Hur tar man sig vidare.. scammad.

Enligt The Thaiger så har det varit romance scams på i storleksordningen 190 miljoner baht under januari månad detta år. Jag gissar att det finns ett stort mörkertal som inte anmäler på grund av skam.

Personligen tror jag en stor andel av dessa scammers är Nigerianer som inte enbart kom till Thailand pga solen, stränderna och den goda maten :)
Inte bara scams de håller på med, de är den största gruppen av interner på "Bangkok Hilton" Bangkwang prison. Internerna där ligger på straffskalan 15 år-dödsstraff.

/ SatanG

Kanske vi inte heller ska glömma att det även är många thailändskor som råkar ut för bedrägerier/love-scams etc.
Nu menar jag inte specifikt från faranger utan oftast från sina egna landsmän.

/ SatanG
Hej

Det förekommer i olika varianter, tänker även på att män kan utnyttja kvinnor sexuellt på sin semester genom att utlova äktenskap, giftermål och en framtid tillsammans, har genom åren träffat ett flertal förtvivlade Thaitjejer som har blivit lurade och utnyttjade av män (även ifrån Sverige), även bartjejer som har försökt ta sina liv efter ett sånt lurendrejeri.
Ibland nöjer sig mannen med att få gratis sex genom att lura tjejen, men det har även förekommit att tjejen har blivit av med sina besparingar.

Mvh isan lover

Personligen tror jag en stor andel av dessa scammers är Nigerianer som inte enbart kom till Thailand pga solen, stränderna och den goda maten :)
Inte bara scams de håller på med, de är den största gruppen av interner på "Bangkok Hilton" Bangkwang prison. Internerna där ligger på straffskalan 15 år-dödsstraff.

/ SatanG
Ser förutom strafflängden då samt hur de bor precis ut som i Sverige, skillnaden är avsaknad av saft och bullarm, här är det ett kännbart straff att få x antal år i fängelse

Det är inte thaikvinnor som drar hit dem, det är gäng och organiserat.

/ SatanG
Det är nog så, men nu menade jag att de Thaikvinnor som blir scammade på sina besparingar inte har speciell negativ syn på mörkare hudfärg. För faktum är att många Thaikvinnor faller för deras charm och "lånar" ut slantar som de sen aldrig återser

jag vet att vissa bartjejer har ett synnerligen välfyllt konto, tror inte att regeringen kollar speciellt många bankkonton i detta land
Finns nog ett utbrett "se mellan fingrarna"-temperament. Om befolkningen kan överleva på egna inkomster med pengar som kommer från turister finns det inte mycket att peta på så länge det inte är för grova brott. Och kan den lokala polisen tjäna en liten hacka med pengar under bordet, bryr sig nog inte politiker så mycket om.

Finns nog ett utbrett "se mellan fingrarna"-temperament. Om befolkningen kan överleva på egna inkomster med pengar som kommer från turister finns det inte mycket att peta på så länge det inte är för grova brott. Och kan den lokala polisen tjäna en liten hacka med pengar under bordet, bryr sig nog inte politiker så mycket om.
Det är nog en helt riktig analys. Problemet lär uppstå om thaidamen skickar pengarna till Sverige, då vaknar Skatteverket.

En liten uppdatering.. fick det här ej så efterlängtade meddelandet på telefonen från henne häromdagen, jag bestämde mig för att inte svara men
efter två dagar gick det över i telefonsamtal istället.. till en början tänkte jag att det är lika bra att bara blockera numret men då fortsätter hon
väl att ringa med ett annat och eftersom jag fått så fint stöd här så kände jag mig betydligt mer trygg i mig själv än tidigare för att göra rätt beslut.

Hon började med att tacka för de senaste pengarna det hade gjort så att hennes mamma med familj kunnat bo kvar i sitt hus, vi pratade en stund och det kom fram lite som jag inte känner mig bekväm med.. bland annat anledningen till att jag inte fått reda på hennes fulla namn är för
att hon står skriven på en adress där även familjen som "tog hit" henne är skriven jag frågade då om det var giftermål involverat men det var
det inte sade hon.. men hon var skyldig dem en relativt stor summa pengar för detta som så klart behövdes betalas pronto men efter det var hon
helt fri och skulle berätta allt om sig själv.. jag sade att här finns det inga pengar att hämta varpå vi lade på kort därefter.

Jag har inte lagt någon vidare tanke på vårat samtal, försöker mest att fortsätta leva efter de goda råden som redan skrivits i tråden och ser väl
ganska ljust på framtiden.. det är mitt liv och välmående som går först.

Bra, tänk på dig själv i första hand, och inte så illa tänkt, med tanke på vad jag skrev i inlägg 35 i denna tråd,

# och ja, förvåna dig inte om samma person knackar på din dörr, och kör en snyfthistoria om att hennes bror, ligger på sjukhus, efter en mc-olycka. att buffeln blivit sjuk, att mamman brutit en tånagel, varför skulle hon söka upp dig igen?, därför att Du var ett lätt offer, #

hon är ute efter att skinna dig på mer stålar, så denna bekant är bara att fimpa ungefär i höjd med fotsulorna...sen är det väl enkelt att räkna ut varför hon inte vill ge dig sitt fulla namn, eller adress.

Bra, tänk på dig själv i första hand, och inte så illa tänkt, med tanke på vad jag skrev i inlägg 35 i denna tråd,

# och ja, förvåna dig inte om samma person knackar på din dörr, och kör en snyfthistoria om att hennes bror, ligger på sjukhus, efter en mc-olycka. att buffeln blivit sjuk, att mamman brutit en tånagel, varför skulle hon söka upp dig igen?, därför att Du var ett lätt offer, #

hon är ute efter att skinna dig på mer stålar, så denna bekant är bara att fimpa ungefär i höjd med fotsulorna...sen är det väl enkelt att räkna ut varför hon inte vill ge dig sitt fulla namn, eller adress.
Tyvärr så liggger det med all säkerhet en sk "Svensk skalle" bakom, så dra ut kråkan i solen så han går torka upp...

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp