Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

.Han har ju jobbat offshore på Norsk oljerigg som Chief Engineer så han borde få hög pension ;) lönen innan gått i pension är väl +100.000 norska kr i månaden?
Jag har bara jobbat i 3 år på en flytande norsk oljeplattform men ytterligare 12 år på flytande bostadsplattformar som servar offshore installationer till havs med IT-lön som teknisk chef (maskinchef hette det tidigare). Sammanlagt har jag dock totalt 18 år på IT-avtal där pensions-insättningarna hela tiden gjorts till enbart in på kapitalförsäkringar som har finessen att när dessa betalas ut så görs detta skattefritt. Min plan är att rätt snart casha ut alla mina kapitalförsäkringar i Skandia och sätta in på olika bankkonton och leva på dessa medel tills jag fyller 67 år. Det är dock enbart i Skandia jag får göra så då mina övriga kapitalförsäkringar och tjänstepensioner ligger med villkor att dessa får tas ut som kortast under en tidsperiod av 5 år.

Min svenska och norska allmänna pension samt tjänstepensioner är inte så höga men genom att vänta med att ta ut dessa tills jag fyller 67-68 år så blir de ju lite högre både brutto som netto och på fler år framåt än om jag skulle börjat att nalla på dessa redan vid 63 eller 65 års ålder. Min plan är att fylla på det som fattas med att ta ut medel från mina andra kapitalförsäkringar och besparingar samt investeringar.

Är räntenivån hög när huslånet som är bundet t.o.m. 28 februari 2028 så kanske jag cashar detta så att jag bara har kvar lån på ca 900.000 tills detta förfaller 28 februari 2031. Skulle dock räntorna vara väldigt låga så kanske jag väljer att bara låta lånen löpa vidare...

Få se om min strategi håller men i stort sett ser det ut såhär och den lilla garantipension som min fru kan få om ca 10 år enligt nuvarande sagda beslut är så liten att den inte påverkar kalkyler mer än marginellt. Men ingen vet något om framtiden men det betyder ju inte att man skall skita i att planera så gott man kan enligt mitt sätt att tänka...

Han är lite som du när du kommer in på Pattaya, barer, brudar där.
Hinner knappt startas en ny tråd på forumet innan du kommer in och berättar samma gamla upprepningar om dig själv för 30 år sen.
Inte ens fylla har du att skylla på att du går på repeat 55555.
Och arga snickaren är en dömd tjuv och det helt nyligen.

Jo men va fan man måste väl få berätta om sina meriter:))

BTT

Tror de flesta har bra möjligheter att optimera pensionen och livet som pensionär om man bara börjar planera för olika scenarion i god tid och tänker lite utanför boxen.

Finns många möjligheter att inom EU flytta runt och välja land för oss med tjänstepension, exvis Grekland och Malta just nu där man med det senare kan få en beskattning på 15% och högkvalitativ sjukvård inom EU men bara behöver vara på Malta minst 90 dagar fysiskt.

För andra kan Frankrike med sin sambeskattning vara ett klockrent alternativ. Har man exvis en person som står för all intjäning, sparande och pension och den andre i princip ingenting kan det ta ner den totala skatten rätt rejält samtidigt som man får en bra klimatmässig bas att utgå från i förhållande till upp till 6 månader i Thailand varje år med.

Sverige är faktiskt ett ganska dåligt alternativ för de flesta svenskar att pensioneras i rent ekonomiskt. Sedan finns det så klart en mängd andra anledningar till varför man kan vilja vara här som pensionär.

Alla har vi olika preferenser och behov samt förutsättningar.
Det är så jag valt att göra och kan försäkra att val som har givet mig rätt bra ekonomiska förutsättningar har inneburit uppoffringar på andra vis. Har gjort mer än 40 år totalt till sjöss och det var om jag går tillbaka så var det väldigt långa pass jag var ute och var borta från min familj. Går jag tillbaka bara ca 20-25 år kunde jag sällan ringa hem. . Det var inte förrän 2007 som jag första gången jag började jobba inom offshoresektorn som det fanns tillgång till internet ute på jobbet. Hur många gånger har man inte stått i kö bakom ett gäng filippinare för att ringa hem medelst telefonkort eller få iväg ett brev eller kort att postas av agenten i den hamn där man befunnit sig utan en chans att gå iland? Så har verkligheten sett ut med korta tider i hamn med hur mycket som måste göras då...

Jag är som person en långsiktigt och försiktig strateg och jag insåg tidigt att det kommer bli ekonomiskt fördelaktigt också för framtida pensionsdags att jobba så mycket som möjligt på skattebefriat IT-avtal som möjligt. Jag säger dock inte att mina val är rätt för andra!
Det är ju väldigt vanligt t.ex. att många väljer att maxa sina första 5 år som pensionärer med att ta ut alla sina tjänstepensioner på 5 år och dessutom ta pension så tidigt bara de kan för att ha en del bra år medans de är relativt unga och förhoppningsvis friska.

Han är lite som du när du kommer in på Pattaya, barer, brudar där.
Hinner knappt startas en ny tråd på forumet innan du kommer in och berättar samma gamla upprepningar om dig själv för 30 år sen.
Inte ens fylla har du att skylla på att du går på repeat 55555.
Och arga snickaren är en dömd tjuv och det helt nyligen.

Nåja du är oxå ganska duktig på att berätta vad du har gjort och vad du köpt eller vad du har tänkt att göra i framtiden etc etc utan att någon frågat dig innan.

BTT

Sen vad gäller möjligheter till aktiviteter i Thailand för pensionärer så finns det givetvis en del att hitta på i och omkring dom stora turistorterna. Utbudet är givetvis skralare i hembyarna i norr.
Men som sagt allt handlar om vilken typ av läggning man har.
Vissa trivs med att sitta vid datorn eller titta på tv eller laga mat, sköta trädgården och huset. Andra har myror i benen och måste ut minst tre timmar per dag och då måste man ju ut och köra ganska mycket.
Bor man ex i Pattaya finns det ju alltid songtaews att hoppa på. Såvida man inte bor i nåt område där songtaews inte har sina rutter.

BTT
Vad gör du själv när du sitter i torpet i Värmland?

Nåja du är oxå ganska duktig på att berätta vad du har gjort och vad du köpt eller vad du har tänkt att göra i framtiden etc etc utan att någon frågat dig innan.

BTT
Ja det gor jag, men du berattar exakt samma historier om och om igen och bara samma sak.
Jag brukar ofta prata om nutid och vad jag gor, ibland blir jag full och da kan det bli manga inlagg.
men du gar bara pa repeat och samma amne och historier, folk har ju hort dom sa manga ganger nu sa att andra pa forumet har battre koll and dig pa dom.

Den lär inte påverka alls, då hon inte får den om ni bor i Thailand. :wai:
Vi planerar för framtiden att vara enligt skatteverkets regler (och tolkningar) att "huvudsakligen visats i Sverige och vara obegränsat skatteskyldiga i Sverige mm" genom att se till att vi är minst 183 dagar sammanhängande i Sverige per kalenderår. Med detta kommer min fru att kunna få 27-29 års tillgodoräknande av att ha varit bosatt i Sverige. Så officiellt boende i Sverige för att hon skall få sin garantipension men också rätten till svensk sjukvård mm. Vi tycker båda att en 50-50 blandning skulle vara perfekt för att bo i Sverige och Thailand men det får bli lite mera i Sverige med marginaler. Som jag också skrev så gäller det att inte hamna över 180 dagar per kalenderår i Thailand eftersom man då räknas som skattepliktig till Thailand av vad jag kan förstå.

Men regler ändras och man får försöka anpassa sig när så sker. Vi kan ju se med pensionssystemen t.ex. där åldern när man har rätt att ta ut pension och även garantipension flyttas framåt hela tiden. Blir det kris dessutom så är det risk att trots breda politiska beslut att det som beslutas skall gälla ett antal år framåt ändras. Men man får ju försöka planera utifrån det som sagts skall gälla...

Ja det gor jag, men du berattar exakt samma historier om och om igen och bara samma sak.
Jag brukar ofta prata om nutid och vad jag gor, ibland blir jag full och da kan det bli manga inlagg.
men du gar bara pa repeat och samma amne och historier, folk har ju hort dom sa manga ganger nu sa att andra pa forumet har battre koll and dig pa dom.
I följd :) ;)

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1