Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Hej

I en by umgås och träffar man vänner varje dag och inte bara några gånger i veckan eller i månaden. :)

Mvh isan lover
Det låter inte bra.
Bo uppe bland varandra i en fattig by räcker med två veckor och två gånger per år.
Vi åker dit bara kortare perioder numera.

I vår stad räcker det med några gånger i månaden att vi sätter oss ner tillsammans.
Men man träffar ju grannar dagligen.

Vart nere på stan och träffat en kollega precis, han har vart i HH och kom igår, komma hit var som att komma till civilisationen igen.
I HH fanns inte mycket mer än gå runt och drälla och mycket fattigpensionärer, många förtids och sjukpensionerade norrmänn som levde på minimum.
Han rekomenderade inte HH för där lät lite som BTT beskriver Pattaya på 90 talet, inget mer att göra än drälla runt, själv har jag inte varit där så vet inte.
Brukar säga att det tar två till tre månader innan man känner en stad eller ort.

Man kan dela i HH I olika delar, den turistiska ner mot havet, det farangtäta området ovanför järnvägen och de som lever i utkanten i villages.

Två veckors turister hinner inte med mycket mer än att gå runt.

De som är långliggare och bosatta har hunnit utforska mer och har hittat sin nisch och besöker inte heller den med mycket turister.

Brukar säga att det tar två till tre månader innan man känner en stad eller ort.

Man kan dela i HH I olika delar, den turistiska ner mot havet, det farangtäta området ovanför järnvägen och de som lever i utkanten i villages.

De som är långliggare och bosatta har hunnit utforska mer och har hittat sin nisch och besöker inte heller den med mycket turister.
Han, han var där med har bott i HH i 7 år så han blev väl visade runt iaf och jag återger bara vad han sa att komma till Pattaya var som att komma tillbaks till civilisationen.

Ja menar du vet ju allt om Pattaya genom att varit i Jomtien och hängt i nån bar några dagar.

Han, han var där med har bott i HH i 7 år så han blev väl visade runt iaf och jag återger bara vad han sa att komma till Pattaya var som att komma tillbaks till civilisationen.
Ja då förstår jag vilket liv han räknar som civilisation.

Där har nog Pattaya mer drag och mer att erbjuda.

Mycket som är normalt i Pattaya är förbjudet i HH.
Ja menar du vet ju allt om Pattaya genom att varit i Jomtien och hängt i nån bar några dagar.
Pattaya är så välkänt att det behövs inte så mycket mer.

Det stämpeln kan du inte tvätta bort.

Ja då förstår jag vilket liv han räknar som civilisation.

Där har nog Pattaya mer drag och mer att erbjuda.

Mycket som är normalt i Pattaya är förbjudet i HH.

Pattaya är så välkänt att det behövs inte så mycket mer.

Det stämpeln kan du inte tvätta bort.
Han tyckte inte Hua Hin hade mer att erbjuda än barer och biljard.
Vad Pattaya är ökänt för i din värld och vad Pattaya har att erbjuda är 2 skiljda saker.
Han tyckte här verkar finnas mer alternativ på saker att hitta på.
Som sagt jag har inte varit i HH så själv ingen åsikt.
Men märker hur du direkt går in i försvarsställning iaf.

Vart nere på stan och träffat en kollega precis, han har vart i HH och kom igår, komma hit var som att komma till civilisationen igen.
I HH fanns inte mycket mer än gå runt och drälla och mycket fattigpensionärer, många förtids och sjukpensionerade norrmänn som levde på minimum.
Han rekomenderade inte HH för där lät lite som BTT beskriver Pattaya på 90 talet, inget mer att göra än drälla runt, själv har jag inte varit där så vet inte.

Man måste nog vara säker på att man har hittat rätt plats innan man gör slag i saken.
Att glida runt lite lätt håglös är nog förödande både mentalt och garanterat så kommer budgeten att spricka till syvende och sist.

Men nu är det väl kanske så att det är svårt att sätta sig in i en imaginär situation.
Vem vet, när jag väl tar pension så kanske jag inte har så mycket ”behov” längre. Några barn att ta hand om bör jag inte heller ha vid pensionsålder och om man lever ensam eller på två bör inte heller ha någon större inverkan på ekonomin. Något större boende och knappt nämnvärt högre matbudget och kanske även billigare om frun fixar maten.

Men att hålla sig till någon lågbudgetvariant är inget jag gör om jag inte behöver.

Man måste nog vara säker på att man har hittat rätt plats innan man gör slag i saken.
Att glida runt lite lätt håglös är nog förödande både mentalt och garanterat så kommer budgeten att spricka till syvende och sist.

Men nu är det väl kanske så att det är svårt att sätta sig in i en imaginär situation.
Vem vet, när jag väl tar pension så kanske jag inte har så mycket ”behov” längre. Några barn att ta hand om bör jag inte heller ha vid pensionsålder och om man lever ensam eller på två bör inte heller ha någon större inverkan på ekonomin. Något större boende och knappt nämnvärt högre matbudget och kanske även billigare om frun fixar maten.

Men att hålla sig till någon lågbudgetvariant är inget jag gör om jag inte behöver.
Nä jag har heller ingen plan på någon lågbudgetvariant, denna månad har gått 160.000 baht än sålänge men det är ju inklusive alla utgifter.
Kommer ju gå en del till men inte så mycket till om vi inte bestämmer oss för en sväng och visa kollegan Koh Samet till helgen, får se för frugan har ju skola även på Lörd.
Sen sparar jag för att förhoppningsvis inte bli fattigpensionär men det är ju svårt att förutse på förhand.

Varför leva ”fattigt” om man inte behöver?
Jag är inte heller någon som samlar pengar på hög och tycker jag att jag behöver nya skor, en ny jacka, TV, telefon, oxfilé eller en korv med bröd så köper jag det.
Blir det över pengar så är det bra, blir det inte över några pengar så är det inte så viktigt.

När du köpt allt det där och sen drabbas av en oförutsedd dyr utgift vad gör du då?

BTT

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1