Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Visst skulle man säkert köra sig på 30.000 THB per månad.
Frågan är om man har lust att göra det.

Man kan även klara sig på socialbidrag i Sverige, men frågan är även där, har man lust att göra det?

Allt är en balans över vad man ska offra.
Självklart skulle jag helst slippa jobba, men ska jag inte jobba så krävs det nog mer pengar för att inte hamna i någon slags tristess.
Sedan är det lätt att klara sig på ganska lite pengar om man har haft en hel del pengar och köpt och byggt det mesta (investerat) för att ha allt färdigbetalt för den dagen man slutar jobba.
Det är ju bara att köpa sig en grisfarm, fixa ett vettigt hus, solpaneler och kanske ett vindkraftverk för att kunna leva ”off grid”, skaffa ett vattenreningsverk och en brunn till vattnet.
Då har man inga större fasta utgifter.
Tror jag hade levt rätt gött som singel på 30.000 thb i månaden.
Jag har en condo betald, räknar inte med några hutlösa el och vattenavgifter.
Idag har jag brännt på mig själv 198 baht på frukost, 50 baht på en glass och 100 baht gym, har jag 650 baht kvar att göra slut på mig själv idag.
Jag har tagit fram en fläskfile ur frysen, den kostade runt 60 baht, räcker till par middagar.
Så 30 baht + 20 baht för tillbehör.
600 baht kvar för dagen, gör jag slut på 100 baht till har jag 1500 baht imorgon.
Hade jag vart i condon hade jag säkert sovit middag nu efter träningen sen ett eftermiddagsdopp i poolen, kolla lite ts och läsa en bok i en solstol.
Kollat lite krypto och aktier innan jag somnat vid 21 ;)

Det är klart man klarar sig på 30.000 baht i månaden inklusive hyra och mat.

Men klarar man ensamheten om man är singel? Det är det som är den stora frågan.

Jag minns när jag levde i Pattaya och Nonthaburi på låg budget ensam. Jag har aldrig varken före eller efter känt mig så ensam som då.

Man hamnar i ekorrhjulet efter ett tag och till sist stannar man mest på rummet eller går och driver runt.

Om jag jämför mina semesterresor på 90 talet när jag hade pengar så jag kunde leva livet och ha roligt bland barerna med skoltiden på låg budget så tar jag 100 procent hellre livet på pinnen bland barerna istället.

Är man ensam och singel kan man lika gärna sitta i en tvåa i Sverige och titta på tv på sin ålders höst än att vanka omkring på lite pengar i Pattaya eller någon annanstans i Thailand.

Och på 30.000 i månaden har man knappast råd att skaffa sig thailändsk flickvän.

BTT
Min polare har ju nya flickvänner varje vecka. Kostar honom inget så inga sådana tjejer som du är van vid. Han behåller även en del av dem som vänner och har en ganska stor vänskapskrets som är thai. Min vän är inte socialt handikappad. Kanske där det skiljer sig.

Tror jag hade levt rätt gött som singel på 30.000 thb i månaden.
Jag har en condo betald, räknar inte med några hutlösa el och vattenavgifter.
Idag har jag brännt på mig själv 198 baht på frukost, 50 baht på en glass och 100 baht gym, har jag 650 baht kvar att göra slut på mig själv idag.
Jag har tagit fram en fläskfile ur frysen, den kostade runt 60 baht, räcker till par middagar.
Så 30 baht + 20 baht för tillbehör.
600 baht kvar för dagen, gör jag slut på 100 baht till har jag 1500 baht imorgon.
Hade jag vart i condon hade jag säkert sovit middag nu efter träningen sen ett eftermiddagsdopp i poolen, kolla lite ts och läsa en bok i en solstol.
Kollat lite krypto och aktier innan jag somnat vid 21 ;)

Den dagen du betalar försäkringen på bilen så spräcker du budgeten….
Visst går det att klara sig, men personligen skulle det bli för tråkigt att bara gå runt och andas med massor av ledig tid.

Den dagen du betalar försäkringen på bilen så spräcker du budgeten….
Visst går det att klara sig, men personligen skulle det bli för tråkigt att bara gå runt och andas med massor av ledig tid.
Ja den budgeten passar bevisligen inte dig, för egen del är det precis vad jag gjort idag och tycker jag haft en bra och givande dag.
Enda som saknas där är att jag har inte legat vid poolen på eftermiddagen med en bok, låg i sängen istället och läste samt slumra till.
4 sådana dagar så har jag 3000 baht att lyxa till med på Fredagen och det blir en bra kväll på en person boende här nere, inte veckoturist.
Bil hade jag självklart inte haft som singel pensionär boende i centrum, heller hade jag inte brännt 200thb på frukost och condots gym kanske hade räckt.

Ja den budgeten passar bevisligen inte dig, för egen del är det precis vad jag gjort idag och tycker jag haft en bra och givande dag.
Enda som saknas där är att jag har inte legat vid poolen på eftermiddagen med en bok, låg i sängen istället och läste samt slumra till.
4 sådana dagar så har jag 3000 baht att lyxa till med på Fredagen och det blir en bra kväll på en person boende här nere, inte veckoturist.
Bil hade jag självklart inte haft som singel pensionär boende i centrum, heller hade jag inte brännt 200thb på frukost och condots gym kanske hade räckt.

Frågan är hur länge man hade stått ut.
Även jag kan ju leva billigt som fan i ett land som är långt mycket dyrare än Thailand.
Idag har det inte kostat mig någonting, vilket är riktigt billigt.

Frågan är hur länge man hade stått ut.
Även jag kan ju leva billigt som fan i ett land som är långt mycket dyrare än Thailand.
Idag har det inte kostat mig någonting, vilket är riktigt billigt.
Jag såg inte ens att jag levde billigt som fan idag, 200 baht på en frukost tyckte jag var motsatt.
Finns mycket att aktivera sig med som inte kostar pengar.
Efter man bott här ett tag så blir det vanlig vardag och allt handlar inte om utgång och kostnader.
Idag kostar en bra dag inte så mycket.
Jag är morgonmänniska, om ca 4 timmar ligger jag i sängen, var uppe 05.
En typisk dag som boende i condon kunde vara.
Upp 05 kollar lite nyheter, ts, börs, krypto,.
06:30 tar en dusch och äter frukost 30 baht.
08:00 tar en promenad från condon till gymmet på Pratumnak.
09-10 tränar.
10-11 promenad tillbaks till condon.
12 äter lunch 50 baht och tar en tupplur.
14-16 lägger mig vid poolen med en bok, läser och badar.
17-19 tar moppen någonstans och äter middag.
19-21 hemma slötittar på lite tv eller läser och somnar.

Där har jag jag haft en bra dag som singel pensionär jämfört med vad jag antagligen haft som fattigpensionär i Sverige.
Sådan Vardag kostar inte mycket, kan man höja budgeten på Fred-Lörd.

Jag såg inte ens att jag levde billigt som fan idag, 200 baht på en frukost tyckte jag var motsatt.
Efter man bott här ett tag så blir det vanlig vardag och allt handlar inte om utgång och kostnader.
09-10 tränar.

Där har jag jag haft en bra dag som singel pensionär jämfört med vad jag antagligen haft som fattigpensionär i Sverige.
Jag äter ju inte ens frukost så sparar även dom slantarna till helgen :)

Visst skulle man säkert köra sig på 30.000 THB per månad.
Frågan är om man har lust att göra det.

Man kan även klara sig på socialbidrag i Sverige, men frågan är även där, har man lust att göra det?

Allt är en balans över vad man ska offra.
Självklart skulle jag helst slippa jobba, men ska jag inte jobba så krävs det nog mer pengar för att inte hamna i någon slags tristess.
Sedan är det lätt att klara sig på ganska lite pengar om man har haft en hel del pengar och köpt och byggt det mesta (investerat) för att ha allt färdigbetalt för den dagen man slutar jobba.
Det är ju bara att köpa sig en grisfarm, fixa ett vettigt hus, solpaneler och kanske ett vindkraftverk för att kunna leva ”off grid”, skaffa ett vattenreningsverk och en brunn till vattnet.
Då har man inga större fasta utgifter.

Oavsett hur mycket pengar man har så utan en vardag med olika aktiviteter så blir det tristess efter ett tag.

Det bästa rådet till en som går i pension är att engagera sig och inte hamna framför tvn i soffan.

Då blir man nog inte så gammal.

BTT

Oavsett hur mycket pengar man har så utan en vardag med olika aktiviteter så blir det tristess efter ett tag.

Det bästa rådet till en som går i pension är att engagera sig och inte hamna framför tvn i soffan.

Då blir man nog inte så gammal.

BTT
Då passar HH min herre.
Fullt med aktiviteter varje dag inom den stora gruppen.
Lördag var det Boule, måndag Sky Bar, tisdag moppetur på 100km med 16 gubbar till nya platser.
Veckan bjuder på fler aktiviteter.

Stenbords middag för de som har lust till livemusik.

De som vågar leva, lever ett bra varierande liv med kvalitet.

1708412082013.jpg
20240220_194419.jpg
20240220_194525.jpg

09-10 tränar.

Även en pandemi skulle ju spara en hel del pengar åt en.
Jag tror det är lätt att föreställa sig att det är så billigt som man önskar då man varken är pensionär och dessutom har familj.

Under covid så var ju allt nästan stängt och jag gissar att du blåste långt mer pengar än du budgeterat.

Jag planlägger hellre lite pessimistiskt och ser överskott som en bonus.

Då passar HH min herre.
Fullt med aktiviteter varje dag inom den stora gruppen.
Lördag var det Boule, måndag Sky Bar, tisdag moppetur på 100km med 16 gubbar till nya platser.
Veckan bjuder på fler aktiviteter.

Stenbords middag för de som har lust till livemusik.

De som vågar leva, lever ett bra varierande liv med kvalitet.

1708412082013.jpg
20240220_194419.jpg
20240220_194525.jpg

Moppetur på 100km.
Då får man hoppas på samåkning så inte bränslet spräcker budgeten.

Men det blir ju dyrt.
Det blir ju över 40 mil/månad. Både bränsle, däck och annan service är dyrt.
Billigt i Thailand.
Landet som ger mest valuta för pensionärer.

Dyrt för turister som mig.
200 Thb i hyra för en Click 150/160 per dag.

Tur att boendet blev billigt.
Personliga kontakter är värt allt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A