Tar du med gamle svenske posketraditioner til Thailand

Varfor eter svenskane samme sak hver hoytid ???? . Laks - sild - egghalva , og mye annet . Poske - mittsommer og jul , eter svenskene samme sak når det er storhelg . Har ikke svenskene resept på noe annen mat ???
Det verkar som du har glömt hur högtiderna firas i Sverige men det är väl inte konstigt vid din ålder. :thumbsdown:

Vi hade en filippinsk kock en gång som påstod att han hade arbetat på kryssningsfartyg tidigare. I så fall var det troligen med avfallshantering eller liknande. För han kunde inte ej koka ett ägg, antingen var det stenhårt och grönt inuti eller löst så att endast lite vita hade stelnat på skalet. Dessutom var hans kunskaper om hygien ytterst bristfälliga. Han avvecklades väldigt snabbt efter utbrott av magsjuka ombord.
Så äggkokning är uppenbart raketvetenskap för somliga.

Hej

Den här Ostronsåsen är en personlig favorit som jag tycker passar bra när man wokar grönsaker, sparris och ramslök m.m, den använder jag både i asiatisk och svensk matlagning, den är riktigt god.

1711906676778.jpeg

Mvh isan lover

Så är det och jag måste hålla med @Isan Lover att ostronsåsen ger en mycket god smak. Används mycket här hemma.
Hej

Ja den har ju i princip ingen likhet alls med fisksås, ostronsåsen är ju mer lik en soyasås och går att använda på ungefär samma sätt, just till wokade rätter passar den bra, men det går även att marinera kött med den, många har väl ätit en klassisk biff i strimlor med bambuskott på en kinakrog och den innehåller ju ostronsås.

Mvh isan lover

Hej

Ja den har ju i princip ingen likhet alls med fisksås, ostronsåsen är ju mer lik en soyasås och går att använda på ungefär samma sätt, just till wokade rätter passar den bra, men det går även att marinera kött med den, många har väl ätit en klassisk biff i strimlor med bambuskott på en kinakrog och den innehåller ju ostronsås.

Mvh isan lover
I princip ingen likhet!
Det är väl lika stor skillnad på ostronsås och fisksås som det är på laokhao och southern comfort.

Vi har aldrig firat Påsk i Thaland. Är man uppvuxen med svenska traditioner vill man gärna återuppleva dem utanför Sveriges gränser. Här på Teneriffa finns det några butiker som säljer svenska matvaror. Jodå, det finns Absolut Vodka! I Spanien är man mycket traditionsbunden att visa upp vad man egentligen firar, återuppståndelsen och vårens ankomst.

Senast ändrad:
Ärligt talat!
Påsk utomlands kan jag lätt vara utan, när man är i Thailand 13 -15 April då räcker Songkran och vad det är till med råge.

Men när det kommer till våra nordiska vänner och var jag ursprungligen kommer ifrån Finland så ska Påsken firas som den är utformad för ske med släkten, vilket i sin tur innebär med påskkärringar, långfredagen(dränkt i spritens tecken :laugh:) och påskmat som ställts på bordet med vad det betyder för respektive land...

@JBK.Ltd.

Ärligt talat!
Påsk utomlands kan jag lätt vara utan, när man är i Thailand 13 -15 April då räcker Songkran och vad det är till med råge.

Men när det kommer till våra nordiska vänner och var jag ursprungligen kommer ifrån Finland så ska Påsken firas som den är utformad för ske med släkten, vilket i sin tur innebär med påskkärringar, långfredagen(dränkt i spritens tecken :laugh:) och påskmat som ställts på bordet med vad det betyder för respektive land...

@JBK.Ltd.
Är du full och förvillad.
I norden firas väl påskhelgen bäst på västkusten med stora påskbrasor utöver kusten och viss inland samt med fyrverkerier.
Familjerna går man ur hus och festar ihop.
Vad jag förstått är det inte samma tradition i resten av Sverige men i bohuslän och västra götaland stora påskbrasor, fyrverkerier och fest.

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp