skatt.

Thailand kommer säkert att vara bästa budgetalternativet för pensionärer som vill slippa snö, kyla och mörker, lång tid framåt.
Möjligen att Vietnam kommer att bli ett bättre alternativ om 10 år.
Filippinerna kommer inte att vara det, i stort sett allt är dyrare och standarden lägre idag samt att utvecklingen går snarare bakåt.
Kan man stå ut med engelska språket, vårt alfabet, en amerikansk livstil, godare öl, jämnare klimat och en flygresa som är 3-5 timmar längre är det ett bra alternativ.
Baksidan är att man alltid förblir en alien än hur mycket man anstränger sig.

Som @PanPan påpekar, att få ut 125,000 Baht/månad (430,000 SEK/år) kan omöjligt vara skryt, det ligger nog väldigt nära snittet för svenska par. Jag tycker att jag varit ganska ödmjuk, i alla fall i denna tråd, och flera gånger poängterat att man kan leva bra i Thailand för klart mindre än så.

Jag är ganska säker på att det du egentligen irriterar dig på är att jag, gång på gång, påvisar att du har fel i dina svepande generaliseringar. Det började med att du skrev: "25.000kr efter skatt räcker väldigt bra för att bo i Asien och att kunna resa till Europa en gång per år samt en vecka varannan månad till grannländerna i Asien om man kan gå ner till halvdyra medelklass hotell utan att vara Cheap Charlie.
25k sek är överklass beroende på hur man lever och försörjer andra."

När jag påpekade att en månad i Europa är väldigt dyr så kom det fram att du menade om man redan har ett betalt boende i Sverige och håller sig där, vilket givetvis de allra flesta inte har.
När jag påpekade att 1,000 kronor om dagen inte räcker för att turista i de flesta grannländerna så visade det sig att det bara gällde ett par specifika länder.
Du påstod också att 4,000 Baht/månad räcker nästan överallt om man inte ska ha privat pool, men när jag påpekade att det inte ens räcker till en tvåa i Bangna så flyttade du målställningen igen.

Också intressant att vi så sent som i september hade en liknande diskussion men då hade du en helt annorlunda bekantskapskrets. När jag i september skrev att 10 miljoner SEK i investeringar inte kommer räcka om man inte har någon pension, så menade du på att det absolut inte skulle räcka, och att alla svenskar du känner, som har jobbat utomlands, hade större besparingar/investeringar än så. 10 miljoner SEK ger ju ändå 25,000 SEK i månaden (enligt den mest använda uppskattningen att man har en tillväxt på 6% och återinvesterar hälften av det för inflationskompensering). Alla expats du kände hade alltså 25,000 SEK, eller mer, efter skatt, men nu har de bara 15,000 SEK. Kommer du inte ihåg diskussionen så finns den nedan:
Om ni vill bli rika | Ordet är fritt

För sista gången: Jag och frugan skulle kunna leva ett relativt bra liv hemma i huset för 30,000 Baht/månaden, kanske till och med lite mindre. Har man inte mer pengar än så får man givetvis anpassa sig till det. Om vi har 125,000 Baht/månad har vi dock ett betydligt bättre liv och kan äta bättre, resa etc. Om vi har 250,000 Baht/månad är det givetvis ännu bättre, men jag tror inte skillnaden vore så stor. Redan vid 125,000 Baht/månad kan vi leva som vi gör nu och det är ett liv vi är nöjda med. Väljer vi att ha vår bas i Sverige så behöver vi mer än 125,000 Baht/månad. Å andra sidan, när vi börjar vi gamla och skröpliga så är kanske livet i Sverige billigare då det snabbt kan bli ordentliga sjukhusräkningar här.

Att du och BTT tycker att jag skryter och trycker ned andra är något jag kan leva med. Om flera andra skulle tycka samma sak så vore det dock trist.

Att du och BTT tycker att jag skryter och trycker ned andra är något jag kan leva med. Om flera andra skulle tycka samma sak så vore det dock trist.
Ja finns nog fler men som inte vågar.

Att man lever bra i Thailand som pensionär för under 25k per person är det ingen tvekan om.
Merparten av expats lever på hälften.

Här i Dumaguete finns många med mycket pengar som lever väldigt enkelt fast dom inte behöver.
Många vill inte skiljas från sina stålar men har stora behov att hävda sig.

Ja finns nog fler men som inte vågar.

Att man lever bra i Thailand som pensionär för under 25k per person är det ingen tvekan om.
Merparten av expats lever på hälften.

Här i Dumaguete finns många med mycket pengar som lever väldigt enkelt fast dom inte behöver.
Många vill inte skiljas från sina stålar men har stora behov att hävda sig.

Merparten av expats i Thailand lever alltså på 12,500 SEK (lite drygt 40,000 Baht) i månaden? Jag tror absolut att de finns, men jag har aldrig hört talas om någon, så betvivlar starkt att de är en merpart.

Förstår heller inte logiken om de rika i Dumaguete. De lever väldigt enkelt för att de inte vill bli av med sina pengar men de har samtidigt ett stort behov av att hävda sig; hur går det ihop? Om man bor enkelt, klär sig enkelt, äter enkelt osv, hur hävdar de sig då? Går de runt ock säger ”Hej, jag är jätterik, jag vill bara inte spendera några pengar”?

Merparten av expats i Thailand lever alltså på 12,500 SEK (lite drygt 40,000 Baht) i månaden? Jag tror absolut att de finns, men jag har aldrig hört talas om någon, så betvivlar starkt att de är en merpart.

Förstår heller inte logiken om de rika i Dumaguete. De lever väldigt enkelt för att de inte vill bli av med sina pengar men de har samtidigt ett stort behov av att hävda sig; hur går det ihop? Om man bor enkelt, klär sig enkelt, äter enkelt osv, hur hävdar de sig då? Går de runt ock säger ”Hej, jag är jätterik, jag vill bara inte spendera några pengar”?
Ja i stort är det så att vid varje träff och några öl, börjar samma gubbs prata investeringar och hur mycket rikare dom blivit sedan förra gången.
Räntor, fonder, aktier och guld.
Det är oavsett om dom är 74 eller 78 år så styr det deras liv.
Annars är dom rätt anonyma.

En gemensam nämnare till många som bor här är att dom träffat en filipinsk kvinna när dom jobbat som utstationerade i Mellanöstern , Kina och Singapore och blivit ett par.

Min ingång i tråden var dock från vänster; att PanPan och Andrejs hade för höga budgetar. Sedan kom Kurant och BTT från vänster om att jag hade för hög budget. Det är som att rösta på L; det är oerhört otacksamt då man angrips från båda håll. Mycket enklare att säga att ens budget är 10 miljoner SEK/månad eller 10,000 Baht/månad, då blir det bara ett enfrontskrig ;)

Ställde frågan här hemma och fick svaret 30k/mån. borde väl funka men kom sen på underhåll på bil, hus, sjukförsäkring så reviserade upp till 50k/mån för oss att leva bra. Undantar naturligtvis resor som är svårt att sätta en summa på, vi kommer förhoppningsvis tillbringa en del tid i Sverige/sydeuropa efter pensionering.
Håller med om att 125k vore bra, 250k naturligtvis ändå bättre men vi får väl se var man landar och sen rätta magen efter matlådan :-)

/ SatanG

Glöm inte bridge.

BTT

Sen vad gäller möjligheter till aktiviteter i Thailand för pensionärer så finns det givetvis en del att hitta på i och omkring dom stora turistorterna. Utbudet är givetvis skralare i hembyarna i norr.
Men som sagt allt handlar om vilken typ av läggning man har.
Vissa trivs med att sitta vid datorn eller titta på tv eller laga mat, sköta trädgården och huset. Andra har myror i benen och måste ut minst tre timmar per dag och då måste man ju ut och köra ganska mycket.
Bor man ex i Pattaya finns det ju alltid songtaews att hoppa på. Såvida man inte bor i nåt område där songtaews inte har sina rutter.

BTT

Ursäkta Jag lyckades tyvärr vara på fel tråd (om ni vill bli rika) när jag skrev detta inlägget men nu lägger jag det rätt tråd om Pension där jag ville det skulle hamna.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoppas in med ett lite längre inlägg i denna mycket intressanta tråd :)

Förutsättning 2 personer boendes i egen villa i Sverige under hela år 2023 och med två lån på sammanlagt 1.950.000 där jag amorterar 1677 kronor i månad och betalar ränta 1341 kr/mån på ett lån (tills 28 feb. 2028) och har amorteringsfritt och betalar ränta 1304 kr/mån (tills 28 feb. 2031). Jag band lånen på 7 år resp. 10 år 28 feb. 2021.

Har två bilar varav en gammal bil årsmodell 2006 och en nyare årsmodell 2016 båda helförsäkrade

Gick in på min primär bank SEB och kollade där fliken "Betalningshistorik" 1 januari - 31 december 2023
Där ser ser jag allt jag betalt på Autogiro och E-faktura och det innefattar bl.a.

Huslånen - Alla försäkringar(Länsförsäkringar) inklusive en livförsäkring på frugan på 512 kr/mån - Elkostnad nätavtal & elavtal (EON) på ca 10.000 kWh/år i område 4 Syd - Vatten & Avlopp- Sophämtning - Internet & TV (Allente) - Fordonsskatt - Bensin (Preem kort) - Mobilabonnemang Telenor Familj (mig själv+ 2 familjemedlemmar) 1297 kr/mån - Spotify familj 199 kr/mån - Verisure larm 294 kr/mån - Sjöbefälsföreningen 277 kr/mån + Övrigt

Om vi är i Thailand över vinterhalvåret så minskar kostnaderna för El, Vatten & Avlopp samt Bensin men i övrigt samma.

Summa 216.000 kronor / 12 = 18.000 kronor per månad om vi är i Sverige under 12 månader.

Lägger till matkostnad 6000 kronor per månad (detta innefattar några lunch måltider för två personer och inga lite lyxigare restaurangbesök). Kan tyckas vara mycket för två där nästana allt lagas hemma och inget slängs. Men maten har blivit jättedyrt och har räknat samman kvitton under 3 månaders tid så har rätt bra koll...

Lägger till 6000 kronor ytterligare som skall täcka övrigt som t.ex. övriga utlägg för att leva rätt okej och unna sig ett bra liv samt för att ha bil (service, däck etc) och två tur och returresor till Thailand.

Då hamnar jag totalt på 30.000 kr/månad för att bo i Sverige 12 månader om året. Jag tror dock att vi bränner mera än så ärligt talat och det är på min budget då frugan inte har någon inkomst.

Bor vi inte i Sverige så blir det 30.000 kr/månad minus rätt så mycket...

Det är inte gratis att bo i hus som ska underhållas löpande och det behöver bytas ut vitvaror samt t.ex. frånluftsvärmerpump och luf-luft värmepump efter 15-20 år och avsätter 1000 kronor/månad för detta
----------------------------------------------------------------

Då kommer frågan om vi skulle bo i Thailand ca 5 månader om året vad detta blir i kronor eller baht men det har jag inte riktigt koll på och får återkomma.

Vi har två hus som det inte är några lån på varav ett betalar vi el, vatten, internet och sophämtning för min frus gamla hus i Udon Thani och det andra nyare huset i Si Racha betalar min frus dotter dessa kostnader mot att hon bo i huset. Vi betalar däremot in 500 baht/månad för "gated community" (områdes kostanden) och försäkring av huset till försäkringsvärde 3.000.000 baht a 1800 baht/år.

Vi planerar att snart casha för att köpa en ny bil i Thailand så det tillkommer kostnad för att hålla denna rullande.

Vi har levt tämligen billigt i Thailand hittills men vi räknar med att vi kommer att resa en hel del inom landet när vi har bil och jag har personligen inte varit i Thailand på 4 år p.g.a. omständigheter.

Är inte pensionär i teknisk mening ännu men är i praktiken pensionär som som får leva på det jag har sparat och har som tillgångar som investerat och i kapitalförsäkringar som jag kan ta ut skattefritt. Jag är snart 63 år och och har planerat att leva på tillgångar jag har tills jag fyller 67 år då jag börjar ta ut svensk allmän pension, tjänstepensioner, norsk motsvarande allmän pension (alderspenjon/tryggdepensjon) för att få lite högre pensionsutbetalning än om jag tar ut tidigare. Det är ju dessutom så att pension och tjänstepension skall det betalas skatt på men från det år man fyller 68 år så är det förhöjt grundavdrag som gör att skatten blir betydligt lägre. Pensionen från Norge kommer dock skattas i Norge som har lägre skatt relativt än Sverige.

Har funderat en hel del men vet lika lite om framtiden som någon annan och pengars reella värde i köpkraft räknat i framtiden? Räknar man t.ex. på dagens köpkraft med "ex. summa pengar" i pension 5-10 år framåt i tiden så är jag rädd för att man kalkylerar galet! Något jag är rätt övertygad om är att energi som el och bränslen kommer att bli väsentligt mycket dyrare framåt i tiden än i nuläget.

Vår plan är som framgår av ovan att ha dubbel bosättning i Sverige och Thailand med något mer tid i Sverige för att vi fortsatt skall räknas som att bo i Sverige enligt svensk lagstiftning. Vi vill också se till att vi vistas mindre än 180 dagar i Thailand per kalenderår enligt thailändska nuvarande regler. Det finns ett antal skäl till att vi vill ha det så och en är att vi älskar att vara i både Sverige och Thailand beroende på årstid och att vi vill behålla rätt till svensk sjukvård mm. För min fru så kommer hon komma upp till 27-29 år boendes i Sverige totalt vilket ger henne rätt till garantipension men som kräver att hon är bosatt i Sverige för att utbetalas (bor hon i Thailand så får hon ingen garantipension alls).

Det är nog en hel del pensionärer i Thailand som lever på 40000 bat per månad.Här på forumet har du Fiskarn och Holmen.

Ursäkta Jag lyckades tyvärr vara på fel tråd (om ni vill bli rika) när jag skrev detta inlägget men nu lägger jag det rätt tråd om Pension där jag ville det skulle hamna.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Förutsättning 2 personer boendes i egen villa i Sverige under hela år 2023 och med två lån på sammanlagt 1.950.000 där jag amorterar 1677 kronor i månad och betalar ränta 1341 kr/mån på ett lån (tills 28 feb. 2028) och har amorteringsfritt och betalar ränta 1304 kr/mån (tills 28 feb. 2031). Jag band lånen på 7 år resp. 10 år 28 feb. 2021.

Har två bilar varav en gammal bil årsmodell 2006 och en nyare årsmodell 2016 båda helförsäkrade

Gick in på min primär bank SEB och kollade där fliken "Betalningshistorik" 1 januari - 31 december 2023
Där ser ser jag allt jag betalt på Autogiro och E-faktura och det innefattar bl.a.

Huslånen - Alla försäkringar(Länsförsäkringar) inklusive en livförsäkring på frugan på 512 kr/mån - Elkostnad nätavtal & elavtal (EON) på ca 10.000 kWh/år i område 4 Syd - Vatten & Avlopp- Sophämtning - Internet & TV (Allente) - Fordonsskatt - Bensin (Preem kort) - Mobilabonnemang Telenor Familj (mig själv+ 2 familjemedlemmar) 1297 kr/mån - Spotify familj 199 kr/mån - Verisure larm 294 kr/mån - Sjöbefälsföreningen 277 kr/mån + Övrigt

Om vi är i Thailand över vinterhalvåret så minskar kostnaderna för El, Vatten & Avlopp samt Bensin men i övrigt samma.

Summa 216.000 kronor / 12 = 18.000 kronor per månad om vi är i Sverige under 12 månader.

Lägger till matkostnad 6000 kronor per månad (detta innefattar några lunch måltider för två personer och inga lite lyxigare restaurangbesök). Kan tyckas vara mycket för två där nästana allt lagas hemma och inget slängs. Men maten har blivit jättedyrt och har räknat samman kvitton under 3 månaders tid så har rätt bra koll...

Lägger till 6000 kronor ytterligare som skall täcka övrigt som t.ex. övriga utlägg för att leva rätt okej och unna sig ett bra liv samt för att ha bil (service, däck etc) och två tur och returresor till Thailand.

Då hamnar jag totalt på 30.000 kr/månad för att bo i Sverige 12 månader om året. Jag tror dock att vi bränner mera än så ärligt talat och det är på min budget då frugan inte har någon inkomst.

Det är inte gratis att bo i hus som ska underhållas löpande och det behöver bytas ut vitvaror samt t.ex. frånluftsvärmerpump och luf-luft värmepump efter 15-20 år och avsätter 1000 kronor/månad för detta

Då kommer frågan om vi skulle bo i Thailand ca 5 månader om året vad detta blir i kronor eller baht men det har jag inte riktigt koll på och får återkomma.

Vi har två hus som det inte är några lån på varav ett betalar vi el, vatten, internet och sophämtning för min frus gamla hus i Udon Thani och det andra nyare huset i Si Racha betalar min frus dotter dessa kostnader mot att hon bo i huset. Vi betalar däremot in 500 baht/månad för "gated community" (områdes kostanden) och försäkring av huset till försäkringsvärde 3.000.000 baht a 1800 baht/år.

Vi planerar att snart casha för att köpa en ny bil i Thailand så det tillkommer kostnad för att hålla denna rullande.

Vi har levt tämligen billigt i Thailand hittills men vi räknar med att vi kommer att resa en hel del inom landet när vi har bil och jag har personligen inte varit i Thailand på 4 år p.g.a. omständigheter.

Är inte pensionär i teknisk mening ännu men är i praktiken pensionär som som får leva på det jag har sparat och har som tillgångar som investerat och i kapitalförsäkringar som jag kan ta ut skattefritt. Jag är snart 63 år och och har planerat att leva på tillgångar jag har tills jag fyller 67 år då jag börjar ta ut svensk allmän pension, tjänstepensioner, norsk motsvarande allmän pension (alderspenjon/tryggdepensjon) för att få lite högre pensionsutbetalning än om jag tar ut tidigare. Det är ju dessutom så att pension och tjänstepension skall det betalas skatt på men från det år man fyller 68 år så är det förhöjt grundavdrag som gör att skatten blir betydligt lägre. Pensionen från Norge kommer dock skattas i Norge som har lägre skatt relativt än Sverige.

Har funderat en hel del men vet lika lite om framtiden som någon annan och pengars reella värde i köpkraft räknat i framtiden? Räknar man t.ex. på dagens köpkraft med "ex. summa pengar" i pension 5-10 år framåt i tiden så är jag rädd för att man kalkylerar galet! Något jag är rätt övertygad om är att energi som el och bränslen kommer att bli väsentligt mycket dyrare framåt i tiden än i nuläget.

Vår plan är som framgår av ovan att ha dubbel bosättning i Sverige och Thailand med något mer tid i Sverige för att vi fortsatt skall räknas som att bo i Sverige enligt svensk lagstiftning. Vi vill också se till att vi vistas mindre än 180 dagar i Thailand per kalenderår enligt thailändska nuvarande regler. Det finns ett antal skäl till att vi vill ha det så och en är att vi älskar att vara i både Sverige och Thailand beroende på årstid och att vi vill behålla rätt till svensk sjukvård mm. För min fru så kommer hon komma upp till 27-29 år boendes i Sverige totalt vilket ger henne rätt till garantipension men som kräver att hon är bosatt i Sverige för att utbetalas (bor hon i Thailand så får hon ingen garantipension alls).

Vad rä

Vad räknar du med att få i pension den dag du hamnar där?

Har du utgifter på 30.000 i månaden vill det nog till att du får en fet pension.

BTT

Vad rä

Vad räknar du med att få i pension den dag du hamnar där?

Har du utgifter på 30.000 i månaden vill det nog till att du får en fet pension.

BTT
Han har ju jobbat offshore på Norsk oljerigg som Chief Engineer så han borde få hög pension ;) lönen innan gått i pension är väl +100.000 norska kr i månaden?

Jo då det finns en stort Bridge sällskap i Pattaya.

Men även dem ska det klankas ner på, de anklagas för att ha ockuperat en pizzeria.
Det finns faktiskt en bridgeklubb till i stan. Eftersom jag inte spelar på den har den hittills klarat sig från att beskyllas för att vara ett tillhåll för kriminella.

Ställde frågan här hemma och fick svaret 30k/mån. borde väl funka men kom sen på underhåll på bil, hus, sjukförsäkring så reviserade upp till 50k/mån för oss att leva bra. Undantar naturligtvis resor som är svårt att sätta en summa på, vi kommer förhoppningsvis tillbringa en del tid i Sverige/sydeuropa efter pensionering.
Håller med om att 125k vore bra, 250k naturligtvis ändå bättre men vi får väl se var man landar och sen rätta magen efter matlådan :)

/ SatanG

Tror de flesta har bra möjligheter att optimera pensionen och livet som pensionär om man bara börjar planera för olika scenarion i god tid och tänker lite utanför boxen.

Finns många möjligheter att inom EU flytta runt och välja land för oss med tjänstepension, exvis Grekland och Malta just nu där man med det senare kan få en beskattning på 15% och högkvalitativ sjukvård inom EU men bara behöver vara på Malta minst 90 dagar fysiskt.

För andra kan Frankrike med sin sambeskattning vara ett klockrent alternativ. Har man exvis en person som står för all intjäning, sparande och pension och den andre i princip ingenting kan det ta ner den totala skatten rätt rejält samtidigt som man får en bra klimatmässig bas att utgå från i förhållande till upp till 6 månader i Thailand varje år med.

Sverige är faktiskt ett ganska dåligt alternativ för de flesta svenskar att pensioneras i rent ekonomiskt. Sedan finns det så klart en mängd andra anledningar till varför man kan vilja vara här som pensionär.

Alla har vi olika preferenser och behov samt förutsättningar.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar