Internet

• Trådstartare Trådstartare Wanpen
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Per Olav " sa:
Det vore intressant att få reda på vilket bolag som tillhandahåller satellit kopplat internet på mer än 4 mb för endast 1200 BHT..

Tyvärr är det ingen av de stora bolagen som tillnärmelsevis kan matcha detta.
T.ex T.O.T har ingen högre hastighet än 2 mb och det kostar då 8900 BHT per månad.
CS_Loxinfo har inget högre än 1 mb som kostar 8500 BHT per månad.

Så Lunkan (eller kanske personen i grannprovinsen), upp till bevis.
Ett sådant pris med en sådan prestanda vill vi ha allihopa.....
Som jag skrev tidigare - INTE troligt att det är till satelit av orsaker som jag skrev tidigare, utan parabolen ska sikta på MOBILmasten och förstärka den signalen.

Systern till Internetshopen har jag ingen kontakt med längre,
och den andre känner jag inte, men jag pm-ar dig, så kan du fråga honom själv. (Han blandade först ihop sina bredband och satelit-TV avgifter, så hoppas att jag kom ihåg rätt vad han kom fram till till slut :) men eftersom det kostade bara 4000 för en hel skola, så är det väl inte orimligt om en snabb för ett hushåll skulle kosta runt 1200, gissar jag.)

Du behöver ingen parabol för att ta emot en signal från en 3G mast, räcker med en riktantenn. Kostar 1500:- i Sverige

"Rolf " sa:
Du behöver ingen parabol för att ta emot en signal från en 3G mast, räcker med en riktantenn. Kostar 1500:- i Sverige
Inte vet jag vad det kallas, men de som sa det kallar dem "parabol" respektive "disk". Och privatpersonens ser ut som en stor parabol :)
(Internetshopens sitter åt norr på baksidan. Den har jag inte sett.)

Här i Sverige kan du få sk. bredband via satelit men jag tror inte dom har det i T. För vanligt mobilt bredband så räcker en riktantenn om du befinner dej långt från masten. finns en uppsjö av dom på nätet. Hade själv en innan vi fick fiber. Dom är bra.

Ok, Lunkan, jag missuppfattade dig av den enkla anledning att man inte använder parabol till 3G. Har i alla fall aldrig sätt en parabol för detta endamålet, och det vore något overkill att tillverka en menar jag.

Som Rolf säger så räcker det med en riktantenn i stället.

Finns på Kjell & CO för 299:-

Rolf: tror det T.O.T och CX_Loxinfo erbjuder är bredband på satelitte, men det kostar avsevärt mycket mer än ADSL och mobilt bredband.

Har inte testat riktantenn ännu, men det kanske kan fungera. Som det är i dag får man stå på ett speciellt ställe med höger ben rakt ut och vänster arm uppåt för att ringa med mobilen ( OK, Jag överdriver.... Men inte med mycket.. ;D )

Visa bilaga 6218

Nackdelen med Parabol var i alla fall när jag lyssnade runt, du kunde ta emot med bra hastighet, men skicka det gick nästan inte alls.
Enda fördel var om du plockade ner tv från satelit och bolaget erbjöd bredband så blev det billigare

Det kostar att va på topp. Sen är frågan hur lång tid du ska ha det, är det för ett antal år, köp nåt bra det är ju en engångsinv.
när du sen byter av någon anledning så går det att sälja skiten.

"Rolf " sa:
Nackdelen med Parabol var i alla fall när jag lyssnade runt, du kunde ta emot med bra hastighet, men skicka det gick nästan inte alls.
Enda fördel var om du plockade ner tv från satelit och bolaget erbjöd bredband så blev det billigare
Bra, då det går det alltså med en riktantenn.

För en massa år sedan, då det inte fanns ens ADSL där jag bor (Sverige),
hade Viasat med satelitbredband bland säljargumenten för deras satelit-TV-försäljning (men då jag frågade lite senare om satelitbredbandet, då jag hade bokat deras satelit-TV, så hade de inte satelitbredband! :)

Ja, enligt dem var det stor skillnad, sändningen var bara 20-25% jämfört med mottagningshastigheten. Det var länge sedan så hastigheterna var mycket lägre då. Ingen aning om det är samma proportioner nu.

Hej Legolas,

Priserna jag visar till är för internet via sattlite och hämtade direkt från T.O.T och CS_Loxinfo's hemsidor.

Bredband via ADSL (telefonjacket) är ju mycket billigare, men tyvärr inte möjligt för oss ute på landet. Kan ju hoppas att det kommer någon gång...

Kommer nog sannolikt att försöka med mobilt bredband och riktantenn.

Morrn
Jag undrar finns det i T en hemsida liknande den som PST har här i Sverige där man kan se alla mobil master.
Om du hittar en sådan sida på nätet så kan du säkert se viken operatör som har bäst täckning för ditt område.
Det har ju som du säkert vet lite med landskapet att göra, berg vatten skog osv.
Leta runt jag tror du kommer att hitta nåt som du blir nöjd med.

True Move fights back in WiFi market

True Move, the country's third largest mobile operator, will spend an additional 200 million baht to upgrade its WiFi network to more than double the speed of its existing wireless broadband connections.

The move is a direct response to the recent alliance between rivals Advanced Info Service and Jasmine International's Triple T Broadband to offer a nationwide WiFi service with 15,000 hotspots, rising to 50,000 later this year.

Supakij Wattanadit, the chief commercial officer of TrueMove, said mobile operators were competing heavily in the booming mobile data service market to increase revenue, as fast-rising smartphone usage increases internet and e-mail demand.

Ten million smartphones are expected to be in use by the end of this year, up from 6 million last year. "We expect our mobile internet users to grow by 130% this year to 550,000 users, 200,000 of whom will use WiFi," Mr Supakij said.

TrueMove aims to have 1.3 million postpaid customers this year, up from one million last year. Postpaid revenue would grow by 9%, outpacing the industry's average growth of 5-6%.

To retain its leadership position, TrueMove has upgraded the speed of its WiFi service from 3 Mbps to 8 Mbps, which it claims is the country's fastest speed.

TrueMove charges customers 100 baht a month for unlimited WiFi service.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
6
Visningar
2 K
Mille1000
M
A
Svar