Hur tar man sig vidare.. scammad.

Jo då det finns alla möjliga åldrar och skön. Varje människa har sina egna berättelser om vad kärlek är, ett par blåa eller svarta vackra ögon kan vara grunden för en kärlek.
Oavsett vad kärlek betyder hos mig eller dig är den vackraste som finns.
Men den finns mao enligt dig inte i Thailand, eller uppfgattade jag detta fel ?m Du skrev nämligen så här"När ska de naiva västerländska män fatta att det inte finns någon riktig kärlek i Thailand och allt handlar om business." eller har du ändrat dig under det att tråden har bearbetats , i så fall mycket bra, för du har sååå fel

Så man kan alltså inte träffa jämngamla i Thailand?
Hej

Det kan man absolut och det är förmodligen både enklare och hållbarare på längre sikt, men många väljer ändå att satsa på förhållanden med relativt stor åldersskillnad när chansen dyker upp, det är ju inte direkt ovanligt med äldre män som har en Thailändsk fru eller darling som mycket väl kunde vara deras barn eller barnbarn sett till mannens ålder.

Ibland går det väl bra trots stora eller väldigt stora åldersskillnader men det är inte helt ovanligt med motsatsen heller, det försöker då mannen ofta motverka och riskminimera via äktenskapsförrord och skilja på mitt och ditt o.s.v, vilket inte heller alltid ses så positivt på av partnern, det kan också leda till misstro och konflikter.

Mvh isan lover

Men den finns mao enligt dig inte i Thailand, eller uppfgattade jag detta fel ?m Du skrev nämligen så här"När ska de naiva västerländska män fatta att det inte finns någon riktig kärlek i Thailand och allt handlar om business." eller har du ändrat dig under det att tråden har bearbetats , i så fall mycket bra, för du har sååå fel
Jag står fast fortfarande vid min åsikt, det finns ingen kärlek mellan en 70 årig gubbe och en 22 årig kvinna. De tillhör olika generationer med olika åsikter om allt. Det som jag skrev snare handlar om kärlek mellan två individer som är nästan i samma nivåer både ålder och tillgångar. Men undantag finns alltid en per miljon.

Säkert många som kan bli lurade på ett eller annat sätt,och utan att själva verka inse det. Känner själv 2st som fått lämna hus dom byggt i Thailand,och nån som har har haft otrogna kvinnor. Men det förekommer ju även bland svenska män och kvinnor så det är ju inte nåt ovanligt.
Men tråkigt att du blev utnyttjad & av med stålar.

Jag har också blivit scammad och precis som dig så har det varit en kostsam läropeng.
Stickman står ju inte särskilt högt i kurs bland svenska thairesenärer, men en "nybörjare" har nog en del att hämta bland de tusentals läsarbreven.

Det är säkert som du säger, att det ibland är oerhört svårt att märka om man blir lurad, men en del tecken verkar vara närmast systematiska. Det vettigaste rådet man kan ta till sig utifrån alla dessa samlade erfarenheter är att inte lägga mer pengar på thailändskor och deras hus, mark, guld, sjuka släktingar etc. än vad man har råd att förlora.

Livet måste kunna återgå till det normala om det inte blev vad man hoppades på. :cool:

Hej

Samma här, jag träffade min nuvarande fru för 25 årsedan och vi har en son på 15 år, själv upplever jag inte så mycket kärlek och omtanke som i Thailand i något annat land inklusive Sverige, så visst finns det äkta kärlek i Thailand.

Men om någon frågar mig så rekommenderar jag ingen att åka till Thailand för att ”leta” efter en partner, det är nog svårare att hitta rätt där än någon annan plats jag kan komma på, visst kan man bli ett villebråd för damerna, men hur ska man veta vilken som är ärlig, seriös och verkligen intresserad av just dig och inte dina pengar och möjlighet att komma till Sverige?

Nox råd har jag själv alltid tillämpat i fattigare länder, ligg lågt, spela inte rik utan låtsas hellre vara lite fattig, men bjud på dig själv, var trevlig och social så visar det sig vilka som verkligen gillar dig och inte bara är intresserade av din plånbok.

Mvh isan lover

Det är nog inte många thailändskor som håller Flytta till Sverige som högst på listan.
För att sålla lite så undvik "arbetslösa" och gå för de som lever ett vanligt liv med jobb och vad det innebär, helst hyffsad utbildning. Tid är viktigt, svårt att sålla rätt under stressat tidsschema.
Skulle det ändå bara handla om pengar märker man det snabbt, finns obegränsat med vackra trevliga thailändskor som inte är ute efter att scamma faranger.

/ SatanG

Det är nog inte många thailändskor som håller Flytta till Sverige som högst på listan.
För att sålla lite så undvik "arbetslösa" och gå för de som lever ett vanligt liv med jobb och vad det innebär, helst hyffsad utbildning. Tid är viktigt, svårt att sålla rätt under stressat tidsschema.
Skulle det ändå bara handla om pengar märker man det snabbt, finns obegränsat med vackra trevliga thailändskor som inte är ute efter att scamma faranger.

/ SatanG
Hej

Håller med helt och just att ge det hela tid är viktigt, vad det gäller att flytta till Sverige så är det ett land med bra rykte i Thailand och det råder knappast något tvivel om att många Thailändskor kan tänka sig att flytta hit, pratar vi sen scam så är det ju hela EU som öppnar sig med ett Schengenvisum.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt och just att ge det hela tid är viktigt, vad det gäller att flytta till Sverige så är det ett land med bra rykte i Thailand och det råder knappast något tvivel om att många Thailändskor kan tänka sig att flytta hit, pratar vi sen scam så är det ju hela EU som öppnar sig med ett Schengenvisum.

Mvh isan lover

Jag tror det ligger sanning i både ditt och SatanG’s inlägg.
De flesta har nog en gemensam karriär som man måste slå ihop.
Att den ena klarar av att få ett vettigt betalt jobb hjälper föga om den andre inte får något jobb alls.
För min del hade jag gärna bott i Thailand om det funnits jobbmöjligheter (permanent), men det skiter sig totalt.

Måste tacka för alla bra inlägg.. det betyder mycket. Lever fortfarande i något slags tillstånd där jag knappt kan greppa vad jag varit med om.. grubblar över hur hon kunde vara så känslokall i ena stunden när det handlade om att jag skulle bistå med hjälp till hennes familj i Thailand och plötsligt skifta till det motsatta.. allt känns bara som ett enda skådespel men med ögonblick där hon gick utanför sin karaktär.. men där bakom fanns alltid hennes egna agenda som jag aldrig fick ta del av mer än att ge pengar till den.

Jag är fortfarande också övertygad om att en dag står hon utanför min dörr när det krisar.. hon levde ett mycket svårt liv här i Sverige alla pengar gick till familjen där hemma så de kunde leva drägligt medans hon själv knappt hade mat på bordet och jag vet inte om jag är mentalt redo att möta henne i verkligheten är också rädd för att hon skulle försöka hämnas på något vis.. hon vet allt om mig.

Måste tacka för alla bra inlägg.. det betyder mycket. Lever fortfarande i något slags tillstånd där jag knappt kan greppa vad jag varit med om.. grubblar över hur hon kunde vara så känslokall i ena stunden när det handlade om att jag skulle bistå med hjälp till hennes familj i Thailand och plötsligt skifta till det motsatta.. allt känns bara som ett enda skådespel men med ögonblick där hon gick utanför sin karaktär.. men där bakom fanns alltid hennes egna agenda som jag aldrig fick ta del av mer än att ge pengar till den.

Jag är fortfarande också övertygad om att en dag står hon utanför min dörr när det krisar.. hon levde ett mycket svårt liv här i Sverige alla pengar gick till familjen där hemma så de kunde leva drägligt medans hon själv knappt hade mat på bordet och jag vet inte om jag är mentalt redo att möta henne i verkligheten är också rädd för att hon skulle försöka hämnas på något vis.. hon vet allt om mig.
Utifrån mina erfarenheter så pratar thailändare sällan om de problem de har (kanske en fördom jag har?). Ofta finns en stolthet att inte röja missförhållanden och därigenom tappa ansiktet. Vi svenskar bjuder ju ofta in till att dela tankar och känslor och det empatipaket som ingår i detta. Det finns förstås en tradition att stötta den äldre delen av befolkningen eftersom lönearbete och pension är låg. I gengäld brukar den äldre generationen kunna ta hand om barnen.

Det finns förstås vissa som spelar på de rätta strängarna, för att kunna mjölka ut pengar. De spelar då på farangers okunskap hur det fungerar i det thailändska samhället och det kapital av empati som vi besitter. Jag har hört så mycket irrationellt under den tid jag har haft kontakt med thailändare. Nu vet jag mer hur samhället fungerar och kan också ge svar på tal när någon frågar om pengar. Det gäller att vara speciellt nyfiken, kanske ställa följdfrågor eller kontrollfrågor (där du kan verifiera sanningshalten av påståendet). En ide kan ju också vara att be dem skicka bild på faktura eller liknande. Det är förstås väldigt tråkigt att behöva göra det och man känner sig som en sniken person, men man kan alltid hänvisa till att "det är mina pengar så det är klart jag vill veta att de hamnar rätt". Så har jag gjort med min flickvän då jag märkte att det rullade lite för mycket pengar. Hon har förstås tyckt det varit jobbigt då jag ställt på henne men jag har hela tiden betonat att det måste finnas en öppenhet att kunna prata om sådana saker.

Det är inte lätt att ha lättat sitt hjärta och sedan känna sig blåst på de hemligheter man har. Det handlar förstås om maktförhållanden som man aldrig till 100 procent kan veta utgången av.

Frågan är väl då vad behövs för att föräldrar skall ha ett drägligt liv? Tycker själv att bor de i byn med eget boende så 100 - 150B om dagen. Om de är totalt handikappade kanske något mer. Frugans föräldrar är väl runt 60 år nu och får inte en baht i bidrag för de kan klara sig själva.

Å andra sidan om de spelar kort och kanske lånat av lånehajar eller är med i diversa ponzi /share scams så kan det nog gå 100.000 B i mån.

Hade en bekant thaitjej som smugglade vin till norska maffian och fick 20k norska i veckan. Skickade allt till familjen med premissen att bygga ett fint hem. Jag åkte dit (för hon hade inget svenskt visum då och kunde inte resa själv) och väl hemma hos hennes familj så fick jag se att de hade använt pengarna till att lägga lite kakel. Varenda baht spelades bort på kort

kan bara konstatera, att Du vart ett lätt offer för denna scammers, mycket tack vare din psykiska ohälsa, av en person som Du inte ens vet vad "hen" har som sitt riktiga namn, antar att Du aldrig fått följa med hen hem, varför föra över pengar till någon annans konto? bor i Sverige och inte har något bank-konto? ett lån, skriver Du, men ska skickas till någon annan person, med texten lån, gåva, resa, ett lån är ett lån och inget annat, står det gåva så är det inget lån, en bild på "pappan" liggande i en ambulans, har man aldrig träffat personen, hur ska man då veta att det är rätt person? ska man tycka synd om någon i detta?, och vem skulle det i så fall vara? och ja, förvåna dig inte om samma person knackar på din dörr, och kör en snyfthistoria om att hennes bror, ligger på sjukhus, efter en mc-olycka. att buffeln blivit sjuk, att mamman brutit en tånagel, varför skulle hon söka upp dig igen?, därför att Du var ett lätt offer, och att tiden läker alla sår,,,,

kan bara konstatera, att Du vart ett lätt offer för denna scammers, mycket tack vare din psykiska ohälsa, av en person som Du inte ens vet vad "hen" har som sitt riktiga namn, antar att Du aldrig fått följa med hen hem, varför föra över pengar till någon annans konto? bor i Sverige och inte har något bank-konto? ett lån, skriver Du, men ska skickas till någon annan person, med texten lån, gåva, resa, ett lån är ett lån och inget annat, står det gåva så är det inget lån, en bild på "pappan" liggande i en ambulans, har man aldrig träffat personen, hur ska man då veta att det är rätt person? ska man tycka synd om någon i detta?, och vem skulle det i så fall vara? och ja, förvåna dig inte om samma person knackar på din dörr, och kör en snyfthistoria om att hennes bror, ligger på sjukhus, efter en mc-olycka. att buffeln blivit sjuk, att mamman brutit en tånagel, varför skulle hon söka upp dig igen?, därför att Du var ett lätt offer, och att tiden läker alla sår,,,,
Sånt folk jobbar med scams och de kör nog flera paralellt. Avvisar han henne så går hon bara vidare. Farligt om han tror på hennes snyfthistorier bara.

Tycker personligen att åk till Thailand och lär dig lite av kulturen. Jäkla lätt att bli lurad om man inte vet hur det fungerar.

Utifrån mina erfarenheter så pratar thailändare sällan om de problem de har (kanske en fördom jag har?). Ofta finns en stolthet att inte röja missförhållanden och därigenom tappa ansiktet. Vi svenskar bjuder ju ofta in till att dela tankar och känslor och det empatipaket som ingår i detta. Det finns förstås en tradition att stötta den äldre delen av befolkningen eftersom lönearbete och pension är låg. I gengäld brukar den äldre generationen kunna ta hand om barnen.

Det finns förstås vissa som spelar på de rätta strängarna, för att kunna mjölka ut pengar. De spelar då på farangers okunskap hur det fungerar i det thailändska samhället och det kapital av empati som vi besitter. Jag har hört så mycket irrationellt under den tid jag har haft kontakt med thailändare. Nu vet jag mer hur samhället fungerar och kan också ge svar på tal när någon frågar om pengar. Det gäller att vara speciellt nyfiken, kanske ställa följdfrågor eller kontrollfrågor (där du kan verifiera sanningshalten av påståendet). En ide kan ju också vara att be dem skicka bild på faktura eller liknande. Det är förstås väldigt tråkigt att behöva göra det och man känner sig som en sniken person, men man kan alltid hänvisa till att "det är mina pengar så det är klart jag vill veta att de hamnar rätt". Så har jag gjort med min flickvän då jag märkte att det rullade lite för mycket pengar. Hon har förstås tyckt det varit jobbigt då jag ställt på henne men jag har hela tiden betonat att det måste finnas en öppenhet att kunna prata om sådana saker.

Det är inte lätt att ha lättat sitt hjärta och sedan känna sig blåst på de hemligheter man har. Det handlar förstås om maktförhållanden som man aldrig till 100 procent kan veta utgången av.
Bra skrivet, det är en kultur i Isaan o én i stan... :rolleyes:. Men man kan förstå att det är lätt o bli bortskämd när farang öser på all glädje i början...
Så även jag, då lite mer som att man ville imponera på "hönan" i fråga. Det man inte får glömma bort här är dom äldre som genomgått sentida Thailändsk historia och måna om sin familjs framtid o vällevene, med eller utan farang..in't förstår vars pengarna plötsligt sinar. Döttrar och barnbarn förstår omvärldens begränsningar väl. Men ändå viktigt att följa landsbygdens seder fast man behöver inte göra det till en festival för hela byn. Man får mer respekt om man håller i pengarna här, precis som här hemma :)

Sånt folk jobbar med scams och de kör nog flera paralellt. Avvisar han henne så går hon bara vidare. Farligt om han tror på hennes snyfthistorier bara.

Tycker personligen att åk till Thailand och lär dig lite av kulturen. Jäkla lätt att bli lurad om man inte vet hur det fungerar.
O jag är ganska säker att en " Svensk skalle" är arkitekt i sånt här, fy f**n:mad:

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp